LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
benadeelddoorpolis
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2007 06:21

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door benadeelddoorpolis »

Eerst was er sprake van de Lufthansa geen enkel slot van AB zou overnemen. Als Lufthansa het slot DUS-MIA wel had overgenomen hadden er niet duizenden passagiers in de kou gestaan. Vervolgens gaat men op die route zelf vliegen direct nadat Air Berlin is gestopt. De hele afhandeling van AB is mede met overheidsgeld gedaan. Ik ben geen faillisement-expert, maar ik kan met gewoon common sense wel zeggen dat dit enorm stinkt. Dus ga ik e.e.a. aankaarten, om te beginnen bij Lufthansa. Zou mooi zijn als meer gedupeerden dit zouden doen: [email protected]

Moneyman
Berichten: 31680
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door Moneyman »

benadeelddoorpolis schreef:Ik ben geen faillisement-expert,
Daar zit 'm de crux. Het is bij ieder faillissement evident dat er benadeelden zijn. Waarom zou dat hier anders zijn?

benadeelddoorpolis
Berichten: 50
Lid geworden op: 08 mei 2007 06:21

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door benadeelddoorpolis »

Is dit het 'geen interesse hebben in de lange afstandvluchten van AB' k en vervolgens een nieuwe lange afstandsvlucht invoeren 2 weken nadat dezelfde vlucht door AB gestopt is dan juridisch dan wel etisch dan wel in het kader van de overal zo gehanteerde 'customer-friendlyness' juist? Ze maken toch gebruik van de slots van Air Berlin?

Cro
Berichten: 2186
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door Cro »

benadeelddoorpolis schreef:Is dit het 'geen interesse hebben in de lange afstandvluchten van AB' k en vervolgens een nieuwe lange afstandsvlucht invoeren 2 weken nadat dezelfde vlucht door AB gestopt is dan juridisch dan wel etisch dan wel in het kader van de overal zo gehanteerde 'customer-friendlyness' juist? Ze maken toch gebruik van de slots van Air Berlin?
Juridisch zie ik eigenlijk niet iets waarom Lufthansa ook maar op enige wijze verantwoordelijke zou zijn in het geval zoals hier geschetst richting de gedupeerde Air Berlin klanten. Etisch is lastig te beoordelen zonder alle details te kennen maar dat zal mijn inziens de juridische situatie niet veranderen. voor de gedupeerden. Maar zelfs als ze de slots van Air Berlin gebruiken dan snap je hopelijk ook, hoe vervelend het ook is, dat het niet logisch is dat ze alle gedupeerden niet voor niets kunnen gaan vervoeren. Ook bij de Lufthansa moet de schoorsteen gewoon roken en zal er geld verdiend moeten worden aan de vluchten. Wat korting geven op nieuwe boekingen door gedupeerden zou al erg netjes zijn.

Ik zou mijn pijlen wanneer mogelijk eerder richten op de organisatie waar geboekt is om te kijken of daar iets te halen valt of wanneer er geboekt is met bijv. een CC om via die weg je geld terug te halen.

HJM1
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 nov 2008 11:48

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door HJM1 »

Wij hebben 12 aug. 2 tickets rechtstreeks bij Airberlin geboekt naar/van Tenerife. Nu heeft Airberlin vorige week het bedrag van onze rekening gehaalt. De vraag is wat zijn de gevolgen als ik het bedrag terug haal (stoneren). Hebben we überhaupt nog een kans dat we in januari nog gaan vliegen of kunnen we bij een andere airline gaan boeken.

Moneyman
Berichten: 31680
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Het is heel leuk, dat storneren, maar het ontslaat je niet van je betalingsverplichting. Het kan je zelfs een berg extra kosten opleveren.

alfatrion
Berichten: 22121
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik zou de bedragen zelf storneren. Als een bedrijf failliet is, dan hoef je niet te betalen, tenzij de curator aangeeft te zullen leveren.

Cro
Berichten: 2186
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door Cro »

alfatrion schreef:Ik zou de bedragen zelf storneren. Als een bedrijf failliet is, dan hoef je niet te betalen, tenzij de curator aangeeft te zullen leveren.
Ja, maar mag je ook al vooruit betaalde gelden onttrekken aan de boedel? Mogelijk dat daar nog een crux zit, daar je dan een voordeel behaald t.o.v. andere schuldeisers. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord dat dit toegestaan is.

Moneyman
Berichten: 31680
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Maar je hébt al betaald. Je betaling valt gewoon in de boedel.

sylvesterb
Berichten: 5056
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:Ik zou de bedragen zelf storneren. Als een bedrijf failliet is, dan hoef je niet te betalen, tenzij de curator aangeeft te zullen leveren.
Storneren? Bij storneren wordt de betaling teruggeboekt bij de ontvangende partij bij een faillissement is er geen ontvangende partij meer dus hoogstwaarschijnlijk mislukken.

Heb je via een tussenpersoon geboekt dan kun je het wel doen, als kan dit niet als je het ticket al hebt ontvangen. Immers is de tussenpersoon dan haar verplichtingen nagekomen. Je kunt dan enkel de bemiddelingskosten terugvorderen.

https://blog.iusmentis.com/2011/11/24/g ... n-de-koop/

Misjah
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2017 17:34

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door Misjah »

Wij hebben ook 4 tickets + extra stoelen met beenruimte + de verzekering van Hans merkur geboekt op 9 Augustus.
Aangezien er een deel geld ( 150 miljoen ) gegeven is door de overheid voor onze boekingsdatum . is dit in onze ogen pure oplichting.
ze wisten dat ze de boeking gingen neerleggen. dan hadden ze ons niet moeten laten boeken en betalen. voor de mensen die na 15 Aug geboekt hebben , krijgen wel hun geld terug . ( scheelt enkele dagen met onze boeking ) Is er ergens een manier om een klacht in te dienen ? of ons samen te bundelen en op die manier te doen. wij weten niet goed via welke weg we iets kunnen doen. om hopelijk toch iets van het geld terug te zien. alvast bedankt

sridanie
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2017 22:56

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door sridanie »

Update:
De Visa heeft alles teruggestort .
De zin in plannen is er weer en gaan nu alles boeken via TUI. Ben zo blij....
Bedankt voor de adviezen

witte angora
Berichten: 32331
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Ik zou de bedragen zelf storneren. Als een bedrijf failliet is, dan hoef je niet te betalen, tenzij de curator aangeeft te zullen leveren.
Klopt, je hebt wettelijk gezien het recht om te storneren. Wat er vervolgens zou kunnen gebeuren is dat de curator een aanmaning stuurt om alsnog te betalen. Maar aangezien er niet gevlogen gaat worden, en dus niet geleverd, lijkt het me niet dat een rechter de curator daarin gaat volgen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door renewouters »

Misjah schreef:Wij hebben ook 4 tickets + extra stoelen met beenruimte + de verzekering van Hans merkur geboekt op 9 Augustus.
Aangezien er een deel geld ( 150 miljoen ) gegeven is door de overheid voor onze boekingsdatum . is dit in onze ogen pure oplichting.
ze wisten dat ze de boeking gingen neerleggen. dan hadden ze ons niet moeten laten boeken en betalen. voor de mensen die na 15 Aug geboekt hebben , krijgen wel hun geld terug . ( scheelt enkele dagen met onze boeking )
Als ze op 9-8 niets meer accepteerden, hebben mensen die een week eerder boekten een probleem, enz. enz. Je moet ergens een knip leggen tussen hopen dat het goed gaat, en concluderen dat het over is. Anders zou ieder bedrijf dat in moeilijkheden zit direct orders moeten gaan weigeren en de handdoek in de ring gooien. Ik denk niet dat iemand dat wil.

Jablan
Berichten: 6249
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door Jablan »

Sinds gisteren is de website AirBerlin Inso(lvent) in de lucht, waar de meestgestelde vragen al een antwoord krijgen en een aparte pagina voor gedupeerden is ingericht. Deze site gaat van AirBerlin en de curator uit, geeft in het Duits en Engels de stand van zaken en later zou hier ook de mogelijkheid komen om claims in te dienen.

sjohie
Berichten: 11244
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door sjohie »

sridanie schreef:Update:
De Visa heeft alles teruggestort .
De zin in plannen is er weer en gaan nu alles boeken via TUI. Ben zo blij....
Bedankt voor de adviezen
Reken uzelf nog maar niet rijk. :wink: Creditcardmaatschappijen zijn zo klantvriendelijk dat ze het geld bij een betwistte transactie eerst terugstorten, en dan de zaak gaan rechercheren (of niet als het een te klein bedrag is) Als blijkt na onderzoek van Visa dat u geen gelijk heeft, en de transactie terecht was, komen ze het geld weer afschrijven.

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door mp2017 »

sjohie schreef:
sridanie schreef:Update:
De Visa heeft alles teruggestort .
De zin in plannen is er weer en gaan nu alles boeken via TUI. Ben zo blij....
Bedankt voor de adviezen
Reken uzelf nog maar niet rijk. :wink: Creditcardmaatschappijen zijn zo klantvriendelijk dat ze het geld bij een betwistte transactie eerst terugstorten, en dan de zaak gaan rechercheren (of niet als het een te klein bedrag is) Als blijkt na onderzoek van Visa dat u geen gelijk heeft, en de transactie terecht was, komen ze het geld weer afschrijven.
Ik denk toch, dar VISA eerst rechercheerde voor ze geld terugstorten.

Dit zou een werkwijze zijn, die niet gebruikelijk is.

yan
Berichten: 681
Lid geworden op: 24 okt 2017 11:54

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door yan »

Dit is natuurlijk een risico als u vluchten rechtstreeks boekt.
Om dit risico te voorkomen kunt u het beste een totale reis boeken via een bij het SGR aangesloten organisatie.
mocht er dan een faillissement zijn dan keren zij de vergoeding uit

sridanie
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2017 22:56

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door sridanie »

@sjohie; ik reken mezelf niet rijk!
Heb teruggekregen wat ik heb betaald.
Bewijslast toegestuurd en na 4 dagen alles correct regent door Visa.
Mijn gegevens hebben ze nodig voor hun claim bij Airberlin te leggen!
Ze adverteren ook” alle aankopen zijn gedekt”.

sridanie
Berichten: 8
Lid geworden op: 30 aug 2017 22:56

Re: Droomvakantie in duigen door faillissement Air Berlin?

Ongelezen bericht door sridanie »

yan schreef:Dit is natuurlijk een risico als u vluchten rechtstreeks boekt.
Om dit risico te voorkomen kunt u het beste een totale reis boeken via een bij het SGR aangesloten organisatie.
mocht er dan een faillissement zijn dan keren zij de vergoeding uit



Je zegt het goed! Volledig georganiseerde reizen vallen eronder!
Op maat reizen; vliegtuigtickets verzekering en betalingen via iDeal zijn allemaal gedupeerd

Gesloten