LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAO te laag

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Snoodaard schreef:
thecure schreef:nou het geld gaat oa hier aan op:

viewtopic.php?f=69&t=155539&p=2152783#p2153061

Kun je natuurlijk zeggen 'gaat ons niets aan', dat is ook zo. Maar waarom gaat het ons dan wel opeens aan als de uitkeringsgerechtigde niet rond kan komen en komt klagen dat de uitkering te laag is?

Natuurlijk heeft ze die uitkering verdiend. Natuurlijk is het kl... dat je een beroerte krijgt.
Maar verstandig met geld omspringen moet iedereen. of je nu werkt en modaal verdiend, of een uitkering krijgt.
+1,

Als OP aangeeft rond de armoede grens te zitten, dan gaat er precies genoeg geld naar OP.
Ik zie niet in waarom een uitkering meer dan de broodnodige kosten zou moet dekken.

Daarnaast snap ik de opmerking over het niet kunnen halen van een vervangende gasfornuis en koelkast totaal niet, bij de kringloop heb je die al voor 2/3 tientjes.

Quote: Ik zie niet in waarom een uitkering meer dan de broodnodige kosten zou moeten dekken.
Helemaal mee eens met deze opmerking
Alleen zorg er dan voor dat de uitkering kostendekkend is mbt tot de broodnodige kosten. :twisted:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Alleen zorg er dan voor dat de uitkering kostendekkend is mbt tot de broodnodige kosten. :twisted:
Dan zullen de mensen met een hoge inkomen toch veel moeten inleveren. Ik ken namelijk een verhaal van een directeur met inkomen rond de 60.000 euro per jaar die gewoon premie betaalde aan uwv omdat hij in dienst was van zijn eigen b.v.. Hij werd arbeidsongeschikt maar kreeg in eerste instantie niks van uwv, maar de rechter oordeelde van wel. Zo zijn er meer hoge inkomens. Moeten die ook omlaag? Je betaalt premie {gewoon verzekering} voor je inkomen en naar je inkomen. Dus het zou gewoon bij volledige werkende mensen minimaal boven de bijstandsniveau moeten zijn.
En niet alleen het broodnodige kosten.

En die mensen hoor je niet klagen.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

john18 schreef:
Alleen zorg er dan voor dat de uitkering kostendekkend is mbt tot de broodnodige kosten. :twisted:
Dan zullen de mensen met een hoge inkomen toch veel moeten inleveren. Ik ken namelijk een verhaal van een directeur met inkomen rond de 60.000 euro per jaar die gewoon premie betaalde aan uwv omdat hij in dienst was van zijn eigen b.v.. Hij werd arbeidsongeschikt maar kreeg in eerste instantie niks van uwv, maar de rechter oordeelde van wel. Zo zijn er meer hoge inkomens. Moeten die ook omlaag? Je betaalt premie {gewoon verzekering} voor je inkomen en naar je inkomen. Dus het zou gewoon bij volledige werkende mensen minimaal boven de bijstandsniveau moeten zijn.
En niet alleen het broodnodige kosten.

En die mensen hoor je niet klagen.
Fijn maar die hoor je niet over de eigen bijdrage medisch noodzakelijk vervoer.
De eigen bijdrage vanuit het CAK of de eigen bijdrage medicijnen die ook uit dat op of om bijstandsniveau potje moeten worden betaald
en dat zijn kosten die niet terug te vinden zijn in het bestedingsplaatje wat de overheid heeft gemaakt mbt de hoogte van inkomens op bijstandsniveau.
Laatst gewijzigd door wilhelmima1 op 11 feb 2017 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door bprosman »

Daarnaast snap ik de opmerking over het niet kunnen halen van een vervangende gasfornuis en koelkast totaal niet, bij de kringloop heb je die al voor 2/3 tientjes.
De gemeente heeft daar ook nog potjes voor.

wilhelmima1
Berichten: 696
Lid geworden op: 06 feb 2012 19:13

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

bprosman schreef:
Daarnaast snap ik de opmerking over het niet kunnen halen van een vervangende gasfornuis en koelkast totaal niet, bij de kringloop heb je die al voor 2/3 tientjes.
De gemeente heeft daar ook nog potjes voor.
Jammer, fout gedacht
Wordt geen geld voor vrijgemaakt, moet gewoon zelf opgehoest worden.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

@ wilhelmima1 Dat begrijp ik. Enigste wat ik wil aankaarten is dat mensen hier oordelen terwijl ze de complete zaak/omstandigheden niet weten. Er zijn zoveel verschillende situaties. En het gaat nu om de situatie van ts. En ja die kosten zijn duur. Vooral als je maar amper op bijstand niveau zit.
Meeste mensen hebben ook niet in de gaten dat je een aanvulling in bepaalde situaties kunt krijgen van de pensioenfonds als je daar aan deelnam.
Zo zijn er meer dingen waar je recht op kunt hebben in bepaalde situaties. Hoe moet iemand weten wanneer je recht hebt op iets? Dat zal je zelf uit moeten zoeken of topics starten hier enzovoorts.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Snoodaard »

bprosman schreef:
Daarnaast snap ik de opmerking over het niet kunnen halen van een vervangende gasfornuis en koelkast totaal niet, bij de kringloop heb je die al voor 2/3 tientjes.
De gemeente heeft daar ook nog potjes voor.
Niet per se, verschilt per gemeente.

Neemt niet weg dat er genoeg subsidies, organisaties en fondsen zijn voor de minder bedeelden in Nederland, daarnaast zijn onze uitkeringen gewoon in orde (op een paar incidentele gevallen waar mensen met langdurige ziekte nu niet meer kunnen rondkomen na).

Nu ga ik even heel hard tegen een paar zere schenen schoppen, maar het verhaal van OP is zover ik kan opmaken en in mijn ogen gejank om niks. Er is geen geld voor nieuw witgoed en een dagje uit, ja jammer...

Het elk jaar doorgeven van de financiële situatie om de toeslagen en uitkeringen te toetsen lijkt mij niet meer dan logisch. Dit ''mensonterend'' vinden is zacht gezegd een overtrokken narcistische opmerking.

Tot slot, ''Ik wil een goede uitkering van 1500 per maand zodat ik normaal kan leven.'' is gewoon elke vorm van realisme voorbij en bijna lachwekkend.

Begrijp mij niet verkeerd, het is enorm sneu voor OP om met langdurige ziekte in de WAO te zitten, dit gun je helemaal niemand. Maar om vervolgens maar van de staat en belastingbetaler verwachten om in de watten gelegd te worden is natuurlijk te gek voor woorden.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door thecure »

Nou wil ik het wel nuanceren, het is natuurlijk wel een verschil als je in de wao zit, zoals TS, of bijstand krijgt.
TS kan er niets aan doen dat ze een beroerte kreeg, dan is het wel extra zuur om zo te moeten leven.

Een bijstandsuitkering moet inderdaad het hoognodige dekken zoals snoodaard zegt. Er is immers altijd de keus om een baan te gaan zoeken.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Snoodaard »

thecure schreef:Nou wil ik het wel nuanceren, het is natuurlijk wel een verschil als je in de wao zit, zoals TS, of bijstand krijgt.
TS kan er niets aan doen dat ze een beroerte kreeg, dan is het wel extra zuur om zo te moeten leven.

Een bijstandsuitkering moet inderdaad het hoognodige dekken zoals snoodaard zegt. Er is immers altijd de keus om een baan te gaan zoeken.

Klopt, en het is wel zo eerlijk dat de wao word berekend na gelang het aantal gewerkte jaren en hoogte van het inkomen, het zou oneerlijk zijn om je levensstandaard substantieel naar beneden te moeten aanpassen wegens overmacht. Maar dan is het toch juist een stukje eigen verantwoording dat OP nu met zo'n lage wao zit?

Als OP niet ziek was geworden had er waarschijnlijk wel iets gestaan in de trant van; het aow is te laag of het minimumloon is niet toereikend.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Niet per se, verschilt per gemeente.

Neemt niet weg dat er genoeg subsidies, organisaties en fondsen zijn voor de minder bedeelden in Nederland, daarnaast zijn onze uitkeringen gewoon in orde (op een paar incidentele gevallen waar mensen met langdurige ziekte nu niet meer kunnen rondkomen na).

Nu ga ik even heel hard tegen een paar zere schenen schoppen, maar het verhaal van OP is zover ik kan opmaken en in mijn ogen gejank om niks. Er is geen geld voor nieuw witgoed en een dagje uit, ja jammer...

Het elk jaar doorgeven van de financiële situatie om de toeslagen en uitkeringen te toetsen lijkt mij niet meer dan logisch. Dit ''mensonterend'' vinden is zacht gezegd een overtrokken narcistische opmerking.

Tot slot, ''Ik wil een goede uitkering van 1500 per maand zodat ik normaal kan leven.'' is gewoon elke vorm van realisme voorbij en bijna lachwekkend.

Begrijp mij niet verkeerd, het is enorm sneu voor OP om met langdurige ziekte in de WAO te zitten, dit gun je helemaal niemand. Maar om vervolgens maar van de staat en belastingbetaler verwachten om in de watten gelegd te worden is natuurlijk te gek voor woorden.
Als je gewoon volledig werkte, dus niet parttime dan is het gewoon rechtvaardig om meer dan de bijstandsniveau te krijgen bij 80/100 procent arbeidsongeschiktheid. Daar betaalde je je premie naar. bijstand niveau van 2016 is voor alleenstaand netto 972 euro.{incl vakantie uitkering}
Dus ik zou zelf wel zeggen dat minimaal meer dan 972euro netto per maand zou moeten krijgen. Maar dat ligt dus totaal aan of ts volledig werkte en minimaal dus de minimumloon kreeg. Als ze meer kreeg dan zou dus de uitkering ook hoger moeten zijn. Uitkeringen gaan ook mee omhoog net zoals minimumloon.
Nou wil ik het wel nuanceren, het is natuurlijk wel een verschil als je in de wao zit, zoals TS, of bijstand krijgt.
TS kan er niets aan doen dat ze een beroerte kreeg, dan is het wel extra zuur om zo te moeten leven.

Een bijstandsuitkering moet inderdaad het hoognodige dekken zoals snoodaard zegt. Er is immers altijd de keus om een baan te gaan zoeken.
En de topic gaat over? wao niet bijstand. Als je onder dat niveau komt, dan klopt er iets in mijn ogen niet. Dan is ook nog jouw opmerking
Maar verstandig met geld omspringen moet iedereen. of je nu werkt en modaal verdiend, of een uitkering krijgt.
niet ter sprake of relevant.

BL2
Berichten: 4873
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door BL2 »

''Ik wil een goede uitkering van 1500 per maand zodat ik normaal kan leven.''
Ik wil een goed salaris van 4500 per maand zodat ik normaal kan leven. kom regelmatig niet rond, nu staat onze tweede auto weer bij de garage......

witte angora
Berichten: 30990
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door witte angora »

Snoodaard schreef: Klopt, en het is wel zo eerlijk dat de wao word berekend na gelang het aantal gewerkte jaren en hoogte van het inkomen, het zou oneerlijk zijn om je levensstandaard substantieel naar beneden te moeten aanpassen wegens overmacht. Maar dan is het toch juist een stukje eigen verantwoording dat OP nu met zo'n lage wao zit?
Dat is maar ten dele waar. Mijn Wao is berekend over 25 jaar. Na het rekensommetje bleef er over: ongeveer de helft van mijn laatste salaris. Had ik op 75% gezeten, net als in de WIA, dan had ik al die vrijstellingen en huurtoeslag niet nodig. Niet ik er onder de streep netto zoveel op vooruit zou gaan, maar het zou wel een stuk meer vrijheid en rust geven.

Het zou me niks verbazen als de ts daar ook tegen aan loopt.

En nee, als ik 75% zou krijgen, dan zou ik netto heus geen 1500 krijgen. Daar mag je nog wel wat van af halen.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

BL2 schreef:
''Ik wil een goede uitkering van 1500 per maand zodat ik normaal kan leven.''
Ik wil een goed salaris van 4500 per maand zodat ik normaal kan leven. kom regelmatig niet rond, nu staat onze tweede auto weer bij de garage......
Minimumloon is?? 1551,60 euro Als ts dus voorheen boven de minimumloon zat zou ze daar toch recht op hebben? Ts betaalde premie naar eigen salaris. Je weet niks over het verleden van ts nog inkomen nog iets anders. Je kunt dus nog totaal niks concluderen of zeggen. Het blijft bij speculatie zonder relevante info. Jouw opmerking is dus uit je ....getrokken.

Snoodaard
Berichten: 116
Lid geworden op: 01 dec 2016 13:57

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door Snoodaard »

BL2 schreef:
''Ik wil een goede uitkering van 1500 per maand zodat ik normaal kan leven.''
Ik wil een goed salaris van 4500 per maand zodat ik normaal kan leven. kom regelmatig niet rond, nu staat onze tweede auto weer bij de garage......
Is dat niet verschrikkelijk? Dit is mensonterend...

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door GJvdZ »

absent schreef:Rijkelui-belasting mag niet
Oh vertel? Waarom betaal je dan meer dan helft van je inkomen aan belasting als je meer dan ~65k verdient? En waarom moet je belasting betalen over de virtuele winst van je spaargeld (waarbij de belasting vaak hoger is dan de winst)?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door kweenie »

john18 schreef:Minimumloon is?? 1551,60 euro Als ts dus voorheen boven de minimumloon zat zou ze daar toch recht op hebben? Ts betaalde premie naar eigen salaris. Je weet niks over het verleden van ts nog inkomen nog iets anders. Je kunt dus nog totaal niks concluderen of zeggen. Het blijft bij speculatie zonder relevante info. Jouw opmerking is dus uit je ....getrokken.
Waarom zou TS 'daar recht op' moeten hebben? Ja, de uitkering zou in verhouding moeten staan tot de hoogte van het salaris, maar hoeft niet (bijna) even hoog te zijn. Ik zou het zelf oneerlijk vinden als iemand die in de WAO raakt ongeveer evenveel zou krijgen als iemand die nog de rest van zijn leven ieder dag naar zijn werk moet.

En natuurlijk moet je wel een minimum ontvangen om normaal van te leven. Maar als TS vindt dat je te weinig ontvangt en dat je nauwelijks kunt rondkomen, dan zijn vragen hoeveel je ontvangt en waar dat aan op gaat (of er geen heel gekke uitgaven zijn) wel behoorlijk van belang.

BL2
Berichten: 4873
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door BL2 »

dan zijn vragen hoeveel je ontvangt en waar dat aan op gaat (of er geen heel gekke uitgaven zijn) wel behoorlijk van belang.
Juist ! +1

En mijn bijdrage over mijn salaris was natuurlijk een (hard) grapje.
1500 eisen aan uitkering of bijstand natuurlijk gewoon bizar, zonder enige vorm van onderbouwing.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

@kweenie Dus jij vind het oneerlijk 1500 euro per maand bruto krijgt met een uitkering? Ik kan je vertellen ik krijg meer. Nogmaals om duidelijk te zijn,
Ik vindt als je b.v. 2000 euro bruto per maand kreeg voor arbeidsongeschiktheid en je raakt 100% arbeidsongeschikt dat je dan met de wia gewoon 1500 bruto krijgt. Je betaald premie van je bruto salaris aan je verzekering {uwv}. 80/100% ongeschikt is 75% van je salaris. Dat is 1500 euro. Hoe het precies gaat is anders. {Het wordt met uurloon berekent.} Wat betreft ts of ze recht heeft op 1500 dat weet ik niet en heb al meerdere malen aangegeven dat er niet voldoende info is omdat te vinden of te weten. Tevens is wao afgeschaft. Met uitzonderingen daar gelaten.
Ik zeg ook niet dat het even hoog moet zijn. Maar ik zeg wel dat als je het minimum verdient en je werkte volledig {40uur per week} Dan krijg je altijd net boven de bijstand niveau met wia als 100% ongeschikt bent. De wao is dus veel slechter dan wia. Maar het is eigenlijk voor de zelfde mensen bedoeld. Je zit alleen in de wao als je voor 1 januari 2006 al een wao ontving. bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -uitkering

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door kweenie »

@kweenie Dus jij vind het oneerlijk 1500 euro per maand bruto krijgt met een uitkering? I
Nee, dat zeg ik totaal niet. Maar je schreef zelf
Minimumloon is?? 1551,60 euro Als ts dus voorheen boven de minimumloon zat zou ze daar toch recht op hebben?
Waarin je in feite dus zegt dat als TS boven het minimumloon verdiende, ze recht zou hebben op 1500 euro. En dáár ben ik het totaal niet mee eens.

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: WAO te laag

Ongelezen bericht door john18 »

Aub mijn eerdere post lezen voordat je op 1 post van meerdere reageert. Dan weet je wat ik zeg en bedoel.

Gesloten