LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Bob Schurkjens

Re: PC gehacked: Paypal bedragen overgemaakt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De politie kan hier verder niets mee. Het geld zal inmiddels wel ergens in een vreemd land uit de muur zijn getrokken. Echt verschrikkelijk voor topicstarter. Maar goed, er zijn talloze horrorverhalen over Paypal. Je kan nergens verhaal halen. Consumenten in Europa zouden veel beter beschermd moeten worden op dit gebied.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:De politie kan hier verder niets mee. Het geld zal inmiddels wel ergens in een vreemd land uit de muur zijn getrokken. Echt verschrikkelijk voor topicstarter. Maar goed, er zijn talloze horrorverhalen over Paypal. Je kan nergens verhaal halen. Consumenten in Europa zouden veel beter beschermd moeten worden op dit gebied.
Wat ben je anti Paypal, dit probleem speelt ook bij reguliere banken. Als jij je bankpas + pincode naast elkaar bewaard dan gaan we toch ook geen regels maken om de consument te beschermen.

Laten we vooral nog meer regeltjes maken om de consument te beschermen, indirect betalen we met z'n allen voor dergelijke regels.

Als TS zijn gegevens niet had opgeslagen in zijn browser was er niets aan de hand geweest. Dit kun je Paypal niet aanrekenen. 2FA is leuk maar als TS bijvoorbeeld zijn SMStjes ook leest via zijn e-mail (Exchange optie) dan is het effect hiervan ook direct weg.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mp2017 schreef: @Julie4444
Dat is niet hacking maar randsomware.
Zo in welke randsomeware kan je de PC overnemen?
Mensen die randsomware binnenhalen, halen ook andere troep op hun PC binnen. Daarnaast is het nogal onverstandig om een bestand met al je wachtwoorden op je computer op te slaan.

Hoe het ook exact is gebeurd en met welke specifieke versie van welke malware is natuurlijk gissen zo van afstand, maar dat betekent niet dat er 2 verschillende partijen tegelijk iets anders aan het uithalen zijn op de PC van TS. De PC is op slot gezet en men eist losgeld om de bestanden vrij te geven. Dat is dus per definitie randsomware. Dat degenen achter die infectie toegang hebben tot geïnfecteerde PC's en de versleutelde bestanden is in principe gewoon mogelijk. Immers kun je niet zomaar iemands systeem achter slot en grendel gooien zonder gebruikt te maken van een serieus gat in de beveiliging. Dat is voor het overnemen van een PC niet anders. En als het gat er is kan men er misbruik van maken.

sylvesterb

Julie4444 schreef: Mensen die randsomware binnenhalen, halen ook andere troep op hun PC binnen.
Veel randsomware wordt niet herkend door anti virusprogramma's en daarnaast kun je al besmet worden door een bezoek aan een reguliere website (nu.nl bijvoorbeeld) als je Java niet netjes update. De tijd dat je enkel besmet raakte als je op bepaalde sites kwam is al een tijd geleden, legitieme websites kunnen je ook besmetten. Veelal kun je de gebruiker niet veel kwalijk nemen, het enige wat je ze kwalijk kunt nemen is dat ze de criminelen betalen en hiermee nieuwe besmettingen zinvol maken. Dit is hetzelfde waarom spam blijft komen, het heeft gewoon effect.
Julie4444 schreef: Hoe het ook exact is gebeurd en met welke specifieke versie van welke malware is natuurlijk gissen zo van afstand, maar dat betekent niet dat er 2 verschillende partijen tegelijk iets anders aan het uithalen zijn op de PC van TS. De PC is op slot gezet en men eist losgeld om de bestanden vrij te geven.
TS zet nergens neer dat zijn bestanden op slot zijn gezet, enkel dat er een tekst bericht staat. De omschrijving is zo vaag dat je weinig kan stellen. Het kan heel goed een bekende zijn geweest, helemaal omdat het Paypal account ook niet als verdacht is gekenmerkt. Een internet crimineel met een botnet netwerk gaat niet per PC inloggen dit automatiseert hij/zij.

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

Julie4444 schreef:
mp2017 schreef: @Julie4444
Dat is niet hacking maar randsomware.
Zo in welke randsomeware kan je de PC overnemen?
Mensen die randsomware binnenhalen, halen ook andere troep op hun PC binnen. Daarnaast is het nogal onverstandig om een bestand met al je wachtwoorden op je computer op te slaan.

Hoe het ook exact is gebeurd en met welke specifieke versie van welke malware is natuurlijk gissen zo van afstand, maar dat betekent niet dat er 2 verschillende partijen tegelijk iets anders aan het uithalen zijn op de PC van TS. De PC is op slot gezet en men eist losgeld om de bestanden vrij te geven. Dat is dus per definitie randsomware. Dat degenen achter die infectie toegang hebben tot geïnfecteerde PC's en de versleutelde bestanden is in principe gewoon mogelijk. Immers kun je niet zomaar iemands systeem achter slot en grendel gooien zonder gebruikt te maken van een serieus gat in de beveiliging. Dat is voor het overnemen van een PC niet anders. En als het gat er is kan men er misbruik van maken.

Wat een onzin!
Hoezo waren of zijn er twee partijen?
De Pc van TC is gehackt en de daders hebben geld van het PayPal account afgehaald.

Nergens staat dat de PC op slot gezet is, behalve een melding van de hackers.
Dat er gat in de beveiliging is, mag duidelijk zijn, alleen dat de hackers gebruik van de slechte beveiliging van PayPal gemaakt hebben.
Bob Schurkjens schreef:De politie kan hier verder niets mee. Het geld zal inmiddels wel ergens in een vreemd land uit de muur zijn getrokken. Echt verschrikkelijk voor topicstarter. Maar goed, er zijn talloze horrorverhalen over Paypal. Je kan nergens verhaal halen. Consumenten in Europa zouden veel beter beschermd moeten worden op dit gebied.

Bob, waarom zeg je je account bij PayPal niet op?
Je bent constant dit bedrijf in een slecht daglicht aan zetten, ofwel je er helemaal niets van af weet, gezien je berichten.

Leihcim321

Ongelezen bericht door Leihcim321 »

Allen, teveel reacties om nu overal op te reageren maar de bestanden op mijn pc zijn wel degelijk gecodeerd. Een ransomware (Scarab oid) waar helaas nog geen decrypter voor is.
Het tekstbestand wordt na een reboot automatisch geopend getoond. Deze pc staat nu uit zodat hij, mocht het nodig zijn, als bewijsmateriaal kan dienen.
Foto van een willekeurige map (Alle mappen zien er zo uit, gecodeerde bestanden en het tekstdocument).
http://i.imgur.com/m4dSo9E.jpg

Het kan ook zo zijn dat ze de ransomware app hebben gedraaid om sporen van de hack te verdoezelen, de jackpot was nl al binnen?
Laatst gewijzigd door Leihcim321 op 04 sep 2017 00:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Leihcim321

JohnTheBassist schreef:
Leihcim321 schreef:Ik heb al jaren, ik denk al sinds 2001 Paypal. Nooit problemen gehad. Ik gebruik het voor kleine aankopen van maximaal 50-100 EUR online op oa. ebay etc.

31 augustus om 13:30 uur kreeg ik een pushbericht op mijn telefoon dat ik 401 EURO had overgemaakt. Ik dacht dat dit een fout was en opende de Paypal app om het te controleren. Toen zag ik dat naast de 401 EURO ook een bedrag van EUR 2871 was overgemaakt naar een onbekende ontvanger (om 3.30 uur snachsts). Ik heb mijn Paypal wachtwoord onmiddellijk gewijzigd en zo snel mogelijk Paypal opgebeld.

Ik heb niemand toegestaan ​​om mijn Paypal te gebruiken of betalingen te maken. Bij thuiskomst om 16u30 bleek mijn thuiscomputer gehacked/gehijacked te zijn, er was een tekstbestand open waarin stond dat ik mijn bestanden tegen betaling in bitcoins kon laten decoderen.

Om 17.00 uur heb ik aangifte gedaan bij de politie.

De volgende dag hoorde ik niets van Paypal en heb ik nogmaals gebeld. De medewerker zei dat de betaling van mijn eigen IP-adres was gemaakt en dus als geautoriseerd was geclassificieerd. Ik heb aangegeven dat mijn pc gehackt is en ik de twee overboekingen niet heb uitgevoerd en hier zelfs aangifte van heb gedaan.
Ik gaf aan dat de twee betreffende Paypal rekeningen of van een crimineel zijn of ook gehackt moesten zijn omdat ze een rol in deze diefstal/fraude spelen. De medewerker gaf toen aan dat er inderdaad iets mis was met de betreffende twee rekeningen en de bedragen waren nog niet volledig overgeboekt. Ik dacht mooi, dan wordt alles toch opgelost.

Vandaag (2 september) ontvang ik een email waarin wordt aangegeven dat het geen ongeautoriseerde betalingen geweest zijn en het onderzoek wordt afgesloten.
Paypal heeft een verantwoordelijkheid naar zijn klanten en zou in de wetenschap dat de twee accounts misbruikt zijn door criminelen hier een grondig onderzoek naar moeten doen.
Maandag maar weer bellen en desnoods de rechtsbijstand inschakelen. Als mensen nog meer tips hebben dan zijn die meer dan welkom!
Heeft u kinderen of een kennis met wraakgevoelens die dit bij u thuis hebben gedaan? Is dat nog een mogelijkheid?
Nee het zijn allemaal schatten en op de tijdstippen dat het gebeurde waren ze bij hun moeder, zo'n 50 km afstand en sliepen ze of zaten ze op school (t zijn tieners :)). En ze hebben ook geen sleutel van het huis. Nee ik denk niet dat een bekende een optie is.

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

Leihcim321 schreef:Allen, teveel reacties om nu overal op te reageren maar de bestanden op mijn pc zijn wel degelijk gecodeerd. Een ransomware (Scarab oid) waar helaas nog geen decrypter voor is.
Het tekstbestand wordt na een reboot automatisch geopend getoond. Deze pc staat nu uit zodat hij, mocht het nodig zijn, als bewijsmateriaal kan dienen.
Foto van een willekeurige map (Alle mappen zien er zo uit, gecodeerde bestanden en het tekstdocument).
http://i.imgur.com/m4dSo9E.jpg

Het kan ook zo zijn dat ze de ransomware app hebben gedraaid om sporen van de hack te verdoezelen, de jackpot was nl al binnen?

In deze al eens ingelezen?

http://www.trendmicro.nl/thuis/consumer-ransomware/

Leihcim321

mp2017 schreef: In deze al eens ingelezen?

Niet op die pagina. Ben wel een beetje bekend met malware en ransomware etc, zeker ook na de aanval van WannaCry in mei waarbij allerlei grote bedrijven op grote schaal werden getroffen.
Ik dacht dat zoiets mij nooit zou overkomen. Fatale inschattingsfout dus. :(
De bestanden op de betreffende PC zijn niet echt een verlies, er stonden gelukkig geen onvervangbare bestanden op.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Leihcim321 schreef:
mp2017 schreef: In deze al eens ingelezen?

Niet op die pagina. Ben wel een beetje bekend met malware en ransomware etc, zeker ook na de aanval van WannaCry in mei waarbij allerlei grote bedrijven op grote schaal werden getroffen.
Ik dacht dat zoiets mij nooit zou overkomen. Fatale inschattingsfout dus. :(
De bestanden op de betreffende PC zijn niet echt een verlies, er stonden gelukkig geen onvervangbare bestanden op.
Had u een virusscanner of internet-security-pakket?

En wellicht kunt u deze nog proberen:

https://sensorstechforum.com/nl/scarab- ... ted-files/

sylvesterb

mp2017 schreef: Dat er gat in de beveiliging is, mag duidelijk zijn, alleen dat de hackers gebruik van de slechte beveiliging van PayPal gemaakt hebben.
Je blijft de verantwoordelijkheid maar bij Paypal leggen, echter is Paypal niet gehacked maar jouw PC waarbij de hackers via jouw browser hebben ingelogd bij Paypal. Zou je ook je bank beschuldigen van slechte beveiliging als je je pinpas op de tafel legt er ernaast een briefje met je pincode?
Het is erg vervelend en een erg dure les.

Leihcim321

JohnTheBassist schreef: Had u een virusscanner of internet-security-pakket?

Ik had alleen windows defender en die vond vorig weekend tijdens een scan (de PC deed "een beetje vreemd" voor mijn gevoel) wel enkele infected files die ik direct heb verwijderd.

Bedankt voor die link! Ik had ter analyse twee encrypted bestanden en het tekstdocument geupload op de gezamenlijke site van de politie/Europol (https://www.nomoreransom.org/nl/index.html) maar die herkende hem (nog) niet. Het gaat idd om .Scarab bestanden volgens mij.
Ik ga straks een poging wagen, al is dan de PC niet meer in de toestand zoals door de criminelen achtergelaten. :?:

Leihcim321

sylvesterb schreef:
mp2017 schreef: Dat er gat in de beveiliging is, mag duidelijk zijn, alleen dat de hackers gebruik van de slechte beveiliging van PayPal gemaakt hebben.
Je blijft de verantwoordelijkheid maar bij Paypal leggen, echter is Paypal niet gehacked maar jouw PC waarbij de hackers via jouw browser hebben ingelogd bij Paypal. Zou je ook je bank beschuldigen van slechte beveiliging als je je pinpas op de tafel legt er ernaast een briefje met je pincode?
Heb je het tegen mij? Want je quote nl iemand anders.
Een harde en dure les is het zeker.

Leihcim321

Excuses - Iets te fanatiek op 'Bevestigen' geklikt.
Laatst gewijzigd door Leihcim321 op 04 sep 2017 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Leihcim321

Excuses - Iets te fanatiek op 'Bevestigen' geklikt.
Laatst gewijzigd door Leihcim321 op 04 sep 2017 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Verwijderd

Leihcim321 schreef:
JohnTheBassist schreef: Had u een virusscanner of internet-security-pakket?

Ik had alleen windows defender en die vond vorig weekend tijdens een scan (de PC deed "een beetje vreemd" voor mijn gevoel) wel enkele infected files die ik direct heb verwijderd.

Bedankt voor die link! Ik had ter analyse twee encrypted bestanden en het tekstdocument geupload op de gezamenlijke site van de politie/Europol (https://www.nomoreransom.org/nl/index.html) maar die herkende hem (nog) niet. Het gaat idd om .Scarab bestanden volgens mij.
Ik ga straks een poging wagen, al is dan de PC niet meer in de toestand zoals door de criminelen achtergelaten. :?:
Dan zou ik eerst aan de politie vragen of u die stappen moet ondernemen, of dat zij hem eerst willen onderzoeken in het kader van aangifte doen.

Verder ben ik het wel met anderen hier eens dat u uw geld waarschijnlijk kwijt bent. Met alleen Windows Defender had u uw beveiliging duidelijk niet op orde, waardoor u een makkelijk slachtoffer bent van een kaping. Na al die berichten over virussen en ransomware heb ik een aantal jaren geleden al geïnvesteerd in een betaalde virusscanner die goed uit allerlei tests kwam. Mocht mijn computer dan toch gekaapt worden dan kan ik in ieder geval laten zien dat ik een gedegen beveiliging heb gehad.

Leihcim321

JohnTheBassist schreef:
Dan zou ik eerst aan de politie vragen of u die stappen moet ondernemen, of dat zij hem eerst willen onderzoeken in het kader van aangifte doen.
Ik zal ze eens bellen, ik hoop echt dat ze een onderzoek gaan starten. Ben er echt goed misselijk van.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

Wat een onzin vergelijking! Je pc is privé. Als je een vergelijking wilt maken kun je eerder stellen dat je post is onderschept met je simkaart. En daar vervolgens een dure rekening mee wordt gemaakt. Of je pincode en bankrekeningnummer onderschept en dan zonder pinpas toch kunnen geld overboeken zonder authenticatie met b.v. een randomreader of tancode.

john18

Ongelezen bericht door john18 »

http://wetten.overheid.nl/BWBR0020586/2017-03-10
ofwel Whc Wet handhaving consumentenbescherming

Elk bedrijf is verantwoordelijk voor een veilige transactie omgeving als ze die aanbieden vanuit mijn oogpunt. Paymal is een financiële onderneming en valt uit mijn oogpunt onder toezicht van AFM. Daar zou ts ook een klacht kunnen indienen tegen PayPal. Vooral als ze niet voldoende onderzocht hebben. Ze hadden op zijn minst de transactie kunnen bevriezen en contact opnemen met de eigenaar van de account. Zelfs de gegevens bij de politie kunnen neerleggen of een andere aangewezen instantie. PayPal is naar mijn mening niet een goed beveiligde manier van betalen die je kan verwachten van een financiële onderneming die in Nederland zijn diensten verleend.

Verwijderd

Leihcim321 schreef:
JohnTheBassist schreef:
Ik zal ze eens bellen, ik hoop echt dat ze een onderzoek gaan starten. Ben er echt goed misselijk van.
Dat kan ik me goed voorstellen. U zegt overigens dat er toch niet al te belangrijke bestanden op de pc stonden. Wellicht kunt u een verse Windows-installatie overwegen. Dat is de beste manier om van de ransomware af te zijn.

Kies daarna wel voor een goede virusscanner, het liefst betaald! Al zijn er veel gratis virusscanners die ook goed genoeg zijn; ik neem liever het risico niet. Het kan namelijk best zijn dat, mocht zoiets weer gebeuren, uw bank niet vindt dat een gratis virusscanner zo goed was en dat ze alsnog de verantwoordelijkheid bij u neerleggen. Want daar heeft dit ook mee te maken: wie legt waar de verantwoordelijkheid neer.
Onze achtertuin grenst aan het water, dus in principe hoeven we de achterdeur niet op slot te doen. Inbrekers zouden via de tuinen van de buren moeten om bij ons in de tuin te komen, of met een bootje over het water. Die kans is zeer minimaal, maar toch doe ik elke avond de deur op slot, want mocht het ondenkbare toch gebeuren, dan zijn er in ieder geval sporen van inbraak te vinden waarmee ik de verantwoordelijkheid verleg.

Gesloten