Steve235 schreef:Dank jullie voor alle reacties.
Er staat inderdaad wel pre-incasso boven, maar er staat ook een dossiernummer zoals GNN die gebruikt en er staat in de brieven enkele malen "onze cliënten". Daaruit maakte ik dus ook op dat de brief daarwerkelijk van GGN af kwam.
Ook vreemd is dat de huur aanvankelijk elke 20e van de maand overgemaakt zou worden, maar vanwege het latere uitbetalen van mijn salaris die maand ik het de 22e had overgemaakt, aangezien de 20e de automatische incasso mislukte. De eerste brief is gedateerd op de 22e, dus ze waren wel snel met reageren. Ze hadden naar mijn idee ook eerst een brief uit eigen naam kunnen sturen in plaats van op deze manier mensen te proberen te intimideren of zo snel mogelijk te betalen. We hebben immers in afgelopen 7 jaar dat we hier wonen nog nooit een achterstand gehad.
Ook raar vond ik dat er in de brief stond dat we € 1248,- huur achterstand hadden in plaats van de € 624,- , wat de huur per maand is. Plus nog € 40 euro incassokosten. Reden hiervoor was volgens mevrouw dat het bij hun gebruikelijk was om ook maar meteen de huur van volgende maand erbij te zetten?? Daar heb ik immers nog een maand de tijd voor...
Al met al, ook al is het legaal, ik vind dit niet een nette manier van werken, een manier om mensen bang te maken en een vorm van intimidatie omdat er zat mensen zijn die onder de indruk raken van een incasso brief en zonder vragen te stellen direct te betalen. En dat in een tijd waarvan men weet dat veel mensen echt hard moeten werken om alles rond te breien. Ik snap natuurlijk wel dat we verplichtingen hebben qua rekeningen betalen, maar om op deze manier te werk te gaan...
Dit vind ik een heel vreemd verhaal.
Ten eerste moet je je huur normaal gesproken altijd vooruit betalen, op de eerste van de maand. Dus of je liep standaard een maand achter, of er is hier iets anders aan de hand.
Ten tweede mogen incassokosten pas in rekening gebracht worden na een betalingsherinnering zonder ophoging.
Ik vermoed dat hier een flink deel van het verhaal ontbreekt.