Hier ben ik nogmaals.....
Deze week moet ik een keuze maken , welke rente vast periode ik voor ga.
Mijn berekening is gedaan met 2.0 % maar inmiddels staat de rente op 1.92 %.
Ik kan ook 1 maand rente vaat periode kiezen en dan krijg ik binnenkort een nieuw voorstel , dan denkelijk met 1.92 %. MAAR het betreft het spaardeel dus dan is het hoe lager de rente hoe meer premie........
Dus zou het ongunstiger zijn als ik 1 maand de rente vast zet ???? En wacht op lagere rente met spaardeel.
Of toch het spaardeel in zetten en dan oversluiten in een annuiteiten deel met dan de 1.92 %.
Moneyou net gebeld maar willen geen proef berekening maken als ik dat spaardeel inzet. Dus weet dan niet wat de maandlasten dan worden.
Dank weer
Ingrid
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Einde rentevaste periode, spaardeel intern oversluiten?
Re: Einde rentevaste periode, spaardeel intern oversluiten?
Als je een rente zou hebben die 0,1% lager zou zijn, dan groeit je spaarpot iets minder snel. Om aan het eind van de rit die 114.000 bij elkaar te krijgen, zul je dan bij benadering ongeveer 5-6 euro per maand meer moeten sparen. Aan de andere kant betaal je ook minder rente, ongeveer 10 euro bruto per maand of netto ook ongeveer 5-6 euro. Per saldo maakt dat nu voor de lasten die weinig uit.
Wel is het zo dat die 5-6 euro extra per maand op dit moment maakt dat je spaarpot sneller groeit dan bij een hogere rente. Je ontvangt dan wel ongeveer 2 euro minder rente, maar je legt 5-6 euro meer in.
Dus ondanks dat je laten bij een lagere rente nauwelijks anders worden, groeit je spaarpot wel sneller. Die effect wordt natuurlijk groet als de rente veel lager wordt: de netto lasten veranderen maar weinig, terwijl je spaarpot wel sneller groeit.
Uiteraard draait dit op een gegeven moment om, als het saldo in je spaarpot veel hoger wordt. Dan wordt een hogere rente juist voordeliger. Maar voorlopig is het profiteren van een lage rente voor de spaarhypotheek nog een goede strategie.
(Zelf zou ik daarom zelfs nog wat langer ern lage rente willen hebben. En dan hopen dat over een paar jaar de rente gestegen is... Maar dat is natuurlijk wel een beetje speculeren.)
Wel is het zo dat die 5-6 euro extra per maand op dit moment maakt dat je spaarpot sneller groeit dan bij een hogere rente. Je ontvangt dan wel ongeveer 2 euro minder rente, maar je legt 5-6 euro meer in.
Dus ondanks dat je laten bij een lagere rente nauwelijks anders worden, groeit je spaarpot wel sneller. Die effect wordt natuurlijk groet als de rente veel lager wordt: de netto lasten veranderen maar weinig, terwijl je spaarpot wel sneller groeit.
Uiteraard draait dit op een gegeven moment om, als het saldo in je spaarpot veel hoger wordt. Dan wordt een hogere rente juist voordeliger. Maar voorlopig is het profiteren van een lage rente voor de spaarhypotheek nog een goede strategie.
(Zelf zou ik daarom zelfs nog wat langer ern lage rente willen hebben. En dan hopen dat over een paar jaar de rente gestegen is... Maar dat is natuurlijk wel een beetje speculeren.)