Onzinnig argument. Enerzijds omdat je postcount niets zegt over de mate waarin je iets weet over dit specifieke onderwerp, en anderzijds omdat hier op het forum vertoeven een heel goed inzicht geeft in de gedachtenkronkels van de gemiddelde consument.Spotter schreef:Ik heb niet het idee dat ik met de gemiddelde bank klant aan het discussiëren ben. Er zijn reageerders met 8500+ postings op dit forum. Wellicht ben je dan teveel insider om je te kunnen verplaatsen in de consument.
Je zet de zaken naar je hand. Dit onderzoek toont helemaal niet jouw gelijk aan. Dit onderzoek toont slechts aan dat veel hypotheekbezitters te weinig kennis hebben en vinden dat de bank daar wat aan moet doen. Jouw standpunt is echter dat de banken pro-actief moeten gaan communiceren en klanten moeten gaan informeren. En dat blijkt helemaal niet uit dat onderzoek - dat is jouw conclusie en oplossingsrichting.Spotter schreef:Dit bericht over een onderzoek door SNS Bank toont mijn gelijk. Meer dan de helft van de onderzochte woningbezitters weet niet dat de rente omlaag kan als de waarde van de woning is gestegen tov de hypoteek.
http://www.banken.nl/nieuws/7642/huizen ... omlaag-kan
Zoals al eerder gezegd (maar door jou onbesproken gelaten): het is voor de bank helemaal niet mogelijk om tussentijds een goede inschatting te maken van de verhouding tussen de waarde van de woning en de hoogte van de hypotheek, omdat zij slechts zicht hebben op één van de twee bepalende factoren.
Los daarvan kost een dergelijke service bakken met geld, oftewel: de hypotheken worden duurder. Kort door de bocht: ik wens geen hogere rente te gaan betalen omdat velen te beroerd zijn zich fatsoenlijk in hun financiële situatie te verdiepen.
Ik ben het helemaal met je eens dat de banken en adviseurs een zorgplicht hebben. Bij de aanvang van de hypotheek moet het voor de consument volstrekt helder zijn waar ze voor tekenen. Geloof me, op dit punt is de laatste jaren enorm veel verbeterd. Het is voor de consument veel makkelijker geworden om een goede hypotheek af te sluiten, zonder verrassingen. Maar dat wil niet zeggen dat je dan gedurende de looptijd gepamperd moet worden. Veel banken bieden al tussentijdse gesprekken (waar vervolgens bijna niemand komt opdraven), bij hypotheekadviseurs kan je serviceplannen afsluiten (wat ook bijna niemand doet, want dat kost geld...).Spotter schreef:Ik lees alleen maar dat de consument zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. Deels waar. Maar verzekeringen en banken leveren complexe producten. Banken dienen vanwege hun zorgplicht klanten te attenderen.
Even gechargeerd: er wordt tegenwoordig zo makkelijk naar de banken gewezen. Die moeten het maar oplossen. Maar we willen ons er nauwelijks in verdiepen en er zeker geen cent voor betalen...
Allereerst gaat dit vonnis over een andere discussie, en daarnaast is het ouwe koek. Die uitspraak gaat over informatie die in 2006-2007 op de sites stond, en renteaanpassingen in 2009 en 2012. En dat gebruik je als argument om mijn stelling dat een en ander tegenwoordig transparant is, te weerleggen?16again schreef:Transparant of niet, de rechter vond het niet zo netjes en floot de bank terug:Moneyman schreef:De banken en hypotheekadviseurs zijn overigens tegenwoordig uitermate transparant. De risico-opslagen zijn zo terug te vinden op de websites van de banken.
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie/ ... zigen.aspx
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Onzin. Er wordt -in de casus waar dit topic omdraait- niemand een poot uitgedraaid. Slechte poging om een niets toevoegde post te rechtvaardigen.16again schreef:....met als grote gemene deler: "Bank draait klant poot uit"kweenie schreef:Dat is een heel andere situatie.