Je Ziggo haat zit wel diep he
Onzin, 10GBit over coax is prima te doen.Dat maakt wel degelijk verschil dat laatste stukje koper/coax is funest voor de latency en snelheid. Via glasvezel kun je eenvoudig 10Gbit/s aan snelheid geleverd krijgen (dit wordt alleen niet aan consumenten geleverd). Via koper/coax is dit gewoon niet haalbaar.
Net als dat een glasvezel connector aanknijpen een vak is, is dat ook het geval met een coax kabel. Mits goed aangeknepen heeft dat geen storing. Het "met de buren delen" fabeltje blijf je ook verkondigen, ik zit hier met 3 (Ziggo buren) en we halen alle 4 gewoon de max gecappte snelheid (in mijn geval 200MBit) , bij 2 andere buren ook, de 3e heeft een goedkoper abbo. Ziggo monitort de backbone in de wijk (wat overigens glas is) en schakelt capaciteit bij indien nodig. In de afgelopen 12..14 jaar heb ik nog NOOIT minder dan de contractnelheid gehaald (muv van die week dat mijn kabel beschadigd was).Daarnaast is koper/coax veel storing gevoeliger dan glasvezel. En nbog een groot nadeel wat enkel op coax betrekking heeft is dat je de coax kabel tot aan de glasvezel kabel met al je buren deelt, dit gaat ten koste van de maximale snelheid van dat stuk coax welke je deelt met anderen.
Hoeft ook niet voor die 70 meter tot aan de wijkkast (waar het glas wordt). Die laatste paar honderd meter is echt niet de bottleneck. Wat de bottleneck is het in stand houden van de analoge kanalen.Coax en koper zijn achterhaalde technieken. Ziggo spendeert geen euro aan glasvezel tot woningen