LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Discussieer hier over onderwerpen die in onze uitzendingen zijn geweest of nog gaan komen.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

stofzuigertje schreef:Een proefwerk, het gemiddelde cijfer , de leraar kan met goed les geven een hoger cijfer halen......
Onzin. Test scores hangen natuurlijk ook van het niveau van de klas en individuele leerling af. Ik heb meerdere klassen van het zelfde niveau en die halen gewoon verschillende gemiddelden.
stofzuigertje schreef:Dus niet leerling maar begreep de klas jou uitleg?
Het ging niet over mij. Ik geef geen les aan VMBO. Overigens geven leerlingen mij juist terug dat mijn uitleg "beter" is dan dat van menig collega. Niet dat dat uitmaakt verder.
stofzuigertje schreef:Het resultaat is naast school ook leraar geboden helaas en ik vermoed dat Julie4444 eigenlijk julie10 had moeten heten.
Evenals de rest van je post lijkt dit weer nergens op te slaan.

Ellyadmiraal
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 dec 2016 00:16

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Ellyadmiraal »

Ook ik ben geraakt door deze uitzending. Als ervaringsdeskundige, ik geef les aan vmbo-basisleerlingen, zie ik elk jaar faalangstige kinderen op vmbo-basis beginnen. Faalangstig, omdat het systeem van de basisschool jarenlang de kinderen afrekent op hun cognitief niveau. Van het hele palet van kwaliteiten en talenten die een mens kan hebben wordt 8 jaar lang gemeten hoe hoog het reken- en taalniveau is. En daarmee wordt bepaald of jij wel of niet kan leren. Hoe liefdevol en pedagogisch de basisschool zijn best doet de leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden, het gaat uiteindelijk om de resultaten van de citotoetsen. En dat voelen deze kinderen maar al te goed.

Ik zie de leerlingen op het vmbo opbloeien bij succeservaringen, ik zie lieve, aardige, gemotiveerde en enthousiaste leerlingen die ervoor gaan. Ik zie vierdejaars die zelfverzekerd hun toekomst tegemoet gaan. Ik zie collega's die zich met hart en ziel bekommeren om hun leerlingen. Maar ik zie uiteraard ook andere zaken, zoals leerlingen die in ons reguliere onderwijs niet tot ontwikkeling kunnen komen. Docenten die, ondanks de extra genoten pedagogische opleidingen, machteloos toezien hoe leerlingen vastlopen. En dat Is frustrerend.

Ik denk dat "laag opgeleiden" (het woord zegt het al) het altijd zullen afleggen tegen "hoog opgeleiden" omdat wij nou eenmaal "hoog" meer waarden dan "laag". Pas als er een paradigmashift plaatsvindt en wij oprechte waardering kunnen opbrengen voor iedere vorm van talent, spreken we niet meer in termen van "laag" en "hoog", of "opstromen" en "afstromen". Ik hoop dat deze positieve beeldvorming realiseerbaar is zodat we voor elk individu de waardering hebben die hij/zij verdient!

CV21
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 dec 2016 16:52
Contacteer:

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door CV21 »

Wat ben ik blij dat ik hier een keer open en eerlijk over kan praten en hopelijk gehoord wordt.

Tien jaar geleden ben ik geslaagd voor de opleiding VMBO Basis en nu ben ik mijn HBO aan het afronden. Tijdens mijn middelbare schoolperiode is er te veel naar de "vervelende klas" gekeken i.p.v. naar mijn kwaliteiten. Ik zal heel eerlijk zijn ik ben iemand die niet altijd geconcentreerd bezig kan zijn en ik was ook weleens vervelend.
Als kind was ik mij helemaal niet bewust van wat de toekomst mij zou brengen. Wat ik heb ervaren is dat de leraar de les begon met de mededeling: ‘Nou laten we er deze keer eens voor zorgen dat er niemand uit de klas hoeft’. Je bent als kind, denk ik, niet bewust van de gevolgen als je niet goed je best doet op school. Het is de taak van de leraar dat je, je leerlingen positief benaderd en er alles uithaalt. Ik heb mij in mijn omgeving echt dom gevoelt, niet omdat mijn vrienden dat zeiden, maar omdat het VMBO werd bestempelt met ‘daar zitten alleen maar domme mensen’ daarnaast gaven leraren aan dat ik het niet kon. Ik denk wel dat leraren mij meer hadden kunnen motiveren als ze mij hadden gezien als persoon en niet als ‘een leerling uit een VMBO klas’.

Toen ik geslaagd was kwam ik op een niveau twee opleiding. Niveau twee was precies hetzelfde verhaaltje, je zat weer in een klas die niet gemotiveerd was. Gelukkig gingen we stagelopen. Toen zag ik wat ik wilde gaan doen, ik wilde mensen gaan helpen. Ik kreeg een drive en wilde ook de mensen in mijn omgeving laten zien dat ik het wel kon. Vanaf toen kreeg ik plezier in school en in mijn stage.
Op het VMBO heb ik ook veel gemist qua kennis, dit heb ik zelf opgepakt door extra lessen te gaan volgen. Ik weet nog dat ik zo onzeker was doordat ik het VMBO had gevolgd.

Er viel dan ook een last van mijn schouders toen ik mijn propedeuse in een keer had gehaald, ik voelde me die dag slim, ik hoorde erbij.
Ik zou graag tegen alle leraren willen zeggen, zie je leerling niet als VMBO`er, maar als een mooi persoon met goede kwaliteiten die gewaarborgd moeten blijven.

Daarnaast wil ik ook nog even zeggen dat het niet uitmaakt welke opleiding je ook hebt gedaan, als je later maar iets gaat doen waar je plezier in hebt. Ik merk dat er een sfeertje in de studentenstad heerst dat een MBO`er niet slim is en er worden ook nare opmerkingen over gemaakt. Ik trek meteen mijn mond open en vertel dan dat juist deze mensen, mooie mensen zijn met goede kwaliteiten.

Misschien heeft iemand dit ook zo ervaren, Ik zou dan graag met diegene in contact willen komen om het verhaal te delen.

rinuszwam
Berichten: 4
Lid geworden op: 27 sep 2014 13:25

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door rinuszwam »

Als gepensioneerde 70 plusser was dat ook al in mijn tijd, de jaren 50 toen nog de ambachtsschool , ook toen was het een onder geschoven onderwijs instelling , daar gingen alleen de arbeidskinderen naar toe , ook de werkgevers zijn er schuld aan , immers vaak vies / lawaaierig werk en ook nog slecht betaalt ! privileges was er niet bij ! alleen voor het z.g. kader en de hoogopgeleiden , zij zagen vaak nog niet staan !
Dus de algehele mentaliteit is er schuld aan alsmede de waardering welke volkomen ontbreekt !!

AEK
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017 21:08

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door AEK »

Hallo,

Ook ik wil graag mijn verhaal kwijt:
Mijn naam is Anne en ik ben 23 jaar. Toen ik in groep 8 zat op de rkbs De Horizon in Katwijk werd er gezegd dat ik niet slim genoeg was voor de Cito toets. Ik moest maar meteen een toets maken om naar het LWOO te gaan. Hier werd ik dus ook heen gestuurd. Ik zat daar totaal niet op mijn plek, ik haalde alleen maar hoge cijfers zonder dat ik er wat voor deed en dat was totaal niet motiverend voor mij.
Op mijn 15e verhuisde ik en ging ik naar een nieuwe school. Mijn vader heeft ervoor gezorgd dat ik een test mocht doen en na die test mocht ik van VMBO basis naar VMBO TL. Ook dit lukte mij prima. Achteraf zei mijn mentor dat ik prima HAVO kon doen...

Als mijn vader toen niet zo zijn best had gedaan, had ik zwaar onder mijn niveau gezeten en was ik echt niet gelukkig geworden. Ik hou er juist van om te leren en neem het de basisschool nog steeds kwalijk! Ik was een dromerig kind maar achteraf heus niet dom..

jeanethagenaar
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017 21:16

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door jeanethagenaar »

Vanavond de reportage gekeken en het was er één die veel gevoelens naar boven haalt.
Onze dochter heeft op de lagere school een verleden gehad dat zij gepest werd. Moeilijke jaren gehad en van school gegaan met een basis vmbo advies.
Het werd uiteindelijke een consumptieve vmbo waar zij met een kader diploma afkwam. Veel te vroeg moeten kiezen. Begonnen aan een mbo 4 opleiding en na 1 jaar tot de gekomen dat zij helemaal niet in de horeca wil werken. Ze was over naar klas 2 maar een nieuwe opleiding gekozen en weer gestart op een andere school voor wederom een mbo 4 opleiding. In 2016 afgesloten met een diploma. Nu in september begonnen met een hbo opleiding. Het is dat onze dochter zo enorme doorzetter is want anders had dit niet gelukt. Op haar 21 ste verjaardag kwam de uitslag dat zij dyslexie had. Jammer gemist op de lagere school, middelbare school en mbo opleiding. Het heeft vele testen en euro's gekost maar nu zijn we er achter dat de lagere school toch wel wat verkeerde inschattingen heeft gemaakt. Hoe had het leven van haar er uit kunnen zien als zij gelijk naar de havo had kunnen gaan en het hbo. Nu met zoveel tussenstappen is zij toch begonnen op het hbo. Ze moet er verschrikkelijk hard voor werken en wij hopen dat de hbo opleiding deze doorzetter goed gaat ondersteunen zodat zij over drie of vier jaar met een stralende lach ook hier met een diploma kan weg gaan. Onze dochter, de doorzetter, ik ben zo trots op haar. Ze heeft veel geleerd over het leven zullen we maar denken.

wijdeveld
Berichten: 4
Lid geworden op: 19 mei 2008 14:23

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door wijdeveld »

In het verre verleden bestond op de toenmalige LTS een opleiding TTO ( Theoretisch Technisch Onderwijs) dat gericht was op de basis elektro, metaal en de theorievakken zoals grotendeels gegeven werd op de MULO. Bij de theorie werden ook praktijklessen gegeven in beide technische vakken. Na het behalen van het diploma na 4 jaar was een mogelijkheid door te stromen naar MTS of zelfs een tussenjaar voor de HTS. Velen van mijn klasgenoten hebben na de TTO nog met succes een vervolgopleiding afgemaakt en zijn veelal geslaagd in hun werk of eigen bedrijf. Te bedenken dat veel van deze groep in eerste instantie het advies LTS kreeg maar daar binne een jaar konden doorschuiven naar de TTO. Misschien een idee voor Onderwijs eens terug te denken aan deze opleiding.

DOCENTMBO
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017 21:38

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door DOCENTMBO »

Ik werk zelf als docent op een kleine dependance van een ROC in Amsterdam. We werken met een klein en zeer bevlogen team. Wij nemen zelf onze leerlingen aan zonder dat wij worden aangestuurd door het management.
Onze docenten zijn gekwalificeerd en de docenten Nederlands en Engels hebben een 1e graads bevoegdheid.
De belangrijkste redenen waarom wij af en toe leerlingen weigeren is dat deze leerlingen vaak al een verleden hebben van absentie, problemen omtrent gedrag en problemen met leerplicht en justitie. Tegenwoordig wordt alles centraal geregistreerd en met een druk op de knop vind je alles over een desbetreffende leerling.
Als leerlingen gemotiveerd zijn dan kunnen ze altijd komen. Stapelen is juist bijzonder gemakkelijk bij ons. Als leerlingen heel gemotiveerd zijn dan bieden wij hen zelfs een persoonlijk en versneld leertraject aan.
Wij vrezen het moment waarop wij geen leerlingen meer kunnen weigeren, omdat er veel jongeren rondlopen die volgens de leerplicht wel naar school moeten, maar absoluut niet gemotiveerd zijn om nog een studie te volgen. Deze leerlingen veroorzaken vaak bijzonder veel onrust in de klassen en verzieken het leerklimaat voor de anderen.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door harkja »

Een vriend van mij ging naar de MULO kon dat niet aan. Door zelf studies en later in de avonduren ging hij voor staatsexamen HBO. Om een kort verhaal niet te lang te maken nu is hij deurwaarder. Petje af voor Mark.

mh73

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door mh73 »

Waar ik woon hebben we een aantal scholen die VMBO aanbieden. De ene school is het afvoerputje van de maatschappij, daar wil je je kind echt niet op hebben, terwijl een andere kleinschalige school heel goed bekend staat.

Wel positief is dat op al deze scholen in de loop van de eerste twee schooljaren wordt bekeken of het kind wel op zijn plek zit. En kinderen die dus een hoger niveau VMBO aan kunnen worden later heringedeeld in een klas op hun niveau. Het is mij zelfs van een tweetal leerlingen bekend dat zij het zo goed deden dat zij het volgende jaar op een andere school konden starten in een HAVO klas.

Mijn dochter doet een praktijkopleiding en voor de techniekrichting maakten zij gebruik van een lokaal en leerkracht van een grote VMBO school elders in Rotterdam. Waarbij de kinderen op het hart gedrukt werd niet in hun eentje door die school te gaan zwerven en zeker geen contact te maken met leerlingen van die school vanwege het gedrag van die leerlingen. Vechtpartijen en vandalisme zijn daar schering en inslag. Daar schrik je dan als ouder wel een beetje van.

Waarom zou iemand die een VMBO opleiding volgt, dom zijn? Ik zie dat niet zo. Ik zeg altijd maar: je hebt kappers en bouwvakkers nodig én notarissen en artsen. En alles wat daar tussenin zit. Ik heb VWO gedaan, maar heb geen idee hoe mijn auto in elkaar zit. En als die het dus niet doet, maak ik graag gebruik van een automonteur met verstand van zaken. In 2015 heb ik in het ziekenhuis gelegen en ik heb toen nog meer respect gekregen voor het veel te hard werkende verplegend personeel dan ik al had. En voor de schoonmaakster, altijd even vriendelijk. En voor de heren die alleen maar je bed van de zaal naar het onderzoek reden en weer terug. Waarschijnlijk hebben die nauwelijks een opleiding genoten, maar ze waren o zo vriendelijk en stelden je gerust. Iemand afrekenen op zijn opleiding is zo laag bij de grond.

Wat ik zelf gezien heb en van kennissen en buren heb gehoord, is dat best een hoop kinderen die op een hoger niveau zouden moeten zitten door gebrek aan motivatie op het VMBO belanden. Die huppelen daar doorheen zonder veel te doen en lopen de rest van de tijd te lummelen. Dat is op zich niet zo erg, maar zij trekken veel klasgenoten met zich mee. Ook voor de leerkrachten is dat natuurlijk niet fijn, voor de klas staan voor een stel ongeïnteresseerde jongelui.

Wat in dit draadje verder staat beschreven, dat je goede en slechte leerkrachten hebt, dat veel leerkrachten het slechte voorbeeld geven door toetsen veel te laat na te kijken, dat er slecht uitleg gegeven wordt en de kinderen vaak op zichzelf aangewezen zijn, nou, dat geldt ook voor andere opleidingen. Ik heb dat ook gezien bij mijn oudste, die VWO deed en zie dat nu nog, nu ze een HBO opleiding doet.

Nico Bakker
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2017 12:57

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Nico Bakker »

In beide uitzendingen mis ik het gegeven waarom het VMBO-MBO een slecht imago heeft.
Bekend is dat gemiddeld 25 % van de docenten in het onderwijs onbevoegd les geven.
Bij de HAVO-VWO zal het lager zijn dus bij het VMBO -MBO nog hoger dan 25 %.
Onbegrijpelijk dat dit allemaal kan. Vorig jaar gaf Sander Dekker nog aan dat er in 2017 geen onbevoegde docenten meer voor de klas staan.
Zoek dat eens uit of hij zijn beloften heeft nagekomen.
In vele beroepsgroepen is dat ondenkbaar. Doktoren, tandartsen, piloten, treinmachinist, vrachtwagenchauffeur of slager overal is een diploma vereist maar in het onderwijs kan alles.
Docenten worden bedreigd door leerlingen, onlangs nog een docent met een mes gestoken.
Er zitten nu 30.000 vakbekwame docenten thuis met allen hun eigen verhaal waarom ze via ziektewet in de WAO worden afgevoerd.
Dit is de doofpotcultuur van het onderwijs, onbevoegde docenten zijn goedkoper en sneller af te voeren na een incident want deze hebben een tijdelijke aanstelling.
Op de oude Technische School leerde je in 3-4 jaar een beroep en kreeg je een diploma.
Nu moet je 6-8 jaar naar school voor een start kwalificatie en als er dan gestart wordt hoor je het bedrijfsleven klagen: ze kunnen nog niet veel.
Er is duidelijk nog iets mis in het onderwijs maar dat mag niet verteld worden voor de camera.

Graaffr66
Berichten: 4
Lid geworden op: 18 apr 2016 16:03

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Graaffr66 »

Het VMBO biedt te weinig perspectief voor een gemotiveerde leerling. Te veel uitval. Te weinig daadwerkelijke juiste aanpak.
Ik vind overigens voor het gehele onderwijs dat iedere leerling de kans moet krijgen per vak op zijn of haar les te mogen doen.
Er zijn leerlingen met dyslexie, dyscalculie etc. De een kan het desnoods doen op vwo niveau en de ander op basis. Zou fijn zijn als daar meer naar wordt gekeken. In de praktijk is dit vrij eenvoudig te toetsen lijkt me.
Ben wel benieuwd wat Tros Radar (wellicht na de discussie dag) hieraan meer zou kunnen doen? Zij zijn een breed spectrum waar naar geluisterd kan worden. Zou willen dat de politiek hier wat meer mee doet. Dus mw. Bussemaker aan u een schone taak.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Dit is een open brief aan mw. A. Hertsenberg. Mijn complimenten voor de uitzendingen.
Ik heb LTS elektrotechniek gedaan. Plus de vervolg opleiding leerlingstelsel en sterkstroom monteur elektrotechniek. Ik was trots op mijn vak en zeer goed betaald door fa. Stork. Door mijn werk, wat ik me niet bewust was, ( ik wilde veiligheid en geen storing). was de elektro centrale in Lelystad eerder op het net, dat de gelijke centrale in Diemen waar men maanden eerder was gestart met de opbouw. ( Pechthold weet het wel . later meer.)
!5 jaar later vraag ik als OR man in de elektrische energie wereld bij herhaling inzicht in het onderwijs over diverse opleidingen, i.v.m. reorganisatie . m Bij herhaling geen antwoordt. Men schermt iets af.
Nu de feiten. 1998. Ik gaf les aan installateurs en technicie. MTS plus 2jr.avondschoolplus1dagper week.Gaf menstof op examen niveau.
Meneer, mogen wij de examens van sterkstroom monteur? die zijn veel moeilijker. Ik heb ze mee naar huis genomen en gemaakt.
De mannen en vrouw hadden gelijk. Dit is bizar. Let wel, deze mensen moeten ook de stof mentaal beheersen.
En dat is niet nodig als je een geheugen studie doet. Zoals rechten Nederlands ;engels of frans.
En voor de duidelijkheid.; Deze mensen laten de maatschappij draaien. Betalen voor 1dag onderwijs meer, danmijndochter opde univerciteit.
Door de Lumbsum. in 1992 kan ik vaststellen en heb ervaren dat schoolbestuurders bekwame leraren weg werkten en inruilden voor goedkope onbevoegde mensen. Kennis hebben en bewijzen is twee. School leiders Frauderenvoor meer dan 80%,
Excuus voor de slechte tekstverdeling. Mijn balk wist in plaatsvan verplaatsen. Groet, Henk Terpstra.

Moneyman
Berichten: 31636
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Moneyman »

Henk Terpstra schreef:Dit is een open brief aan mw. A. Hertsenberg. Mijn complimenten voor de uitzendingen.
Ik heb LTS elektrotechniek gedaan. Plus de vervolg opleiding leerlingstelsel en sterkstroom monteur elektrotechniek. Ik was trots op mijn vak en zeer goed betaald door fa. Stork. Door mijn werk, wat ik me niet bewust was, ( ik wilde veiligheid en geen storing). was de elektro centrale in Lelystad eerder op het net, dat de gelijke centrale in Diemen waar men maanden eerder was gestart met de opbouw. ( Pechthold weet het wel . later meer.)
!5 jaar later vraag ik als OR man in de elektrische energie wereld bij herhaling inzicht in het onderwijs over diverse opleidingen, i.v.m. reorganisatie . m Bij herhaling geen antwoordt. Men schermt iets af.
Nu de feiten. 1998. Ik gaf les aan installateurs en technicie. MTS plus 2jr.avondschoolplus1dagper week.Gaf menstof op examen niveau.
Meneer, mogen wij de examens van sterkstroom monteur? die zijn veel moeilijker. Ik heb ze mee naar huis genomen en gemaakt.
De mannen en vrouw hadden gelijk. Dit is bizar. Let wel, deze mensen moeten ook de stof mentaal beheersen.
En dat is niet nodig als je een geheugen studie doet. Zoals rechten Nederlands ;engels of frans.
En voor de duidelijkheid.; Deze mensen laten de maatschappij draaien. Betalen voor 1dag onderwijs meer, danmijndochter opde univerciteit.
Door de Lumbsum. in 1992 kan ik vaststellen en heb ervaren dat schoolbestuurders bekwame leraren weg werkten en inruilden voor goedkope onbevoegde mensen. Kennis hebben en bewijzen is twee. School leiders Frauderenvoor meer dan 80%,
Excuus voor de slechte tekstverdeling. Mijn balk wist in plaatsvan verplaatsen. Groet, Henk Terpstra.
Het ligt misschien aan mij, maar ik begrijp hier helemaal niets van.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:
Henk Terpstra schreef:Dit is een open brief aan mw. A. Hertsenberg. Mijn complimenten voor de uitzendingen.
Ik heb LTS elektrotechniek gedaan. Plus de vervolg opleiding leerlingstelsel en sterkstroom monteur elektrotechniek. Ik was trots op mijn vak en zeer goed betaald door fa. Stork. Door mijn werk, wat ik me niet bewust was, ( ik wilde veiligheid en geen storing). was de elektro centrale in Lelystad eerder op het net, dat de gelijke centrale in Diemen waar men maanden eerder was gestart met de opbouw. ( Pechthold weet het wel . later meer.)
!5 jaar later vraag ik als OR man in de elektrische energie wereld bij herhaling inzicht in het onderwijs over diverse opleidingen, i.v.m. reorganisatie . m Bij herhaling geen antwoordt. Men schermt iets af.
Nu de feiten. 1998. Ik gaf les aan installateurs en technicie. MTS plus 2jr.avondschoolplus1dagper week.Gaf menstof op examen niveau.
Meneer, mogen wij de examens van sterkstroom monteur? die zijn veel moeilijker. Ik heb ze mee naar huis genomen en gemaakt.
De mannen en vrouw hadden gelijk. Dit is bizar. Let wel, deze mensen moeten ook de stof mentaal beheersen.
En dat is niet nodig als je een geheugen studie doet. Zoals rechten Nederlands ;engels of frans.
En voor de duidelijkheid.; Deze mensen laten de maatschappij draaien. Betalen voor 1dag onderwijs meer, danmijndochter opde univerciteit.
Door de Lumbsum. in 1992 kan ik vaststellen en heb ervaren dat schoolbestuurders bekwame leraren weg werkten en inruilden voor goedkope onbevoegde mensen. Kennis hebben en bewijzen is twee. School leiders Frauderenvoor meer dan 80%,
Excuus voor de slechte tekstverdeling. Mijn balk wist in plaatsvan verplaatsen. Groet, Henk Terpstra.
Het ligt misschien aan mij, maar ik begrijp hier helemaal niets van.
Ligt niet aan jou. Ik snap het ook niet.

Rijtje72
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2017 10:10

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Rijtje72 »

Bij het basisschooladvies worden de cito's bekeken van groep 6-7-8. In ons geval bleek onze ADD-er dus een probleem te hebben met de vraagstelling van de Cito EN sloot de leermethode rekenen niet aan bij de CITO en/of werd door de leerkracht gewoon niet nagekeken (Zelf nakijk methode ...lekker handig bij ADD-er). Dus op Cito scoorde hij een hoog VMBO Kader niveau. MAAR op de NIO kwam eruit dat hij ook een VMBO T aankon (op twee onderdelen zelfs HAVO) mits er bijles was voor rekenen.

Dus hebben we goed naar ons kind gekeken (geen knutselaar, tekenaar, geen interesse voor koken of bouwconstructie) en vonden we het beter bij hem passen om een theoretische leerweg te zoeken. De dichtsbijzijnde VMBO T hebben we een goed gesprek mee gehad en hierbij werd duidelijk dat er meerdere kinderen met een veel lagere NIO uitslag door andere scholen wel met een VMBO-T advies werden aangeboden. Graag zou de VMBO T hem willen inschrijven en of wij de basisschool konden overtuigen dat het advies verandert moet worden in VMBO T. De basischool heeft dit geweigerd en heeft besloten om de NIO niet mee te nemen in het advies. :x

Nu is hij gestart op een school met VMBO b-k-T in een andere gemeente omdat er in dit stadsdeel geen school is met een kader en T binnen een school! Het is me echter wel duidelijk geworden dat de basisschool het alleenrecht heeft op advisering, want op deze scholengemeenschap (die trouwens onder hetzelfde schoolbestuur valt van de VMBO T waar hij was geaccepteerd!) moest hij instromen op Kader en pas na twee jaar wordt gekeken of hij T kan/mag doen. Maar als je na een half jaar les, zijn klas vergelijkt met de T klas loopt de Kader klas al achterstand op met de lesstof en zal hij dus wederom worden benadeelt. Tevens kregen we meteen te horen dat als je Kader in klas drie kiest, geen examen kan doen in biologie en wiskunde samen....handig als je die kan juist op wilt en aansluiting met MBO4 of Havo wilt maken :shock: :shock:

Zo zit hij nu op een school veel verder van huis, gaat hij naar een school waar hij liever niet zou zijn en volgt hij het niveau beneden zijn kunnen wat in zijn geval een lakse houding ten aanzien van school en huiswerk in de hand werkt....lekker pedagogisch. Laagste vakken: techniek, tekenen en handvaardigheid en staat achterlijk hoog voor NASK, Engels en Drama en de rest op een mooi gemiddeld cijfer... tja hadden we dan toch gelijk als ouders?!

Ik vraag me werkelijk af of er geen mogelijkheid is om het basisschool advies als ouders te overrulen. Het is niet ons eerste kind (die kreeg atheneum advies en mocht absoluut niet naar Gymnasium, maar i.v.m andere gemeente was het wel mogelijk en heeft zonder enige problemen gymnasium met een extra vak afgerond!) We zijn ook niet van die ouders die willens en wetens het kind op een ander niveau moeten hebben. Wij hebben goed gekeken naar het kind, naar zijn interesses, zijn kunnen en willen en dan nog word je als ouders samen met de school VO gewoon aan de kant gezet. Het blijft een naar en bitter gevoel. Het gevoel te worden gedicteerd naar niveau's door anderen en niet wordt gekeken naar de consequenties van de gemaakte keuzes voor jou kind. Daar sta je dan als ouders en kind....langs de lijn.

mh73

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door mh73 »

Rijtje72 schreef:Bij het basisschooladvies worden de cito's bekeken van groep 6-7-8. In ons geval bleek onze ADD-er dus een probleem te hebben met de vraagstelling van de Cito EN sloot de leermethode rekenen niet aan bij de CITO en/of werd door de leerkracht gewoon niet nagekeken (Zelf nakijk methode ...lekker handig bij ADD-er). Dus op Cito scoorde hij een hoog VMBO Kader niveau. MAAR op de NIO kwam eruit dat hij ook een VMBO T aankon (op twee onderdelen zelfs HAVO) mits er bijles was voor rekenen.

Dus hebben we goed naar ons kind gekeken (geen knutselaar, tekenaar, geen interesse voor koken of bouwconstructie) en vonden we het beter bij hem passen om een theoretische leerweg te zoeken. De dichtsbijzijnde VMBO T hebben we een goed gesprek mee gehad en hierbij werd duidelijk dat er meerdere kinderen met een veel lagere NIO uitslag door andere scholen wel met een VMBO-T advies werden aangeboden. Graag zou de VMBO T hem willen inschrijven en of wij de basisschool konden overtuigen dat het advies verandert moet worden in VMBO T. De basischool heeft dit geweigerd en heeft besloten om de NIO niet mee te nemen in het advies. :x

Nu is hij gestart op een school met VMBO b-k-T in een andere gemeente omdat er in dit stadsdeel geen school is met een kader en T binnen een school! Het is me echter wel duidelijk geworden dat de basisschool het alleenrecht heeft op advisering, want op deze scholengemeenschap (die trouwens onder hetzelfde schoolbestuur valt van de VMBO T waar hij was geaccepteerd!) moest hij instromen op Kader en pas na twee jaar wordt gekeken of hij T kan/mag doen. Maar als je na een half jaar les, zijn klas vergelijkt met de T klas loopt de Kader klas al achterstand op met de lesstof en zal hij dus wederom worden benadeelt. Tevens kregen we meteen te horen dat als je Kader in klas drie kiest, geen examen kan doen in biologie en wiskunde samen....handig als je die kan juist op wilt en aansluiting met MBO4 of Havo wilt maken :shock: :shock:

Zo zit hij nu op een school veel verder van huis, gaat hij naar een school waar hij liever niet zou zijn en volgt hij het niveau beneden zijn kunnen wat in zijn geval een lakse houding ten aanzien van school en huiswerk in de hand werkt....lekker pedagogisch. Laagste vakken: techniek, tekenen en handvaardigheid en staat achterlijk hoog voor NASK, Engels en Drama en de rest op een mooi gemiddeld cijfer... tja hadden we dan toch gelijk als ouders?!

Ik vraag me werkelijk af of er geen mogelijkheid is om het basisschool advies als ouders te overrulen. Het is niet ons eerste kind (die kreeg atheneum advies en mocht absoluut niet naar Gymnasium, maar i.v.m andere gemeente was het wel mogelijk en heeft zonder enige problemen gymnasium met een extra vak afgerond!) We zijn ook niet van die ouders die willens en wetens het kind op een ander niveau moeten hebben. Wij hebben goed gekeken naar het kind, naar zijn interesses, zijn kunnen en willen en dan nog word je als ouders samen met de school VO gewoon aan de kant gezet. Het blijft een naar en bitter gevoel. Het gevoel te worden gedicteerd naar niveau's door anderen en niet wordt gekeken naar de consequenties van de gemaakte keuzes voor jou kind. Daar sta je dan als ouders en kind....langs de lijn.
Bij mijn dochter in de klas ging er een meisje met een lagere NIO (ze doen bij ons geen CITO in groep 8 ) naar een hoger niveau. Zonder inmenging verder van de basisschool. Waarom kon de school hem niet accepteren zonder dat het advies werd aangepast? Ze kunnen toch de andere schoolresultaten opvragen bij de basisschool.
Laatst gewijzigd door mh73 op 04 jan 2017 16:06, 2 keer totaal gewijzigd.

Rijtje72
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 jan 2017 10:10

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door Rijtje72 »

helaas heeft de regering besloten om voor 2016 het advies van de basisschool leidend te maken. In de wet staat letterlijk LEIDEND en dus NIET BINDEND !! Dit zou dus de escape moeten en kunnen zijn van de VO scholen. Nu is het zo dat dit niet wordt ingezet om de lieve vrede tussen PO en VO te bewaren. Wij hebben zelf een kopie van de NIO moeten aanleveren aan VO.Basisschool hield deze al achter met de aanmeldingsprocedure. Alle schoolresultaten worden aan CITO's opgehangen als je dit niet kan ben je gewoon kansloos. Add-ers hebben structuur nodig in een klas, met leermethodes en het gemaakte werkt moet door de leerkracht nagekeken worden. Als er aan dit niet wordt voldaan zal een ADD-er nooit zijn kunnen laten zien. In een klas van 32 met nog 3 ADHD-ers en een klassiek Autist vraag je je af of passend onderwijs nu wel zo passend is, want het geld wordt echt niet omgezet in extra handjes in de klas. Zelfs ouders en grootouders werden niet als hulp(lees)ouder ingezet. School was en is de autoriteit en wenst geen inmenging van buiten.

mh73

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik wil dit verhaal toch een beetje nuanceren. Ik heb zelf ADHD en ik heb VWO gedaan, in een tijd dat er nog helemaal geen aandacht was voor kinderen met problemen.

Maar goed, terugkomend op het probleem: een NIO toets geeft meer informatie over een leerling dan een CITO toets en daarom zou een middelbare school alleen daarmee al een leerling kunnen accepteren. Als de basisschool toch een lager advies geeft is de vraag waarom? Wellicht heeft de school toch een ander beeld van zijn kunnen dan de ouder?

VivienMarley
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2017 10:30

Re: Radar Extra: Het beroepsonderwijs.

Ongelezen bericht door VivienMarley »

Mijn zoon kreeg het advies HAVO/VWO en ging dus naar de brugklas..nadat er wat problemen ontstonden in de pubertijd zou hij blijven zitten in de 2e brugklas en werd hij dus geplaatst in HAVO2 . Daarna werd bij hem een diagnose gesteld en een labeltje opgeplakt, Asperger syndroom.
Toen hij vervolgens in 3 HAVO weer moeizaam over zou gaan werd ons geadviseerd (gedwongen) hem maar beter naar het VMBO te sturen..Daar werd hij op zijn labeltje afgewezen en naar speciaal onderwijs gestuurd. Hij behaalde daar het VMBO TL diploma met zijn ogen dicht! Zelfs nog met een extra vak erbij.
Netjes aangemeld bij MBO4 opleiding applicatie beheer en media design, maar weer werd hij afgewezen! Dit maal ging het volgens de intakers om zijn computergedrag en hij moest eerst maar eens een jaar aan zijn sociale vaardigheden gaan werken!
Maar...hij is natuurlijk met 17 jaar nog leerplichtig en heeft geen startqualificatie, dus kwamen we bij de leerplichtambtenaar terecht.
Ook zij vond de afwijzing onterecht aangezien mijn zoon aan alle aanmeldingseisen voldeed. Maar aangezien wij pas een intake hadden 2 dagen voor de zomervakantie begon konden we heel de zomer niets doen dan afwachten wat er verder zou gaan gebeuren.
Een jaar thuis zitten! Dat zag niemand zitten, en hoe kan een kind aan zijn sociale vaardigheden werken als hij niet meer naar school gaat?!
Het was trouwens ook 1 van de vakken die hij op die opleiding zou krijgen, sociale vaardigheden!
Nu zit hij dus VERPLICHT thuis een thuisstudie te volgen via de LOI..Kosten 148,00 euro per maand! Niet op te brengen voor mij als zijnde een bijstandsmoeder.
Hij loopt alle kansen mis nu, kan geen studie financiering krijgen, en vanaf juni dit jaar wanneer hij 18 is geworden krijg ik geen kinderbijslag meer, geen kindgebonden budget enz.
Dit zou niet mogen kunnen hier in Nederland! Ik weet gewoon niet meer hoe ik dit moet oplossen...heb al bijzondere bijstand aangevraagd, maar dat werd meteen afgewezen. ben nu in afwachting van mijn bezwaar....
En dit allemaal vanwege een labeltje...
Mijn dochter van 21 heeft borderline stoornis en pddnos en nog een aantal andere labeltjes...maar gelukkig had zij die nog niet toen zij naar school ging! Zij heeft nl wel gewoon VMBO en MBO gedaan! Zonder enkel probleem...Mijn oudste dochter ook met stoornissen heeft zelfs VMBO, MBO en HBO gedaan! Ook zij heeft pas na school de diagnoses gekregen...
Ik kan niet begrijpen dat kinderen gediagnostiseerd worden en vervolgens nergens meer terecht kunnen!

Gesloten