Re: 350 Euro boete van BesteDealVoorUwAuto.nl
Geplaatst: 30 jul 2017 22:55
Verkoper heeft het formulier naar eer en geweten ingevuld.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Kan ik niet uit het verhaal halen hoor.alfatrion schreef:Verkoper heeft het formulier naar eer en geweten ingevuld.
Als de fout is gemaakt gedurende de tijd dat je de auto zelf in bezit hebt kun je wel eens verrast worden. Daarbij heeft TS een "barrel" van 800,- en niet genoemd hoe lang die in bezit is. Bij een auto op leeftijd speelt de Napcheck sowieso niet zo'n prominente rol meer, maar kun je je beter richten op de staat waarin het vehikel zich bevind.NeoDutchio schreef:En hoe weet u dat TS dit niet wist? Als ik een auto koop vraag ik om de NAP en kijk zelf ook online. Als koper hoor je je aan je onderzoeksplicht te houden. Het lijkt mij sterk dat je tegenwoordig nog in een auto kan rijden waarvan je niet weet dat de kilometerstand niet klopt.alfatrion schreef:Verkoper wist dat niet.NeoDutchio schreef:Op het moment dat je als eigenaar weet dat je kilometerstand niet kloppend is moet je dat melden.
Dus als de TS een auto koopt en dus koper is, heeft hij onderzoeksplicht. Maar als de TS wilt verkopen, heeft hij ineens meldplicht en de koper ineens geen onderzoeksplicht?NeoDutchio schreef:Als koper hoor je je aan je onderzoeksplicht te houden. Het lijkt mij sterk dat je tegenwoordig nog in een auto kan rijden waarvan je niet weet dat de kilometerstand niet klopt.
aldus Het Juridisch Loket.Professionele koper
Voorts geldt dat op een professionele koper een zwaardere onderzoeksplicht rust dan op een particuliere koper. Ook als het gaat om andere overeenkomsten dan koopovereenkomsten kan er sprake zijn van een onderzoeksplicht van contractspartijen. Bij een overeenkomst van opdracht kunnen bepaalde opdrachtnemers, zoals banken en notarissen, verplicht zijn onderzoek te verrichten naar (de juistheid van) informatie die hun (niet-professionele) contractspartijen geven. Deze onderzoeksplicht volgt uit de professionele zorgplicht.
Gezien het verloop van de forum valt op dat Neodutchio hier inderdaad op kick, plus punt is wel dat hij mij scherp houd hoe NIET te denkenJvandeW schreef: Overigens kun je beter ook niet naar Neodutchio luisteren, ooit. Die kickt erop altijd de tegenpartij te zijn en zal zo nodig ook zaken weglaten of zelfs verzinnen zodat jij als consument toch denkt verkeerd te zitten en moet betalen.
Je hebt gelijk, ik moet voldoen aan mijn onderzoekplicht. Zo heb ik tijdens de jaarlijkse APK onderzoek naar mijn auto gedaan. Hieruit is gekomen dat er een aantal aandachtspunten zijn, namelijk vervangen van rechts voor remklauw, gordelspanrol en fuseekogel. Dit heb ik uitgevoerd, APK gekeurd en het bedrijf waar ik ben geweest op de hoogte gebracht van deze werkzaamheden.NeoDutchio schreef:En hoe weet u dat TS dit niet wist? Als ik een auto koop vraag ik om de NAP en kijk zelf ook online. Als koper hoor je je aan je onderzoeksplicht te houden. Het lijkt mij sterk dat je tegenwoordig nog in een auto kan rijden waarvan je niet weet dat de kilometerstand niet klopt.alfatrion schreef:Verkoper wist dat niet.NeoDutchio schreef:Op het moment dat je als eigenaar weet dat je kilometerstand niet kloppend is moet je dat melden.
Een koper heeft meldingsplicht en een verkoper onderzoeksplicht. Iets niet melden in de hoop dat de koper zijn onderzoeksplicht verzuimt is dus niet de bedoeling.JvandeW schreef:Dus als de TS een auto koopt en dus koper is, heeft hij onderzoeksplicht. Maar als de TS wilt verkopen, heeft hij ineens meldplicht en de koper ineens geen onderzoeksplicht?NeoDutchio schreef:Als koper hoor je je aan je onderzoeksplicht te houden. Het lijkt mij sterk dat je tegenwoordig nog in een auto kan rijden waarvan je niet weet dat de kilometerstand niet klopt.
Je bias valt weer eens op, NeoDutchio.
Als er iets is wat nu niets meer hier toevoegd was het wel deze post van je....zoals TS meldt; de onlogische tellerstand bleek dus later.NeoDutchio schreef:Een koper heeft meldingsplicht en een verkoper onderzoeksplicht. Iets niet melden in de hoop dat de koper zijn onderzoeksplicht verzuimt is dus niet de bedoeling.JvandeW schreef:Dus als de TS een auto koopt en dus koper is, heeft hij onderzoeksplicht. Maar als de TS wilt verkopen, heeft hij ineens meldplicht en de koper ineens geen onderzoeksplicht?NeoDutchio schreef:Als koper hoor je je aan je onderzoeksplicht te houden. Het lijkt mij sterk dat je tegenwoordig nog in een auto kan rijden waarvan je niet weet dat de kilometerstand niet klopt.
Je bias valt weer eens op, NeoDutchio.
Eigenlijk vreemd, zoals ik al eerder ook postte:MightySanju schreef:
Je hebt gelijk, ik moet voldoen aan mijn onderzoekplicht. Zo heb ik tijdens de jaarlijkse APK onderzoek naar mijn auto gedaan. Hieruit is gekomen dat er een aantal aandachtspunten zijn, namelijk vervangen van rechts voor remklauw, gordelspanrol en fuseekogel. Dit heb ik uitgevoerd, APK gekeurd en het bedrijf waar ik ben geweest op de hoogte gebracht van deze werkzaamheden.
Het ene puntje van onlogisch KM stand is daarna na onderzoek naar voren gekomen, 2 eigenaren terug, waaronder ik 1 van, die ik, zo begreep ik, juridisch aansprakelijk mag stellen. Echter hamer je op consequent op dit ene punt, alsof er een uitgeschreven procedure is wat de koper tijdens zijn onderzoekplicht moet onderzoeken. Mocht er een procedure wettelijk bestaan, had ik het zeker gevonden en BesteDealVoorUwAuto.nl dit vermeld.
Hiermee haalt bestedeal wel al de info binnen over de onlogische KMstand en zou het onlogisch (onprofessioneel) zijn als het ter plaatse pas opeens bekend zou zijn.Aanvullende gegevens en contact informatie
De standaard gegevens die aan de hand van uw kenteken via de RDW bij ons binnen komen geven natuurlijk geen volledig beeld van (de staat van) uw voertuig.
Dat is precies andersom: de verkoper heeft een mededelingsplicht en de koper heeft een onderzoeksplicht. Als ik me niet vergis, dan zijn deze begrippen origine afkomstig van dwaling. De mededelingsplicht brengt niet met zich mee dat de koper alles moet melden wat hij over het te verkopen product weet. Het gaat hier om een tweedehands product en daar mag de koper niet al te veel van verwachten.NeoDutchio schreef:Een koper heeft meldingsplicht en een verkoper onderzoeksplicht. Iets niet melden in de hoop dat de koper zijn onderzoeksplicht verzuimt is dus niet de bedoeling.
Ik schreef het inderdaad precies verkeerd om. Maar jij bent ook niet erg consequent. Het gaat om een tweedehands product waar de koper niet veel van mag verwachten zoals je zelf zegt. Indien een consument koopt van een handelaar zou je de hemel moeten verwachten en adviseer jij zelfs met rechtzaken. Een onlogische kilometerstand is door iedereen in te zien, de verkoper zou dit dus ook moeten weten. Zoals hierboven te lezen is het mogelijk om op 2 manieren je auto te verkopen, ook eentje om de kilometerstandcontrole te omzeilen. Mij kan je niet wijsmaken dat je niet weet dat je kilometerstand niet klopt. Alle standen worden bijgehouden en op de site van de RDW is voor iedereen te zien of de stand wel op niet logisch is.alfatrion schreef:Dat is precies andersom: de verkoper heeft een mededelingsplicht en de koper heeft een onderzoeksplicht. Als ik me niet vergis, dan zijn deze begrippen origine afkomstig van dwaling. De mededelingsplicht brengt niet met zich mee dat de koper alles moet melden wat hij over het te verkopen product weet. Het gaat hier om een tweedehands product en daar mag de koper niet al te veel van verwachten.NeoDutchio schreef:Een koper heeft meldingsplicht en een verkoper onderzoeksplicht. Iets niet melden in de hoop dat de koper zijn onderzoeksplicht verzuimt is dus niet de bedoeling.
De koper mag alleen verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruikt, behoudens zover een gebrek, dat normaal gebruik in de weg staat, eenvoudig kan worden ontdekt. De meterstand hoeft niet vermeld te worden, omdat dit normaal gebruik niet in de weg staat. Als dit voor de koper van belang is, dan kan hij daarnaar vragen. In dit geval heeft BesteDealVoorUwAuto.nl daarnaar gevraagd, maar heeft daarbij niet gevraagd of deze stand logisch, onlogisch of onbekend was (zie het formulier ), mogelijk omdat dit eenvoudig na te zoeken is bij de RDW.
Hoe meer ik over nadenk hoe meer ik van mening ben dat er een geldige overeenkomst tot stand is gekomen en dat deze dealer zou moeten betalen, indien TS de overeenkomst niet wenst te annuleren. De dealer heeft namelijk een onderzoekplicht.
Je vergelijkt hier appels met peren. In die casussen gaat het meestal over een gebrek dat normaal gebruik in de weg staat, zoals een kapotte motor, versnellingsbak. Net zoals hier geef ik dan aan dat de koper mag verwachten dat het product voor normaal gebruik geschikt is, tenzij makkelijk was te ontdekken dat het product dat (op onderdelen) niet is. Ik ben hierin consequent.NeoDutchio schreef:Ik schreef het inderdaad precies verkeerd om. Maar jij bent ook niet erg consequent. Het gaat om een tweedehands product waar de koper niet veel van mag verwachten zoals je zelf zegt. Indien een consument koopt van een handelaar zou je de hemel moeten verwachten en adviseer jij zelfs met rechtzaken.
Onjuist, kunnen betekent niet het zelfde als moeten. Zie Van Dale voor de verschillende betekenissen.NeoDutchio schreef:Een onlogische kilometerstand is door iedereen in te zien, de verkoper zou dit dus ook moeten weten.
De opgegeven meterstanden komen over een met wat er op de meter staat, in die zin kloppen ze dus.NeoDutchio schreef:In dit geval is een auto aangeboden en is er geboden op de gegevens die de verkoper heeft ingegeven. Deze gegevens blijken dus niet te kloppen waardoor de koper zich terug trekt. Er wordt immers een auto aangeboden met specificaties die niet overeenkomen met de werkelijkheid.
Onjuist. De bewijslast rust op de schouders van de partij die iets stelt (art. 150 Rv). Ik raad TS af om zich te beroepen op dwaling. De koper kan vervolgens stellen dat er sprake is van dwaling, maar dan rust de bewijslast wel op zijn schouders. Dat zal afketsen op het feit dat hij zijn onderzoeksplicht heeft geschonden. Dat is alleen anders als hij kan aantonen dat TS wist dat de meterstanden onlogisch waren (het geen TS stellig betwist) en de rechtbank van mening is dat TS dat hoorde te melden.NeoDutchio schreef:Of in uw woorden te blijven, dwaling. Dan zou de verkoper moeten aantonen dat hij niet wist dat er met de tellerstanden is Geknoeid.
Dit is een zoveelste uitspraak van je die niet onderbouwd is en net zoals de uitspraken hiervoor zal ook deze wel niet kloppen.NeoDutchio schreef: De eigenaar van het voertuig behoort zijn auto te kennen en kan met 2 simpele muisklikken dit weten.
Dus als de koper de onderzoeksplicht verzuimt, heeft de verkoper ineens de volledige verantwoordelijkheid tot een meldplicht? Kortom: eigenlijk stel je dat het onderzoeksplicht niet van belang is?NeoDutchio schreef:Een koper heeft meldingsplicht en een verkoper onderzoeksplicht. Iets niet melden in de hoop dat de koper zijn onderzoeksplicht verzuimt is dus niet de bedoeling.JvandeW schreef:Dus als de TS een auto koopt en dus koper is, heeft hij onderzoeksplicht. Maar als de TS wilt verkopen, heeft hij ineens meldplicht en de koper ineens geen onderzoeksplicht?NeoDutchio schreef:Als koper hoor je je aan je onderzoeksplicht te houden. Het lijkt mij sterk dat je tegenwoordig nog in een auto kan rijden waarvan je niet weet dat de kilometerstand niet klopt.
Je bias valt weer eens op, NeoDutchio.
Dit is onjuist. Een onjuiste kilometerstand wordt in de rechtspraak gezien als non-conformiteit.alfatrion schreef: ...De koper mag alleen verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruikt, behoudens zover een gebrek, dat normaal gebruik in de weg staat, eenvoudig kan worden ontdekt. De meterstand hoeft niet vermeld te worden, omdat dit normaal gebruik niet in de weg staat...
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... R:2014:420Het is vaste rechtspraak dat, indien de bij verkoop van een auto opgegeven kilometerstand afwijkt van het daadwerkelijk gereden aantal kilometers, er sprake is van non-conformiteit als bedoeld in artikel 7:17 BW
Ah, juist. Hierboven heb ik het niet over het melden van een onjuiste meterstand, maar over het niet melden van de meterstand. Evenwel lijkt het verstandig om een beroep op de overeenkomst te doen, daar deze het recht geeft om de overeenkomst kosteloos te ontbinden.Appie83 schreef:Dit is onjuist. Een onjuiste kilometerstand wordt in de rechtspraak gezien als non-conformiteit.alfatrion schreef:...De koper mag alleen verwachten dat de auto geschikt is voor normaal gebruikt, behoudens zover een gebrek, dat normaal gebruik in de weg staat, eenvoudig kan worden ontdekt. De meterstand hoeft niet vermeld te worden, omdat dit normaal gebruik niet in de weg staat...
Hieruit blijkt gewoon dat je hier alleen maar zit om de boel te stangen.....waarom zou iemand, tijdens periode van bezit, op de hoogte moeten zijn van zijn tellerstandlogica, zeker als je een auto hebt gekocht waarvan de teller is teruggedraaid en er al zelf niet op had gelet zoals TS dus in de 1ste plaats.....NeoDutchio schreef:
Ik schreef het inderdaad precies verkeerd om. Maar jij bent ook niet erg consequent. Het gaat om een tweedehands product waar de koper niet veel van mag verwachten zoals je zelf zegt. Indien een consument koopt van een handelaar zou je de hemel moeten verwachten en adviseer jij zelfs met rechtzaken. Een onlogische kilometerstand is door iedereen in te zien, de verkoper zou dit dus ook moeten weten. Zoals hierboven te lezen is het mogelijk om op 2 manieren je auto te verkopen, ook eentje om de kilometerstandcontrole te omzeilen. Mij kan je niet wijsmaken dat je niet weet dat je kilometerstand niet klopt. Alle standen worden bijgehouden en op de site van de RDW is voor iedereen te zien of de stand wel op niet logisch is.
In dit geval is een auto aangeboden en is er geboden op de gegevens die de verkoper heeft ingegeven. Deze gegevens blijken dus niet te kloppen waardoor de koper zich terug trekt. Er wordt immers een auto aangeboden met specificaties die niet overeenkomen met de werkelijkheid. Of in uw woorden te blijven, dwaling. Dan zou de verkoper moeten aantonen dat hij niet wist dat er met de tellerstanden is Geknoeid. De eigenaar van het voertuig behoort zijn auto te kennen en kan met 2 simpele muisklikken dit weten. Ook bij onderhoudsbeurten komt dit boven water, was het alleen maar op momenten dat vitale onderdelen vervangen moeten worden bij een bepaalde kilometerstand.
alfatrion schreef: Hoe meer ik over nadenk hoe meer ik van mening ben dat er een geldige overeenkomst tot stand is gekomen en dat deze dealer zou moeten betalen, indien TS de dealer zou willen houden aan de overeenkomst. De dealer heeft namelijk een onderzoekplicht en van een professionele koper mag je verwachten dat hij het kenteken natrekt bij de RDW, indien dit voor hem belangrijk is.
De standaard gegevens gaven in het geval van TS wel al de onlogische stand aan (terugdraaien is bij de eigenaar ervoor gebeurd); m.i. mag je dan verwachten dat het bod dus van toepassing is op deze gegevens.....Aanvullende gegevens en contact informatie
De standaard gegevens die aan de hand van uw kenteken via de RDW bij ons binnen komen geven natuurlijk geen volledig beeld van (de staat van) uw voertuig