LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanvraag canta bij gemeente

Nieuw op het Radar Forum: de categorie Tips. Vraag bezoekers om raad, of help anderen door jouw eigen, handigheidjes hier te delen.
kweenie

Re: Aanvraag canta bij gemeente

Ongelezen bericht door kweenie »

Lennard30 schreef: Word gevraagd of iemand er ervaring mee hebt en eventueel info. Niet naar iemands mening.
Nee, de mening van reageerders is op zich inderdaad niet van belang, maar het gaat ook niet zozeer om wat zij vinden. Het gaat er om dat dit de zelfde redenering is die ook de gemeente zal hebben. In die mening wordt dus simpelweg weergegeven hoe de gemeente zal reageren en waarom de gemeente geen canta zal verstrekken.

De tip is dus, zorg voor een goed en overtuigend verhaal waarom zij voor zichzelf (en niet voor de kinderen) een canta nodig heeft en waarom de veel goedkopere oplossingen niet voldoen. Als je dat overtuigend op het forum kunt zetten, dan zul je de gemeente wellicht ook kunnen overtuigen. Als je niet zo'n betoog kunt opstellen, dan kun je ook bij jezelf afvragen waarom de gemeenschap er dan voor zou moeten opdraaien.

Ik zeg dus niet dat zij geen canta nodig zou hebben of zo, maar als zij die nodig heeft, dan zal ze dat overtuigend(er) moeten verwoorden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Lennard30 schreef: helaas een negatieve beoordeling van de artsen, omdat zij geen hartklachten of longklachten heeft!!
Zegt u nu hiermee dat je mogelijk alleen een Canta krijgt , volgens de artsen, als je hart- of longklachten hebt ??
Dat geloof ik niet...

U weet toch ook dat door in beweging blijven en je warm fietsen de pijn minder wordt ?
Als uw vriendin het fenomeen van Raynaud heeft is kou funest. En ze doet nu alles op de brommer.. :roll:
Geen wonder dat ze pijn blijft houden!

Waarom gaan jullie geen goede stevige fiets kopen? Wat is daar mis mee??
Ik denk dat het verstandig is om je niet te focussen op het krijgen van een Canta ;
er zijn vele vele mensen , die net als uw vriendin dag in dag uit met pijn lopen, zij staan ermee op en gaan ermee naar bed, en het is terecht dat gemeentes goed screenen.

Mensen met meerdere beperkingen die ondanks alles in beweging blijven omdat dat gewoon het beste is, zeker bij gewrichts- en spierpijnen. Elke fysiotherapeut vertelt u dit.
Zelf heb ik al 20 jaar weke delen reuma ( fibromyalgie) en reuma en ik heb heel veel pijn , iedere dag en zeker na inactiviteit en zitten en kou , de spieren en gewrichten verstijven gelijk en ik moet blijven bewegen , wat ik ook doe en dan gaat het weer beter.

Ik vind het nogal wat om tot zelfs in het gerechtsgebouw een Canta te willen afdwingen en ik denk niet dat uw verhaal overtuigend genoeg zal zijn voor de rechter.

igen

Ongelezen bericht door igen »

Ik ben "zelfstandig ondernemer" en heb het immer gezellige MS. Ik zit ook graag in de nieuwe Tesla P85d van mijn wederhelft, maar een "gratis" Canta lijkt me ook wel wat. Kantoor is naast het huis, dus mijn oudste zoon kan dan mooi droog en warm naar school.
Kijk, en dat is denk ik waar elke gemeente bang voor is. En gelijk om een Canta brullen terwijl de inkt van de diagnose nog nat is gaat me ook te ver. Haar leven moet ze zelf eerst weer op de rails krijgen, en dat kan nog wel FF duren. Degene die hier even moet worden aangetrapt is de as. mantelzorger. Je luie leventje is over, praat eerst met je werkgever over de mogelijkheden. Je werk moet je een trede lager zetten op je belangrijkheid lijstje. Je familie komt op de eerste plaats, daarna het werk. Succes in je nieuwe rol.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Sinds de kanteling van de WMO in 2013 heeft niemand meer "recht op". In o.a. een gesprek en de beoordeling van een of meerdere artsen wordt er door de gemeente beslist welk hulpmiddel het "goedkoopste en adequate hulpmiddel" is dat kan worden ingezet door de gemeente.

En een canta is niet het goedkoopste en meest adequate hulpmiddel wat er is. Dat is een scootmobiel met eventueel een goede instelbare vering. Kan men daar niets mee dan heeft de gemeente eventueel, als dat binnen de gedane aanvraag past, nog een aantal elektrische rolstoelen in de aanbieding.

Bovendien zijn er voor de scootmobiel en voor een rolstoel voldoende middelen te koop om warm en droog te blijven. Deze worden namelijk ook niet meer door de gemeente verstrekt.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

vogels schreef:Heel verstandig dat je zoveel mogelijk in beweging blijft. Van stil zitten, knapt geen enkel lichaam op. Persoonlijk ben ik van mening dat veel mensen veel te snel in een scootmobiel kruipen.
Geweldig, Dr. Vogels geeft even zijn mening.
Als je nu niets kan bijdragen aan een topic dat best heel gevoelig is, behalve dit soort opmerkingen, hou dan je mond.
Je weet niets over de gezondheid van mevrouw, maar bepaalt al even dat ze geen Canta nodig heeft en maar een regencape om moet doen en gooit er dan nog even in dat mensen te snel een scootmobiel aanvragen.
Hou gewoon op met dat soms erg kwetsende commentaar.

Lennard, ik ben het met Puma eens. Het zal een praktisch onmogelijk karwei worden om een Canta te krijgen. Het gaat met de nieuwe Wmo niet meer om "recht hebben op", maar om "nodig hebben en verstrekt kunnen krijgen". Een Canta wordt echt zeer zelden verstrekt en eerlijk, als ik haar klachten zo lees (die erg op die van mij lijken) zou zij in aanmerking komen voor een scootmobiel, maar meer niet. Ik zit natuurlijk ook liever droog en warm in de herfst en winter, maar daar is dan het openbaar vervoer, Regiotaxi of Valys voor (afhankelijk van de mogelijkheden). Of meerijden met iemand. Natuurlijk is het prettig als je een Canta voor de deur hebt staan, maar voor "prettig" is de Wmo niet. In de Wvg tijd lukte dat nog wel, maar dat is over. Als uw vriendin nog op de scooter kan rondrijden, zou ik haar aanraden dat vooral te blijven doen. Een procedure die zij zeer waarschijnlijk ook nog zal verliezen kost tijd, geld en zal zijn tol eisen op haar gezondheid. Vechten tegen windmolens is misschien heel nobel, maar niet erg zinnig. Ik wens haar en u veel succes.

VioletPrue

vogels schreef:
VioletPrue schreef:
vogels schreef:Heel verstandig dat je zoveel mogelijk in beweging blijft. Van stil zitten, knapt geen enkel lichaam op. Persoonlijk ben ik van mening dat veel mensen veel te snel in een scootmobiel kruipen.
Geweldig, Dr. Vogels geeft even zijn mening.
Als je nu niets kan bijdragen aan een topic dat best heel gevoelig is, behalve dit soort opmerkingen, hou dan je mond.
Je weet niets over de gezondheid van mevrouw, maar bepaalt al even dat ze geen Canta nodig heeft en maar een regencape om moet doen en gooit er dan nog even in dat mensen te snel een scootmobiel aanvragen.
Hou gewoon op met dat soms erg kwetsende commentaar.

Lennard, ik ben het met Puma eens. Het zal een praktisch onmogelijk karwei worden om een Canta te krijgen. Het gaat met de nieuwe Wmo niet meer om "recht hebben op", maar om "nodig hebben en verstrekt kunnen krijgen". Een Canta wordt echt zeer zelden verstrekt en eerlijk, als ik haar klachten zo lees (die erg op die van mij lijken) zou zij in aanmerking komen voor een scootmobiel, maar meer niet. Ik zit natuurlijk ook liever droog en warm in de herfst en winter, maar daar is dan het openbaar vervoer, Regiotaxi of Valys voor (afhankelijk van de mogelijkheden). Of meerijden met iemand. Natuurlijk is het prettig als je een Canta voor de deur hebt staan, maar voor "prettig" is de Wmo niet. In de Wvg tijd lukte dat nog wel, maar dat is over. Als uw vriendin nog op de scooter kan rondrijden, zou ik haar aanraden dat vooral te blijven doen. Een procedure die zij zeer waarschijnlijk ook nog zal verliezen kost tijd, geld en zal zijn tol eisen op haar gezondheid. Vechten tegen windmolens is misschien heel nobel, maar niet erg zinnig. Ik wens haar en u veel succes.
Wat is er kwetsend aan mijn commentaar? Ik zeg notabene hetzelfde als jij!
"Persoonlijk ben ik van mening dat mensen te snel in een scootmobiel gaan zitten" is iets heel anders dan "als ik haar klachten zo lees, komt zij in aanmerking voor een scootmobiel".
Jij rekent "veel mensen" af op gedrag en velt daar een oordeel over, ik bekijk haar klachten en oordeel, uit ervaring, over de zin van bezwaar tegen een afwijzing van een Wmo-aanvraag.
Dat jij het verschil niet ziet en niet snapt hoe jij mensen kunt kwetsen met je ongefundeerde meningen, zegt al genoeg.

moederslink

@VioletPrue, met alle respect voor jouw situatie , ik heb ooit gelezen dat jij ook in een scootmobiel rijdt, maar als ik de klachten van mevrouw zo lees lijken die veel op die van mij, althans zo ogenschijnlijk.
Ik schreef al: ik heb al 20 jaar fibromyalgie en ontstekingsreuma en ik ben 100% gebaat bij me warm fietsen
En het commentaar van @vogels was ook vooral op mij gericht: goed bewegen is beter.
En daar gaat verder, tot nu toe, niemand op in, als optie.
Zelf heb ik niet het idee dat mevrouw zal opknappen , noch op een brommer, wat ze nu doet, noch op een scootmobiel. Het is te koud waardoor de boel verstijft. Zeker gezien haar ziektebeeld Raynoud ook, alles gaat extra pijn doen door de kou.
Ook ik zie best wel meer en meer mensen die ( te dik ook ) op een scootmobiel zitten, ze zetten dat ding bij de ingang en lopen al shoppend verder. Dan " lijkt " het er wel op dat veel mensen worden " gepamperd " , terwijl ik me serieus afvraag of een goede fiets niet echt beter is.( uitzonderingen daargelaten natuurlijk, mensen die echt nog amper kunnen lopen)
Zelf wil ik ( nog ) geen scootmobiel ; ik kan lopen en fietsen, weliswaar met pijn en ongemak , maar alles is beter dan stilzitten en zeker op de lange termijn. Plus: ik las dat mevrouw rond de 40 is....dat zou kunnen betekenen dat ze nog eens ruim 40 jaar blijft zitten , met alle gevolgen vandien...

VioletPrue

moederslink schreef:@VioletPrue, met alle respect voor jouw situatie , ik heb ooit gelezen dat jij ook in een scootmobiel rijdt, maar als ik de klachten van mevrouw zo lees lijken die veel op die van mij, althans zo ogenschijnlijk.
Ik schreef al: ik heb al 20 jaar fibromyalgie en ontstekingsreuma en ik ben 100% gebaat bij me warm fietsen
En het commentaar van @vogels was ook vooral op mij gericht: goed bewegen is beter.
En daar gaat verder, tot nu toe, niemand op in, als optie.
Zelf heb ik niet het idee dat mevrouw zal opknappen , noch op een brommer, wat ze nu doet, noch op een scootmobiel. Het is te koud waardoor de boel verstijft. Zeker gezien haar ziektebeeld Raynoud ook, alles gaat extra pijn doen door de kou.
Ook ik zie best wel meer en meer mensen die ( te dik ook ) op een scootmobiel zitten, ze zetten dat ding bij de ingang en lopen al shoppend verder. Dan " lijkt " het er wel op dat veel mensen worden " gepamperd " , terwijl ik me serieus afvraag of een goede fiets niet echt beter is.( uitzonderingen daargelaten natuurlijk, mensen die echt nog amper kunnen lopen)
Zelf wil ik ( nog ) geen scootmobiel ; ik kan lopen en fietsen, weliswaar met pijn en ongemak , maar alles is beter dan stilzitten en zeker op de lange termijn.
Je geeft een treffend voorbeeld. Ik kan niet ver lopen en fietsen is uitgesloten. Als ik een goede dag heb, rij ik op de scootmobiel naar de supermarkt, doe lopend mijn boodschappen in die winkel en rij weer naar huis. Ook jij oordeelt hiermee over mensen (Dan "lijkt" het er wel op dat veel mensen worden "gepamperd", terwijl ik me afvraag of een goede fiets niet echt beter is.) terwijl je van die mensen de situatie niet kent. Vogels stelde het ook heel algemeen, hij had het over "veel mensen", niet over jou. Hiermee doe je mensen zelf, hun eigen artsen, de keuringsartsen en de gemeenten die de scootmobiels verstrekken te kort. En heeft ook niets met dit verhaal te maken, mevrouw heeft niet eens een scootmobiel en vraagt er ook geen een aan. Dit soort generaliseringen vind ik niet oké. Noch jij, noch Vogels is een arts. Jullie zitten niet in een scootmobiel, dus kunnen niet oordelen of die wel of niet nodig is. Hou het lekker bij jezelf en oordeel niet over anderen, behalve over het verhaal wat hier staat. Er wordt geen advies over bewegen gevraagd. Daar zal mevrouw echt wel artsen voor hebben om dat te bespreken. Dat heeft allemaal niets met een Canta te maken en daar gaat het hier om.

moederslink

Mevrouw vraagt geen scootmobiel aan omdat mevrouw graag droog en warm zit ( er werd gesproken over de" elementen" )
En mevrouw rijdt wel brommer wat ik dan niet snap....
De volgende stap zou dan juist een scootmobiel kunnen zijn omdat je je dan ook lekker goed warm kunt inpakken en dat gaat met een brommer veel moeilijker of niet.
Nee het moet een Canta zijn, desnoods via de rechter en dat vind ik nogal wat.
Er wordt niet gesproken over beweging hebben. TS noemt de ziektebeelden en die zijn nagenoeg hetzelfde als die van mij en wat voorzieningen betreft : ik vind echt dat er over het algemeen teveel is " gepamperd " toen de bomen nog tot aan de hemel groeiden.
Er is hier ook als reactie gegeven ( door mh 73 ) dat ook zij iemand op het schoolplein kent die is opgeknapt , juist doordat zij weer fietst. Dat is ook 1 goed voorbeeld!
Het is niet gek dat fysiotherapeuten, ergotherapeuten er op hameren : bewegen , bewegen is vaak echt vele malen beter dan stilzitten.
En ik houd het bij mezelf : ik spreek zeker uit ervaring en ben idd geen arts , maar ik schreef ook al dat zitten , stilzitten op de lange termijn, mogelijk nog 40 jaar , beslist niet goed is, gezien de verstijving vd gewrichten.
Het is een mening, mijn mening, op een openbaar forum.

VioletPrue

moederslink schreef:Mevrouw vraagt geen scootmobiel aan omdat mevrouw graag droog en warm zit ( er werd gesproken over de" elementen" )
En mevrouw rijdt wel brommer wat ik dan niet snap....
De volgende stap zou dan juist een scootmobiel kunnen zijn omdat je je dan ook lekker goed warm kunt inpakken en dat gaat met een brommer veel moeilijker of niet.
Nee het moet een Canta zijn, desnoods via de rechter en dat vind ik nogal wat.
Dikke prima, dat gaat over dit verhaal wat hier staat. Heb ik ook een mening over gegeven.
moederslink schreef:Er wordt niet gesproken over beweging hebben. TS noemt de ziektebeelden en die zijn nagenoeg hetzelfde als die van mij en wat voorzieningen betreft : ik vind echt dat er over het algemeen teveel is " gepamperd " toen de bomen nog tot aan de hemel groeiden.
Er is hier ook als reactie gegeven ( door mh 73 ) dat ook zij iemand op het schoolplein kent die is opgeknapt , juist doordat zij weer fietst. Dat is ook 1 goed voorbeeld!
Het is niet gek dat fysiotherapeuten, ergotherapeuten er op hameren : bewegen , bewegen is vaak echt vele malen beter dan stilzitten.
Op pagina 1 staat al dat mevrouw ook revalideert, ze beweegt dus wel degelijk en heeft artsen en therapeuten om daarover te praten. Dit heeft echter allemaal niets te maken met het onderwerp waarover advies wordt gevraagd. Ik zet toch ook mijn medicijnlijst niet hier neer onder het motto "Misschien moet je deze pillen eens proberen"? Dat heeft er namelijk niets mee te maken.
moederslink schreef:En ik houd het bij mezelf : ik spreek zeker uit ervaring en ben idd geen arts , maar ik schreef ook al dat zitten , stilzitten op de lange termijn, mogelijk nog 40 jaar , beslist niet goed is, gezien de verstijving vd gewrichten.
Het is een mening, mijn mening, op een openbaar forum.
Op het moment dat je begint over wat je om je heen ziet en er een oordeel aan hangt over of iemand die je niet kent wel of geen voorziening nodig heeft, hou je het niet bij jezelf.

VioletPrue

vogels schreef:@VP: dat ik vind dat veel mensen (dus niet alle mensen) te snel in een scootmobiel kruipen, is mijn persoonlijke mening (mede gebaseerd op de scootmobielers die ik ken), dat recht heb ik!
En ik heb het recht om erop te wijzen dat je geen arts bent, de situaties dus niet afdoende kunt inschatten en het misschien aardiger zou zijn om je er niet mee te bemoeien.

igen

Ongelezen bericht door igen »

VioletPrue schreef:
vogels schreef:@VP: dat ik vind dat veel mensen (dus niet alle mensen) te snel in een scootmobiel kruipen, is mijn persoonlijke mening (mede gebaseerd op de scootmobielers die ik ken), dat recht heb ik!
En ik heb het recht om erop te wijzen dat je geen arts bent, de situaties dus niet afdoende kunt inschatten en het misschien aardiger zou zijn om je er niet mee te bemoeien.
Maar in dat geval zul je zelf ook je mond moeten houden. Of is "een mening hebben en uiten" alleen voor jou weggelegd?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

niemand kent de situatie, ook jij niet violetprue.
als alleen artsen mogen reageren wordt het heel stil op het forum.
TS gooit zijn verhaal op een openbaar forum, dan krijg je een breed scala aan adviezen en meningen.
heeft weinig met aardig te maken denk ik.

moederslink

VioletPrue schreef:Op het moment dat je begint over wat je om je heen ziet en er een oordeel aan hangt over of iemand die je niet kent wel of geen voorziening nodig heeft, hou je het niet bij jezelf.
Ik heb nadrukkelijk gezegd dat het " lijkt" en er geen vast waarde- oordeel aan gegeven.
Er wordt gesproken over weke delen reuma , vermoeidheidsklachten, hetgeen inherent is ad fibromyalgie, en bekkeninstabiliteit , en zo lijkt het, zo schreef ik, ogenschijnlijk op mijn beperkingen.
Ik zie zelfs hier in het dorp meer en meer en meer scootmobiels en ook de nodige Canta.s , terwijl ik die mensen ook uren over de braderie zie lopen :shock:
En ja dat zet mij ah denken....toen , 20 jaar geleden , zag je dat nauwelijks en toen het wel kon, zag je er ineens zoveel! En de gemeentes gaven bakken met geld uit en daar is nu paal en perk aan gesteld.
Wil je enigszins gezond blijven zul je m.i. meer moeten bewegen ook gezien de ontwikkeling van diabetes.
Mensen worden over het algemeen te dik en bewegen te weinig en daar doet een zittend leven geen goed aan, tenzij het echt niet anders kan en ook daar kan ik me heus wel het nodige bij voorstellen en weet ik ook echt wel. Dit heeft m.i. toch echt wel te maken ook met de wens ( eis bijna) dat er een Canta moet komen , terwijl er ook door de artsen vooralsnog een negatief advies is gegeven.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

VioletPrue schreef:Ook jij oordeelt hiermee over mensen (Dan "lijkt" het er wel op dat veel mensen worden "gepamperd", terwijl ik me afvraag of een goede fiets niet echt beter is.) terwijl je van die mensen de situatie niet kent.
Toch wordt er best misbruik gemaakt van voorzieningen. Ik ken een vrouw die vanwege overgewicht zich alleen nog kon vervoeren in een scootmobiel. Op zich al dubieus, want slanker zal ze daar in ieder geval niet van worden, maar oké, dan oordeel ik natuurlijk weer. Zie ik toch ook steeds manlief en oudste zoon voor ieder wissewasje op dat ding stappen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.

puma73

mh73 schreef:
VioletPrue schreef:Ook jij oordeelt hiermee over mensen (Dan "lijkt" het er wel op dat veel mensen worden "gepamperd", terwijl ik me afvraag of een goede fiets niet echt beter is.) terwijl je van die mensen de situatie niet kent.
Toch wordt er best misbruik gemaakt van voorzieningen. Ik ken een vrouw die vanwege overgewicht zich alleen nog kon vervoeren in een scootmobiel. Op zich al dubieus, want slanker zal ze daar in ieder geval niet van worden, maar oké, dan oordeel ik natuurlijk weer. Zie ik toch ook steeds manlief en oudste zoon voor ieder wissewasje op dat ding stappen. Dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nee dat is niet de bedoeling, als iemand anders dan de persoon waar het hulpmiddel aan is verstrekt dit hulpmiddel gebruikt en men maakt brokken dan draait men zelf voor de kosten op. Alleen de persoon aan wie het hulpmiddel is verstrekt is namelijk verzekerd.

moederslink

mh73 schreef:
:D
Ik zie het ook , te zwaar geworden door het zitten hetgeen bijzonder slecht is voor de spieren en de gewrichten, nog afgezien vd andere kwalen die je zo er bij ontwikkelt.
Hier verderop in de straat heeft moeders een Canta en wie crosst er in? Zoonlief van een jaar of 20 ( hoeft ie lekker zn rijbewijs ook niet te halen :x )

puma73

moederslink schreef:
mh73 schreef:
:D
Ik zie het ook , te zwaar geworden door het zitten hetgeen bijzonder slecht is voor de spieren en de gewrichten, nog afgezien vd andere kwalen die je zo er bij ontwikkelt.
Hier verderop in de straat heeft moeders een Canta en wie crosst er in? Zoonlief van een jaar of 20 ( hoeft ie lekker zn rijbewijs ook niet te halen :x )
Ook dat is niet toegestaan, de canta is specifiek een invalidenvoertuig en mag alleen door een iemand met een handicap worden bestuurd. Een canta is namelijk geen brommobiel.

Dus als zoonlief een aanrijding krijgt is zoonlief wel heel erg de klos. Is namelijk niet verzekerd en kan zich ook niet verzekeren voor het besturen van een canta

moederslink

Ja volkomen logisch puma73, maar ja.....dat noemen ze, dacht ik, misbruik maken van ..en goed stom ook :evil:

puma73

moederslink schreef:Ja volkomen logisch puma73, maar ja.....dat noemen ze, dacht ik, misbruik maken van ..en goed stom ook :evil:
Als er iets gebeurt is men de voorziening voorgoed kwijt en krijgt men ook geen vervangende voorziening meer.

Gesloten