LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verplichting tot buitenwerkse activiteiten
Re: Verplichting tot buitenwerkse activiteiten
Wij organiseren altijd klaverjas toernooien voor ons personeel en klanten.
De maandelijkse omzet is tot dit jaar met 25% gestegen.
-
Dag Harm.Harm.calc schreef:Kan mijn werkgever mij verplichten deel te nemen aan niet werk gerelateerde activiteiten die (deels) plaatsvinden binnen de werktijd?
Verplichten is een beetje een zwaar woord, maar.... jouw werkgever betaalt jouw salaris, dus jouw werkgever bepaalt waar je je in grote lijnen mee bezig moet houden, mits dat binnen de functieomschrijving past en/of van belang is voor het bedrijf. Je hoeft dus niet zijn schoenen te poetsen, maar bijeenkomsten waarbij het bedrijf opgehemeld wordt, daar zul je niet aan ontkomen, hoe nietszeggend dat soort activiteiten ook zijn.
Dat carnavaleske gebeuren zou je misschien ook als een 'bedankje' aan het personeel kunnen beschouwen, als dank voor het vele 'harde werk' van de afgelopen periode. Niets let je natuurlijk, als de werktijd voorbij is en als je een bak koffie en een pils op hebt te vertrekken. Je was er even, en dan is het goed. Ga er even in mee, doe of je het gezellig vindt, en ga ervandoor zo gauw het kan. Zo zou ik het doen. Wacht even tot de eerste twee of drie de jas aantrekken, loop er achter aan, dan valt het minder op.
En zonder klaverjas toernooien zou dit misschien 40 procent zijn geweest. Wacht even, je werkt bij een kaarten bedrijf, door al die toernooien slijten die kaarten als gekken.......harkja schreef:Wij organiseren altijd klaverjas toernooien voor ons personeel en klanten.
Onze meetings lijken op bedrijfsfeesten inderdaad, echter de diepere betekenis is dat je natuurlijk "ongedwongen met elkaar in gesperk gaat". Teambulding dus. Echter het alcohol is altijd dusdanig aanwezig, dat er niet meer zinnig te praten is. Immers het is allemaal gratis en dan moet er flink geconsumeerd worden. Schenken ze alleen ranja, dan komt er niemand.
Als ik dan later de fotos zie, beschamend, ordinair en treurig. Ik hou mij dus verre van dit soort meetings.
Vorige maand was het in een strandtent in het verre Hoek v Holland. Er reden zelfs gratis bussen omdat ze niet wilde dat men met het OV terug ging............... (De bedrijfsnaam zou maar eens vallen ).
Als er duidelijk sprake is van niet werk gerelateerde bezigheden hoef je hieraan niet deel te nemen. Zeker als er opnames gemaakt worden, en deze ook nog gedeeld worden via Social Media, dan kun je dit weigeren. Jouw persoonlijke privacy weegt zwaarder dan de wens van de werkgever om een team te builden met allerlei idiote activiteiten.Harm.calc schreef:@crazyme
Jouw reactie begrijp ik niet in relatie tot de vraag die ik stel. Maar goed, ik respecteer je mening. Die komt overeen met de zgn meelopers binnen het bedrijf. Maar mag ik uit je reactie opmaken dat jij vindt dat ik niet het recht heb eerlijk mijn menig daarover te mogen en kunnen geven zonder risico op consequenties? Ik denk dat presteren binnen het bedrijf of de organisatie waar je werkt belangrijker is dan hoe je daarbuiten met je collega's omgaat. Is dit in jouw werk anders dan, @crazyme? Wat voor soort bedrijf of organisatie is dat dan, als ik vragen mag.
@mh73
Eerlijke reactie! Wat dat is gewoon de praktijk. Goede collega van mij heeft er ook niets mee maar gaat er wel naar toe. Heb ik ergens ook nog wel respect voor.
Ik ben een goede voor m'n baas omdat ik eerlijk en oprecht ben. Ik geloof in wat ik doe. Hier geloof ik niet en en dan moet ik opeens mijn normen en waarden maar overboord gooien. Voor het wij-gevoel?
Ik heb niet dit soort activiteiten nodig om anders met collega's om te gaan. Misschien anderen wel . . .
Tsja, er is nog wel een verschil tussen een bedrijfsfeest en een activiteit voor teambuilding. Bij het laatste zit er namelijk vaak wel een extra doel aan de activiteiten, hoe suf het misschien mag lijken. Bijvoorbeeld dat de leidinggevende die normaal misschien nauwelijks met de anderen werkt ineens een van de groep wordt en ook eens écht ziet hoe de anderen met elkaar omgaan. Of dat de grijze kantoormuis die een scouting verleden heeft ineens prima blijkt te kunnen coachen.
Ik denk dat het handiger is om je zodanig te gedragen dat eventuele beelden op social media geen probleem zijn. Het is, zeker met een wat groter team, immers onmogelijk om alles tegen te houden. Tenzij je de zeikerd van de afdeling wilt worden....olaf79 schreef:Als er duidelijk sprake is van niet werk gerelateerde bezigheden hoef je hieraan niet deel te nemen. Zeker als er opnames gemaakt worden, en deze ook nog gedeeld worden via Social Media, dan kun je dit weigeren. Jouw persoonlijke privacy weegt zwaarder dan de wens van de werkgever om een team te builden met allerlei idiote activiteiten.
En blijf van de alcohol af als je vind dat je niet voor ### wilt staan. Gebruik dit eventueel in een omgeving met mensen waar je je veilig voelt.GJvdZ schreef:Ik denk dat het handiger is om je zodanig te gedragen dat eventuele beelden op social media geen probleem zijn. Het is, zeker met een wat groter team, immers onmogelijk om alles tegen te houden. Tenzij je de zeikerd van de afdeling wilt worden....olaf79 schreef:Als er duidelijk sprake is van niet werk gerelateerde bezigheden hoef je hieraan niet deel te nemen. Zeker als er opnames gemaakt worden, en deze ook nog gedeeld worden via Social Media, dan kun je dit weigeren. Jouw persoonlijke privacy weegt zwaarder dan de wens van de werkgever om een team te builden met allerlei idiote activiteiten.
Dat is inderdaad een goede opmerking. Ik heb in het verleden toch behoorlijk wat beschamende situaties gezien. Goed voor die mensen dat er toen nog geen Facebook en Youtube was.Quark schreef:En blijf van de alcohol af als je vind dat je niet voor ### wilt staan. Gebruik dit eventueel in een omgeving met mensen waar je je veilig voelt.GJvdZ schreef:Ik denk dat het handiger is om je zodanig te gedragen dat eventuele beelden op social media geen probleem zijn. Het is, zeker met een wat groter team, immers onmogelijk om alles tegen te houden. Tenzij je de zeikerd van de afdeling wilt worden....olaf79 schreef:Als er duidelijk sprake is van niet werk gerelateerde bezigheden hoef je hieraan niet deel te nemen. Zeker als er opnames gemaakt worden, en deze ook nog gedeeld worden via Social Media, dan kun je dit weigeren. Jouw persoonlijke privacy weegt zwaarder dan de wens van de werkgever om een team te builden met allerlei idiote activiteiten.
Nee, het is niet toegestaan om filmopnamen van een persoon te publiceren zonder zijn toestemming. Je kunt je dus wel degelijk daar tegen verzetten. Blijkt toch dat je privacy geschonden wordt, dan is dit goede reden om niet meer te komen op draven. Het recht op privacy is een grondrecht en overstijgt het recht van het bedrijf om via idiote bijeenkomsten aan team-building te doen.GJvdZ schreef:Ik denk dat het handiger is om je zodanig te gedragen dat eventuele beelden op social media geen probleem zijn. Het is, zeker met een wat groter team, immers onmogelijk om alles tegen te houden. Tenzij je de zeikerd van de afdeling wilt worden....olaf79 schreef:Als er duidelijk sprake is van niet werk gerelateerde bezigheden hoef je hieraan niet deel te nemen. Zeker als er opnames gemaakt worden, en deze ook nog gedeeld worden via Social Media, dan kun je dit weigeren. Jouw persoonlijke privacy weegt zwaarder dan de wens van de werkgever om een team te builden met allerlei idiote activiteiten.
Zo zwart wit is dat niet. Doorgaans mag een persoon een foto publiceren zonder aan iedereen die op de foto staat te vragen of hij dat mag doen. Dat is anders als die persoon een belang heeft. In een dergelijke setting mag de werknemer misschien een zekere mate aan privacy verwachten. En als ie onder de invloed van alcohol echt rare dingen doet dan zal tegen publicatie daarvan wel op getreden kunnen worden. Maar deze stelling is eenvoudigweg onjuist, omdat hij te absoluut is.olaf79 schreef:Nee, het is niet toegestaan om filmopnamen van een persoon te publiceren zonder zijn toestemming.
En dan nog: voorkomen is beter dan genezen!
-
Zolang het onder werktijd wordt georganiseerd denk ik dat je daar niet onder uit kan komen. Je uren worden nl ook doorbetaald.
Maar zo.n carnavaleske activiteit ? Tja ......dat kan zo - subjectief- ervaren worden , een ander ervaart het misschien anders?
Waarom is hier geen inspraak over ??
Dat het wordt " gedeeld " op social media schijnt " normaal " te zijn en ook dat schijnt men niet te kunnen voorkomen
Gedraag je rustig , bedaard en onopvallend en stap op zodra de " werktijd " voorbij is.
Maar zo.n carnavaleske activiteit ? Tja ......dat kan zo - subjectief- ervaren worden , een ander ervaart het misschien anders?
Waarom is hier geen inspraak over ??
Dat het wordt " gedeeld " op social media schijnt " normaal " te zijn en ook dat schijnt men niet te kunnen voorkomen
Gedraag je rustig , bedaard en onopvallend en stap op zodra de " werktijd " voorbij is.
Dat zijn zwaar gechargeerde voorbeelden om je eigen onderbuikgevoel te versterken. Moet je uiteraard helemaal zelf weten, maar het is niet hetzelfde als de feiten die ik noem. (tenminste, ik neem aan dat wat jij tikt waar is). Zoals jij het schetst, is het iets wat qua tijd, planning, gevraagde van de werknemers, en frequentie, gewoon marktconform is, zeer veel bedrijven doen dit soort dingen, en op deze manier.Harm.calc schreef:@sjohie
Het lijkt me zo te lezen wel een werk gerelateerde activiteit. Je werkgever organiseert het , het is met collega's, het vind deels binnen werktijd plaats, én het is op een werkdag.
Zo, dat is een ruime opvatting van werkgerelateerd.
Dus als mijn werkgever mij en mij collega's uitgenodigd binnen werktijd naar een bijeenkomst van Geert Wilders te gaan, dan is dit werkgerelateerd? Straks zitten we nog met z'n allen maandagochtend om 10 uur in het plaatselijke bordeel. Lekker!
En het is natuurlijk niet zo dat het paard bepaald waar de kar heen getrokken wordt, dat doet de koetsier. In dit geval bepaald de werkgever dus in de eerste plaats wat wenselijk is, niet de werknemer. En als je je er zo aan ergert, bereik je veel meer door hier van te voren, dus proactief, iets van te vinden, en vooral met oplossingen alternatieven te komen, ipv nu alles al geregeld is nog te gaan piepen en mauwen.
Natuurlijk kun je je daar tegen verzetten. Maar je zult jezelf niet geliefd maken bij vrienden en collega's. Het gaat immers in veel gevallen eerder om collega's die iets van het event op Facebook of andere social media zetten dan dat het bedrijf dat doet.olaf79 schreef:Nee, het is niet toegestaan om filmopnamen van een persoon te publiceren zonder zijn toestemming. Je kunt je dus wel degelijk daar tegen verzetten. Blijkt toch dat je privacy geschonden wordt, dan is dit goede reden om niet meer te komen op draven. Het recht op privacy is een grondrecht en overstijgt het recht van het bedrijf om via idiote bijeenkomsten aan team-building te doen.GJvdZ schreef:Ik denk dat het handiger is om je zodanig te gedragen dat eventuele beelden op social media geen probleem zijn. Het is, zeker met een wat groter team, immers onmogelijk om alles tegen te houden. Tenzij je de zeikerd van de afdeling wilt worden....olaf79 schreef:Als er duidelijk sprake is van niet werk gerelateerde bezigheden hoef je hieraan niet deel te nemen. Zeker als er opnames gemaakt worden, en deze ook nog gedeeld worden via Social Media, dan kun je dit weigeren. Jouw persoonlijke privacy weegt zwaarder dan de wens van de werkgever om een team te builden met allerlei idiote activiteiten.
Wat mij de laatste jaren opvalt. dat er wordt verwacht dat je 1 grote familie moet zijn. Bij mij op het werk hebben zijn ze een app gestart zodat je ook buiten je werktijd, op de hoogte moet zijn van wat er op het werk gebeurt. Ook team buildings dagen zijn hierop gericht, het wij gevoel elkaars gevoelens delen. Nou sorry ( ik geef dit ook op mijn werk aan) ik ben ouderwets heb geen telefoon met internet, mijn gevoelens zijn voor mijn gezin.Ik werk 8 uur zet mij dan de volle 100 % in, ben een aardige collega die goed kan samenwerken, maar na werk is het mijn tijd. Wat ze ook proberen op team buildings.
Ik herhaal de suggestie nog maar eens om met een aantal gelijkgestemden een ander plan te maken en aan de werkgever te presenteren. Dat heeft bij ons uitstekend geholpen. We doen nu dingen die we wél leuk vinden.
Bij mijn man gaan ze met 150 man op stap... daar wordt een bedrijf voor ingehuurd en heb je niks te beslissen hoe en wat.Miepje1 schreef:Ik herhaal de suggestie nog maar eens om met een aantal gelijkgestemden een ander plan te maken en aan de werkgever te presenteren. Dat heeft bij ons uitstekend geholpen. We doen nu dingen die we wél leuk vinden.
Is ook in het weekend (vaak incl overnachting) en dat wil hij niet.
Zijn werktijd stopt ook niet na 40 uur, en werkt vaak ook in het weekend door om dingen af te krijgen.
Dus inzet is er genoeg.
Zijn vorige bedrijf ging met 15 man een lang weekend weg (vliegen), hij is toen niet meegegaan.
Het gaat me niet om de inzet
Die is er vast wel.
Ik probéér uit te leggen dat het misschien handig kan zijn om zélf een voorstel te doen.
Die is er vast wel.
Ik probéér uit te leggen dat het misschien handig kan zijn om zélf een voorstel te doen.
Dat kan niet....
Er wordt een extern bureau voor ingehuurd en daar heeft het personeel geen inspraak op.
Net zoals bij het jaarlijkse gewone personeelsuitje; is ook geen overleg mogelijk.
Er wordt een extern bureau voor ingehuurd en daar heeft het personeel geen inspraak op.
Net zoals bij het jaarlijkse gewone personeelsuitje; is ook geen overleg mogelijk.
Maakt ook niet uit wat ze verzinnen, zolang je maar niet mee hoeft. Bij ons zijn zulk soort dingen gewoon vrijblijvend, even goede vrienden.
Wel erger ik me behoorlijk aan het feit dat management het sinds de uitvinding "bedrijfs E-mail voor alle personeelsleden" sinds enkele jaren het heel gewoon vind dat er dag en nacht allerlei berichten gezonden kunnen worden.
Gevolg, vele collegas lezen niets meer en gooien alles zo in de digitale prullenbak.
(Voor de duidelijkheid, heb een baan met vaste begin en eind tijden, daarbuiten ben ik er niet voor het bedrijf en doe ook absoluut niets voor het bedrijf)
Wel erger ik me behoorlijk aan het feit dat management het sinds de uitvinding "bedrijfs E-mail voor alle personeelsleden" sinds enkele jaren het heel gewoon vind dat er dag en nacht allerlei berichten gezonden kunnen worden.
Gevolg, vele collegas lezen niets meer en gooien alles zo in de digitale prullenbak.
(Voor de duidelijkheid, heb een baan met vaste begin en eind tijden, daarbuiten ben ik er niet voor het bedrijf en doe ook absoluut niets voor het bedrijf)
Dus u bent iemand die waarschijnlijk weinig plezier beleeft aan zijn baan.