LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ontbindende voorwaarden: scenario's en consequenties?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
sjohie

Re: Ontbindende voorwaarden: scenario's en consequenties?

Ongelezen bericht door sjohie »

Juffie123 schreef:
Fiesiekus schreef:
Juffie123 schreef:Even een vraag van een absolute leek op financieel gebied, die zich inmiddels toch een beetje zorgen begint te maken.
Ik zou me maar ernstig zorgen gaan maken! Je hebt dus tot en met maandag 14 augustus de tijd om een hypotheek aanbieding te krijgen of twee afwijzende reacties van hyotheeknemers (banken e.d.)?

Hoe lang geleden is het voorlopige koopcontract gesloten en met welke banken is contact opgenomen?
Het voorlopig koopcontract is 5 1/2 week geleden getekend. Mijn hypotheek offerte ligt ook al getekent klaar en mijn financieel adviseur verwacht daarin geen bijzonderheden. Ivm een schenking kan deze echter pas woensdag verstuurd worden.

Stel je voor ik laat de ontbindende voorwaarden verlopen. Dan heb ik toch gewoon nog tot het passeren om alles rond te krijgen?
Inderdaad, maar na die termijn met ontbindende voorwaarden sla je de hoek om, een eenrichtingsverkeer weg in. Maw dan ben jij verplicht tot de afgesproken koop op de datum van passeren van de akte bij de notaris. Lukt dat niet, dan kan de tegenpartij de opgegeven boete, in een standaard NVM contract 10% van de koopsom, innen, óf je dwingen binnen een x termijn, desnoods via een rechter, het overeengekomen contract gestand te doen. De meesten zullen, zoals al gezegd, die 10% opeisen en het huis verkopen aan de volgende gegadigde, want dat is de weg van verreweg de minste weerstand.

Als de offerte getekend is (door de geldverstrekker, niet jezelf uiteraard) , de adviseur met veel meer dossierkennis als wij hier niet in paniek is, en het hangt inderdaad op "maar" een paar dagen administratietijd ivm die schenking, dan loop je enkel een theoretisch risico.

renewouters

Re: Ontbindende voorwaarden: scenario's en consequenties?

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:Als de hypotheek nog niet rond is, dan kun je dus (meestal) wel gewoon een bankgarantie krijgen.
Daar betaal je de bank dan ook een premie voor. Is eigenlijk gewoon een verzekering.

Gesloten