Het zou inderdaad zomaar nog wat zuiniger kunnen, Een procentje of 5-10 zit er misschien nog wel in. Maar: hoe meer je het verbruik terug wil dringen, hoe meer moeite je ervoor zult moeten doen. En je moet je afvragen of het niet meer kost dan dat het oplevert.
Dat is altijd iets om je af te vragen. Maar of zo'n slimme meter daar nou zo veel invloed op heeft...
Zelf ben ik niet voor het verminderen van comfort of gemak om energie te besparen. Maar er zijn redelijk eenvoudige zaken waarbij je zelf, ook zonder meterstanden, kunt kijken wat het kost en oplevert. Met vooral wat gezond verstand. Wat dat betreft zie ik het ook niet als hobby of milieubesparing, maar meer als goed renderende investeringen.
Neem bijvoorbeeld een halogeen spot van 50 watt. Heb je die vier uur per dag in de keuken aan staan, dan kost je dat zo'n 15 euro per jaar. Brandt hij een half uur per dag in de wc, dan kost het je twee euro per jaar. Die in de keuken zou ik dus vervangen voor een goede gelijkwaardige ledspot van 5 watt van bv twintig euro, heb je binnen twee jaar terugverdiend en levert je daarna jaarlijks bijna vijftien euro op. Die in de wc, tsja...
Als je dan vijf van die spots in je keuken zou hebben, tel uit je winst! Levert voor veel mensen heel wat meer op dan een tiende procent meer rente op je spaargeld. Zonder in te leveren op wooncomfort. Maar of je dat op de slimme meter zult zien vraag ik me af.