tree3 schreef:Wanneer ik naar een andere bank stap dan is het zeker wel gratis? Toen ik wilde weten wat de boeterent is bij mijn bank vroegen ze ook 150 euro hiervoor (tussenpersoon). Ik heb toen de vraag uitgezet bij de bank rechtstreeks en daar kreeg ik gelijk antwoord rond de 15000 euro boete rente. Nu ik weet dat dit bedrag zo hoog is, is een verdere analyse niet nodig. En wat houdt een analyse in? Je moet berekenen wat de goedkopere rente opweegt tegenover de boete en het aantal jaar dat je nog moet uitzitten. Zoveel werk lijkt me dat niet. Dacht dat ik al reeds geld betaald had voor advies? Dat zit toch in je hypotheekbedrag in?
Nou nee, advieskosten moeten tegenwoordig transparant zijn, en apart in rekening worden gebracht. Dat is finaal anders als toen je je eerste hypotheek afsloot.
Maar goed, 13.000 of 17.000 zijn beide ook bedragen "rond" de 15.000 euro. Een goede, dus op maat gemaakte, berekening kan dus wel de moeite waard zijn.
Zij verdienen er genoeg aan om een hypotheek te verstrekken ? En alleen om te weten wat de boete is vragen zij ook 150 euro.
Nee, niet alleen om te weten wat de boete is. Die is immers eenvoudig bij de bank op te vragen. Je geeft zelf ook aan: De tussenpersoon wil 150 euro indien we een berekening willen laten maken of goedkopere hypotheekrente een optie is.
Dat is dus een heel andere, uitgebreidere, vraag. De hoogte van de boeterente is dan één van de gebruikte uitgangspunten. Het echte werk gaat zitten in het vergelijken van oude en nieuwe lasten (bruto en netto) en hoe je die boeterente wilt betalen. En of het dan al dan niet voordelig is.
Je geeft ook aan: In mijn situatie spant het er om of een goedkopere rente wel gunstiger is. Bovendien is het de vraag of ik wel weer een nieuwe hypotheek kan gaan krijgen.
Als het er om spant, kun je er op twee manieren naar kijken. De ene manier is dat je met 'natte vinger werk' er niet uit komt en je beter een tussenpersoon kunt inschakelen voor een preciezere afweging. De andere manier om ernaar te kijken is dat als het er om spant, het dus blijkbaar weinig uitmaakt en je net zo goed kunt blijven zitten waar je zit. Aan jou de keus welk van beide richtingen je voorkeur heeft.
Voor een nieuwe rente hoef je overigens geen nieuwe hypotheek af te sluiten. Dat moet alleen als je naar een andere geldverstrekker wilt overstappen. Maar dan heb je wel met heel veel meer kosten te maken. Dat kan meestal eigenlijk alleen uit als je nu bij een erg dure aanbieder zit.
kweenie schreef:
Dat is dus een heel andere, uitgebreidere, vraag. De hoogte van de boeterente is dan één van de gebruikte uitgangspunten. Het echte werk gaat zitten in het vergelijken van oude en nieuwe lasten (bruto en netto) en hoe je die boeterente wilt betalen. En of het dan al dan niet voordelig is.
En dat werk begint al bij: het registreren van alle gegevens, een dossier aanmaken, toestemming verkrijgen om bij de bank informatie in te winnen; en pas dan kan de adviseur (nog steeds in zijn werktijd) de hoogte van de boeterente opvragen bij de bank. Inclusief alle gegevens van de hypotheek.
En dan moet het rekenwerk nog beginnen, plus dat er ofwel een rapport komt, of een nabespreking van een half uur.
Eigenlijk denk ik dat die 150 euro helemaal niet zoveel is, gezien al het werk dat er aan vast zit.