witte angora schreef:BUNA schreef:Bij deze wil ik alle regeerders bedanken voor hun bijdrage(n) positief dan wel negatief. Dit geopende topic was een onderdeel van het vak Sociale vaardigheden (vooroordelen en discriminatie)
Waarbij de leerlingen een hypothese hebben opgesteld aan de hand van de vraag: mensen zijn geneigd om op internet sneller hun mening te geven, dan wanneer zij oog in oog staan met iemand.
opgestelde hypothese (H1) Mensen zijn in een anonieme omgeving veel minder sociaal dan in het dagelijkse leven.
maar nogmaals iedereen erg bedankt voor uw reacties.
Heel interessant, maar die hypothese is geen hypothese, maar een feit. Dat zou je als leraar SV moeten weten. Leuk om het in de praktijk een keer uit te testen, maar... aangezien je ons niet in het echt ontmoet hebt, weet je ook niet hoe wij in het echt, als we niet anoniem zijn, op anderen reageren. Je hebt geen vergelijkingsmateriaal. Dus je hebt je test maar voor de helft gedaan. Kortom, als het verhaal waar is: prutswerk. Waarbij je zelf bepaald niet lovend was over jouw leerlingen en hun ouders, en je je ook nog eens hypocriet hebt opgesteld. En dat voor een leraar SV?
Geloof me, je wekt bij mij de indruk dat je dit laatste hebt opgeschreven als een uitvlucht om je gedrag maar niet onder ogen te hoeven zien, juist nu het wat heet onder de voeten wordt. En daar ben je zelf de oorzaak van...
Mee eens. Ik zie dergelijk gedrag ook met enige regelmaat in leerlingen van het derde en vierde leerjaar.
Wat betreft het relaas van TS: naast een gebrek aan vakdidactische vaardigheden laat hij hier inderdaad aardig wat kwaliteiten zien die mij toch niet de indruk geven dat TS een docent is... en al helemaal geen SV docent. Duidelijk is ook dat TS niet weet hoe leeractiviteiten m.b.t. onderzoeksvaardigheden in elkaar zouden moeten zitten, of hoe je überhaupt van onderzoeksvraag en hypothese naar een conclusie moet komen.
Oh, en BUNA: wees maar niet bang hoor. Als je bij mij in de lerarenkamer deze discussie had gevoerd had je van mij exact dezelfde reactie gehad. Ik heb hier namelijk alleen feiten genoemd, en bij ons op school zijn de collega's gewoon open en eerlijk als het om dit soort dingen gaat. Dat is nogal belangrijk als we ons eigen onderwijs willen evalueren en verbeteren.
En nee, een docent die niet weet wat het woord "didactisch" betekent kan in mijn optiek nooit een fatsoenlijk functionerende docent zijn. Dat kan gewoon niet. Heb je soms nooit vakdidactiek gehad ofzo?
Verder is het feit dat je vervolgens deze feiten dan ook nog ziet als persoonlijke aanval voor mij reden om te geloven dat je helemaal geen docent bent, want je zal altijd leerlingen hebben waar het niet mee klikt, aan het begin van ieder schooljaar zal iedere nieuwe klas je gaan uitproberen (het zijn dan ook pubers), en als je niet op een waardige manier je mannetje staat maken die kids gehakt van je. Ik heb dagelijks de hele dag lang groepen van 30 pubers om mij heen en die vinden mij echt niet allemaal leuk, ze hebben er ook niet allemaal altijd zin in en toch moet je zorgen dat er leerrendement is. Het is geen makkelijk beroep, het docentschap, en er zijn dan ook bepaalde minimale eisen betreffende vakkennis, persoonlijkheid, en didactisch vermogen. Jij laat hier een gebrek aan alle 3 zien.
Ik vind dit topic uitermate vreemd. Beetje jammer dat er geen fatsoenlijke discussie te hebben valt met de "docent SV" en zijn uitvluchten. Maar goed, als TS echt docent sociale vaardigheden is kunnen we in ieder geval stellen dat dat misschien antwoord is op de titel. Als je kennis of vaardigheden moet overbrengen helpt het als je die vaardigheden zelf ook hebt. Dat lijkt hier niet het geval.