Re: Gedrag incassobureaus (TKB icm ANWB)
Geplaatst: 13 mei 2017 11:35
die hun best doen ( in hun vrije tijd
Zelfs in de baas zijn tijd .
Zelfs in de baas zijn tijd .
Ja, dat zal misschien wel eens voorkomen( en daar zal dan wel ruimte voor zijn) , maar het is mooi om te zien, dat er vele forumleden zijn die andere(n) proberen te helpen ( in wiens zijn/haar tijd dan ook )gosewijn schreef:die hun best doen ( in hun vrije tijd
Zelfs in de baas zijn tijd .
Voor jou beeldvorming, mijn achtergrond is 34 jaar bancair bij 1 van de grote banken van Nederland. Ik heb nog nooit een incassobureau van binnen gezien. In tegenstelling tot jou bankervaring, blijf ik van mening dat jij in gebreke bent gebleven door niet te controleren of de incasso werd voldaan. Eigenlijk zou je dat met jou bankachtergrond behoren te weten, hetzij dat je op een afdeling hebt gewerkt waar geen bankzaken tot de dagelijkse business hoorde.Barbara01 schreef:Ik vind de reacties hier op mijn bericht enigszins arbitrair. Ik vraag me dan ook af wat de achtergrond is van deze reaguurders. Het zou mij niks verbazen als dit medewerkers zijn van het incassobureau.
Ik ben gerechtsdeurwaarder. Maakt dat mijn reactie "arbitrair" (Raar gebruik van dit woord overigens)?CB schreef:Voor jou beeldvorming, mijn achtergrond is 34 jaar bancair bij 1 van de grote banken van Nederland. Ik heb nog nooit een incassobureau van binnen gezien. In tegenstelling tot jou bankervaring, blijf ik van mening dat jij in gebreke bent gebleven door niet te controleren of de incasso werd voldaan. Eigenlijk zou je dat met jou bankachtergrond behoren te weten, hetzij dat je op een afdeling hebt gewerkt waar geen bankzaken tot de dagelijkse business hoorde.Barbara01 schreef:Ik vind de reacties hier op mijn bericht enigszins arbitrair. Ik vraag me dan ook af wat de achtergrond is van deze reaguurders. Het zou mij niks verbazen als dit medewerkers zijn van het incassobureau.
Bron: https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... oproblemenDe AFM wil dat de kredietaanbieder eerst samen met de klant op zoek gaat naar een oplossing voor betalingsproblemen, voordat een incassobureau wordt ingeschakeld
Het is lief dat je meedenkt met TS, maar feit blijft dat het juridisch gewoon onder de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder valt dat er tijdig en volledig betaald wordt. Doordat TS maandenlang haar post niet heeft gelezen, heeft ze ook de herinneringen genegeerd, met als gevolg dat er nu incassokosten gerekend worden. Als ze zelf haar rekening (al is het maar 1 keer per maand) had bekeken, was dit voorkomen. Als ze haar post had laten lezen door iemand in haar afwezigheid was dit probleem ook voorkomen. Dat valt onder de verantwoordelijkheid van TS en niemand anders, ook als de oorzaak van het mislukte incasso niet bij TS zou liggen (wat we op het moment niet weten).john18 schreef:Ik kan het van beide kanten begrijpen. Zelf zorg je dat alle puntjes op de i staan. Nog gaat er iets fout buiten je macht om. Ja je bent verantwoordelijk voor je eigen rekening. Maar je geeft een automatische incasso {machtiging} af. Je bent zelf verantwoordelijk dat je genoeg saldo en dergelijke hebt. Ts geeft aan dat alles aan haar kant goed gaat. Naar mijn weten is er een proces die ook verantwoordelijkheden hebben. Ik geloof Equens die dat doet. {weet het niet zeker}. Dat is dus een bedrijf met een dienst die ook verantwoordelijkheden heeft. Als daar de fout ligt en je kunt dat aantonen zijn zij naar mijn mening verantwoordelijk. Is er iets fout gegaan mat ANWB dan zijn zij naar mijn mening verantwoordelijk. Als jij maar alle puntjes op de i hebt gezet. Dit lijkt mij zeker een goede zaak voor de rechter! Aan de andere kant je bent zelf verantwoordelijk voor je betalingen en had dat in orde moeten hebben voordat je weg ging.
Naar mijn mening had ANWB op zijn minst contact moeten proberen te leggen voordat ze naar een incasso overgaan. Telefonisch of mail en niet alleen per brief.
Bron: https://www.afm.nl/nl-nl/professionals/ ... oproblemenDe AFM wil dat de kredietaanbieder eerst samen met de klant op zoek gaat naar een oplossing voor betalingsproblemen, voordat een incassobureau wordt ingeschakeld
De bron gaat om krediet verstrekkers. Is niet hetzelfde als betalingen van lidmaatschappen.
P.S. Ik ben geen advocaat en werk niet voor een bank en ook niet bij een incasso bureau. Dit is mijn mening
Daar zou ik wel wat van willen vinden. Lijkt een mooi discussie punt. Waar houd de verantwoordelijkheden van consument op en waar begint de verantwoordelijkheden van bedrijven/diensten/banken. Even buiten de kosten om.juridisch gewoon onder de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder
Het is vaste jurisprudentie dat de verantwoordelijkheid van de consument pas eindigt als de betalingen daadwerkelijk zijn gedaan. Zo simpel is het.john18 schreef:Daar zou ik wel wat van willen vinden. Lijkt een mooi discussie punt. Waar houd de verantwoordelijkheden van consument op en waar begint de verantwoordelijkheden van bedrijven/diensten/banken. Even buiten de kosten om.juridisch gewoon onder de verantwoordelijkheid van de rekeninghouder
Bron: http://www.automatischsepaincasseren.nl ... orwaarden/Opdrachtgever dient een storing na constatering direct aan Automatisch SEPA incasseren te melden.
. Maar ANWB levert een extra dienst door automatische incasso. Dan heb je het niet over betaling. Dat is een verschil wat juridisch {lijkt mij} ook is.betalingen
Dat klinkt niet alsof dat klopt. Over het algemeen gaan incasso's fout omdat mensen onvoldoende saldo hebben of zelf het bedrag storneren. De verantwoordelijkheid voor het betalen blijft bij de rekeninghouder liggen.john18 schreef:B.v als je gebruik maakt van SEPA automatische incasso. Staat dit in hun voorwaardenBron: http://www.automatischsepaincasseren.nl ... orwaarden/Opdrachtgever dient een storing na constatering direct aan Automatisch SEPA incasseren te melden.
Als ANWB gebruik maakt van b.v. SEPA hadden ze eerst bij SEPA aan moeten kloppen voordat ze naar Ts gingen. Waarom zijn er anders voorwaarden voor gebruik van automatische incasso? Het wordt aangeboden als dienst door een bedrijf.
TS heeft wel fouten gemaakt:john18 schreef:Het gaat mij even om dat er dus een dienst wordt afgegeven die ingehuurd is door ANWB. Waar de fout is maakt even niet uit zolang ts alles goed heeft gedaan. Je bent verantwoordelijk zoals jullie zeggen voor. Maar ANWB levert een extra dienst door automatische incasso. Dan heb je het niet over betaling. Dat is een verschil wat juridisch {lijkt mij} ook is.betalingen
Je moet de voorwaarden die je nu citeert wel in z'n verband lezen Een niet-gelukte incasso is niet hetzelfde als een storing. Deze voorwaarden hebben niets te maken met deze casus van TS, want uit de context van deze casus is duidelijk op te maken dat het geen storing betrof.john18 schreef:B.v als je gebruik maakt van SEPA automatische incasso. Staat dit in hun voorwaardenBron: http://www.automatischsepaincasseren.nl ... orwaarden/Opdrachtgever dient een storing na constatering direct aan Automatisch SEPA incasseren te melden.
Als ANWB gebruik maakt van b.v. SEPA hadden ze eerst bij SEPA aan moeten kloppen voordat ze naar Ts gingen. Waarom zijn er anders voorwaarden voor gebruik van automatische incasso? Het wordt aangeboden als dienst door een bedrijf.
Het gaat mij even om dat er dus een dienst wordt afgegeven die ingehuurd is door ANWB. Waar de fout is maakt even niet uit zolang ts alles goed heeft gedaan. Je bent verantwoordelijk zoals jullie zeggen voor. Maar ANWB levert een extra dienst door automatische incasso. Dan heb je het niet over betaling. Dat is een verschil wat juridisch {lijkt mij} ook is.betalingen
En als dat nu niet het geval is en daadwerkelijk een fout bij b.v. sepa of ANWB ligt? Even buiten de niet post lezen enz om.Dat klinkt niet alsof dat klopt. Over het algemeen gaan incasso's fout omdat mensen onvoldoende saldo hebben of zelf het bedrag storneren.
Eigenlijk heeft ts een incasseerschuld getekend. Door de technologieën die vooruit gaan en de diensten ook vooruit lijkt mij dat de rechtspraak ook vooruit moet. Ze tekent voor een dienst. Als de fout van het niet incasseren niet bij haar ligt maar bij de dienst die ANWB inhuurt. dan is er na mijn in ziens toch kans. Ze maakt gebruik van een dienst. Daarom lijkt mij dit een mooie voorbeeld voor de rechter. Hoe wil je anders dat er nieuwe jurisprudentie komtMaar een betaling blijft een brengschuld
Dan moet je het wel goed aanpakken! Want u heeft geen verdediging tegen een terechte incasso. Zij doen hun werk. Om het goed aan te pakken lijkt het mij dat je ANWB oproept in vrijwaring als het naar de rechter moet. Zoals anderen al aangeven is de incasso terecht! Ik denk dat u ANWB moet oproepen in vrijwaring en aantonen dat de automatische incasso en uw bankzaken allemaal in orde was. Dat er ook geen enkele blaam bij u kan liggen dat de automatische incasso niet gelukt is. Dan lijkt het mij dat de ANWB moet aantonen dat de fout wel bij u ligt. Dat lijkt mij u enigste kans om vrijwaring te krijgen van de incasso kosten. Dit lijkt mij een perfecte zaak voor nieuwe jurisprudentie.Dan maar naar de rechter!.
bron: https://recht.nl/rechtspraak/uitspraak? ... 007:BC0340De rechtbank oordeelt dat als afwijking van de hoofdregel dat geldschulden brengschulden zijn voor girale betaling, en derhalve ook voor automatische incasso, geldt dat dit een haalschuld is.
Kan iemand de procedures uitleggen bij haalschuld? Ik kan er weinig jurisprudentie nog op google van vinden. Dit zou ts misschien kunnen helpen.Een haalschuld is een schuld waarbij de verschuldigde zaak door de schuldeiser bij de schuldenaar moet worden opgehaald.
Artikel 6:41 Burgerlijk Wetboek luidt: Indien er geen plaats voor de nakoming is bepaald, moet de aflevering van een verschuldigde zaak geschieden in geval van een naar de soort bepaalde zaak ter plaatse waar de schuldenaar zijn beroep of bedrijf uitoefent of, bij gebreke daarvan, zijn woonplaats heeft.
Een haalschuld is de juridische tegenhanger van een brengschuld: een schuld die door de schuldenaar aan het adres van de schuldeiser moet worden voldaan.
Je gaat te kort door de bocht. Incassokosten mogen alleen in rekening worden gebracht, indien aan de wettelijke voorwaarden daarvoor is voldaan. Een van de voorwaarden is dat de aanmaning wordt verstuurd "na het intreden van het verzuim". TS geeft stellig aan dat er voldoende geld op de rekening stond. Het heeft het alles van weg dat de schuldeiser het geld niet heeft geïncasseerd. In dat geval is er sprake van schuldeisersverzuim, met als gevolg dat TS niet in verzuim kan zijn. Er komt geen werking toe aan een aanmaning die is verstuurd op een moment waarop TS niet in verzuim was.Julie4444 schreef:TS geeft aan dat de vordering klopt en dat ze niet voldaan heeft aan haar betalingsverplichting. Tevens dat er gemaand is. Derhalve zijn de incassokosten dus terecht.
Nee joh. Deze casus is superduidelijk. TS zit fout en moet betalen.john18 schreef:Kan iemand de procedures uitleggen bij haalschuld? Ik kan er weinig jurisprudentie nog op google van vinden. Dit zou ts misschien kunnen helpen.
Ik vind dit wel een interessante topic. Er wordt te makkelijk de schuld bij de consument gelegd en eigenverantwoordelijkheden af worden geschoven op de consument.Nee joh. Deze casus is superduidelijk. TS zit fout en moet betalen.
Laten we het niet ingewikkelder maken dan het is.