Pagina 2 van 2
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 16:52
door Cro
Volgens mij heeft Tele2 in haar voorwaarden voor deze abonnementen duidelijk staan dat je een "voor het Tele2 4G Netwerk" geschikt toestel moet gebruiken in combinatie met de dienst. Waarschijnlijk zullen ze daar op doelen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 18:03
door alfatrion
Cro schreef:Volgens mij heeft Tele2 in haar voorwaarden voor deze abonnementen duidelijk staan dat je een "voor het Tele2 4G Netwerk" geschikt toestel moet gebruiken in combinatie met de dienst.
Ja, maar daar komen ze niet mee weg. Als het Tele2 4G Netwerk niet voor alle (in de EU verkrijgbare) 4G toestellen geschikt is, dan moet dat duidelijk worden aangegeven.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 20:40
door Cro
alfatrion schreef:Cro schreef:Volgens mij heeft Tele2 in haar voorwaarden voor deze abonnementen duidelijk staan dat je een "voor het Tele2 4G Netwerk" geschikt toestel moet gebruiken in combinatie met de dienst.
Ja, maar daar komen ze niet mee weg. Als het Tele2 4G Netwerk niet voor alle (in de EU verkrijgbare) 4G toestellen geschikt is, dan moet dat duidelijk worden aangegeven.
Daar zit inderdaad een kleine crux, wat moet je zien als in de EU verkrijgbaar, eigenlijk alle door de fabrikanten officieel in de EU uitgebrachte telefoons de laatste 4-5 jaar werken gewoon met het Tele2 4G netwerk. De telefoons met problemen zijn vooral door consumenten zelf geïmporteerde modellen of door vage webshops grijs geïmporteerde modellen of toestellen van voor de officiële opening van de 4G netwerken. Ik vraag me dan toch echt af in hoeverre Tele2 rekening moet houden met modellen die officieel niet eens verkrijgbaar zijn in Nederland. Van compatibiliteit met alle 4G toestellen zal nooit sprake zijn, omdat 4G niet in alle werelddelen op dezelfde frequenties beschikbaar is wat dan ook weer een van de redenen is dat sommige toestellen hier niet officieel uitgebracht worden door de fabrikanten.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 20:57
door alfatrion
Cro schreef:wat moet je zien als in de EU verkrijgbaar
Dat er een importeur is die de telefoon op de markt brengt. Het is meer een out voor Tele2, dan dat het de hoofdredenering is. Ook dan mag Tele2 een muurtje opzoeken om het hoofd tegen aan te stoten. In dit geval is daar kennelijk sprake van mobieltje dat op in de EU verkrijgbaar is, omdat de telefoon is gekocht bij een Nederlands bedrijf.
Cro schreef:Ik vraag me dan toch echt af in hoeverre Tele2 rekening moet houden met modellen die officieel niet eens verkrijgbaar zijn in Nederland.
Tele2 hoeft maar een hele kleine aanpassing te maken. Een opmerking als "Check hier of jouw 4G mobiel geschikt is voor ons netwerk" is voldoende, om het uit de sfeer van "Check of jouw mobiel geschikt is voor 4G" te halen. De doorsnee consument moet daar dan uit op maken dat hun netwerk niet voor alle mobieltjes met 4G geschikt is en dus moeten ze onderzoek doen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 11 okt 2017 21:46
door kathy1978
Ik vind het jammer voor TS, maar mij was het al tijden duidelijk dat mijn oude iphone 5 het niet zou doen bij tele2 als ik een nieuw abonnement wilde nemen. Ik vond het heel duidelijk op de website om te checken dat het niet kon. Mijn nieuwe iphone 6 stond ook niet standaard op 4G toen ik het nieuwe abonnement activeerde. Ik kreeg een sms met instructies en toen deed alles het. Het is ook duidelijk overal in het nieuws geweest dat tele 2 van 3G af ging. Om dan maar klakkeloos aan te nemen dat het kan. Tja, men had ook de klantenservice kunnen bellen en het vragen.
Op de website staat heel groot in een duidelijke gele box hoe en waar je kan checken of jouw toestel geschikt is.
Maar niet getreurd, je kan altijd nog een geschikt toestel aanschaffen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 12 okt 2017 10:29
door sjohie
alfatrion schreef:Cro schreef:Volgens mij heeft Tele2 in haar voorwaarden voor deze abonnementen duidelijk staan dat je een "voor het Tele2 4G Netwerk" geschikt toestel moet gebruiken in combinatie met de dienst.
Ja, maar daar komen ze niet mee weg. Als het Tele2 4G Netwerk niet voor alle (in de EU verkrijgbare) 4G toestellen geschikt is, dan moet dat duidelijk worden aangegeven.
Het toestel is nooit officieel door de fabrikant in de EU uitgegeven, er zijn 2 versies, een Chinese, en een global. Dat laatste betekent dat er een aantal landen, en de netwerken van de telco's in die landen, wel of niet, en in dit geval deels, ondersteund worden. Dat is niet uniek voor dit toestel, maar komt veel vaker voor. Gezien het feit dat overal in alle tests tenminste wordt genoemd dat het een toestel is wat van origine bestemd is voor de Chinese markt, en voor de internationale versie niet eens android, maar het Cyanogen OS draait, vind ik dat TS dit had kunnen weten. Dit was, en is, alles behalve een mainstream toestel, het is een niche product, waarvan ik persoonlijk vindt dat kopers ervan zouden moeten weet hebben van dit soort mitsen en maren.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 13 okt 2017 15:12
door Boesta
sjohie schreef:
Overigens is het niet BOL.com zelf die ze verkoopt, maar een of andere obscure webshop genaamd 2DINshop, die de site van Bol.com enkel als een soort marktplaats gebruikt.
U noemt 2DINshop obscure...? Hoe komt u daarbij.? Dat is namelijk complete nonsense! Dat bedrijf bestaat vanaf 2010 en is zeker geen obscure bedrijf! U moet niet zomaar bedrijven die u blijkbaar niet eens kent zwart maken!
Even voor de goede orde: Ik heb niets met dat bedrijf te maken!
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 13 okt 2017 17:24
door Cro
snuffel1 schreef:Nogmaals de website van Tele2 is niet helder over de geschikte toestellen want de bestelbutton staat heel groot in het scherm en pas als je helemaal naar beneden scrolt dan zie je de toestelgeschiktheidscheck en dat is zeker niet netjes. Tele2 heeft een tijdlang op het T-mobile netwerk meegelift maar heeft zoals ik nu weet een eigen netwerk voor 4G opgestart met een eigen protocol die niet aan de standaard 4G norm voldoet. Klanten mogen daar niet de dupe van worden want ze konden niet weten dat hun toestel niet geschikt zou kunnen zijn. Het komt er op neer dat de klant zijn apparatuur dient aan te passen aan het netwerk van van de provider zonder daar een vergoeding voor te krijgen of op zijn minst het contract te kunnen ontbinden.
Mogelijk dat het te maken heeft een verschil in scherm grootte, maar ik zie beide knoppen gewoon op dezelfde pagina staan zonder te scrollen via de eerder in deze thread gelinkte link:
https://www.tele2.nl/shop/mobiel/abonne ... binding=24
Verder voldoet het Tele2 netwerk perfect aan de standaard norm en vereisten voor een 4G gecertificeerd netwerk in Nederland (Europa) anders mag het namelijk niet eens in gebruik zijn. Het is dan ook niet zo dat ze een "niet standaard" netwerk hebben. Ze voldoen gewoon aan de in Nederland vereiste standaarden die bij de gegunde kavels horen.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 13 okt 2017 17:46
door kweenie
Het 4G netwerk van Tele2 voldoet inderdaad gewoon aan het 4G protocol. Het is niet één of ander obscuur verzinsel van Tele2 of zo. De 4G toestellen die de telefoonfabrikanten in Europa uitbrengen zullen in de regel ook gewoon met die netwerk kunnen omgaan.
Maar net als dat sommige Europese gsm's niet op bijvoorbeeld alle Amerikaanse netwerken werken, geldt ook dat sommige toestellen van buiten Europa niet op alle Europese netwerken werken. Je kunt naar mijn mening Tele2 niet verwijten dat er een bedrijf is dat zo'n toestel toch importeert en zonder enige waarschuwing vooraf aan nietsvermoedende consumenten verkoopt.
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 13 okt 2017 18:01
door Verwijderd
kweenie schreef:Het 4G netwerk van T-mobile voldoet inderdaad gewoon aan het 4G protocol. Het is niet één of ander obscuur verzinsel van T-mobile of zo. De 4G toestellen die de telefoonfabrikanten in Europa uitbrengen zullen in de regel ook gewoon met die netwerk kunnen omgaan.
Maar net als dat sommige Europese gsm's niet op bijvoorbeeld alle Amerikaanse netwerken werken, geldt ook dat sommige toestellen van buiten Europa niet op alle Europese netwerken werken. Je kunt naar mijn mening T-mobile niet verwijten dat er een bedrijf is dat zo'n toestel toch importeert en zonder enige waarschuwing vooraf aan nietsvermoedende consumenten verkoopt.
Gaat hier om Tele2
Re: Tele2: contractbreuk omdat ze mijn toestel niet ondersteunen
Geplaatst: 13 okt 2017 18:05
door kweenie
Haha, goed opgemerkt. Hoe kom ik nou ineens op T-mobile... Ben ik even aan weekend toe...