LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toeslag terugbetalen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
Lowieze

Re: Toeslag terugbetalen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Elize6767 schreef:Nee dan heb je het niet begrepen.
Je kan bijvoorbeeld maar net 1 euro 10 euro of 50 euro of 100 euro bóven de grens uitkomen en je moet duizenden euros terugbetalen.
.....Zou jíj dat dan ineens hebben? Nou, wat denk je daarvan hm?
Beetje beter nadenken hoor.
En u had per de datum dat u ging werken uw inkomen aangepast bij "Mijn Toeslagen"?
Want daarmee kunt u zelf de 'schade' beperken.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Je kan bijvoorbeeld maar net 1 euro 10 euro of 50 euro of 100 euro bóven de grens uitkomen en je moet duizenden euros terugbetalen.
Er wordt gesproken over de maximale subsidies. Oftewel rekenen met de laagste inkomens. Het verschil tussen een maximale huursubsidie krijgen en teveel verdienen om alles terug te betalen is een enorm gat.
Uw jaaruitkering is €19.000,-, dus € 1583,- per maand.
Tot oktober heb je 9 maanden uitkering ontvangen. 9x1583= € 14.250,-
Grens voor huursubsidie is € 22.400,-
In de laatste 3 maanden heeft u met werken € 8.150.- verdiend.
Oftewel € 2.716,- per maand.

U verdiend dus ineens € 1.133,- per maand meer. Ik ken mensen die met minder blij zijn.

Bij zorgtoeslag ligt de grens nog hoger. Heeft u geen toeslagpartner ligt de grens op € 28.720 per jaar. U heeft in de 9 maanden € 14.250,- ontvangen, dus om boven de grens van zorgtoeslag te komen heeft u in die laatste 3 maanden een maaninkomen moeten hebben van € 4.823,- om alle zorgtoeslag terug te moeten betalen.

U roept een hoop, maar er klopt niets van.

Elize6767

Ongelezen bericht door Elize6767 »

Leuk uitgerekend. De praktijk leert anders. Helaas voor heel veel mensen. Uitkijken dus wat je doet. Ik heb met een versimpelde versie een bepaalde algemene inzicht gegeven. Waarom lees ik overigens veel vragen van mensen die niet eens weten of er een maandgrens een halfjaargrens of een jaargrens geldt? En hoe het dan allemaal in elkaar steekt?
Ok, nog simpeler dan: ga het risico niet aan als je het niet echt nodig hebt.
Dat was het en men kan het verder zelf dan maar uitzoeken. Ik ga hier een eind aan breien. Zonnige dag gewenst.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Elize6767 schreef:Leuk uitgerekend. De praktijk leert anders. Helaas voor heel veel mensen. Uitkijken dus wat je doet. Ik heb met een versimpelde versie een bepaalde algemene inzicht gegeven. Waarom lees ik overigens veel vragen van mensen die niet eens weten of er een maandgrens een halfjaargrens of een jaargrens geldt? En hoe het dan allemaal in elkaar steekt?
Dat was het en men kan het verder zelf dan maar uitzoeken. Ik ga hier een eind aan breien. Zonnige dag gewenst.
Simpel bestaat niet bij de belastingdienst. Als mensen vragen hebben omdat ze niet weten hoe het werkt betekend dat ze ook niets gelezen hebben. Leuk, ik kan toeslag krijgen, dus vraag ik het aan. Maar met de rekenvoorbeelden die u geeft gaat het mank. Zit je rond de grens van toeslagen moet je opletten inderdaad. Zit je op de maximale toeslagen, dan moet je een verdomd goede baan krijgen om in een paar maanden tijd alles te verspelen. Iemand die niet kan rondkomen zonder alle toeslagen nodig heeft om rond te komen gaat echt niet in 3 maanden zoveel verdienen dat alles terug moet.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Elize6767 schreef:Leuk uitgerekend. De praktijk leert anders. Helaas voor heel veel mensen. Uitkijken dus wat je doet. Ik heb met een versimpelde versie een bepaalde algemene inzicht gegeven. Waarom lees ik overigens veel vragen van mensen die niet eens weten of er een maandgrens een halfjaargrens of een jaargrens geldt? En hoe het dan allemaal in elkaar steekt?
Leg met dat eens uit? Waarom heeft iemand die in de ww heeft gezeten tot september maar totaal over het gehele jaar net zoveel verdiend als mij recht op die toeslagen en ik die het hele jaar heeft gewerkt en hetzelfde verdien niet.

Een maandgrens/halfjaar grens zou fraude, eigenlijk wat u voorstel, wel heel eenvoudig maken. Als je een deal maakt met je werkgever om pas met je goed betaalde baan na 1 januari te beginnen om extra toeslagen te ontvangen, is gewoon fraude!

wilhelmima1

Ongelezen bericht door wilhelmima1 »

Toeslagen zijn op jaarbasis.
Als je de eerste 10 maanden op zwart zaad hebt gezeten en de laatste 2 maanden vet verdiend hebt . Maakt niet uit er wordt naar het jaarinkomen gekeken. Zoals al eerder gemeld inkomen in januari hoog zetten. Dan wordt er het jaar daarna als alle inkomensgegevens binnen zijn alsnog indien vt toeslagen uitbetaald of ingevorderd :mrgreen:

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@elize6767

En als u werkt en een laag inkomen verdient, weigert u natuurlijk ook midden in het jaar die vorstelijke salarisverhoging die uw werkgever u wil geven? Want ja, dat betekent toeslag terugbetalen. :lol: :lol:

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Misschien dat je dan eerst zelf iets beter had kunnen nadenken wat je ging schrijven? Je had het zelf namelijk over
"(pakweg 14,15,16,17,18 of 19000 euro per jaar)"
Ik ben dan zelfs nog uitgegaan van de minst extreme situatie, dan je jaarinkomen op basis van de uitkering 19k zou zijn, maar vanwege je nieuwe baan net boven de huurtoeslaggrens gekomen is.

Maar zelfs als je eerst een uitkering had die net een euro onder de grens lag en nu een baan hebt waardoor je een euro erboven zit, dan zou je netto inkomen per jaar zo'n 3500 hoger uitkomen vanwege de arbeidskorting. Daar kun je toch een hoop toeslag van betalen.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar, de hoeveelheid toeslag verandert wel. Als je 9 maanden lang 80€ zorgtoeslag kreeg en 9 maanden lang 200€ huurtoeslag en je vervolgens ineens 1500 per maand meer gaat verdienen, dan moet je zelfs als je de toeslagen stop zet in september alsnog 9x200 terugbetalen en ook nog eens een deel van de zorgtoeslag. Dat kan zo op 2000 euro uitkomen.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar voor de Ts en zijn gezin zitten er nog aardige potjes in het vat om te krijgen nou mevrouw werkt.

Zij heeft de eerste maanden een gering bedrag aan loonheffingskorting uitbetaald gekregen, dus daar volgt al een nabetaling over.

En als zij in die laatste maanden in ieder geval bijna vijfduizend euro heeft verdiend, krijg ze ook nog de inkomensafhankelijke combinatie korting uitbetaald. Vooropgesteld dat de kinderen onder een bepaalde leeftijd zijn. Wel even aangifte doen.

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

NeoDutchio schreef:mijn handje op gaan houden. Gratis geld bestaat niet.
Gratis geld bestaat wel degelijk, echter vele (incl. Topicstarter) zitten in de verkeerde groep.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Nijogeth schreef:Als je 9 maanden lang 80€ zorgtoeslag kreeg en 9 maanden lang 200€ huurtoeslag en je vervolgens ineens 1500 per maand meer gaat verdienen, dan moet je zelfs als je de toeslagen stop zet in september alsnog 9x200 terugbetalen en ook nog eens een deel van de zorgtoeslag. Dat kan zo op 2000 euro uitkomen.
Die 2000 euro heb je dan al binnen het zelfde jaar terugverdiend. En als je die toeslag pas in mei hoeft terug te betalen, dan heb je helemaal veel tijd om het terug te betalen bedrag bij elkaar te sparen.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Volgens mij gaat het nu over twee verschillende topics, nl de oorspronkelijke TS van september 2017 en de daarin geplaatse topic van 25 mei j.l. van iemand anders.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:Maar, de hoeveelheid toeslag verandert wel. Als je 9 maanden lang 80€ zorgtoeslag kreeg en 9 maanden lang 200€ huurtoeslag en je vervolgens ineens 1500 per maand meer gaat verdienen, dan moet je zelfs als je de toeslagen stop zet in september alsnog 9x200 terugbetalen en ook nog eens een deel van de zorgtoeslag. Dat kan zo op 2000 euro uitkomen.
Nou en?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

tttlocke schreef:
Nijogeth schreef:Maar, de hoeveelheid toeslag verandert wel. Als je 9 maanden lang 80€ zorgtoeslag kreeg en 9 maanden lang 200€ huurtoeslag en je vervolgens ineens 1500 per maand meer gaat verdienen, dan moet je zelfs als je de toeslagen stop zet in september alsnog 9x200 terugbetalen en ook nog eens een deel van de zorgtoeslag. Dat kan zo op 2000 euro uitkomen.
Nou en?
Daar werd toch over geklaagd? En toen zeiden er een paar dat dat niet kon. Ik wil alleen maar aangeven dat het dus wel kan. Dat mensen er rekening mee moeten houden, dat vind ik zelf ook. Zo mag ik dit jaar 250 euro terugbetalen aan teveel ontvangen zorgtoeslag. Voor volgend jaar heb ik voor de zekerheid mijn verwachte loon met 5000€ verhoogd.

Gesloten