Bij het basisschooladvies worden de cito's bekeken van groep 6-7-8. In ons geval bleek onze ADD-er dus een probleem te hebben met de vraagstelling van de Cito EN sloot de leermethode rekenen niet aan bij de CITO en/of werd door de leerkracht gewoon niet nagekeken (Zelf nakijk methode ...lekker handig bij ADD-er). Dus op Cito scoorde hij een hoog VMBO Kader niveau. MAAR op de NIO kwam eruit dat hij ook een VMBO T aankon (op twee onderdelen zelfs HAVO) mits er bijles was voor rekenen.
Dus hebben we goed naar ons kind gekeken (geen knutselaar, tekenaar, geen interesse voor koken of bouwconstructie) en vonden we het beter bij hem passen om een theoretische leerweg te zoeken. De dichtsbijzijnde VMBO T hebben we een goed gesprek mee gehad en hierbij werd duidelijk dat er meerdere kinderen met een veel lagere NIO uitslag door andere scholen wel met een VMBO-T advies werden aangeboden. Graag zou de VMBO T hem willen inschrijven en of wij de basisschool konden overtuigen dat het advies verandert moet worden in VMBO T. De basischool heeft dit geweigerd en heeft besloten om de NIO niet mee te nemen in het advies.
Nu is hij gestart op een school met VMBO b-k-T in een andere gemeente omdat er in dit stadsdeel geen school is met een kader en T binnen een school! Het is me echter wel duidelijk geworden dat de basisschool het alleenrecht heeft op advisering, want op deze scholengemeenschap (die trouwens onder hetzelfde schoolbestuur valt van de VMBO T waar hij was geaccepteerd!) moest hij instromen op Kader en pas na twee jaar wordt gekeken of hij T kan/mag doen. Maar als je na een half jaar les, zijn klas vergelijkt met de T klas loopt de Kader klas al achterstand op met de lesstof en zal hij dus wederom worden benadeelt. Tevens kregen we meteen te horen dat als je Kader in klas drie kiest, geen examen kan doen in biologie en wiskunde samen....handig als je die kan juist op wilt en aansluiting met MBO4 of Havo wilt maken
Zo zit hij nu op een school veel verder van huis, gaat hij naar een school waar hij liever niet zou zijn en volgt hij het niveau beneden zijn kunnen wat in zijn geval een lakse houding ten aanzien van school en huiswerk in de hand werkt....lekker pedagogisch. Laagste vakken: techniek, tekenen en handvaardigheid en staat achterlijk hoog voor NASK, Engels en Drama en de rest op een mooi gemiddeld cijfer... tja hadden we dan toch gelijk als ouders?!
Ik vraag me werkelijk af of er geen mogelijkheid is om het basisschool advies als ouders te overrulen. Het is niet ons eerste kind (die kreeg atheneum advies en mocht absoluut niet naar Gymnasium, maar i.v.m andere gemeente was het wel mogelijk en heeft zonder enige problemen gymnasium met een extra vak afgerond!) We zijn ook niet van die ouders die willens en wetens het kind op een ander niveau moeten hebben. Wij hebben goed gekeken naar het kind, naar zijn interesses, zijn kunnen en willen en dan nog word je als ouders samen met de school VO gewoon aan de kant gezet. Het blijft een naar en bitter gevoel. Het gevoel te worden gedicteerd naar niveau's door anderen en niet wordt gekeken naar de consequenties van de gemaakte keuzes voor jou kind. Daar sta je dan als ouders en kind....langs de lijn.