| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hypotheek probleem
Re: Hypotheek probleem
Ik denk dat de erfpachtconstructie meespeelt: https://www.ing.nl/particulier/hypothek ... pacht.html
Ennn.. we gaan weer terug naar de ING. De notaris heeft natuurlijk veel zaken uitgelegd en op kunnen pakken (kadestraal scheiden enz) maar geeft toch wel aan dat we echt op gesprek moeten bij de ING over de hypotheek en de mogelijkheden hierin. Morgen maar even langs een ING kantoor en dan hopelijk komen we dan wel verder.
Ben nog steeds razend benieuwd.....Comasso schreef: Morgen maar even langs een ING kantoor en dan hopelijk komen we dan wel verder.
Inmiddels een stuk verder en veel advies kunnen krijgen. Omdat de zaak erg complex is met kadestrale grenzen, de hypotheek van mijn ouders moet worden aangepast (wat kan), de bedrijfswaarde enz, hebben wij het advies mee gekregen KIS (keep it simple) het kan allemaal wel maar het kost zo veel tijd en energie. Dus mijn vriendin en ik gaan het huis van mijn ouders huren. Zo hoeven wij niks kadestraal te veranderen, kunnen mijn ouders lekker doorhobbelen met hun huidige hypotheek. Kunnen ze de hypotheek de komende jaren lekker aflossen en vloeit onze huur deels terug het bedrijf in en worden wij zo een stukje meer eigenaar elke maand. De ING is welwillend tegenover een bedrijfslening tzt zodat het geheel in een keer kan worden overnomen wat het geheel een stuk makkelijker maakt.
Het voelt voor beide partijen beter zo aangezien het kopen aardig wat kopzorgen met zich meebracht. Toch wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar advies in deze.
Het voelt voor beide partijen beter zo aangezien het kopen aardig wat kopzorgen met zich meebracht. Toch wil ik iedereen bedanken voor zijn of haar advies in deze.
-
babylon_nl
Ik zou dan nu dat geregeld is onmiddellijk beginnen met door je ouders te laten schenken, weet niet hoe oud ze zijn of hoeveel waarde het allemaal heeft, maar wat je niet wilt is als ze komen te overlijden (helaas gaat dus óóit een keer gebeuren) dat je een lening moet gaan afsluiten voor de successierechten. Mijn vader was helaas al te dementerend om nog te kunnen begrijpen dat hij met het opbouwen van een schuld aan de kinderen door jaarlijks fictief te schenken, ons een hoop ellende zou besparen.
De constructie is simpel, je ouders kunnen een bepaald bedrag per jaar belastingvrij schenken, tegelijkertijd sluiten zij ook een lening bij jou af, zodat er uiteindelijk geen geld op tafel komt. Je ouders moeten dan wel jaarlijks rente aan jou betalen, die je mee moet nemen in je inkomstenbelasting, maar zij kunnen die betaalde rente weer aftrekken. Laat het je 's goed voorrekenen, het kan je uiteindelijk enorme bedragen belastinggeld schelen!
Overigens geen leuk gesprek om met je ouders te hebben, suxes daarbij, laat het lang duren voor het zo ver is, maar wees realistisch: het zal ooit gebeuren.. en in de nasleep en ellende van áls het zo ver is, is de belastingaanslag die daarop volgt letterlijk een slag in je smoel... Been there, done that, didn't get a t-shirt...
De constructie is simpel, je ouders kunnen een bepaald bedrag per jaar belastingvrij schenken, tegelijkertijd sluiten zij ook een lening bij jou af, zodat er uiteindelijk geen geld op tafel komt. Je ouders moeten dan wel jaarlijks rente aan jou betalen, die je mee moet nemen in je inkomstenbelasting, maar zij kunnen die betaalde rente weer aftrekken. Laat het je 's goed voorrekenen, het kan je uiteindelijk enorme bedragen belastinggeld schelen!
Overigens geen leuk gesprek om met je ouders te hebben, suxes daarbij, laat het lang duren voor het zo ver is, maar wees realistisch: het zal ooit gebeuren.. en in de nasleep en ellende van áls het zo ver is, is de belastingaanslag die daarop volgt letterlijk een slag in je smoel... Been there, done that, didn't get a t-shirt...
Ander bijkomend punt is het gevolg van overlijden van één van de ouders. Indien alles wettelijk wordt afgehandeld, krijgen de kinderen een "niet opeisbare vordering" op de overgebleven ouder. Maar de erfbelasting moet wel worden betaald. Ook over het O.G.!babylon_nl schreef: De constructie is simpel, je ouders kunnen een bepaald bedrag per jaar belastingvrij schenken, tegelijkertijd sluiten zij ook een lening bij jou af, zodat er uiteindelijk geen geld op tafel komt. Je ouders moeten dan wel jaarlijks rente aan jou betalen, die je mee moet nemen in je inkomstenbelasting, maar zij kunnen die betaalde rente weer aftrekken. Laat het je 's goed voorrekenen, het kan je uiteindelijk enorme bedragen belastinggeld schelen!
@Babylon_nl en Fiesiekus: Bedankt voor het meedenken! Gelukkig zijn wij een open familie en hebben wij dit allemaal al besproken. Ook zijn mijn ouders al begonnen met het schenken aan mijn zus en mijzelf door middel van deze constructie. Ook het gedeelte notaris enz hebben wij gelukkig al gehad.
Ik zal de details binnenkort eens vragen aan mijn ouders, wellicht dat wij het nog een keer kunnen laten narekenen.
Ik zal de details binnenkort eens vragen aan mijn ouders, wellicht dat wij het nog een keer kunnen laten narekenen.