LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oplichting door bol.com?

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
vlietjvan

Re: Oplichting door bol.com?

Ongelezen bericht door vlietjvan »

nakita schreef: Er werd me zelfs een link toegestuurd naar de juiste pagina waar dit notitieboekje te vinden zou zijn.... Ik klikte erop, en... je raadt het al.... €26,50!
Of het mogelijk is op dit forum weet ik niet, maar het zou handig zijn deze link te kunnen testen.

Het verbaast mij hoe fel men op dit forum gekant is tegen het gebruik van bepaalde termen.
Wanneer iemand zich tekort voelt gedaan zal hij/zij makkelijk het woord oplichting in de mond nemen.
Hiermee wordt zelden tot nooit, de wettelijke betekenis bedoeld. We zijn niet in een rechtzaal.
Het gaat om het gebeurde, niet om de woordkeuze.

Men wil hier zijn/haar verhaal toetsen aan wat gangbaar is. Je kunt niet verwachten dat iedereen eerst de wetboeken erop naslaat om te zien of bepaalde termen wel of niet mogen worden gebruikt.

Dat het, wanneer het tot een aangifte zou komen, anders zou moeten worden omschreven is een ander verhaal.

Wanneer iemand met een nog steeds lekkend dak zit, nadat de factuur van de dakdekker als is betaald en deze de boel niet wil herstellen, zal men ook zeggen te zijn opgelicht. Dat de wet spreekt van een wanprestatie in plaats van oplichting, voegt weinig toe. De poster will weten hoe verhaal te halen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

vlietjvan schreef:
NeoDutchio schreef: Bij vakanties heeft dat niets met fluent pricing te maken, maar met vraag en aanbod. Verschillende keren per week en zelfs per dag veranderen de prijzen. In het weekend ligt het hoger en meen op dinsdagavond het laagst. Op het moment dat veel mensen gaan zoeken en willen boeken (zoals in het weekend) ligt de prijs hoger. Zo gebeurt het nu ook met de brandstoffen, alleen dan andersom. Op rustige momenten betaal je meer als bv tijdens de spits.
Nergens is er ooit bewijs geleverd voor fluent pricing.
En dat is dan ook weer niet waar, want Radar heeft al eens zendtijd gewijd aan hoe je verschillende prijzen krijgt voorgeschoteld wanneer je pretendeerd vanuit een ander land een reis te boeken. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... pele-truc/
Ook dat heeft niets met fluent pricing te maken. Ikea Nederland heeft andere prijzen dan Ikea Duitsland. Ik kan naar Duitsland rijden en goedkoper koper en ik kan op internet doen alsof ik uit een ander land kom.

vlietjvan

NeoDutchio schreef: Ook dat heeft niets met fluent pricing te maken. Ikea Nederland heeft andere prijzen dan Ikea Duitsland. Ik kan naar Duitsland rijden en goedkoper koper en ik kan op internet doen alsof ik uit een ander land kom.
Je leest niet zo lekker, het ging om het feit dat de prijs van reizen niet puur wordt bepaald door vraag en aanbod en de andere zaken die worden genoemd.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Ahold heeft vast wel een paar goede juristen in dienst. Dus Ahold: pak dit soort mensen die te pas en te onpas het woord oplichting misbruiken eens goed aan. Worst case wordt Antoinette H. boos en moet je op TV verantwoording bij hare heiligheid op komen afleggen, maar die lullen jullie ook wel onder de tafel als het moet. Desnoods pak je haar (en de redactie) dan ook juridisch keihard aan.

MIsschien stopt die onzin dan eindelijk eens om zomaar beschuldigingen te uiten.

Als het alleen maar zichtbaar zou zijn op dit forum zou het nog geeneens zo erg zijn. Maar als je zoekt op een bepaald bedrijf dat ooit hier is beschuldigd dan vind je die gelijk in de Google zoekresultaten. Dat kan al voor veel klanten voldoende zijn om maar geen zaken te gaan doen met een verder bona fide bedrijf. Je zal er maar werken en door idioten die maar wat roepen in de problemen komen omdat je geen klanten meer krijgt.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

vlietjvan schreef:Het verbaast mij hoe fel men op dit forum gekant is tegen het gebruik van bepaalde termen.
Wanneer iemand zich tekort voelt gedaan zal hij/zij makkelijk het woord oplichting in de mond nemen.
Hiermee wordt zelden tot nooit, de wettelijke betekenis bedoeld. We zijn niet in een rechtzaal.
Het gaat om het gebeurde, niet om de woordkeuze.
Ik snap het wel. U beschrijft het gebeurde met uw woordkeuze. De politie zegt op haar website dit over oplichting: Oplichting is een vorm van bedrog waarbij de dader een ander op listige wijze ontdoet van geld of waardevolle goederen. Oplichting kent allerlei vormen: iemand kan u op straat, of aan de deur aanspreken en verleiden tot een aankoop, of iemand probeert uw geld op slinkse wijze afhandig te maken.

Ik denk dat u Bol.com daarmee tekort doet en snap wel waarom mensen reageren op deze woordkeuze.

vlietjvan

Klaas Jan schreef: Ik denk dat u Bol.com daarmee tekort doet en snap wel waarom mensen reageren op deze woordkeuze.
Ik doe niemand tekort, aangezien ik niet de TS ben.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

vlietjvan schreef:
Klaas Jan schreef: Ik denk dat u Bol.com daarmee tekort doet en snap wel waarom mensen reageren op deze woordkeuze.
Je doet dat wel, omdat je die woordkeuze verdedigt. Je onderschrijft die daarmee impliciet.

Bovendien is de discussie over het woord "oplichting" niet heel raar, als zelfs de topictitel letterlijk een vraag daarover behelst.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

vlietjvan schreef:
Excuses voor het feit dat ik u met de TS verwarde.
Echter achter de inhoud van mijn reactie sta ik zeker nog.
Iemand tekort doen betekent volgend het woordenboek 'iemand te weinig geven of begrijpen'.
En daarmee sluit ik me geheel aan bij wat @Moneyman hierboven aangeeft.

vlietjvan

Als we toch off topic blijven, dan kan ik nog wel even melden dat ik mij niet herken in uw woorden.

Het feit dat ik het opvallend vind dat bij het reageren op deze topic de nadruk ligt op het gebruik van het woord 'oplichting' in plaats van het vragen naar meer details, wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben.

De huisregels geven aan dat je mensen niet vals mag beschuldigen, maar er staan ook wat regels die gaan over onnodig kwetsen, niet constructieve antwoorden. Misschen kunt u die ook nog eens lezen.

De eerste reactie naar TS had ook kunnen zijn 'Van oplichting is geen sprake, kun je de titel aanpassen' of iets dergelijks.

Een ander opmerkelijk feit is dat in deze topic de ondernemer in bescherming wordt genomen, terwijl deze in een ander topic zonder meer onderuit wordt geschoffeld door te beweren dat shops die geen cc of PayPal aanbieden niet te vertrouwen zijn.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

NeoDutchio schreef:
vlietjvan schreef:
NeoDutchio schreef: Bij vakanties heeft dat niets met fluent pricing te maken, maar met vraag en aanbod. Verschillende keren per week en zelfs per dag veranderen de prijzen. In het weekend ligt het hoger en meen op dinsdagavond het laagst. Op het moment dat veel mensen gaan zoeken en willen boeken (zoals in het weekend) ligt de prijs hoger. Zo gebeurt het nu ook met de brandstoffen, alleen dan andersom. Op rustige momenten betaal je meer als bv tijdens de spits.
Nergens is er ooit bewijs geleverd voor fluent pricing.
En dat is dan ook weer niet waar, want Radar heeft al eens zendtijd gewijd aan hoe je verschillende prijzen krijgt voorgeschoteld wanneer je pretendeerd vanuit een ander land een reis te boeken. https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/ ... pele-truc/
Ook dat heeft niets met fluent pricing te maken. Ikea Nederland heeft andere prijzen dan Ikea Duitsland. Ik kan naar Duitsland rijden en goedkoper koper en ik kan op internet doen alsof ik uit een ander land kom.
De prijzen zijn niet altijd lager in Duitsland. Sommige producten zijn goedkoper en andere weer duurder. Gemiddeld zal het hetzelfde zijn.

Gesloten