Pagina 2 van 4
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 08:10
door Dirkie
Donna schreef:Ik vind het sowieso niet kloppen dat boekingen helemaal kunnen vervallen als je om wat voor reden dan ook een heenvlucht niet kunt maken. Je hebt geboekt en betaald, dus recht op die vlucht. Het wordt hoog tijd dat hier regels voor komen.
Die regels zijn er al. Als je een pakketreis boekt en je maakt geen gebruik van de heen vlucht van het pakket dan vervalt het pakket. Als je de heen reis, terug reis en hotel apart boekt vervalt alleen de heen reis. Het leukt van zelf reisburo willen spelen is dat je dit soort dingen ook moet weten. Anders moet je gewoon naar een reisburo gaan want die kunnen je dit soort zaken gewoon vertellen. Die kunnen je ook vertellen waarom je een bepaalde verzekering wel of niet moet afsluiten enz enz. Het kost misschien iets meer maar dan heb je ook wat.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 08:14
door Julie4444
Donna schreef:TUI moet leveren waarvoor al betaald is, ook als niet het hele produkt wordt afgenomen. Dat heeft niets te maken met weggeven, TS heeft betaald voor heen- en terugvlucht, maar wordt gedwongen beide te gebruiken of geen enkele. Dat is tegenwoordig helaas bij veel maatschappijen voorwaarde, maar lijkt natuurlijk nergens op. Komt omdat meestal een retour goedkoper is dan een enkele reis.
Oh? En wie moet de extra kosten die TUI daarvoor maakt dan vergoeden? Juist, TS, en daar is TS niet toe bereid.
Ondertussen heeft TS er wel voor gekozen een pakket af te nemen. Het is zuur, maar daar kun je je wel tegen verzekeren en ook dat heeft TS niet gedaan.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 08:19
door witte angora
Tui maakt geen extra kosten, want de TS is bereid op eigen kosten via Corendon te vliegen.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 09:27
door zwaluw29
U had een pakketreis, dan had u zich minimaal 2,5 uur van tevoren bij de incheckbalie melden.
Als u gelijk heeft gebeld toen u in de file belandde, een uur voor het opstijgen van het vliegtuig, dan was u al te laat.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 09:39
door stofzuigertje
Vraag of uit coulance, gezien bovenstaande verhaal wat vermoedelijk klopt of zelf heen via andere firma en rest gebruiken nog mogelijk is.
Dit is overmacht en meld gelijk dit topic bij Tros Radar via link.
Tui mag hier dan aanbieden dat ze in dit geval coulance verlenen en U alsnog weg kunt....
Zij willen hun naam niet verpesten en de kans dat U vandaag nog weg mag..... probeer het eens.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 09:59
door alfatrion
Jeanet Lagendijk schreef:We hebben ook de gedachte nog gehad een enkele reis te boeken met bijv. Corendon . Daar had ik nog wel een paar honderd euro's voor over gehad. Hotel en terugvlucht was immers al voor elkaar. Maar nee , wat zegt TUI : Zodra je niet op de heenvlucht verschijnt vervalt je hele boeking !
Het beding dat verval van de boeking bewerkstelligd is onredelijk bezwarend. Immers, de balans tussen de rechten en plichten van partijen wordt daarmee op een significante wijze aangetast in jouw nadeel. Bovendien is het beding op grond van art. 6:237 sub b BW vermoedelijk onredelijk bezwarend, omdat de verplichting van TUI wezenlijk wordt beperkt ten opzichte van je wat je mocht verwachten zonder het beding.
TUI doet dit uiteraard omdat ze dan vluchten en faciliteiten opnieuw kunnen verkopen. Meer partijen doen dit en het is wachten op een rechtszaak. Ik verwacht dat TUI een dergelijke zaak zou verliezen.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 10:12
door BL2
stofzuigertje schreef:Vraag of uit coulance, gezien bovenstaande verhaal wat vermoedelijk klopt of zelf heen via andere firma en rest gebruiken nog mogelijk is.
Dit is overmacht en meld gelijk dit topic bij Tros Radar via link.
Tui mag hier dan aanbieden dat ze in dit geval coulance verlenen en U alsnog weg kunt....
Zij willen hun naam niet verpesten en de kans dat U vandaag nog weg mag..... probeer het eens.
TUI staat in haar recht en is dus absoluut niet onder de indruk van dit forumpje. Verder krijgt TUI dagelijks tientallen van dit soort gevallen onder ogen (gemist toestel) en gaat voor deze TS daar echt geen uitzondering voor maken. Dan blijven ze aan de gang. Dit verhaal is immers niet anders dan van al die reizigers welke ook niet op tijd voor de vlucht zijn.
Verder, je boekt een pakketreis, en dat pakket moet je dan ook afnemen. Immers gaat TUI daar van afwijken, dan boekt iedereen een pakket en neemt uiteindelijk alleen de kersen van de (goedkopere) taart.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 10:20
door sjohie
alfatrion schreef:Jeanet Lagendijk schreef:We hebben ook de gedachte nog gehad een enkele reis te boeken met bijv. Corendon . Daar had ik nog wel een paar honderd euro's voor over gehad. Hotel en terugvlucht was immers al voor elkaar. Maar nee , wat zegt TUI : Zodra je niet op de heenvlucht verschijnt vervalt je hele boeking !
Het beding dat verval van de boeking bewerkstelligd is onredelijk bezwarend. Immers, de balans tussen de rechten en plichten van partijen wordt daarmee op een significante wijze aangetast in jouw nadeel. Bovendien is het beding op grond van art. 6:237 sub b BW vermoedelijk onredelijk bezwarend, omdat de verplichting van TUI wezenlijk wordt beperkt ten opzichte van je wat je mocht verwachten zonder het beding.
TUI doet dit uiteraard omdat ze dan vluchten en faciliteiten opnieuw kunnen verkopen. Meer partijen doen dit en het is wachten op een rechtszaak.
Ik verwacht dat TUI een dergelijke zaak zou verliezen.
Ik verwacht dan op mijn beurt dat iemand dit in alle jaren dat dit al speelt, want dit kan niet anders dan een bijna dagelijks fenomeen zijn, al eens voor een geschillencommissie of rechter heeft gebracht. Dit aangezien er miljoenen pakketreizen als deze verkocht worden per jaar, en met N=een paar miljoen, móeten er daarbij ook regelmatig mensen zijn die om reden X of Y hun vlucht niet halen. In deze categorie denk ik dan aan de grofweg maandelijkse storingen aan het spoor op/rond Schiphol.
Dat semi-juridische tekstje van je, zou in mijn ogen zó veel meerwaarde hebben als je het met wat jurisprudentie zou staven. Nu komt het op mij eerder als valse hoop geven aan TS over.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 11:08
door BL2
Als je bij een pakketreis alleen de heenvlucht doet, bij excursies niet komt opdagen (of in het geboekte hotel) dan is de kans zeer groot dat je op de terugvlucht helaas niet mee mag.
Dit om te voorkomen dat men wel "profiteert" van de pakketprijs, waarbij de vlucht vaak relatief goedkoop is, maar geen "prijs" heeft binnen een pakketreis. Een pakketreis maak je helemaal, of niet. Dat je tijdens de reis een / twee excursie(s) laat schieten, is natuurlijk een andere zaak.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 11:28
door zwaluw29
@jeanet langendijk
Is dit de eerste verzorgde vliegreis die u ging maken en heeft u die zelf geboekt via internet?
Een vliegreis maken is wat anders dat een verzorgde busreis.
U koopt een reis alles in een. Vliegen , transfer van en naar de accommodatie en natuurlijk de accommodatie zelf.
Een vliegtuig wacht niet als u te laat bent. Vandaar dat u zich minimaal 2,5 uur van tevoren bij de incheckbalie op Schiphol moet melden. U moet dan nog langs de douane, uw handbagage moet worden gecontroleerd.
Er staan vaak lange rijen.
Een enkeltje vliegen bestaat ook niet. U moet een retourvlucht boeken en ook de terugvlucht maken.
Dus met Corendon kon u niet alleen heen, maar moest u ook terugvliegen.
En hoe kwam u van het vliegveld naar het hotel? Dat zou u ook zelf moeten regelen.
Kortom wat u in gedachten had, kan niet geregeld worden.
U kunt beter de volgende reis via een reisbureau boeken. U heeft dan persoonlijk contact met een medewerker en alles wordt voor u geregeld. Mochten er dan problemen zijn, dan regelt het reisbureau dit voor u.
Het is wel duurder dan zelf boeken, maar het bespaart u dit soort ellende.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 12:01
door alfatrion
sjohie schreef:Ik verwacht dan op mijn beurt dat iemand dit in alle jaren dat dit al speelt, (...), al eens voor een geschillencommissie of rechter heeft gebracht.
Wat houdt je tegen om daar naar te zoeken?
sjohie schreef:Dat semi-juridische tekstje van je, zou in mijn ogen zó veel meerwaarde hebben als je het met wat jurisprudentie zou staven. Nu komt het op mij eerder als valse hoop geven aan TS over.
Dit is niets meer dan stemmingsmakerij.
BL2 schreef:TUI staat in haar recht (...).
Voor dat standpunt worden hier geen argumenten aangedragen.
BL2 schreef:Dit om te voorkomen dat men wel "profiteert" van de pakketprijs, waarbij de vlucht vaak relatief goedkoop is, maar geen "prijs" heeft binnen een pakketreis.
Om in de taart analogie van Donna te blijven: Jij stelt dat de bakker voorkomt dat de klant "profiteert" van het gegeven dat een taartpunt relatief goedkoper is wanneer deze in bulk wordt aangeboden, door de klant te weigeren om alleen een taartpunt op te eten. Daarmee negeer je dat de klant de volledige prijs voor de taart nog steeds moet betalen.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 12:41
door alfatrion
Wat er gebeurt is dat Tui de taart verkoopt aan een ander en dan de aankoopprijs dubbel ontvangt.
zwaluw29 schreef:Een enkeltje vliegen bestaat ook niet.
Waarom kan ik dat hier dan aanvinken?
http://www.corendon.com/
zwaluw29 schreef:En hoe kwam u van het vliegveld naar het hotel?
Taxi
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 13:57
door Jeanet Lagendijk
Allen hartelijk dank voor de reacties ! Heb me neergelegd bij de situatie . Iets anders zit er niet op . Voortaan maar 3 dagen van tevoren van huis .
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 14:03
door Mucha
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 30 mar 2017 14:29
door BL2
zwaluw29 schreef:
Een enkeltje vliegen bestaat ook niet. U moet een retourvlucht boeken en ook de terugvlucht maken.
Dus met Corendon kon u niet alleen heen, maar moest u ook terugvliegen.
En hoe kwam u van het vliegveld naar het hotel? Dat zou u ook zelf moeten regelen.
Natuurlijk is het mogelijk een enkele reis per vliegtuig te boeken, bv bij Transavia, Easy Jet en Corendon. En bij nog veel meer maatschappijen. Zou een gekke boel worden als je verplicht wordt altijd ook weer terug te moeten.......... Verder zou je dan nooit terugkunnen vanaf een ander vliegveld.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 31 mar 2017 00:06
door Mk
Waarom gaat iedereen er van uit dat TUI in haar recht staat om het volledige pakket te annuleren? Dat zal dan toch op zijn minst in de voorwaarden moeten staan.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 31 mar 2017 00:41
door witte angora
breien schreef:Volgende keer de trein nemen.
Er is meerdere keren per jaar een brand/rook melding in de spoortunnel onder Schiphol, dat van de A4 is voor zover ik weet de eerste keer. Dan heb ik het nog niet eens over de wisselstoringen en de gevallen blaadjes.
Juist de trein biedt geen enkele garantie dat je op tijd aan komt.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 31 mar 2017 09:48
door olaf79
GJvdZ schreef:Donna schreef:Het komt als zeer onterecht over dat ze u de geboekte en betaalde terugvlucht ook niet laten maken, daar zou ik zeker over klagen. Het is duidelijk overmacht, daar zou je wat soepeler op moeten reageren. Ik vind het sowieso niet kloppen dat boekingen helemaal kunnen vervallen als je om wat voor reden dan ook een heenvlucht niet kunt maken. Je hebt geboekt en betaald, dus recht op die vlucht. Het wordt hoog tijd dat hier regels voor komen.
Die flexibiliteit qua tickets bestaat ook. Maar dan moet je wel de juiste tickets kopen. En daarnaast: heel veel mensen klagen over de regeldruk in Nederland, maar er hoeft maar iets fout te gaan of er moeten regels bij komen.... En geef eens een onderbouwing waarom een vliegmaatschappij gratis of gediscounte tickets moet bieden als een klant te laat is? Ben jij op je werk ook zo aardig dat je van alles weggeeft aan klanten?
Het gaat niet om gratis tickets. Klant is te laat en dat is spijtig, maar heeft dat geaccepteerd. Het gaat erom dat de terugvlucht ook vervalt en dit is wettelijk gewoon dubieus. Je koopt iets dat uit meerdere losse onderdelen bestaat, waarom zou de hele koop vervallen als je dat ene onderdeel niet afneemt. Dat is te absurd voor woorden
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 31 mar 2017 09:55
door BL2
Je koopt iets dat uit meerdere losse onderdelen bestaat
Nee, juist niet. Het is een pakket wat bij elkaar hoort. De losse onderdelen hebben dan ook geen afzondelijke prijs.
Re: Vlucht gemist door brand in Schipholtunnel, wat nu?
Geplaatst: 31 mar 2017 09:56
door witte angora
Het komt er op neer dat je een tweedehands auto koopt, de wielen aan gort rijdt, en dat de handelaar, ook al zeg je dat je er zelf op eigen kosten andere velgen op gaat zetten, tegen je zegt dat de auto in zijn geheel dan maar niet geleverd wordt - terwijl je hem wel betaald hebt.