berndv schreef:er zit geen rechtstreeks CrO3 in geïmpregneerd hout. Hout wordt inderdaad geïmpregneerd met CrO3, maar dit wordt gebruikt in een oplossing tezamen met onder andere koperoxide en arseenzuur. In die oplossing gaan de oxide-ionen een reactie aan met de overige stoffen. Het chroom, je weet wel, diezelfde stof die zorgt voor die glimmende bumpers, zorgt voor de hechting van de overige materialen aan het hout. In dezen is niet CrO3 in het hout aanwezig, niet zoals hier defensie genoemd wordt. Daar werden militairen ingezet die werkten met verf waar CrO3 in verwerkt zat.
De schadelijkheid en eventuele kankerverwekkendheid komt in deze alleen voor bij het impregneerproces in de fabriek en het risico dat je als consument met CrO3 in aanraking komt is nagenoeg onmogelijk, aangezien het niet als CrO3 aanwezig is in het hout.
Maar geef mij maar gewoon carboleum, lekker een tuinhekje verven.
edit: oh ja, ik heb een chemische achtergrond, hoewel ik er al een aantal jaar niet meer werkzaam in ben, maar goed, de werking van ionen in een oplossing is door de jaren heen niet erg veel veranderd
Chroom-3?
In dagblad Trouw staat duidelijk Chroom-6
http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/ ... -GIF.dhtml
Ik zie wel enige gelijkenissen met de mensen hier:
Diegene voor gek laten verklaren. Maar dat is alles om te doen om niet over de inhoud te hoeven hebben. Dat doen mensen hier ook. Geschiedenis herhaalt zich net als bij dokter Semmelweiss. In die tijd was niet bekend dat bacteriën bestonden. Hij zei je moet je handen wassen. Maar die dokter werd voor gek verklaard en daarbij vielen doden. Hij kwam op voor het goede. Maar dat werd afgestraft. Crazyme spendeert wel tijd om google te gaan zoeken naar deze onderwerpen. Er zijn mensen kennelijk die het niet erg vinden dat ze kanker krijgen. Zelfs bij het UWV moeten mensen met kanker herkeurd worden als ze nog kunnen werken. De maatschappij is duidelijk aan het verharden.Een hoogte-, of zo men wil dieptepunt, vormde het moment dat burgemeester Schriek, daartoe aangespoord door de inspecteur voor de Volksgezondheid De Vries, hem zonder overleg de vertrouwensarts H. Jans van de GGD-Breda op zijn dak wilde sturen. Van Rooij steigerde. “Dat was”, zegt hij nog steeds woedend, “een bewuste poging om mij af te schilderen als een querulant, zodat niemand mij serieus zouden nemen.” De burgemeester verklaarde alleen maar het welzijn van Van Rooij en zijn gezin op het oog te hebben. Er waren ook wat telefonische bedreigingen tegen het gezin geuit en uit angst waren toen de kinderen een week op vakantie gestuurd. De Rooij suggereert in een brief aan minister Dijkstal ook dat Schriek zich verrijkt door onder één hoedje te spelen met de betrokken industrie.
Wereld kaart met kanker: http://www.demorgen.be/lifestyle/veelvo ... -bcbb2877/
Ik heb ook weleens een item dat zelf in Radar zat, de teksten overgenomen en op het forum gezet. Werd eveneens belachelijk gemaakt door aantal forumleden. Kennelijk is dat een hobby? Er is hier meerdere malen off topic gereageerd maar het gaat gewoon door. Hardleers?
Constructieve discussies zijn hier helaas niet. Jammer. Chroom-6 is serieuze zaak maar hier wordt het afgedaan als onzin. Kennelijk zijn dat de denkwerelden van mensen. Daarom begrijp ik ook beter dat in Nederland veel kanker voorkomt. Door dit soort opstellingen van bijvoorbeeld een chemisch analist. En dat men niet weet hoe kanker ontstaat? Hoe is dat toch mogelijk anno 2016.
In sigarettenrook zit ook chroom-6 volgens de GGD:
Chroom -6 zit ook in sigarettenrook en zou wellicht vrij kunnen komen bij het verbranden van met chroomzouten geïmpregneerde speeltoestellen of bielzen. Dit impregneren is tegenwoordig gelukkig verboden. Het verbranden van oude speeltoestellen of bielzen zou kunnen worden gezien als “het je op onrechtmatige wijze ontdoen van afvalstoffen” en is strafbaar. Maar ja, hoe bewijs je dat? Als een bouwbedrijf pallets buiten het hek neerzet om mee te nemen is dat bedrijf hierop aan te spreken maar zodra het houdt in de kachel zit komt het probleem dat handhavers niet aanbellen om te controleren wat wordt gestookt.
Een directe oplossing voor de overlast van houtrook van de buren heb ik niet en daar ben ik niet de enige in. Afgelopen jaar hebben vele organisaties zich verenigd in het platform houtrook en gezondheid (www.platformhoutrook.nl) om samen te bedenken wat er aan de overlast kan worden gedaan.