Pagina 2 van 3

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 14:41
door stefanhouterman
Moneyman schreef:


De vergelijking tussen een auto en een caravan gaat helemaal niet mank. Bij beiden ontstaan dezelfde natuurkundige krachten. Er zijn vervolgens alleen een heleboel factoren die bepalen hoe de krachten opgevangen worden, zoals:
- welk type vering er wordt gebruikt;
- is de aanhanger geremd of ongeremd;
- is de aanhanger correct beladen;
- hoe hard wordt er geremd;
- enz.

Het is nogal logisch dat bijvoorbeeld een geremde aanhanger de krachten beter neutraliseert dan een ongeremde. Maar dat wil niet zeggen dat die krachten er daarom niet zijn, en afhankelijk van de mate waarin de overige factoren meespelen is er zeker wel een effect op de kogeldruk.

Daarom blijft het advies in dit topic: let op je belading en vooral: houdt je aan de gebruiksaanwijzing en aangegeven grenzen.
Dit advies had je al op pagina van mij kunnen lezen:

http://www.caravantrekker.nl/algemeen/belading.php

Mijn vraag niet beantwoord, maar ben je natuurlijk niet verplicht. :wink:

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 14:59
door Moneyman
Wat begrijp je niet aan "daarom blijft het advies..."?

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 15:12
door stefanhouterman
Moneyman schreef:Wat begrijp je niet aan "daarom blijft het advies..."?

Ik schrijf nergens, dat ik iets niet begrijp. :wink:

Mijn vraag niet beantwoord, maar ben je natuurlijk niet verplicht. :wink:

Trouwens Moneyman, ben je een ervaringsdeskundige wat een caravan betreft?

Maar het is alles gezegd en geschreven, dus einde discussie.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 15:34
door Moneyman
stefanhouterman schreef:
Moneyman schreef:Wat begrijp je niet aan "daarom blijft het advies..."?
Ik schrijf nergens, dat ik iets niet begrijp. :wink:
Inderdaad. Maar uit wát je schrijft, wordt evident duidelijk dát je het niet begrijpt.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 15:45
door kokka
Het is nogal logisch dat bijvoorbeeld een geremde aanhanger de krachten beter neutraliseert dan een ongeremde. Maar dat wil niet zeggen dat die krachten er daarom niet zijn, en afhankelijk van de mate waarin de overige factoren meespelen is er zeker wel een effect op de kogeldruk.
ik denk dat het verschil in geremd en ongeremd vooral de horizontale kracht op de trekhaak is.
de Kogeldruk blijft gewoon toenemen door het remmen. die massa van de caravan gaat hoe dan ook draaien om de as van de wielen.
een hoge caravan zal daardoor ook meer druk geven tijdens het remmen als een lage autotrailer

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 15:54
door sjohie
kokka schreef:
Het is nogal logisch dat bijvoorbeeld een geremde aanhanger de krachten beter neutraliseert dan een ongeremde. Maar dat wil niet zeggen dat die krachten er daarom niet zijn, en afhankelijk van de mate waarin de overige factoren meespelen is er zeker wel een effect op de kogeldruk.
ik denk dat het verschil in geremd en ongeremd vooral de horizontale kracht op de trekhaak is.
de Kogeldruk blijft gewoon toenemen door het remmen. die massa van de caravan gaat hoe dan ook draaien om de as van de wielen.
een hoge caravan zal daardoor ook meer druk geven tijdens het remmen als een lage autotrailer
Het momentum bij remmen, en dus ultimo de kogeldruk, hangt ook flink af van het zwaartepunt, en dat ligt als het goed is laag in het geval van een caravan, bijna in het verlengde van de dissel en dus trekhaak.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 18:50
door kokka
Uiteraard hoe lager het zwaartepunt t.o.v de wielas, hoe beter. Bij een caravan zal dat nooit op het niveau van de dissel liggen. Het hele chassis ligt op de hoogte van de dissel. De hele opbouw zit daar dus boven.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 19:08
door 16again
Zijn kogeldruk van caravan en gewicht fietsen+drager wel 1 op 1 te vergelijken?
In stilstand lijkt een fietsendrager mij ongunstiger dan de caravan:
Bij fietsendrager is de verbinding op de kogel star. Simpelweg gewicht van fietsen plus drager is eigenlijk maar een deel van het verhaal. Het zwaartepunt van fietsen en drager bevindt zich achter de kogel, waardoor het moment (=kracht maal arm) groter is.

In beweging (kuilen, remmen) zal caravan fors ongunstiger zijn, door de veel grotere massa achter de auto.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 19:16
door stefanhouterman
Ik vind het uiterst fijn, dat iedereen een eigen mening heeft, maar info van experts negeert.
Het internet staat vol van info over kogeldruk, dus een optie is, daar de echte gegevens na te lezen.
Grappig is, dat mensen reageren, die op school iets van zwaartekracht hebben geleerd, maar helaas geen praktijkervaring hebben.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 20:41
door kokka
ja die link van caravantrekkers is wel iets waar je op kan vertrouwen.
daar wordt vooral gesproken over wat het fijnst rijdt voor je caravan, maar niet zozeer het trekkend voertuig.
het zinnetje onder die tabel is echter precies wat veel mensen, "zonder praktijk ervaring" bedoelen
U ziet dat dit behoorlijke gewichten zijn die niet elke auto goed kan verdragen. Een hoge kogeldruk beïnvloed namelijk het rijgedrag van de auto vaak negatief

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 20:50
door stefanhouterman
kokka schreef:ja die link van caravantrekkers is wel iets waar je op kan vertrouwen.
daar wordt vooral gesproken over wat het fijnst rijdt voor je caravan, maar niet zozeer het trekkend voertuig.
het zinnetje onder die tabel is echter precies wat veel mensen, "zonder praktijk ervaring" bedoelen
U ziet dat dit behoorlijke gewichten zijn die niet elke auto goed kan verdragen. Een hoge kogeldruk beïnvloed namelijk het rijgedrag van de auto vaak negatief
Dan niet alleen deze gedeelte zin lezen of quoten, maar ook de rest.

Daar staat namelijk ook, dat als een te hoge kogeldruk gemeten wordt, de caravan niet goed geladen is en dit verholpen moet worden.

Mensen met "praktijkervaring" weten dit en letten er op, voor ze de caravan aan het trekvoertuig koppelen.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 20 nov 2015 21:26
door kokka
Dat is waar, maar het gaat in dit topic niet om het trekken van een caravan, maar om de kogeldruk en het effect van een te hoge druk op het weggedrag van de auto.
En het is niet zoals daar staat dat het een compomis is, of zou moeten zijn.De maximale kogeldruk is gewoon wettelijk bepaald. Daar is helemaal geen ruimte voor eigen inzicht.
Dat je daarbij de caravan correct moet beladen is een feit.
Waar jij dan leest wie er wel en geen ervaring met auto's, caravans en/of fietsendragers heeft is me een raadsel

Re: kogeldruk

Geplaatst: 21 nov 2015 10:40
door Quark
Een hele discussie, maar even weer terug naar topic, ben de afgelopen dagen nog wat winkels af gegaan waar fietsendragers worden verkocht, ook een gerenommeerde vereniging met winkels waar ik platina lid ben.
Nergens wordt je gewezen op de kogeldruk van je trekhaak.
Ze verkopen de meest mooie fietsendragers, groot aangegeven dat ze tot 60 kg belastbaar zijn voor elektrische fietsen.
Maar dat de grootste gros van de automobilisten een 50 kg trekhaak hebben wordt niet benoemd.
En als ik het benoem wordt het gebagatelliseerd.
Zoals Thule al in een eerder genoemde mail aangeeft, kan je in Frankrijk behoorlijk in de problemen komen want hier wordt daadwerkelijk gecontroleerd.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 21 nov 2015 11:29
door stefanhouterman
MichielFRL schreef:Ondertussen heb ik even op een trekhaken website gekeken en de meeste trekhaken hebben tegenwoordig een maximale kogeldruk tussen de 65KG en 85KG voor normale auto's.

Dus een degelijke fietsendrager kopen en het is geen probleem.
TS heeft een trekhaak, die mag max 50 kg hebben, dus wel een probleem.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 04 dec 2015 11:38
door Quark
Ik heb nu verschillende fabrikanten en verkopers van trekhaken en fietsendragers aangeschreven en verschillende winkels bezocht.
Ze draaien er allemaal omheen en bagatelliseren de gevolgen van het overgewicht van de fietsendrager plus 2 elektrische fietsen.
De kogel druk van mijn trekhaak op mijn Chevrolet Aveo van 2013 is 44KG, heb eens goed rond gekeken bij andere auto's.

De meeste gebruikers van elektrische fietsen zijn nog de ouderen die een compacte middenklasser auto hebben.De gemiddelde kogeldruk van de trekhaken van deze auto's is 50 KG.

Dus er rijden veel mensen rond, die denken dat ze het goed voor elkaar hebben maar eigenlijk in overtreding zijn.

Zolang er niks gebeurt prima, maar mocht er een fiets af vallen of een fietsendrager kapot gaan, denk ik dat ze alle schade voor eigen rekening krijgen.

Heb de ANWB hier ook verschillende malen naar gevraagd maar wordt steeds door verwezen naar een andere afdeling, terwijl ik van hen verwacht dat ze aan onze veiligheid denken bij verkoop in hun winkels.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 04 dec 2015 13:15
door bprosman
Vandaar mijn link / opmerking naar een "Fietstrailer" dan heb je dat probleem niet.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 04 dec 2015 13:28
door Quark
bprosman schreef:Vandaar mijn link / opmerking naar een "Fietstrailer" dan heb je dat probleem niet.
bprosman, ik volg jouw tip op, maar velen is dit niet verteld :D

http://www.astorc.nl/maximale-kogeldruk/

Re: kogeldruk

Geplaatst: 04 dec 2015 13:42
door stefanhouterman
Quark schreef:
bprosman schreef:Vandaar mijn link / opmerking naar een "Fietstrailer" dan heb je dat probleem niet.
bprosman, ik volg jouw tip op, maar velen is dit niet verteld :d
De vraag is, wat is goedkoper, de fietstrailer of een trekhaak tot 75 kg!

Re: kogeldruk

Geplaatst: 04 dec 2015 13:47
door bprosman
De vraag is, wat is goedkoper, de fietstrailer of een trekhaak tot 75 kg!
Beter de vraag dan een fietstrailer of een nieuwe auto want voor heel veel auto's kun je zon trekhaak niet kopen. Kogeldruk wordt bepaald door de autofabrikant.

Re: kogeldruk

Geplaatst: 04 dec 2015 13:54
door stefanhouterman
bprosman schreef:
De vraag is, wat is goedkoper, de fietstrailer of een trekhaak tot 75 kg!
Beter de vraag dan een fietstrailer of een nieuwe auto want voor heel veel auto's kun je zon trekhaak niet kopen. Kogeldruk wordt bepaald door de autofabrikant.
Maar TS heeft een van 44 kg en de gangbare zijn 50 kg.
De kogel druk van mijn trekhaak op mijn Chevrolet Aveo van 2013 is 44KG,
Als ik mijn fietsen op de trekhaak zet heb ik precies 52 kg (zonder accu's) en daarmee rij ik al een paar jaren.
Ik denk niet, dat er problemen zijn, want ook een trekhaak heeft zeker marches.