Afronden heeft verschillende voordelen. Er is minder klein geld in omloop en wisselen gaat sneller. Bovendien zijn veel kassasystemen niet geschikt om 1 en 2 cent muntstukken op te slaan omdat in het guldentijdperk het aantal soorten munten ook beperkt was.16again schreef:Als het daadwerkelijk om niets gaat, waarom doen die winkeliers dit dan? Topics als deze.... beginnen immers bij een winkelier die extra marge aan het sprokkelen isBrahms schreef:Wat een ellenlang geneuzel over niets.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kruidvat steelt
Re: Kruidvat steelt
olaf79,
Dan nog hebben de winkeliers zich aan afgesproken regels te houden:
-Op kassa aangeslagen prijs is gelijk aan de getoonde prijs op het winkelschap
-bij contante betaling wordt het totaalbedrag afgerond.
Dan nog hebben de winkeliers zich aan afgesproken regels te houden:
-Op kassa aangeslagen prijs is gelijk aan de getoonde prijs op het winkelschap
-bij contante betaling wordt het totaalbedrag afgerond.
Dat had ik samengevat met opzettelijk.Moneyman schreef:Je vergeet dat voor diefstal ook nog het oogmerk tot wederrechtelijke toe-eigening vereist is.
Het OM zou dat niet kunnen bewijzen, tenzij er meer aan de hand is. Als bij een groter aantal producten een cent is opgeteld wordt het een ander verhaal.Moneyman schreef:En om dat nu als aanwezig te veronderstellen op basis van de info in dit topic is mij in ieder geval een paar bruggen te ver.
Ik zie stelen van TS overigens meer als hoe dit emotioneel gevoelt wordt, dan een juridische kwalificatie. Er is m.i. wel een onrechtmatige daad verricht, omdat TS dit heeft aangekaart en de medewerkers dit niet hebben gecorrigeerd.
Het principe. Dat het máár over twee cent gaat maakt niet dat het daarmee oké is om te doen.Julie4444 schreef:Maar again, waar hebben we het over?
Het voornaamste voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper is.olaf79 schreef:Afronden heeft verschillende voordelen.
Dan mogen de prijzen wel wat naar beneden. In Duitsland en Oostenrijk doen de kleine muntjes nog steeds volop mee. En de prijzen in zijn ruim lager dan hier....Het voornaamste voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper is......
![Shocked :shock:](./images/smilies/icon_eek.gif)
Hoewel partijen soms domme dingen doen, verwacht ik niet dat Kruidvat hier gaat verklaren dit bewust zo hebben ingesteld en dat ze dachten dat de consument daar geen probleem van zou maken.
Het kan een probleem zijn met de kassa, policy van een franchisenemer die niet klopt, een indicent, smaad, etc.
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat ze standaard alle bedragen afronden, maar dat klopt in ieder geval niet met mijn bankafschrift van afgelopen week, waar het gewoon tot op de cent klopt.
Natuurlijk kan het ook zo zijn dat ze standaard alle bedragen afronden, maar dat klopt in ieder geval niet met mijn bankafschrift van afgelopen week, waar het gewoon tot op de cent klopt.
Denk je dat dit werkelijk een scenario zou kunnen zijn ?alfatrion schreef:Hoewel partijen soms domme dingen doen, verwacht ik niet dat Kruidvat hier gaat verklaren dit bewust zo hebben ingesteld en dat ze dachten dat de consument daar geen probleem van zou maken.
Centjes pikken ?
Ik denk eerder dat de kassiere eerst contante betaling heeft aangeslagen en toen de betaalwijze heeft gewijzigd naar pin.
Ts zit waarschijnlijk de hagelslagjes te tellen uit het pak wat ze vorige week heeft gekocht.
Het lijkt wel alsof human error geen serieuze optie is. Terwijl ik juist denk dat dat het hele probleem is.
Nee, ik denk dat dit fout is ingevoerd in het systeem.crazyme schreef:Denk je dat dit werkelijk een scenario zou kunnen zijn ?
Offtopic bijdragen door Moderator verwijderd.
Geef eens concrete adressen waar het zo veel goedkoper is. Ik kom zeker 1 keer in de week in Dusseldorf maar vind nooit die veel goedkopere winkels.Brahms schreef:Dan mogen de prijzen wel wat naar beneden. In Duitsland en Oostenrijk doen de kleine muntjes nog steeds volop mee. En de prijzen in zijn ruim lager dan hier....Het voornaamste voordeel is dat het aanzienlijk goedkoper is......
-
- Contacteer:
Ik moet hierdoor denken aan zo`n supermanfilm - waar iemand leert programmeren, en dan een programma schrijft die alle halve centen (de puur alleen in electronisch betalingsverkeer gebruikt worden) naar zijn rekening overmaakt. Liep ineens aardig op.alfatrion schreef:Nee, ik denk dat dit fout is ingevoerd in het systeem.crazyme schreef:Denk je dat dit werkelijk een scenario zou kunnen zijn ?
Mogelijk is er een 'stagiar' bij KV die dacht "ach, die ene cent, goed voor onze omzet"...
Een winkel kan contant geld weigeren indien dit duidelijk wordt aangeven. Dit geldt ook voor de 1 en 2 centen.olaf79 schreef:En je kunt natuurlijk gewoon 99 cent betalen. Er zijn gewoon 1 en 2 centen in omloop en die moeten ze accepteren.Moneyman schreef:Dat is te kort door de bocht, omdat je er hierbij vanuit gaat dat iedereen standaard maar één zo'n product koopt. En dat is niet het geval.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... al-betalen
Afronden bij PIN-betalingen mag dan weer niet.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 5-eurocent