LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?

Vervelende ervaringen op de sportschool of met een sportclub? Bespreek het hier.
Loeter

Re: Sportabonnement verhoogd: contractbreuk?

Ongelezen bericht door Loeter »

alfatrion schreef:
olaf79 schreef:De enige reden dat een 2 jarig contract kan worden gerechtvaardigd is als de klant duidelijk voordeel heeft (grote korting of zo) tov 1 jarige contracten.
Dat is een hardnekkige mythe, die ik hier al zo vaak heb weerlegt aan de hand van jurisprudentie en waarvoor ook nooit overtuigend betoog voor word aangedragen.
Mits mogelijk zou ik ook graag onderbouwing willen zien voor uw stelling, Olaf79.

Voor zover ik weet gaat het om de overeengekomen termijn. Of deze nu 12, 36 of 60 maanden is.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Loeter schreef:
alfatrion schreef:
olaf79 schreef:De enige reden dat een 2 jarig contract kan worden gerechtvaardigd is als de klant duidelijk voordeel heeft (grote korting of zo) tov 1 jarige contracten.
Dat is een hardnekkige mythe, die ik hier al zo vaak heb weerlegt aan de hand van jurisprudentie en waarvoor ook nooit overtuigend betoog voor word aangedragen.
Mits mogelijk zou ik ook graag onderbouwing willen zien voor uw stelling, Olaf79.

Voor zover ik weet gaat het om de overeengekomen termijn. Of deze nu 12, 36 of 60 maanden is.
Zoals reeds aangeven is langer dan 12 maanden vermoedelijk onredelijk bezwarend.. Het twistpunt hier is wat er gedaan moet worden om van een beding meer dan 12 maanden toch als niet onredelijk bezwarend te laten zijn. Volgens Olaf is het voldoende als de aanbieder een abonnement aanbied van 12 maanden en het abonnement met meer ten opzichte hiervan een voordeel bied. Dat standpunt wordt nooit gespecificeerd en onderbouwd. En zoals aangegeven heb ik eerder jurisprudentie aangedragen waaruit blijkt dat het enkel aanbieden van een "voordeel" onvoldoende is. Logisch want niets houd deze aanbieder tegen om het eerste abonnement duurder te maken, de prijs voor het langere abonnement te laten voor wat de aanbieder eigenlijk wilde vangen.
Artikel 6:233 aanhef en onder a BW BW schreef:Een beding in algemene voorwaarden is vernietigbaar indien het, gelet op de aard en de overige inhoud van de overeenkomst, de wijze waarop de voorwaarden zijn tot stand gekomen, de wederzijds kenbare belangen van partijen en de overige omstandigheden van het geval, onredelijk bezwarend is voor de wederpartij.
Artikel 6:237 aanhef en onder k BW schreef:Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt vermoed onredelijk bezwarend te zijn een in de algemene voorwaarden voorkomend beding dat voor een overeenkomst als bedoeld in artikel 236 onder j of p respectievelijk q een duur bepaalt van meer dan een jaar, tenzij de wederpartij na een jaar de bevoegdheid heeft de overeenkomst te allen tijde op te zeggen met een opzegtermijn van ten hoogste een maand.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

De AV zijn hier niet doorslaggevend.
Daardoor kan de discussie of ze van wel/niet van toepasssing zijn of onredelijk bezwarend, gewoon buiten beschouwing blijven.
De genoemde prijsverhoging volgt namelijk in zijn geheel niet uit de AV. ( op basis van de AV van balans4u, in deze thread)

Een prijsverhogfing van 10% is disproprotioneel met betrekking tot een inflatiecorrectie op basis van de CPI.
Als je wilt kunt je ze gewoon laten weten dat je het abonnement om deze reden per direct opzegt.
Je bent dan verder nergens meer aan gebonden.

Hawk-Eye

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

je kunt nu per direct opzeggen, zij houden zich niet aan de voorwaarden en dit is hiervoor een geldige reden...

alfatrion

De wet voorziet niet in de mogelijkheid om per direct op te zeggen als de prijs wordt verhoogt. Als de algemene voorwaarden daar ook niet in voorziet die dan kan er niet worden opgezegd om die reden.

Leo The Emperor

alfatrion schreef:De wet voorziet niet in de mogelijkheid om per direct op te zeggen als de prijs wordt verhoogt. Als de algemene voorwaarden daar ook niet in voorziet die dan kan er niet worden opgezegd om die reden.
Dit is echt weer onzin van de bovenste plank.

Je hebt een contract waarbij bepaalde diensten tegen een bepaalde prijs worden geleverd.
Een partij kan niet eenzijdig dit contract veranderen en dan van de andere partij verlangen dat ze zich wel aan hun deel van het contract houden.

Ze hadden de prijs wel kunnen verhonderdvoudigen en dan zou volgens Alfatrion er niet opgezegd kunnen worden omdat er de wet hierin niet voorziet.. :lol: Het moet niet gekker worden

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gewoon direct opzeggen. Om er dan achter te komen dat andere sportscholen waarschijnlijk een vergelijkbare prijsverhoging hebben doorgevoerd.....

alfatrion

Leo The Emperor schreef:
alfatrion schreef:De wet voorziet niet in de mogelijkheid om per direct op te zeggen als de prijs wordt verhoogt. Als de algemene voorwaarden daar ook niet in voorziet die dan kan er niet worden opgezegd om die reden.
Dit is echt weer onzin van de bovenste plank.
Jij beweerd dat klant de overeenkomst per direct zou kunnen opzeggen ongeacht van wat er in de AV staat. Ik geef aan dat dit niet klopt. En in plaats van met het wetsartikel te komen, ga je dan maar hard roepen dat het allemaal onzin is. Dat is een zwaktebod. Ofwel je geeft een verwijzing naar het wetsartikel, dat volgens jou bestaat. Ofwel je komt zelf met onzin van de bovenste plank, maar ben niet man genoeg om dat toe te geven.
Arnoud Engelfriet schreef:Met enige regelmaat krijg ik de vraag: mijn abonnementsprijs is verhoogd, mag ik nu opzeggen? Dat kan zijn bij abonnementen op kranten en tijdschriften, bij betaalde internetdiensten of bij iedere andere vorm van dienstverlening waarbij er periodiek wordt betaald.

Het antwoord is eigenlijk simpel: Nee. Er is géén wettelijke regel dat je mag opzeggen als de wederpartij een prijs wil aanpassen.
Bron: http://blog.iusmentis.com/2013/06/04/ma ... verhoging/

Loeter

Ongelezen bericht door Loeter »

Iedereen heeft het maar over die algemene voorwaarden zonder zeker te weten of die ook werkelijk van toepassing zijn. Dus dat laat ik voor wat het is.

Pacta sunt servanda, een rechtsbeginsel wat in iedere juridische opleiding tot vervelens toe voorbij komt. Afspraak is afspraak. TS kan niet opzeggen vanwege een verhoging van de maandprijs. Ontbinding zou buitenproportioneel zijn. TS kan wel nakoming vorderen van het overeengekomen.

Leo The Emperor

alfatrion schreef: Jij beweerd dat klant de overeenkomst per direct zou kunnen opzeggen ongeacht van wat er in de AV staat.
Nee, dat beweer ik helemaal niet.
Ik heb gesteld dat de AV niet van belang zijn, omdat genoemde 10% prijsverhoging buiten de regels van de zelfgeschreven AV valt, en dat het in dit geval dus helemaal niet uitmaakt of de AV wel of niet van toepassing zijn, ( of onredelijke artikelen bevat)
Arnoud Engelfriet schreef:Met enige regelmaat krijg ik de vraag: mijn abonnementsprijs is verhoogd, mag ik nu opzeggen? Dat kan zijn bij abonnementen op kranten en tijdschriften, bij betaalde internetdiensten of bij iedere andere vorm van dienstverlening waarbij er periodiek wordt betaald.

Het antwoord is eigenlijk simpel: Nee. Er is géén wettelijke regel dat je mag opzeggen als de wederpartij een prijs wil aanpassen.
Bron: http://blog.iusmentis.com/2013/06/04/ma ... verhoging/
Heb je dit artikel eigenlijk wel gelezen ?

Hier staat in dat de verkoper zijn prijs niet mag aanpassen, tenzij de verhoging beschreven staat in de AV.
Dat is hier niet het geval, dus de verkoper mag zijn prijs niet met 10% verhogen.
Doet hij dat toch dan kun je per direct opzeggen ( of nakoming tegen de oorspronkelijke prijs vorderen, zoals Loeter terecht stelt)

In dit geval kan TS dus per direct zijn overeenkomst opzeggen, omdat de verkoper zijn deel van het contract verbreekt

Gesloten