LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
kokka

Re: Onzin op webpagina's over retourneren online aankoop

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat kikker de proef op de som moet nemen.
gewoon een hele dure miele wasmachine bestellen via internet, bijvoorbeeld scheer en foppen.
daar een wasje mee draaien, hem terug sturen en dan vervolgens dit forum op de hoogte houden van het verloop van de rechtszaak.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

kikker schreef:
angel1978 schreef:Nog steeds blijft elke uitleg die jij geeft hier, een eigen interpretatie. Niets van dit alles staat letterlijk zo in de wet.
De letterlijke wettekst staat hier: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 04-01-2016

Elke uitleg die jij daaraan geeft, is jouw interpretatie. Er staat nergens dat de consument het recht op retourneren zou verliezen door een proef-printje te maken.
en waar staat daarin de tekst over het proef-printje?

kikker

Ongelezen bericht door kikker »

gewoon een hele dure miele wasmachine bestellen via internet, bijvoorbeeld scheer en foppen.
daar een wasje mee draaien, hem terug sturen en dan vervolgens dit forum op de hoogte houden van het verloop van de rechtszaak.
Werkt u soms voor Scheer en Foppen?

Hier nog een artikel dat e.e.a. bevestigt:

https://webwinkelrecht.nl/herroepingsre ... ocedure-2/
DOA/herroepingsrecht

Soms is een product al defect op het moment dat het wordt geleverd aan de consument, men spreekt dan van een DOA (dead on arrival). Wat dan? De consument kan dan eigenlijk kiezen. Wil hij het product toch graag hebben dan kan hij een beroep doen op de garantieprocedure en de daarbij behorende rechten en plichten.

Wil hij het product niet hebben of doet hij liever geen beroep op de garantieprocedure dan kan hij in principe het product onder het herroepingsrecht retourneren. Hij krijgt dan zijn geld plus eventuele verzendkosten van de heenzending terug binnen uiterlijk 14 dagen na ontbinding van de overeenkomst. De kosten voor het retourneren komen in principe voor rekening van de consument.
DOA blijkt uit een proef-printje, een test-was, noem maar op. Uitproberen dus. Kapot? Voldoet niet aan verwachting? Dan mag de consument onder het herroepingsrecht retourneren.

De consument past de wet toe, de rechtszaak tegen de consument zal door de webwinkel moeten worden opgestart. Kansloos, denk ik.

angel1978

De consument past de wet toe, de rechtszaak tegen de consument zal door de webwinkel moeten worden opgestart. Kansloos, denk ik.
De consument stuurt het produkt terug. De webwinkel accepteert het niet en betaalt het aankoopbedrag niet terug. Wie moet nu een rechtszaak starten?
Werkt u soms voor Scheer en Foppen?
Alweer zo'n zakelijk reactie...

kikker

Kijk, een andere webwinkel:

http://www.bcc.nl/klantenservice/annule ... etourneren

Dit klinkt al een stuk vriendelijker dan dit:

http://www.scheerenfoppen.nl/klantenser ... kopen/1412

Het kan dus blijkbaar wel!

16again

Ongelezen bericht door 16again »

kikker schreef:DOA/herroepingsrecht

Soms is een product al defect op het moment dat het wordt geleverd aan de consument, men spreekt dan van een DOA (dead on arrival)....
Het gaat hier niet om DOA, maar om artikelen die gewoon naar behoren functioneren. Alleen minder goed dan koper zich had voorgesteld.

kikker

angel1978 schreef:De webwinkel accepteert het niet
Volgens de wet mag helaas dit niet. De consument heeft immers het recht om het product te retourneren. Dat is een voorwaarde die de wet aan de overeenkomst stelt.

De volledige wettekst is te lezen op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 04-01-2016

angel1978

kikker schreef:
angel1978 schreef:De webwinkel accepteert het niet
Volgens de wet mag helaas dit niet. De consument heeft immers het recht om het product te retourneren. Dat is een voorwaarde die de wet aan de overeenkomst stelt.

De volledige wettekst is te lezen op: http://wetten.overheid.nl/BWBR0005289/B ... 04-01-2016
Dat is fijn voor je, maar was niet de vraag.
Wie moet er nu een rechtszaak beginnen?

Je draait continu om de hete brij heen. Verwijt mensen dingen die je zelf de hele tijd doet (niet zakelijk reageren) en legt mensen woorden in de mond die ze niet gezegd hebben.

mh73

Ongelezen bericht door mh73 »

kikker schreef:Hier nog een artikel dat e.e.a. bevestigt:

https://webwinkelrecht.nl/herroepingsre ... ocedure-2/
DOA/herroepingsrecht

Soms is een product al defect op het moment dat het wordt geleverd aan de consument, men spreekt dan van een DOA (dead on arrival). Wat dan? De consument kan dan eigenlijk kiezen. Wil hij het product toch graag hebben dan kan hij een beroep doen op de garantieprocedure en de daarbij behorende rechten en plichten.

Wil hij het product niet hebben of doet hij liever geen beroep op de garantieprocedure dan kan hij in principe het product onder het herroepingsrecht retourneren. Hij krijgt dan zijn geld plus eventuele verzendkosten van de heenzending terug binnen uiterlijk 14 dagen na ontbinding van de overeenkomst. De kosten voor het retourneren komen in principe voor rekening van de consument.
DOA blijkt uit een proef-printje, een test-was, noem maar op. Uitproberen dus. Kapot? Voldoet niet aan verwachting? Dan mag de consument onder het herroepingsrecht retourneren.

Volgens mij gaat hier iets mis in jouw denkwijze. Lijkt me logisch dat er bij een defect product een oplossing gezocht wordt. Het gaat in dat geval niet om retourneren zonder reden. Er is een reden: je hebt het apparaat gebruikt en het is stuk. Je hebt het product niet gebruikt om het maar even te proberen, maar om het gewoon te gebruiken. Bovendien kan de verkoper dit apparaat ook weer claimen bij zijn leverancier. De gebruiksschade aan het apparaat zal niet verhaald worden op de koper, omdat het product stuk was.

mh73

Zie ik hier toch nergens staan dat je koffie mag zetten met je koffiezetapparaat, dat je de wasmachine mag gebruiken voor een proefwasje of de printer voor een proefprintje.

Wat ik dan weer wél lees (art.230m, j):
'ingeval de consument zijn recht van ontbinding uitoefent nadat hij een verzoek overeenkomstig artikel 230t lid 3 of artikel 230v lid 8 heeft gedaan, dat de consument de handelaar diens redelijke kosten vergoedt overeenkomstig 230s lid 4;'

Kortom, áls je dat wasje draait, printje maakt, of koffie zet, mag de handelaar dus de redelijke kosten daarvan aftrekken van het terug te storten bedrag.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

mh73 schreef:Volgens mij gaat hier iets mis in jouw denkwijze. Lijkt me logisch dat er bij een defect product een oplossing gezocht wordt. Het gaat in dat geval niet om retourneren zonder reden. Er is een reden: je hebt het apparaat gebruikt en het is stuk. Je hebt het product niet gebruikt om het maar even te proberen, maar om het gewoon te gebruiken. Bovendien kan de verkoper dit apparaat ook weer claimen bij zijn leverancier. De gebruiksschade aan het apparaat zal niet verhaald worden op de koper, omdat het product stuk was.
Maar er wordt in dat geval wel een beroep gedaan op het herroepingsrecht. Want bij een beroep op de wettelijke garantie heeft de koper niet direct recht op ontbinding. Bovendien wordt aangegeven dat de kosten voor het retourneren in principe voor rekening zijn van de koper, terwijl deze voor de verkoper zijn bij de wettelijke garantie.
mh73 schreef:Kortom, áls je dat wasje draait, printje maakt, of koffie zet, mag de handelaar dus de redelijke kosten daarvan aftrekken van het terug te storten bedrag.
Dat is een onjuist conclusie. Er wordt geen verzoek overeenkomstig artikel 230t lid 3 of artikel 230v lid 8 gedaan.

mh73

Met dat laatste heb je gelijk, Alfatrion, in die zin dat die situatie niet van toepassing is.

Maar er staat in de door kikker aangehaalde wettekst nérgens, dat het apparaat gewoon gebruikt mag worden. Er staat ook niet in dat dat niet mag, maar er staat ook niet dat de webwinkelier de gebruiksschade niet mag verhalen op de koper.

aerox

Ongelezen bericht door aerox »

Ik vind het vooral theoretisch gebabbel met als enige resultaat dat mensen makkelijk webwinkels in de maling kunnen nemen. Als jij je toch verdiept in de specificaties van een printer of wasmachine is er totaal geen reden om een 'testje' te moeten doen.

angel1978

aerox schreef:Ik vind het vooral theoretisch gebabbel met als enige resultaat dat mensen makkelijk webwinkels in de maling kunnen nemen. Als jij je toch verdiept in de specificaties van een printer of wasmachine is er totaal geen reden om een 'testje' te moeten doen.
Die testjes zijn vaak al voor je gedaan en in te zien om talloze reviewsites.
Het 'echte' apparaat kan in de winkel ook niet uitgetest worden. Je kan hooguit een voorbeeldmachine ( in sommige gevallen, in geval van een wasmachine lukt dat ook niet ) uitproberen, maar uiteindelijk krijg je gewoon een apparaat uit het schap en dat specifieke geval heb je niet getest.

kikker

aerox schreef:Als jij je toch verdiept in de specificaties van een printer of wasmachine is er totaal geen reden om een 'testje' te moeten doen.
Specificaties zeggen niets. Wat zegt dat nou, "geluidsnivo 72 dB"? Een consument heeft alle recht om een product te beoordelen zoals hij/zij dat zelf wil. Bij koop op afstand kan dat beoordelen alleen maar thuis.

Dat is het doel van deze wet:
Artikel 230o

1. De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, ...

prem

Ongelezen bericht door prem »

kokka schreef:ik denk dat kikker de proef op de som moet nemen.
Ja en dan krijgt hij/zij laten we zeggen een 70% van de verkoopprijs terug en dan kan hij of zij een rechtszaak starten. Doen!! Ben benieuwd.

prem

Ongelezen bericht door prem »

kikker schreef:
aerox schreef:Als jij je toch verdiept in de specificaties van een printer of wasmachine is er totaal geen reden om een 'testje' te moeten doen.
Specificaties zeggen niets. Wat zegt dat nou, "geluidsnivo 72 dB"? Een consument heeft alle recht om een product te beoordelen zoals hij/zij dat zelf wil. Bij koop op afstand kan dat beoordelen alleen maar thuis.

Dat is het doel van deze wet:
Artikel 230o

1. De consument kan een overeenkomst op afstand of een overeenkomst buiten de verkoopruimte zonder opgave van redenen ontbinden tot een termijn van veertien dagen is verstreken, ...
http://www.conrad.be/ce/nl/product/1008 ... &WT.srch=1
Dan koop je eerst deze, gebruik je hem en dan bestel je je wasmachine ok?

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

kikker schreef: Werkt u soms voor Scheer en Foppen?
haha ja natuurlijk. en voor kpn, TNT, DHL en allerlei banken

mh73

prem schreef:
Ja en dan krijgt hij/zij laten we zeggen een 70% van de verkoopprijs terug en dan kan hij of zij een rechtszaak starten. Doen!! Ben benieuwd.
Ik ben misschien een beetje negatief, maar ik schat de kans hoog in dat hij/zij nog minder of zelfs niets terugkrijgt.

angel1978

mh73 schreef:
prem schreef:
Ik ben misschien een beetje negatief, maar ik schat de kans hoog in dat hij/zij nog minder of zelfs niets terugkrijgt.
Hoe breng je een wasmachine weer in originele staat zodat die weer als nieuw wordt kan worden verkocht?
zeepbakje vernieuwen?
alle leidingen vernieuwen?
nieuwe trommel?
Filter?

Helemaal schoonmaken en reviseren? Lijkt me de kosten van een apparaat te boven gaan.

Gesloten