LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
stofzuigertje

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik met 2 kleinkinderen vlieg wil er een voor en een achter mij zitten, maar wel bij raam.....
Dan heb je dus met 3 personen 3 rijen.... en willen ze ondanks dat ik dit extra betaalde ons toch op 1 rij zetten......

En U vergeet dat de mensen die wel betaalde er een gatenkaas van maken met boeken.
Zoals mijn buren nu op zelfde rij op stoel C en D zitten, met gangpad er tussen....
Ja, niet hun bagage maar ze hebben toch overgewicht en lossen het zo al enkele jaren op!

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit is gewoon Ryanairs verdienmodel. Een ticket kost een euro en elke scheet die u vervolgens laat, daar moet extra voor betaald worden. Vindt u dat bezwaarlijk, kies dan voor een echte vliegtuigmaatschappij.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door kweenie »

renewouters schreef: Je hoeft helemaal geen prijzen te vergelijken. Je hoeft alleen maar te kijken wat iedere maatschappij standaard biedt. Als daar iets bij zit wat je aanspreekt (dus standaard bij elkaar zitten, koffer "gratis" mee, etc) dan hoef je niet meer naar de andere maatschappijen te kijken.

Dus niet eerst op prijs zoeken en dan kijken wat je krijgt, maar andersom. Dat is voor andere producten toch ook vrij normaal? Als je een auto gaat kopen kijk je toch ook eerst naar wat je wilt hebben en dan wat het kost?
Als ik een auto ga kopen, dan valt een autotype niet bij voorbaat af als in het goedkoopste model bijvoorbeeld geen airco zit. Je kunt dan redelijk eenvoudig kijken waar de versie met jouw gewenste opties kost een die vergelijken met een andere auto met de gewenste opties. Dat kon je heel simpel opzoeken en selecteren bij vergelijkingssites. De laatste keer dat ik een auto kocht, had bij merk A het model standaard al de gewenste opties, terwijl bij merk B ik twee versies duurder moest zitten. Dat type viel toen heus niet bij voorbaat af.

Bij vliegreizen kun je dit veel lastiger doen. Ik heb in elk geval nog geen goede site gevonden waar je redelijk eenvoudig kunt zien wat de kosten zijn voor bijvoorbeeld een vlucht voor vier personen, twee aan twee, met twee keer ruimbagage en twee keer een kop koffie plus twee keer fris onderweg. Als Ryanair dan nog steeds de goedkoopste is, dan zou je dus alsnog hiervoor kunnen kiezen. Maar als de voor jou relevante zaken bij KLM al standaard in de prijs zitten en ze daarmee onder de streep de goedkoopste zijn, dan zou je dat wel graag willen weten.

witte angora
Berichten: 31938
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door witte angora »

Jawel, maar bij auto's zijn er honderden modellen. Hoeveel maatschappijen vliegen er naar de uitgezochte bestemming? Twee? Drie? Vier? Dat lijkt me niet zo lastig uit te zoeken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door kweenie »

Er zijn heel wat meer maatschappijen die op Alicante vliegen. En net als bij autotypes zijn er ook binnen de maatschappen nog verschillende opties mogelijk. Bijvoorbeeld wel of niet een flexibel ticket, maar ook meer of minder comfort of een meer of minder kaal ticket. Het aantal realistische opties dat overblijft zit dan in de zelfde orde van grootte als het aantal autotypes dat na een eerste grove schifting aan mijn wensen zou voldoen.

stofzuigertje

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Op losse tickets is stoel uitzoeken mogelijk.
Maar bij pakket reis met hotel word dat vaak niet aangeboden.
Dan krijg je willekeurige plek en is zelf bijbetalen niet mogelijk.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door renewouters »

stofzuigertje schreef:Op losse tickets is stoel uitzoeken mogelijk.
Maar bij pakket reis met hotel word dat vaak niet aangeboden.
Dan krijg je willekeurige plek en is zelf bijbetalen niet mogelijk.
Je praat weet onzin. Niet bij alle maatschappijen kan je standaard een stoel uitzoeken.

Davea1
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 okt 2018 22:34

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door Davea1 »

Mensen zeggen heel snel... Als je niet wilt betalen om je stoel te reserveren, moet je niet zeuren. Maar het is overduidelijk dat dit een truc is om nog even wat euro's te pakken..

Als ik voor morgenavond 20:00 voor 8 man een etentje boek in willekeurig restaurant, moet ik dan later betalen om mn stoelen te reserveren zodat we aan hetzelfde tafeltje kunnen zitten?
Of om extra te betalen voor iets heel logisch? Het ophangen van je jas? (lees bagagetoeslag)

Het systeem kan zogenaamd niet zien wie bij wie hoort en daarom moeten mensen betalen om zelf te reserveren. Heel vreemd is het dan dat het systeem nauwkeurig aangeeft waar de beschikbare stoelen zich bevinden, maar te dom is om personen die inchecken, naast elkaar te plaatsen. Bv met dezelfde achternaam, of met een vinkje, waarin je aanvinkt dat je samen reist.

Allemaal onmogelijk. Je zou bijna zeggen dat we vliegen, net hebben uitgevonden en alles nog in de kinderschoenen staat, waardoor kinderziektes in het systeem, nog moeten worden ondekt en verbeterd. ( Hieruit blijkt maar weer dat we onszelf met plezier dom houden, wanneer het geld oplevert)

Ryanair gaf in berichten aan dat dit lag aan de zomerdrukte. Het is nu Oktober en wij zaten rijen uit elkaar.Toen mijn zus, tegen mijn advies in, de stoelen wilde gaan reserveren, bleken alle stoelen naast haar, beschikbaar te zijn. De mogelijkheid om aan te geven dat men SAMEN REIST, ontbreekt. Uiteraard

Maar het trieste van alles is de burger. Mijn buurman, collega, die dit soort verhalen geloven. Als lamgeslagen ganzen, slikt men alles, zonder na te denken hoe en wat en maken ze mensen die hier na wat denkwerk, hun vraagtekens bij hebben, uit voor zeikerds en gierig. Als meer mensen zouden beschikken over ook maar 2% van het denkvermogen, van deze 'kritische groep', zou de wereld er beter uit zien.

Betalen voor dingen, vind ik niet erg, wanneer het noodzakelijk is of uit overmacht niet anders kan. Dit kan zogenaamd niet automatisch tijdens het online inchecken. Tuurlijk. Vandaag hierover Ryanair gebeld. Mijn zus had namelijk betaald voor de stoelen, maar een foutmelding was het gevolg. Wel het geld afgeschreven. Kan immers een storing zijn die zo is op te lossen.

Dus ik belde even voor haar, daar ik haar reispartner ben. Vroeg ik toch even hoe dat nou zat met het betalen van een stoel, terwijl we tegelijk inchecken. En ja hoor. Een vol geautomatiseerd en ingestudeerd antwoord. " Heeft te maken met de zomerdrukte, meneer"

Laat dit nu net het officiële antwoord zijn van Ryan Air. Alleen is het personeel zo geïnstrueerd om niet na te denken en alle antwoorden op vragen op te lezen, dat ze even vergat dat het nu Oktober is. Na September moeten ze toch echt improviseren.

Sorry mevrouw, bij ons verkleuren de blaadjes momenteel. Als dit ook het niveau is van het cabinepersoneel, vrees ik voor mijn leven.
Het is bijna aandoenlijk, dat uitgerekend de groep die niet KAN inzien dat dit toch echt een 'naaistreek' is, de groep is die het opneemt voor de club, door wie ze toch keihard, genomen zijn.. (figuurlijk gezien).

Maargoed, ik constateer maar ik klaag niet. Alle maatschappijen doen het om geld te verdienen. Ik had gehoopt dat naïviteit zijn grenzen kende, maar helaas. 🇳🇱=🍌

AdrianC
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2018 05:54

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door AdrianC »

Bob Schurkjens schreef:
24 aug 2017 03:50
Dit is gewoon Ryanairs verdienmodel. Een ticket kost een euro en elke scheet die u vervolgens laat, daar moet extra voor betaald worden. Vindt u dat bezwaarlijk, kies dan voor een echte vliegtuigmaatschappij.
Bij British Airways betaal je ook gewoon om een stoel uit te kiezen en dus om naast elkaar te zitten. Zelfs als je business class vliegt moet je extra bijbetalen om te voorkomen dat je in 'n soort tweepersoonsbed (romance seats in het midden) terechtkomt met een wildvreemde.

En British Airways is geen budgetvlieger. Al zou je dat bijna wel denken als je die oude vliegtuigen van ze van binnen ziet.

In z'n algemeenheid zie je dat vliegtuigmaatschappijen steeds meer toegaan naar 'n ticket dat zo goedkoop mogelijk is en aansluit op de "wensen" van iemand die behalve vervoerd worden geen enkele eis heeft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij BA kun je bij het inchecken gewoon je stoelen uitkiezen. Daar hoef je dan niet extra voor te betalen. Alleen als je van tevoren al bepaalde plaatsen wilt reserveren zul je daarvoor extra moeten betalen.

limburgs
Berichten: 76
Lid geworden op: 05 jun 2018 17:04

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door limburgs »

Twee jaar geleden ben ik met mijn dochter naar Rome gevlogen. Toen kon ik online ook al 2 stoelen naast elkaar reserveren voor de heen en terug vlucht . Prima ! ik heb hier geen problemen mee. Als ik op vakantie ga , ga ik niet zeuren over die 4 euro per stoel.

AdrianC
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 okt 2018 05:54

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door AdrianC »

kweenie schreef:
15 okt 2018 07:41
Bij BA kun je bij het inchecken gewoon je stoelen uitkiezen. Daar hoef je dan niet extra voor te betalen. Alleen als je van tevoren al bepaalde plaatsen wilt reserveren zul je daarvoor extra moeten betalen.
En in de praktijk zit je dan vaak niet naast elkaar, vooral in bv. de business class niet. Waardeloos.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door kweenie »

Ja, als je niet het risico wilt lopen dat je te laat incheckt en alle plekken naast elkaar al vergeven zijn, dan zul je inderdaad verder van tevoren al specifieke plekken moeten gaan reserveren. Maar ik zie niet waarom dat gratis zou moeten zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12589
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ryanair plaatst je niet naast elkaar tenzij je bijbetaalt

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Mensen willen altijd graag naast elkaar zitten. Wat krijg je als elk stelletje naast elkaar gaat zitten? Inderdaad, op elke rij een vrije stoel. Dat is een van de redenen om mensen willekeurig ergens meer te zetten.
Andere reden is dat de prijzen van de prijsvechters zo uitgeknepen zijn dat voor elk stukje extra betaald moet worden. Dat is dan het verdienmodel. Of een manier zodat enkel de gebruiker betaald. Als ik alleen vlieg, waarom moet ik dan in mijn ticket meebetalen aan service van een ander?

Gesloten