LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De kast van een klok schilderen of verven

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
HarHen

Re: De kast van een klok schilderen of verven

Ongelezen bericht door HarHen »

Met een lap met thinner (buiten) afnemen,

Annie4Time

Ongelezen bericht door Annie4Time »

Nou het is wat de een zegt schuren en de ander niet schuren. Ik wil best schuren maar twijfel nu wel. Kan me niet voorstellen dat er niet meer mensen zijn geweest die een meubelstuk dat behandeld is met olie een andere kleur willen geven. Hoe hebben zij dat dan gedaan?

Berteman

Ongelezen bericht door Berteman »

Aan enig schuren valt niet te ontkomen, vrees ik ...

Eerst controleren of het houtwerk massief is of bestaat uit fineer dat op een andere houtsoort (of plaatmateriaal) is geplakt. Is het houtwerk massief dat dan goed afnemen met thinner: dat trekt olie en vetten uit het hout. Net zolang herhalen totdat al het vet uit het hout is en goed laten drogen. Met schoon water afnemen en weer goed laten drogen. Laagje goede grondverf of primer aanbrengen. Laten drogen, licht opschuren (zie je meteen of de grondlaag goed hecht)
en als dat het geval is de verf of lak met kleur na keuze.

Is de kast van de klok niet massief maar gefineerd, dan zou ik er niets aan doen. Fineer is erg dun en als dat verzwaard wordt met een verflaag, kan snel dat loslaten, mede doordat chemicaliën de lijm kunnen oplossen.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Je kunt de kast behandelen met wasbeits.
Wasbeits wordt gebruikt in de meubelrestauratie, maar ook in de klokkenindustrie. Wasbeits is op basis van bijenwas en is in 12 (hout)kleuren verkrijgbaar.Je zult de kast wel eerst moeten schuren. Alle kleuren kunnen onderling met elkaar vermengd worden indien je een andere kleur wilt. Na behandeling van de kast kun je de beits met een doek of borstel opwrijven. Voordeel van wasbeits is dat je eventueel jaren later de kast een andere kleur kunt geven.
Ca. 30 jaar geleden heb ik een koekoeksklok van iemand overgenomen, waar diverse houten onderdelen van ontbraken. Bij een leverancier van klokkenonderdelen heb ik de benodigde spullen ingekocht en die met 2 kleuren wasbeits behandeld. Na het opwrijven liepen de kleuren als een schaduw in elkaar over (gevlamd), waardoor het niet te zien was dat de onderdelen nieuw waren.

Gesloten