Re: fietsenwinkel.nl wil niet dat je fietst.
Geplaatst: 04 okt 2017 09:39
Die tien dagen zullen het probleem niet zijn. Het is inherent aan de wet koop op afstand dat je als klant twee weken de tijd hebt om de fiets te bekijken.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Het was geen koop op afstand maar in een gewone winkelvestiging.kweenie schreef:Die tien dagen zullen het probleem niet zijn. Het is inherent aan de wet koop op afstand dat je als klant twee weken de tijd hebt om de fiets te bekijken.
In dit geval heeft fietsenwinkel.nl ook een aantal fysieke winkels, die ook als afhaalpunten voor online gekochte fietsen fungeren meen ik , en dat maakt het ook allemaal niet duidelijker.kweenie schreef:Ah, dat had ik er niet uit afgelezen.
Maar ik kan mij wel voorstellen dat de fysieke winkel van een online winkel vergelijkbare voorwaarde gebruikt als de online winkel.
Eens.kweenie schreef:TS mocht de fiets wel testen, zoals ook is aangegeven. Maar testen is wel wat anders dan terugsturen met 50 km op de teller.
De bewijslast ligt bij de winkelier, omdat de winkelier moet stellen dat de consument de fiets niet enkel heeft getest en maar heeft gebruikt én dat de fiets daardoor aan waardevermindering is ondergaan. De winkelier zal daartoe moeten stellen dat de fiets 0 km op de teller had en daarna 50 km. Daarop geeft TS aan dat de fiets 47 km op de teller had. Ik schat in dat TS hierop niet geloofd zal worden, omdat een gemiddeld consument dan zou klagen. Een consument heeft daar weliswaar twee maanden na ontdekking voor, maar toch... Het tweede twistpunt is wat is de waardevermindering van een fiets met 50 km op de teller?kweenie schreef:Daarvan zal zeker sprake zijn als er 50 km mee gereden is. Het grote twistpunt hier is dat TS aangeeft maar een paar km te hebben gereden terwijl de teller aangeeft dat er al 50 km mee gereden is. Als TS bij, of kort na, aflevering niet meldt dat de teller al op 47 km stond, dan is dat achteraf moeilijk meer hard te maken.De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen.
Ik had dat er ook niet uit opgemaakt, maar het kan inderdaad. De zaak wordt onzekerder als de fiets in een fysieke winkel is gekocht, al valt wel te verdedigen dat winkelier beoogd had om dezelfde regels in de fysieke winkel en kan daar later niet meer op terugkomen.kweenie schreef:Maar ik kan mij wel voorstellen dat de fysieke winkel van een online winkel vergelijkbare voorwaarde gebruikt als de online winkel.
Ik vind 50 km voor een proefrit met een fiets erg veel. Wanneer ik een fiets koop bij de fietsen maken dan rij er een blokje mee om. Met een gemiddelde snelheid van 20 kmph komt 50 km neer op 2,5 uur.scontra schreef:50 km. rijden met een nieuwe fiets is wel de minimale afstand om een goede indruk te krijgen of de fiets wel bij je past en aan de wensen kan voldoen (...)
alfatrion schreef:Ik vind 50 km voor een proefrit met een fiets erg veel. Wanneer ik een fiets koop bij de fietsen maken dan rij er een blokje mee om. Met een gemiddelde snelheid van 20 kmph komt 50 km neer op 2,5 uur.scontra schreef:50 km. rijden met een nieuwe fiets is wel de minimale afstand om een goede indruk te krijgen of de fiets wel bij je past en aan de wensen kan voldoen (...)
Maar ik neem toch aan dat je al die fietsen test voordat je ze koopt. De topicstarter heeft hem pas na aankoop 'getest'.scontra schreef: Als km.vreter koop ik gemiddeld eens in de 6 jaar een nieuwe fiets en rij met meerdere merken en uitvoeringen bij verschillende fietsenzaken een zeer uitgebreide proefrit, dit meldt ik overigens van tevoren en dit is mij nog nooit geweigerd. Ik ben dan ook minstens 14 dgn. kwijt met proefrijden en dat doe ik dan eigenlijk tijdens mijn normale fietsuren.
Ik vind dat Scontra toch een overtuigend betoog heeft gehouden dat dit wel testen is en dat fietsverkopers hier geen problemen mee hebben in het kader van testen. Zelf leg ik met mijn fiets 22 kilometer per werkdag af. Over een periode van 10 jaar heb je het dan over ruim 57 duizend kilometer. Vijftig kilometer rijden is 0,0008% daarvan.kweenie schreef:Bij dat testen gaat het niet in 50 km rijden. Dat is meer dan testen.
Als je een zo grote afstand wilt rijden om te zien of de fiets bevalt, dan kun je dat aan de winkelier vragen. Maar niet achteraf.alfatrion schreef:Ik vind dat Scontra toch een overtuigend betoog heeft gehouden dat dit wel testen is en dat fietsverkopers hier geen problemen mee hebben in het kader van testen. Zelf leg ik met mijn fiets 22 kilometer per werkdag af. Over een periode van 10 jaar heb je het dan over ruim 57 duizend kilometer. Vijftig kilometer rijden is 0,0008% daarvan.kweenie schreef:Bij dat testen gaat het niet in 50 km rijden. Dat is meer dan testen.
Een consument die gebruik maakt van het herroepingsrecht kan niet aansprakelijk worden gesteld voor handelingen die noodzakelijk zijn om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen. Een goed referentiepunt is om te kijken wat de consumenten normaal kan doen in een fysieke winkel. Nu geeft Scontra twee dingen aan: 1) ik moet een langere afstand fietsen om de aard, kernmerken en werking van een fiets vast te stellen; en 2) winkeliers vinden dat in een fysieke winkel prima. Nu dit het toetsingskader van een rechter is, meen ik dat een rechter zal oordelen dat een consument niet aansprakelijk is voor eventuele waardevermindering, indien hij een langere afstand fiets.kweenie schreef:Als je een zo grote afstand wilt rijden om te zien of de fiets bevalt, dan kun je dat aan de winkelier vragen. Maar niet achteraf.
newmikey schreef:Scontra heeft het over een fiets uitgebreid testen of deze bevalt voor zijn stijl van rijden en kilometrage. Dat gaat véél verder dan "handelingen die noodzakelijk zijn om de aard, kenmerken en werking van het product vast te stellen" want dat kan ook Scontra na een blokje om wel.
Daar is niets mis mee maar u zult hoogstwaarschijnlijk eerder bij een fietsvakhandel aankloppen dan bij een discounter. Met die vakhandel maakt u dan vooraf een afspraak - helemaal goed. De situatie hier lijkt mij héél anders dan in uw geval.scontra schreef:Ik ben mogelijk iets kieskeuriger dan de meeste fietskopers, maar aangezien ik bijna elke dag mijn rondjes rij wil ik er (bijna) zeker van zijn dat ik geen persoonlijke miskoop aanschaf.
De fietsspeciaalzaken waar hij komt vinden dat misschien prima. Maar veel grote concerns vinden dat helemaal niet zo vanzelfsprekend. Ik denk daarom dat het niet makkelijk zal worden om voor een willekeurige onlinewinkel dit standpunt zo door een rechter bevestigd te krijgen.alfatrion schreef: Een goed referentiepunt is om te kijken wat de consumenten normaal kan doen in een fysieke winkel. Nu geeft Scontra twee dingen aan: 1) ik moet een langere afstand fietsen om de aard, kernmerken en werking van een fiets vast te stellen; en 2) winkeliers vinden dat in een fysieke winkel prima.