Nijogeth schreef:Wil jij dan nu eens uitleggen waarom jij vind (en ja, dat was ook jou vraagstelling aan mij) dat het financiele aspect het onredelijk bezwarende argument niet zou opheffen?
Omdat er kennelijk geen deugdelijke motivatie kan worden gegeven waarom de balans niet aanzienlijk zou worden aangetast.
Verdere motivatie kun je hier vinden:
viewtopic.php?p=2401869#p2401869
viewtopic.php?p=2402651#p2402651
Nijogeth schreef:Voor zover ik weet is ook dit gewoon een aanname dat de rechter dit niet zou accepteren als genoeg compensatie om dit op te heffen.
Ik heb een vonnis aangehaald waarbij de rechter een gratis mobieltje niet voldoende vond.
Nijogeth schreef:Dus ja, ik mag vinden dat het onredelijk bezwarende argument niet opweegt tegen het financiele voordeel dat de consument bedingt.
Als ik vraag waarom vind je dat de balans niet wordt aangetast en jij antwoord met "omdat ik dat vind", dan kun je vermoeden dat de motivatie erg zwak is. Immers, anders zou je geen
cirkelredenatie aandragen. Verder mag je natuurlijk alles vinden. Immers, er is een grondrecht op vinden. Zo mag je ook gerust vinden dat de zon een kubus is en de aard plat. Alleen is het dan wel weer weer goed om in het achterhoofd te houden dat je mening helemaal nergens op gebaseerd is.
Ik heb wel genoteerd dat jij van mening bent dat vind dat de hanteerder van een onredelijk beding heel eenvoudig een redelijk kan maken, door het invoeren van de optie van een redelijk beding en dat zo zwaar onaantrekkelijk te maken dat consumenten alleen maar kiezen voor het onredelijke beding. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat jouw advies aan Simpel zou zijn, om de prijs van het abonnement van 1 jaar te verhogen naar € 6000,- en het abonnement van twee jaar te handhaven op € 60,-, zodat Simpel er zeker van is dat alle toekomstige klanten een "voordeel" bedingen van duizenden euros.
TK 1998/1999, 26470, nr. 5, p. 1 schreef:Als voorbeeld kan worden genoemd dat de richtlijn niet geldt voor bedingen waarover is onderhandeld, terwijl de Nederlandse regeling daarvoor wel geldt, zodat in Nederland het niet mogelijk zal zijn het dwingende regime voor algemene voorwaarden te ontwijken door te pretenderen dat over een of meer bedingen van die voorwaarden afzonderlijk is onderhandeld. Het is immers niet moeilijk in de voorwaarden variaties aan te brengen, eventueel verbonden aan prijsverschillen, en de consument daartussen mondeling te laten kiezen.