LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door olaf79 »

willemjong schreef:
in post2 : U wordt totaal niet gechanteerd en de betekenis van discriminatie moet u even opzoeken.
Zoeken we dan even op: Discriminatie betekent letterlijk "het maken van onderscheid"
".......wordt onder discriminatie verstaan: "het onrechtmatig onderscheid maken tussen mensen of groepen"......
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Discriminatie

En discriminatie is in Nederland verboden, bij wet.

Ik word dus wel degelijk gediscrimineerd: ik word buitengesloten van het nachttarief, ondanks mijn dubbele tariefmeter.
Bij een "slimme meter" krijg ik wel nachttarief, omdat deze via de klok een ander tarief berekenen.
De pulstoon wordt niet meer uitgezonden, en dus kunnen de huidige draaimeters niet meer omschakelen.

Op deze manier dwingen ze de consument om een slimme meter te nemen,
Je hebt nog steeds niet begrepen wat discriminatie is. Het verdwijnen van het nachttarief voor analoge meters geldt namelijk voor iedereen. Niet alleen mensen met blond haar, een kromme neus, een getinte huidskleur etc. Het is een maatregel omdat inderdaad het overschakelen op digitale slimme meters belangrijk is voor de toekomst en mensen die verouderde apparatuur willen blijven gebruiken omdat ze koppig zijn die moeten dan maar water bij de wijn doen. Netzo als de telegraaf en telex zijn verdwenen zal ook de analoge meter op den duur verdwijnen, net als auto's met verbrandingsmotor, etc.
Wees blij dat je voorlopig nog je oude meuk mag houden en kunt gebruiken, zij het met ietsje minder functionaliteit.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door renewouters »

Klaas Jan schreef:
NeoDutchio schreef:Het omzetten van dag en nacht tarief gaat het om. Als te weinig mensen nog een analoge meter hebben moet speciaal daarvoor het systeem blijven bestaan en ja, dat kost geld. De meters zijn dan wel betaald, maar het omschakelen en op locatie uitlezen kost gewoon geld.
Een keer per dag een puls door het net sturen om een meter van dag- naar nachttarief om te zetten zal toch geen vermogen kosten.
En het op afstand uitlezen van digitale meters kun je uit laten zetten. Dus daar zit het 'm ook niet in.
En zo'n systeem heeft uiteraard helemaal geen onderhoud nodig. Als er een keer iets defect is, wordt dat op mirakuleuze wijze gratis gerepareerd. Er hoeft geen apart bedrijfsproces in leven te worden gehouden voor een steeds kleiner aantal klanten. Mensen hoeven niet geschoold te worden om alle legacy spullen te kunnen beheren. Oftewel: je onderschat de boel vreselijk.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het piektarief van het piek/daltarief is altijd hoger dan het gewone enkeltarief. Vroeger was dat niet zo. Het is daarom nu niet meer mogelijk om meer dan een paar euro per jaar te besparen met een dubbele meter. Je kan zelfs een paar euro duurder uit zijn met een dubbele meter. Ik heb dit een paar keer doorgerekend op een aantal prijsvergelijkers (gaslicht, pricewise). Het is dus een wassen neus geworden.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

olaf79 schreef:
Harm.calc schreef:Mijn slimme meter doet niets van het alles dat mij is voorgespiegeld. Van energie besparen tot inzicht geven in mijn stroomverbruik, niet meer m'n standen hoeven doorgeven tot niet meer eens in de zoveel jaar thuis te zijn als de netbeheerder de standen komt opnemen. Bij mijn slimme meter kan het allemaal niet.
Wat een onzin. Natuurlijk doet hij dat wel. Je hebt alleen de slimme functies uit laten zetten...
Daarom is het geen onzin. Mijn slimme meter doet dat echt niet.
Klopt, ik heb de functie van uitlezen uitgezet omdat onbevoegden beschikten over data van mijn slimme meter.
Lezen heet dat, Sjaak!

Wat zou jij doen als een wildvreemde je aanspreekt op straat en jou zegt dat je de komende 11 uur niet thuis zal zijn . . .
Dat valt namelijk te halen uit de data van mijn slimme meter. Nu niet meer.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Bob Schurkjens schreef:Het piektarief van het piek/daltarief is altijd hoger dan het gewone enkeltarief. Vroeger was dat niet zo. Het is daarom nu niet meer mogelijk om meer dan een paar euro per jaar te besparen met een dubbele meter. Je kan zelfs een paar euro duurder uit zijn met een dubbele meter. Ik heb dit een paar keer doorgerekend op een aantal prijsvergelijkers (gaslicht, pricewise). Het is dus een wassen neus geworden.
Wassen neus, wassen neus . . . :roll:

Tarieven liggen nu heel dicht bij elkaar. Verschil is nu (voor mij) 1,311 cent/kWh. In 2007 was dit nog 4,55 cent/kWh. Vroeger was er ook een verschil in netwerkkosten bij laag/normaal tarief.
Voor mij met m'n lage verbruik (± 2.000kWh) betekent dit een besparing van nog geen 17 euro. Ik hoef daar niets voor te doen. De wasmachine draait sowieso alleen in het weekend, de warmwaterboiler alleen 's nachts.

Maar 17 euro, een bedrag waar veel mensen om lachen. Maar ik zie ze dat bedrag nog niet jaarlijks naar mijn bankrekening overmaken :lol:

Ik snap overigens niet dat je duurder uit zou kunnen komen met dubbel tarief :?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door kweenie »

Omdat het hoge tarief hoger is dan het normale tarief...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Exact Kweenie. Maar zie dit maar eens uit te leggen. Het gaat er gewoon niet in.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Omdat het hoge tarief hoger is dan het normale tarief...
Bob Schurkjens schreef:Exact Kweenie. Maar zie dit maar eens uit te leggen. Het gaat er gewoon niet in.
Dubbel tarief en enkel tarief, wat goedkoper is, is altijd afhankelijk van de situatie. Het gaat om de verhouding tussen dagverbruik en nachtverbruik. Mensen die bewust met energie omgaan, daarin zal die verhouding de goeie kant op vallen. Voor anderen niet. Nachtstroom geldt van 23-7u, dat is 33% van de dag. In het weekend 100% van de dag. Als jij zaken op de standby stand laat staan dan valt de verhouding voor jou de verkeerde kant op.
Router bv, die staat bij mij uit als ik niet thuis ben. Dat is 11 uur in het dagtarief dat bij mij niet telt.
Het zijn vaak ook die mensen waar een slimme meter wel effect heeft omdat ze dan ineens wel inzage in hun stroom verbruik hebben. Omdat ze door die slimme meter opmerkzaam worden gemaakt dat hun router de hele dag stroom verbruikt terwijl ze 45% van de dag niet thuis zijn.

Maar goed, we weten allemaal dat het inzicht die de slimme meter geeft, dat een ieder dit al had kunnen weten. Ik noem dat "aan het handje methode" :lol:

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, dat zijn wel een hoop open deuren achter elkaar. Maar je schreef
Ik snap overigens niet dat je duurder uit zou kunnen komen met dubbel tarief
en dan geef ik aan dat dit best mogelijk is. Dat jij een bepaald verbruikspatroon hebt, zegt immers niets over het verbruikspatroon van een ander.

malaga
Berichten: 400
Lid geworden op: 24 aug 2005 08:51

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door malaga »

Nachtstroom geldt van 23-7u
Afhankelijk waar je woont en welke netbeheerder:
Schakeltijden dubbeltarief
​​ ​Normaaltarief ​Daltarief
Noord Nederland (Groningen, Drenthe en Overijssel)​ ​Werkdagen 7.00 - 23.00 uur ​Werkdagen 23.00 – 7.00, in het weekend en op feestdagen de hele dag
​Zuid Nederland (Noord-Brabant en Limburg)​ ​Werkdagen 7.00 - 21.00 uur ​Werkdagen 21.00 – 7.00, in het weekend en op feestdagen de hele dag

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

Wat zou jij doen als een wildvreemde je aanspreekt op straat en jou zegt dat je de komende 11 uur niet thuis zal zijn . . .
Dat valt namelijk te halen uit de data van mijn slimme meter. Nu niet meer.
Oh vertel.. hoe dan ? Ben wel heel benieuwd namelijk.

Bovendien, ALS je het op afstand uitlezen niet toestaat, wat ieders recht is natuurlijk kun je nog steeds gebruik maken van dag/nachttatief.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik ben nu al bevreesd voor de slimme watermeter. Ze kunnen dan precies zien wanneer je de plee doortrekt.

Nijogeth
Berichten: 10522
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Op het moment dat het kind aan de telefoon zegt dat mama in de douche staat en inbreker ziet dat de watermeter niet oploopt.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door bprosman »

en inbreker ziet dat de watermeter niet oploopt.
Wel heel benieuwd hoe hij dat doet :wink:

Nijogeth
Berichten: 10522
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

bprosman schreef:
en inbreker ziet dat de watermeter niet oploopt.
Wel heel benieuwd hoe hij dat doet :wink:
Geen idee, vraag het Harm.calc, die via de slimme meter kan uitlezen of iemand langere tijd van huis is. Als er een slimme watermeter komt, zal dat waarschijnlijk hetzelfde effect geven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die slimme watermeter gaat er beslist komen. De belofte dat je privacy wordt gewaarborgd is een lege huls. Jij als individu kan dat niet controleren. Straks heb je dus drie slimme meters in huis. In combinatie vertellen die drie veel over je leefgedrag. Nog meer reden on elke slimme meter te weigeren.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door kweenie »

Doe dan ook maar snel de rolluiken dicht. Want anders kunnen inbrekers zien wanneer je je lichten aan hebt een wanneer niet. En vergeet niet dat je niet op gas moet stoken, want anders kunnen inbrekers ook aan je schoorsteen zien wanneer je wel of geen verwarming of warm water gebruikt.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door renewouters »

Bob Schurkjens schreef:Die slimme watermeter gaat er beslist komen. De belofte dat je privacy wordt gewaarborgd is een lege huls. Jij als individu kan dat niet controleren. Straks heb je dus drie slimme meters in huis. In combinatie vertellen die drie veel over je leefgedrag. Nog meer reden on elke slimme meter te weigeren.
Daar heb je echt geen slimme meters voor nodig. Van de meeste mensen zijn de activiteiten prima te tracen via Google en Facebook. Hoogstens kan je stellen dat die data beter beveiligd wordt omdat het hun inkomstenbron is.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Klopt helemaal. Het zijn allemaal puzzelstukjes die 1 geheel vormen. De Stasi zou er van watertanden.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Geen nachttarief mogelijk zonder slimme meter?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

bprosman schreef:
Wat zou jij doen als een wildvreemde je aanspreekt op straat en jou zegt dat je de komende 11 uur niet thuis zal zijn . . .
Dat valt namelijk te halen uit de data van mijn slimme meter. Nu niet meer.
Oh vertel.. hoe dan ? Ben wel heel benieuwd namelijk.

Bovendien, ALS je het op afstand uitlezen niet toestaat, wat ieders recht is natuurlijk kun je nog steeds gebruik maken van dag/nachttatief.
Zoals ik zeg, valt dat uit de date van mijn slimme meter te halen. Ik begrijp dat jij geen slimme meter hebt, of hem niet als zodanig uitleest.
Nou bprosman, wees er snel bij want je kunt energie besparen met een slimme meter :lol:

En waarom ben jij in de veronderstelling dat ergens beweerd wordt dat als je het uitlezen van de slimme meter uitzet, dat je geen dag-/nachttarief meer zou kunnen hebben. Grote onzin. Het een heeft niets met het andere te maken.

Dit topic: géén nachttarief mogelijk zonder slimme meter . . .

Gesloten