Pagina 2 van 2
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 26 jan 2017 19:49
door Student90
alfatrion schreef:Student90 schreef:Heeft TS een abonnement bij Ziggo afgesloten, dan gaat het om een dienst, dat een product nodig is om gebruik te kunnen maken van de dienst doet daar niet aan af.
Jawel. Ziggo geeft zelf aan dat de herroepstermijn ingaat vanaf het moment dat het installatiepakket is ontvangen c.q. geinstelleerd. Daar heeft Ziggo zich dan ook aan te houden.
Waar heeft Ziggo dat aangegeven?
alfatrion schreef:Student90 schreef:Bij de klantenservice werken (helaas) genoeg mensen die dit weleens door elkaar halen. Uitgangspunt blijft de overeenkomst + algemene voorwaarden.
Dat zou een misleidende handelspraktijk zijn waardoor de overeenkomst in zijn geheel te vernietigen is.
Dat klopt.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 26 jan 2017 22:59
door alfatrion
Student90 schreef:Waar heeft Ziggo dat aangegeven?
In de link die Lordi had geplaatst. Die tekst doet erg denken aan de regels voor gemende overeenkomsten (niet dat daar sprake van is).
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 00:29
door Student90
alfatrion schreef:Student90 schreef:Waar heeft Ziggo dat aangegeven?
In de link die Lordi had geplaatst. Die tekst doet erg denken aan de regels voor gemende overeenkomsten (niet dat daar sprake van is).
Dat ligt aan hoe je de tekst leest. M.i. gaat het in die link om producten (en evt. gemengde overeenkomsten); dit lees ik zo, vanwege het feit dat in de hoofdtekst alleen het woord product wordt gebruikt en niet ook dienst.
Je mag je aankoop kosteloos annuleren binnen 14 dagen nadat je het product van ons hebt ontvangen, dan wel in gebruik hebt genomen.
Vervolgens wordt de hoofdtekst toegelicht middels voorbeelden
Dit klinkt misschien een beetje ingewikkeld, met deze voorbeelden wordt het wat duidelijker:
en daar gaat het m.i. mis. In de voorbeelden wordt gesproken van een installatiepakket. Dat kan men inderdaad linken aan de dienst, met name omdat in het laatste gedeelte wel gesproken wordt over product of dienst (wel net in het gedeelte waarbij de bedenktijd juist niet later ingaat, maar toch).
De verwarring die hier wordt gecreëerd, kan m.i. in het voordeel van TS werken (ook al staat er op 3 andere plekken wat anders).
TS geeft ook aan dat hem/haar in een mail anders is verteld; indien daar inderdaad expliciet staat dat de bedenktijd later ingaat (en niet slechts een conclusie is van TS gebaseerd op een latere levering van het pakket + latere ingangsdatum) dan heeft TS aan de mail natuurlijk voldoende.
Wat betreft het telefoongesprek; dit wordt natuurlijk opgenomen, maar als TS geen vervolgstappen zet, zal hij/zij niet veel opschieten met dit bewijs.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 07:53
door lordi
Er staat op die pagina drie situaties beschreven:
1) Je ontvangt een installatiepakket
De 14 dagen bedenktijd start op de dag dat je het installatiepakket hebt ontvangen.
2) Een monteur van Ziggo installeert het pakket
De 14 dagen bedenktijd start op het moment dat de monteur alles heeft geïnstalleerd en werkend heeft achtergelaten.
3) Een product of dienst zonder installatiepakket
Niet elk product van ons hoeft geïnstalleerd te worden. Zodra de dienst of het product actief is gaat je 14 dagen bedenktijd in.
Hij ontvangt een installatiepakket en dus is situatie 1) van toepassing, de rest is niet relevant. TS moet gewoon terug naar Ziggo en op basis van de email die hij heeft ontvangen en de gegevens op bovengenoemde link heeft hij gewoon gelijk. Maar ben bang dat TS het al heeft opgegeven op basis van eerder genoemde foutieve informatie
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 08:46
door olaf79
lordi schreef:Hij ontvangt een installatiepakket en dus is situatie 1) van toepassing, de rest is niet relevant. TS moet gewoon terug naar Ziggo en op basis van de email die hij heeft ontvangen en de gegevens op bovengenoemde link heeft hij gewoon gelijk. Maar ben bang dat TS het al heeft opgegeven op basis van eerder genoemde foutieve informatie
Waar lees jij dat het om een installatiepakket gaat dat hij heeft gekregen. Ziggo noemt haar dienst ook een pakket. Zo is er een Play complete pakket en een Play max pakket, etc...
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 10:13
door kweenie
Ik sluit me aan bij alfatrion. Gewoonlijk zou je na de bestelling 14 dagen hebben om te annuleren, en daar was ik in eerste instantie vanuit gegaan. Maar de aanbieder mag daar in het voordeel van de klant van afwijken. Ziggo geeft zelf aan dat de bedenktijd ingaat op het moment dat je het installatiepakket hebt ontvangen, dus moet je als klant daar vanuit kunnen gaan.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 10:17
door olaf79
kweenie schreef:Ik sluit me aan bij alfatrion. Gewoonlijk zou je na de bestelling 14 dagen hebben om te annuleren, en daar was ik in eerste instantie vanuit gegaan. Maar de aanbieder mag daar in het voordeel van de klant van afwijken. Ziggo geeft zelf aan dat de bedenktijd ingaat op het moment dat je het installatiepakket hebt ontvangen, dus moet je als klant daar vanuit kunnen gaan.
Dat klopt. Maar ik lees nergens dat het om een installatiepakket gaat. Het woord pakket in de OP kan ook suggereren dat het om een van de alles in 1 pakketten van ziggo gaat.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 10:24
door sylvesterb
alfatrion schreef:Student90 schreef:Heeft TS een abonnement bij Ziggo afgesloten, dan gaat het om een dienst, dat een product nodig is om gebruik te kunnen maken van de dienst doet daar niet aan af.
Jawel. Ziggo geeft zelf aan dat de herroepstermijn ingaat vanaf het moment dat het installatiepakket is ontvangen c.q. geinstelleerd. Daar heeft Ziggo zich dan ook aan te houden.
[/quote]
De herroeptermijn gaat in wanneer Ziggo een bevestiging (acceptatie) van de aanvraag van de dienst heeft verzonden. Dit doen ze zowel per e-mail als schriftelijk.
Wanneer je een product Horizon Box besteld bij je bestaande TV dienst dan is het 14 dagen na ontvangt van het product. Immers neemt je de dienst (televisie) al af en blijft dat contract ook gewoon van toepassing.
OP heeft dus geen rede om het contract te beeindigen onder de herroeptermijn, immers heeft Ziggo de dienst geleverd en is een paar dagen vertraging hierin geen enkele rede om het contract te mogen ontbinden. Ziggo heeft immers enkel een inspanningsplicht om de dienst te leveren en verstoringen z.s.m. op te lossen. Er is geen sprake van een leveringsplicht op dat datum die ze zelf inschatten.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 10:30
door olaf79
Het gaat hier om de vraag of TS een nieuwe klant is die dus een installatiepakket heeft ontvangen of een bestaande klant die pakket wijziging heeft gedaan waardoor het abbo opnieuw gaat lopen.
In geval 1 gaat de bedenktijd volgens de eigen voorwaarden en mededelingen van Ziggo in op het moment van ontvangst van het installatiepakket. In geval 2 gaat de bedenktijd in op de dag volgend na de ontvangst / aanvaarding van het contract.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 13:09
door lordi
olaf79 schreef:Waar lees jij dat het om een installatiepakket gaat dat hij heeft gekregen. Ziggo noemt haar dienst ook een pakket. Zo is er een Play complete pakket en een Play max pakket, etc...
TS schrijft zelf: " Ziggo stelt ook zelf dat mijn contract pas ingaat als de monteur alles heeft aangesloten." Dus ik ga er vanuit dat het een installatiepakket betreft. Maar zelfs als dat niet het geval is en het hier een dienst betreft zonder installatiepakket, dan nog was de TS binnen de door Ziggo zelf gehanteerde termijn:
Een product of dienst zonder installatiepakket
Niet elk product van ons hoeft geïnstalleerd te worden. Zodra de dienst of het product actief is gaat je 14 dagen bedenktijd in.
TS schrijft namelijk: "Op 5 januari heb ik van ziggo een mail gehad waarin staat dat ik morgen, dus 6 januari mijn pakket krijg. De zesde is ook de dag dat ik hem heb aangesloten. ". Ongeacht of het hier dus een dienst, product of installatiepakket betreft, geeft ziggo dus pas aan dat op 6 januari het installatiepakket is ontvangen cq de dienst geactiveerd en dus is pas op 6 januari de bedenktijd ingegaan.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 13:29
door Student90
kweenie schreef:Ik sluit me aan bij alfatrion. Gewoonlijk zou je na de bestelling 14 dagen hebben om te annuleren, en daar was ik in eerste instantie vanuit gegaan. Maar de aanbieder mag daar in het voordeel van de klant van afwijken. Ziggo geeft zelf aan dat de bedenktijd ingaat op het moment dat je het installatiepakket hebt ontvangen, dus moet je als klant daar vanuit kunnen gaan.
Ik moet zeggen dat ik de link van lordi moeilijk kon vinden vanuit de homepage en de AV sneller te pakken had (met andere info).
De info in de link is m.i. niet duidelijk, doordat er niet met zoveel woorden wordt gesproken over een dienst (de onduidelijkheid kan in het voordeel van TS werken). Het lijkt mij niet dat Ziggo hier bewust in het voordeel van de klant afwijkt, dan zou Ziggo dit op de andere 3 plekken ook anders moeten hebben staan (2x op de site + de Algemene voorwaarden).
Het is de 2e post van TS (info dat hij/zij beter in de eerste post had kunnen delen) dat de zaak wellicht iets anders maakt.
Wha-ever schreef:Volgens mij klopt dit gewoon niet. Ziggo stelt ook zelf dat mijn contract pas ingaat als de monteur alles heeft aangesloten.
Tevens heb ik een mail van ziggo waarin staat dat de levering vertraagd is en dat het contract later in zal gaan.
En ook de medewerker van ziggo beaamde dat het om het moment van aansluiting ging.
https://www.consuwijzer.nl/thema/koop-op-afstand
Hoewel ook dit bericht wat onduidelijk is.
Gelet op de mailwisseling lijkt het eerder te gaan om de ingangsdatum van het contract, dan om de bedenktijd.
Beaamde de medewerker dat het contract ingaat op moment van aansluiting? Dat is namelijk wat anders dan beamen dat de bedenktijd later ingaat.
Re: Wet koop op afstand
Geplaatst: 27 jan 2017 14:45
door De Econometrist
Er is verschil tussen de wettelijke herroepingstermijn en de contractuele termijn. Een contractuele termijn van minder dan 14 dagen, in het nadeel van de klant, is vernietigbaar. Maar daarentegen kan de aanbieder wel een half jaar bedenktijd geven als hij dat zou willen, en als dat dan ook in het contract wordt opgenomen dan is hij daar ook gewoon aan te houden. In dit geval verlengt Ziggo blijkbaar de herroepingstermijn tot de tijd die nodig is om de aansluiting tot stand te brengen PLUS 2 weken. Tot 14 dagen nadat de monteur de deur achter zich dicht trekt kan je dus nog van je abonnement af. Ziggo biedt het zelf aan!
Het enige dat ik dan weer niet snap is dat je deze discussie 12 dagen na de installatie pas start...