Pagina 2 van 2

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Geplaatst: 05 nov 2015 07:22
door k2p
Wow! Maar 1 op 39 apothekers voerde dat gesprek maar zoals het hoort!? Hoe kunnen wij gedwongen worde te betalen voor deze oplichting?!

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Geplaatst: 06 nov 2015 18:23
door MKuiters
Goedenavond,
Ik heb het forum goed zitten doorlezen betreft dit onderwerp, kan er echt niets aan gedaan worden???
Bij mij zit het als volgt..... In september is er een kies getrokken en tegen de pijn schreef de kaakchirurg ibuprofen 600MG voor. Ik ben reeds 20 jaar maagpatiënt, dus ik weet wat dit middel kan doen.
Het volgende werd berekend door mijn apotheek (zonder dat ik dat wist) :

Ibuprofen Actavis Tablet Filmomhuld 600mg € 0,33 => wordt vergoed door VGZ
Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel € 6,36 => eigen risico, dus niet vergoed
Terhandstellingskosten van een geneesmiddel bij een eerste
uitgifte. Gewone eerste uitgifte, geen bereiding, werkdag € 6,52 => eigen risico, dus niet vergoed

Totaal ten laste van de eigenbijdrage € 12,88

Ik heb mijn apotheek opgebeld en die zeggen dat het niet anders is, dit is wettelijk zo bepaald.

Maar zoveel kosten voor een doosje ibuprofen, volgens mij gaat er nu echt iets mis.......waar blijft het gedeelte service?? ...... zijn alle apotheken zo of zit ik bij de verkeerde ?? Wellicht kan dit een leuke uitzendingsonderwerp worden !!!!

Re: Begeleidingsgesprek nieuw geneesmiddel

Geplaatst: 14 nov 2015 15:23
door Mathilde D.
moederslink schreef:
kweenie schreef: Dat is natuurlijk een flauwekul-redenering. Dat zou net zoiets zijn als dat de winkelier je een bonnetje zonder BTW zou geven, omdat iedereen wel zou weten hoeveel BTW er wordt geheven
Iedereen weet zolangzamerhand dat een 1e terhandstelling met een nieuw geneesmiddel ca € 6 gaat kosten. Ook TS wist dat het om een nieuw medicijn ging waarbij het begeleidingsgesprek betaald moet worden. Haar punt is dat de apotheker dit niet vermeldt , dat is misschien ook wel kwalijk , maar
er zijn er velen die bij de balie hier hun ongenoegen over uiten, vaak met verbaal geweld.
Iedere dag zijn hier heftige discussies over bij de balie.
Waarom de apotheker van TS dit niet heeft vermeld blijft gissen.....
Ook TS had , toen zij door had dat het bedrag niet klopte hierover kunnen doorvragen.
Goede communicatie komt van twee kanten.
Ik heb doorgevraagd. Daardoor Kwam ik te weten dat het bewuste bedrag van het begeleidingsgesprek gewoon weggelaten werd. Ik heb niet gevraagd naar het " waarom". Maar ik vind dat de apotheek dit niet mag doen. Hun eigen gemak is geen reden. Ik vind het fraude.