LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemakkelijk oplichten via Internet

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest.
aeverhoog

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door aeverhoog »

Ik koop redelijk veel CD's via Ebay/Ricardo (+ 1000 in 2,5 jaar) en dat gaat vrij vlekkeloos. Vervelend is dat je vantevoren moet betalen en dat je daarmee het risico loopt dat je een product niet krijgt of dat het erg slecht wordt verzonden. Dit is me een vijftal keren gebeurd en de feedback die aan verkopers wordt gegeven is geen garantie voor succes. Ebay & Ricardo nemen de houding aan dat ze hier niets mee te maken hebben. Wat een groter probleem lijkt te worden is dat er op een "slimme" manier aan inloggegevens wordt gekomen van ("domme") mensen die handelen via Ebay. Met deze inloggegevens wordt de bank- of girorekening van de verkoper verandert in de informatie die wordt gestuurd aan de 'winnende' koper. Hierdoor wordt het geld door de koper naar een verkeerde rekening gestuurd zodat het geld niet bij de verkoper aankomt en aldus de gewonnen items nooit bij de verkoper. Ebay houdt de handen er ook nu van af en helpt niet mee aan een oplossing en nergens valt 'recht' te halen.

Marleen [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Marleen [[email protected]] »

Hallo. Ik zit net het programma te kijken en ben er niet helemaal mee eens wat er gezegd word. Er word door verschillende mensen verteld dat ze iest besteld en betaald hebben en niet ontvangen. Ik snap dat het heel vervelend is voor die mensen, maar wij hebben zelf ook wel een verkocht en gekocht via marktplaats.nl en geen problemen ondervonden, mede doordat wij zelf dingen op gaan halen. Ik zou nooit geld overmaken en dan hopen dat het verstuurd word, dus dan is het misschien de goedgelovidheid van de mensen, maar tegenwoordig hoef je daar niet meer vanuit te gaan dat alles eerlijk is.

Anastacia [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Anastacia [[email protected]] »

Ik ben ook opgelicht met Anastacia kaartjes , ik heb E107 overgemaakt , en nooit de kaartjes ontvangen... de persoon in kwestie heeft beloofd het geld terug te storten , dit is dus afwachten tot woensdag.... :(

J.O [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door J.O [[email protected]] »

Ik heb alleen maar zeer goede ervaringen met marktplaats. Ik heb 2 maal een speedboot gekocht en alles ging perfect. Het is gewoon een kwestie van eerst het product bekijken en goed testen voordat men iets koopt. Dus marktplaats is een perfecte site, je moet alleen logisch nadenken en er goed mee omgaan. Het 2e punt is dat je marktplaats totaal niet kan vergelijken met veiligsites. Marktplaats is veilig!!! J.O

coopy

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door coopy »

Je gaat toch niet een behoorlijk bedrag over maken naar iemand die je niet kent. Dat noem ik gewoon dom, in deze tijden kan je niet iedereen vertrouwen, zeker niet via internet. Heb nu al 4 keer een goede koop gedaan via internet(marktplaats), gewoon door er persoonlijk naar toe te gaan. Als het op die manier niet kan is het gewoon jammer.

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het de verantwoordelijkheid van de koper zelf om na te gaan of de verkoper betrouwbaar is, hier heeft marktplaats niets mee te maken. Daar komt bij dat de tip "oplettend te zijn bij gratis email adressen" niet echt nuttig is. Half Nederland mailt via dit soort adressen (al mijn kennissen in elk geval wel) en ik heb regelmatig producten via marktplaats verkocht waarbij de koper zelf ook zo'n gratis email adres had. Groetjes, Petra

Nootje

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Nootje »

Je weet, dat als je iets gaat kopen of verkopen via marktplaats.nl dat de kans bestaat dat je opgelicht worden. Dat is dus je eigen verantwoordelijkheid. Zelf heb ik pas 2 kaartjes voor Britney Spears gekocht via marktplaats.. Heb met deze meneer afgesproken op Rotterdam CS en de kaartjes meteen laten checken bij het GWK. Ik wist dus van tevoren dat het fout zou kunnen gaan. Ik zou zelf nooit geld overmaken voor dat ik het product in huis heb of het product versturen voor ik geld in huis heb.. is mij te riskant. Liever ergens op een openbare plek afspreken en tegelijk ruilen.

eborn
Berichten: 7
Lid geworden op: 03 mei 2004 20:59

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door eborn »

Ik vond het maar een zwak onderwerp. En de directeur van Marktplaats leek er enkel als zondebok te zitten. Het blokkeren van Hotmail-adressen is gewoonweg niet mogelijk. Enig idee hoeveel mensen je dan op je dak krijgt? En bovendien: er zijn zat alternatieven de de echte oplichters best weten te vinden. Marktplaats is niet te vergelijken met Ricardo, Ebay, Qoop of welke site dan ook. Probeer dat dan ook niet, maar kijk naar de voordelen die Marktplaats biedt. De vrijheid die je als koper en verkoper hebt hebben ervoor gezorgt dat het momenteel de best bezochte verkoopsite is. En als je als koper gewoon maar geld gaat overmaken dan is dat natuurlijk erg dom. Bij al mijn aankopen op Marktplaats heb ik direct contact gehad met de (ver)koper. Wel zo veilig en zo kom je nog eens achter je computer vandaan ;)
Laatst gewijzigd door eborn op 03 mei 2004 21:15, 1 keer totaal gewijzigd.

pol

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door pol »

Ik ben het zeer oneens met het imago dat uw programma 'marktplaats.nl' probeert aan te meten. Ik heb al een groot aantal 2e hands produkten via deze site gekocht en verkocht, en ben altijd zeer tevreden. Natuurlijk kan een oplichter aktief zijn via marktplaats, maar het is ook aan de koper om door valse advertenties "heen te prikken". En door regelmatig kontakt met de aanbieder vallen vele oplichters al door de mand. Misschien is marktplaats dus niet de veiligste maar wel de sociaalste en goedkoopste van nederland(niets onder de 200,- en 6 boven de 200,-, zeg nou eerlijk wie ligt daar nou wakker van?)

koopmansg [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door koopmansg [[email protected]] »

Marktplaats dankt haar succes juist aan die laagdrempeligheid, dat er mensen zijn die zich laten oplichten kun je de makers van de site niet aanrekenen. Gelukkig heeft de woordvoerder van marktplaats dat ook goed gezien, anders zou zijn site onbetaalbaar worden. Ik heb al heel veel verkocht en gekocht via marktplaats.nl en mijn kopers hoeven niet vooruit te betalen, soms kom ik het zelfs brengen. Bij mij kun je in ieder geval geen nieuwe senseo kopen voor 25 euri: dan wil je gewoon opgelicht worden! En wat zijn nu een paar honderd klachten op enkele honderd duizenden transacties per jaar? De consument heeft een eigen verantwoordelijkheid of wil ze ook graag via marktplaats betutteld worden: zoek dan rustig een andere site op. Ik voel me met mijn hotmailachtig adres ook in een kwaad daglicht gesteld, vandaar mijn reactie!

Gast

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Gast »

Wat kan Radar toch arrogant zijn zeg, die vent van marktplaats heeft gelijk. Even alle gratis emails niet toelaten, nee dat helpt de consument. Het is 2004 IEDEREEN heeft een computer thuis of werk :lol: en dan stervens veel spam op mijn goede adres krijgen. Je moet gewoon zelf opletten, nee volgens Radar moet iedereen bij het handje gehouden worden bij het oversteken :lol: Op Ebay en ricardo is werkelijk niks te koop en als ik zie wat er te koop is ziet het er niet uit :shock: Ik vind marktplaats juist zo fijn omdat er niet zoveel regulering is met passwords en andere onzin. Gewoon de persoon emailen of bieden.

Mailman
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 mei 2004 21:00

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mailman »

Ik ben dus zoals velen ook een keer via marktplaats opgelicht (heb wel eens wat vaker via marktplaats gekocht maar dat waren allemaal positieve ervaringen), ik zag dus wat software staan (was begin februari) , vp was volgens mij 100 euro ofzo, heb toen 85 geboden, paar dagen later kreeg ik een mailtje waarin hij/zij vertelde dat ik het hoogste bod had en dat ik het van hem kon kopen. Mailadres was van freeler (freeler is van ing. postbank natuurlijk ook) en rekeningnummer van de postbank. Hij zij tevens dat ik eerst wel de helft nog overmaken en bij ontvangst de andere helft, zo gezegt zo gedaan (geld meteen overgemaakt via girotel). Nou na een weekje wachten maar een mail gestuurd, daarna weer een en toen maar rondgemailt (freeler, postbank, marktplaats) en op zoek gegaan naar zijn adres via het telefoonboek (had immers zijn achternaam die je te zien krijgt via girotel). Van freeler kreeg ik antwoord dat het mailadres niet meer in gebruik was :? en ik werd bot afgescheept, van postbank kreeg ik een keurige mail waarin zij mij vertelden dat het geld niet meer terug gestort kon worden, maar dat ik wel een brief naar hun kon sturen om de situatie uit te leggen en vragen of ik zijn/haar gegevens mocht hebben (zij hebben een brief gestuurd aan hem/haar waarin ze vroegen om het geld terug te storten en dat anders zijn/haar gegevens aan mij vrijgeven worden), van marktplaats kreeg ik een keurige mail maar daarna geen enkele reactie. Ik zal morgen nog maar even de postbank opbellen om te vragen hoe het ermee staat.

Nicolai [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Nicolai [[email protected]] »

Reactie aan Radar zelf: Jullie item over Marktplaats, Ricardo en Ebay ging natuurlijk nergens over. Beetje appels met peren vergelijken vind je niet? Ik hoop dat marktplaats niet reageerd op jullie aandringen voor meer veiligheid. Het is nog één van de laatste sites waar je gewoon kunt adverteren en 2ehands spul kunt vinden zonder gedoe. En zo moet je het ook zien als advertentie site. En hoe dom kun je zijn om kaartjes van 160 euro op te laten sturen onder rembours, kun je net zo goed iets betalen via de Western Union bank ook al zo veilig! (vaste marktplaats gangers kennen de kliek noordafrikanen vast wel, die dure fietsen en computers aanbieden voor extreem weinig, maar zogenaamd in het buitenland zitten en dus alleen via de western union geldzaken kunnen regelen) De oplichters pik je er zo tussen uit en voor meer dan 100 euro reis je toch even heen en weer met de trein! (OV jaarkaartje :D ) Ik heb al voor vele duizenden euro's gekocht en verkocht via marktplaats en nog nooit problemen. Zolang je het maar blijft zien als advertentie site en niet als online shop. Trouwens uit jullie programma blijkt dat je net zo makkelijk bij de autodealer om de hoek wordt opgelicht. Oftewel gewoon je gezond verstand gebruiken.

Nootje

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Nootje »

Om nog even terug te komen op het e-mail idee, om hotmail-adressen te verweren... Er zijn zeker wel mensen zonder internet thuis.. wat denk je wel niet van studenten die op kamers wonen, of mensen die het gewoon niet zo breed hebben thuis en alleen in een internetcafé of op school op internet kunnen.. Beetje kortzichtig gedacht hoor!

Mickel

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Mickel »

Frank Crebas, directeur van Marktplaats.nl, verwoordde de uitgebreide mogelijkheden in het geven feedback van E-Bay en Ricardo en de onderzoeken die deze sites doen als 'schijnveiligheid'. Ik vind deze woorden ongepast en ben het daar totaal niet mee eens. Ik heb geen ervaringen met Ricardo maar wel veel ervaring met E-bay. Ik heb over E-bay contacten met veel verkopers, vooral in Amerika. Het feedback forum van deze site is een geweldige tool om gangen van (ver)kopers na te gaan. De e-mail optie binnen deze site garandeerd privacy van de tegenpartij, omdat het e-mail adres niet getoond wordt. Ik ben mij er terdege van bewust dat E-bay niet heilig is. Bezint eer ge begint is het devies. Weet waar je mee bezig bent en stel (teveel) vragen aan de tegenpartij. Persoonlijk vind ik E-bay een geweldige site en een 'veilige' plaats waar je goed zaken kunt doen. Ik ben ervan overtuigd dat Marktplaats.nl fraude niet stimuleert, maar hun systeem maakt fraude wel erg makkelijk. Marktplaats.nl is niet mijn keuze en raad ik af, bij het maken van je eerste internet deals. Succes met de zaken :) ~ Mickel ~

JeWee [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door JeWee [[email protected]] »

Wees een beetje alert als je daar iets koopt of verkoopt. Gebruik gewoon gezond verstand. Wanneer je iets wilt kopen, mail dan de verkoper en kijk hoe de reactie is. Vraag na een mailcorrespondentie om een (vast)telefoonnummer en bel de verkoper. Verloopt dat gesprek goed, ga dan pas verder. Als je geld overmaakt en je hebt binnen één week nog geen produkt thuis, meldt dat aan de verkoper en waarschuw dat je binnen een paar dagen de bank opdracht zal geven het geld terug te boeken! Haal de producten zelf op, betaal niet zoals in de uitzending € 140,- voor Lion King kaartjes zonder ze zelf te zien. Ga niet accoord met geheime telefoonnummers, zet dat in de mail of in jouw advertentie. Op deze wijze kun je zelf heel makkelijk in de telefoongids op Internet controleren of het nummer bij de naam en adresgegevens hoort van degene waar je per mail en later per telefoon contact mee hebt gehad. Wil de persoon geen vast nummer geven, dan heb je pech want dan heb je géén koopje maar wordt je ook niet zo snel opgelicht! JW (Goede ervaringen op Marktplaats.nl, zowel met kopen als verkopen!)

erna [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door erna [[email protected]] »

Beste mensen van Radar, ik heb net naar jullie programma gekeken en wilde toch even ook een andere kant melden. Mijn 15-jarige zoon heeft een paar maanden geleden zelf een artikel te koop aangebode en verkocht op Marktplaats, tenminste dat dacht hij. Hij stuurde zijn pakje onder rembours, kreeg een paar dagen later een mailtje van de koper,dat er iets was misgegaan. Zijn vrouw wilde het pakje op het postkantoor ophalen, maar had het verkeerde pakje gekregen en had toen geen brief meer om het goede pakket op te halen. Ik vond het een beetje vreemd,maar ja, ik dacht er eigenlijk niks bij.Het pakket kwam terug maar de koper wilde het nog steeds graag hebben en vroeg het opnieuw op te sturen.Hij zou de extra kosten betalen.Dus werd het pakket weer opgestuurd en opnieuw niet afgehaald!!Zo raakte mijn zoon twee keer de rembourskosten kwijt, al kreeg hij zijn spullen dan wel terug. Toen hij een mailtje naar de betreffende persoon stuurde en om opheldering vroeg , kreeg hij een grof mailtje terug, en dat een paar keer. Hij bleek dit trucje al bij anderen uitgehaald te hebben.Ook kopers zijn dus niet altijd te vertrouwen!!!

Shanti [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door Shanti [[email protected]] »

In de uizending worden de 3 mogelijkheden vergeleken, en wordt er op uiterlijkheden een oordeel gesuggereerd. Maar er worden peren met appels vergeleken en door een oppervlakkig geînformeerde interviewster kwam het gesprek met de Direkteur van Marktplaats niet tot zijn recht. Marktplaats laat zich met de anderen niet vergelijken en geeft een perfecte service bij je eigen verantwooordelijkheid. Je selecteert in de buurt van je woonplaats en hebt direct op echte e-mailadressen kontakt. Wat je daar afspreekt en hoe je betalingen regelt etc is allemaal je eigen inbreng en je eigen kwaliteit. Marktplaats is "het grote prikbord" uit de supermarkt met een ruime keus, snelle zoeklijnen en that´s it. Je bepaalt zelf de kwaliteit van de afhandeling. Bij anderen moet er maar achter zien te komen waar de aanbieder woont en hoe je de spullen overdraagt.Bij Marktplaats praat je binnen 10 minuten met de aanbieder zelf en wordt er automatisch binnen een kleine straal van de aanbieder snel gehandeld.

lia

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door lia »

ik vind niet dat marktplaats verkeerd bezig is.Mensen die iets willen kopen zijn zelf verantwoordelijk voor hun kopen.Ikzelf zou het artikel eerst willen zien en zelf op willen halen.zo voorkom je dat je opgelicht wordt.

zwieten [[email protected]]

Re: Gemakkelijk oplichten via Internet

Ongelezen bericht door zwieten [[email protected]] »

geacht forum, marktplaats stond ter discusie in uw prgamma. Echter ik heb hele goede ervaringen op deze site. Wat de directeur van marktplaats vertelde klopt ook. Het is geen veiling ook al kan je bieden. En de transacties lopen rechtstreeks via de kopers en verkopers. Heb al meerder malen wat gekocht, met goede resultaten. Echter nam wel via e-mail, en of telefonisch contact op met de aanbieders van artikelen. Ben ook wezen kijken zonder aankoop verplichtingen. Zelfs artikelen laten opsturen, en het afgesproken bedrag giromatig overgemaakt. geen pobleem MITS JE GOEDE EN DUIDELIJKE AFSPRAKEN MAAKT. ELKAARS GEGEVENS OPNEEMT. BEN IN UITHOEKEN VAN NEDERLAND GEWEEST. marktplaats is een open site, en als koper mag je ook wel je eigen verantwoordelijkheid nemen. volwassen ja toch? Oplichters heb je overal. Men bepaalt zelf of hij via marktplaats iets koopt. En indien hij tot transactie overgaat, is hij/zij zelf verantwoordlijk voor de juiste gang van zaken. mvrgr. marinus.

Gesloten