LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tanken niet betaald, rekening deurwaarder

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Mansterkas

Re: Tanken niet betaald, rekening deurwaarder

Ongelezen bericht door Mansterkas »

Jazeker gaat u de afloop nog horen. Dat is het minste wat ik kan doen.

chrisd1

Ongelezen bericht door chrisd1 »

alfatrion schreef:
moederslink schreef:Acht jij het aannemelijk dat er binnen 48 uur een brief van een deurwaarder komt zonder 14 daagse herinneringbrief ?
Ja. De pomphouder kan zelf de NAW gegevens van het kenteken niet inzien en heeft daar dus iemand voor nodig om te bepalen wie hij moet aanschrijven. Deze kosten zijn geen incassokosten, dat traject volgt later nog.
Hoeft er, voor een deurwaarder, geen rechter, weerwoord, aan te pas te komen??

reggie2

Ongelezen bericht door reggie2 »

Mansterkas schreef:Jazeker gaat u de afloop nog horen. Dat is het minste wat ik kan doen.

Kijk volgende keer dat je tankt en pint ff je rekening thuis na. Hopelijk komt het goed. Succes.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

redhead55 schreef:De "boete" van 131,00 staat los van de strafrechtelijke gevolgen van eenvoudige diefstal. Het is privaatrechtelijk geregeld tussen het tankstation en de Stichting die namens hem incasseert. Eenzelfde situatie als bij winkeldiefstal, waar de "boete" overigens 181,00 bedraagt.
Maar natuurlijk staat dat er los van. Ik heb niet ook anders beweerd. Wat ik schreef was dat ik verwacht dat een rechter niet zal oordelen dat 131 euro redelijke kosten ter vaststelling van schade zijn, omdat de ondernemer deze kosten niet kan worden onderbouwen aan de hand van betaalde rekeningen. Voor het innen van de 131 euro heeft de pomphouder een rechtsgrond nodig, zoals een wetsartikel, dat hem recht geeft op 131 euro, of een overeenkomst, zoals in het van de zaak bij het gerechtshof. Na het lezen van dit arrest had deze verdachte de overeenkomst met de stichting/winkelier liever niet getekend.
redhead55 schreef:Fout!
Nee, Goed!!!

mp2017

Ongelezen bericht door mp2017 »

Harm.calc schreef:Ik neem aan dat je een kassabon hebt ontvangen, ter afronding van de transactie. Dat is uiteindelijk het bewijs dat het tankstation op dat moment akkoord is gegaan met de handeling die heeft plaatst gevonden.

Misschien kan TS nog een aantwoord op dit bericht geven?

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
Nijogeth schreef:Helaas standaard bij tankstations tegenwoordig. Directe koppeling met de deurwaarder is in dit geval toegestaan.
Waarom “helaas”? Brandstofdiefstal is een enorm probleem.
Omdat nu ook mensen die geen kwaad willen direct gestraft worden.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Mansterkas schreef:..............De medewerker vroeg nog of ik een bon wilde maar die hoefde ik niet (dat doe ik dus ook niet meer). .........
mp2017 schreef:
Harm.calc schreef:Ik neem aan dat je een kassabon hebt ontvangen, ter afronding van de transactie. Dat is uiteindelijk het bewijs dat het tankstation op dat moment akkoord is gegaan met de handeling die heeft plaatst gevonden.
Misschien kan TS nog een aantwoord op dit bericht geven?

alfatrion

Het is overigens ook verdacht hoe de gemiddelde "schade" steeds eindigt op een 1.

https://www.tankpro.nl/brandstof/2017/1 ... oorrijder/
De schade bestaat bij een doorrijder uit het vertankte bedrag plus een schadevergoeding van €131,-. Deze schadevergoeding is gebaseerd op de tijd die een ondernemer gemiddeld kwijt is aan het administratief afhandelen van de doorrijder.
https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... 010:BO8117
Verdachte heeft ter zitting van het hof op 1 maart 2010 naar voren gebracht dat hij, nadat hij op 30 maart 2009 door beveiligers van [slachtoffer] werd aangehouden wegens winkeldiefstal, een overeenkomst heeft ondertekend waarin hij zich akkoord verklaarde met betaling van een bedrag van €151,- aan [slachtoffer]. De inning van deze vordering werd overgedragen aan de Stichting [naam]. Met betaling van dit bedrag zou de zaak afgehandeld zijn, zo zouden de beveiligers verdachte hebben medegedeeld, met de kanttekening dat [slachtoffer] wel verplicht was om aangifte te doen bij de politie.
https://so-da.nl/winkeliers
SODA helpt benadeelden om de financiële schade die gepaard gaat met winkeldiefstal te verhalen op de winkeldief. Vastgesteld is dat er bij winkeldiefstal gemiddeld €181,- aan indirecte schade ontstaat. Indirecte schade bestaat uit de tijd die de winkelier kwijt is aan het waarnemen, aanhouden en afdoen van de winkeldiefstal. Deze schade verhaalt SODA namens de winkelier op de dader.
SODA staat voor Stichting OverlastDonatie Amsterdam
Laatst gewijzigd door alfatrion op 24 sep 2018 04:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

Nijogeth schreef:Helaas standaard bij tankstations tegenwoordig. Directe koppeling met de deurwaarder is in dit geval toegestaan.
De deurwaarder fungeert als incasso buro. Mocht TS er iet akkoord mee gaan omdat ze de verhoging te hoog vind, dan kan ze altijd gewoon de rekening betalen (duidelijk stellen dat het de hoofdsom betreft). Mocht ze ermee eens zijn dat ze wel iets extra's moet betalen om de kosten van het tankstation te dekken (die betalen het incasso buro tenslotte voor de incasso) dan kan ze het bedrag naar eigen inzicht ophogen. Wil ze er vanaf zijn, dan zal ze de extra 131 euro volldig moeten betalen. TS moet wel beseffen dat het OM er wel een registratie van maakt. Bij drie registraties gaat het OM vervolging instellen.

Mocht TS minder betalen dan is het aan de deurwaarder om ermee akkoord te gaan of te besluiten het aan de rechter voor te leggen danwel het OM te vragen om vervolging in te stellen. De rechter kan dan bepalen welke vergoeding in deze casus redelijk zou zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Speedy123 schreef:Mocht ze ermee eens zijn dat ze wel iets extra's moet betalen om de kosten van het tankstation te dekken (die betalen het incasso buro tenslotte voor de incasso) dan kan ze het bedrag naar eigen inzicht ophogen.
Kosten? Dat zou ik om willen draaien!
Omdat apparatuur in het tankstation niet deugdelijk werkt, is het TS die extra kosten maakt. Dit gedoe kost namelijk extra tijd en moeite , dus evengoed geld.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

16again schreef:
Speedy123 schreef:Mocht ze ermee eens zijn dat ze wel iets extra's moet betalen om de kosten van het tankstation te dekken (die betalen het incasso buro tenslotte voor de incasso) dan kan ze het bedrag naar eigen inzicht ophogen.
Kosten? Dat zou ik om willen draaien!
Omdat apparatuur in het tankstation niet deugdelijk werkt, is het TS die extra kosten maakt. Dit gedoe kost namelijk extra tijd en moeite , dus evengoed geld.
TS is wat snel met een topic hier maken, hij is nog niet bij het tankstation geweest. Dus we kunnen allemaal conclusies trekken, maar er is schijnbaar een foutje gemaakt door beide. Het tankstation welke niet goed heeft gecontroleerd of er betaald is en TS die het niet heeft gecontroleerd.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

[quote="Mansterkas]Het tankstation ligt 30 km van mijn woonplaats af. Ik weiger extra kosten te maken omdat ik me van geen kwaad bewust ben. Ik heb wel onmiddellijk gebeld maar ik kan maandag pas weet contact opnemen omdat dan de bedrijfsleider aanwezig is. Maar ik kan u rustig zeggen dat zoiets wel mijn halve weekend heeft verpest. En ja, ik had binnen 48 uur een brief van de deurwaarder, iets wat de medewerker ook vreemd vond.[/quote]Volgens mij is er nu 2 maal gevraagd of U de pinbon heeft. Daarmee zou U heel eenvoudig kunnen aantonen dat U betaald heeft.
Dat is ook de reden dat ik van elke PIN transactie een bon wil hebben. Juist voor dit soort gevallen.

jonis

Ongelezen bericht door jonis »

Dirkie schreef:Volgens mij is er nu 2 maal gevraagd of U de pinbon heeft. Daarmee zou U heel eenvoudig kunnen aantonen dat U betaald heeft.
Dat is ook de reden dat ik van elke PIN transactie een bon wil hebben. Juist voor dit soort gevallen.
Ts heeft al lang antwoord gegeven:
De medewerker vroeg nog of ik een bon wilde maar die hoefde ik niet(dat doe ik dus ook niet meer).
Toch knap dat na deze post nog 3 mensen vragen naar een antwoord.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch mis ik één ding in het verhaal.

Als ik ga pinnen - iedereen ken het wel, pasje er in, pincode intoetsen, op Ok drukken... En dan verschijnt er de melding 'transactie geslaagd'. Pas daarna, na die melding, kun je je pasje er uit trekken. En als de transactie niet geslaagd is, staat dat er ook bij. Eerder dan dat er een mededeling verschijnt kun je je pasje niet weghalen. Kan wel, maar dan is er niet betaald.

Wat ik me dus afvraag is: welke melding heeft de topicstarter nu gezien? Dat de 'transactie geslaagd' is terwijl dat in werkelijkheid niet zo was? Dát geloof ik dus ook weer niet. Een melding dat de transactie niet geslaagd is? Dan had hij ter plekke iets over de betaling af kunnen spreken. Dat is dus ook niet gebeurd. Of is er iets anders aan de hand geweest? Een bon heeft hij niet. En dan binnen 48 uur een brief van een deurwaarder? Met een verhoging van 48 euro in plaats van 131? Waarbij hij eerst aangaf dat de verhoging 72 was (100 - 28). Ik vind het maar een vreemd verhaal.

webshopeigenaar14

Ongelezen bericht door webshopeigenaar14 »

witte angora schreef:Toch mis ik één ding in het verhaal.

Als ik ga pinnen - iedereen ken het wel, pasje er in, pincode intoetsen, op Ok drukken... En dan verschijnt er de melding 'transactie geslaagd'. Pas daarna, na die melding, kun je je pasje er uit trekken. En als de transactie niet geslaagd is, staat dat er ook bij. Eerder dan dat er een mededeling verschijnt kun je je pasje niet weghalen. Kan wel, maar dan is er niet betaald.
Een dergelijke handeling gaat vaak op de automatische piloot. Je wacht tot het display verandert of een printertje begint te ratelen en trekt je pasje eruit. Ik moet heel goed nadenken of ik zelf wel altijd let op de melding op het scherm. Waarschijnlijk wel, maar dan ook zonder me daar volledig van bewust te zijn. Ik kan me dus goed voorstellen dat het hier een keer fout gaat zonder dat je het merkt.

yan

Ongelezen bericht door yan »

Reageren naar de deurwaarder dat u wel binnen bent geweest en betaald heeft, maar dat deze dus blijkbaar door een storing in het systeem van het tankstation niet verwerkt is.

Elk tankstation heeft videoregistratie bij de kassa, dus daarop zou dit te zien moeten zijn.
Gezien de fout niet bij u ligt enkel de tank-kosten overmaken, de rest hoeft u niet te betalen.

alfatrion

Speedy123 schreef:De deurwaarder fungeert als incasso buro. Mocht TS er iet akkoord mee gaan omdat ze de verhoging te hoog vind, dan kan ze altijd gewoon de rekening betalen (duidelijk stellen dat het de hoofdsom betreft). Mocht ze ermee eens zijn dat ze wel iets extra's moet betalen om de kosten van het tankstation te dekken (die betalen het incasso buro tenslotte voor de incasso) dan kan ze het bedrag naar eigen inzicht ophogen. Wil ze er vanaf zijn, dan zal ze de extra 131 euro volldig moeten betalen.
De stichting zal waarschijnlijk naar de rechter stappen, als de 131 euro niet wordt betaald. Van de €131,- zal met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid €87,50 (sic) sowieso niet worden toegekend en zal de overige €48,- (sic) afhangen van wat er precies wordt aangevoerd. Met zo'n vordering kun je een proceskostenvergoeding wel vergeten.

alfatrion

redhead55 schreef:De "boete" van 131,00 staat los van de strafrechtelijke gevolgen van eenvoudige diefstal. Het is privaatrechtelijk geregeld tussen het tankstation en de
Stichting die namens hem incasseert. Eenzelfde situatie als bij winkeldiefstal, waar de "boete" overigens 181,00 bedraagt.

Zie ook deze uitspraak:
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 010:BO8117
Hier een zaak waarbij de schadevergoeding aan SODA wel inhoudelijk is beoordeeld.
http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraa ... 013:BY9852
Vordering tot schadevergoeding

De benadeelde partij [slachtoffer] heeft zich met een vordering tot schadevergoeding ten bedrage van € 721, - vermeerderd met de wettelijke rente gevoegd in het strafproces ten aanzien van het ten laste gelegde.

De rechtbank overweegt dat de vordering van de benadeelde partij is opgebouwd uit een bedrag van € 151,- betreffende zijn bijdrage aan de Stichting Overlast Donatie, een bedrag van € 220,- voor materiële schade aan producten en een bedrag van € 350,- voor immateriële schade.

De officier van justitie heeft gerekwireerd tot toekenning van de verzochte schadevergoeding.

De raadsvrouw heeft de vordering betwist. Ze heeft hiertoe aangevoerd dat de benadeelde partij zijn zaak niet heeft hoeven sluiten om aangifte te doen. Dat deel van de vordering dient dan ook te worden afgewezen. Verder heeft de raadsvrouw betoogd dat de benadeelde partij de kaartenstandaard zelf heeft omgegooid, hetgeen niet aan haar cliënt kan worden toegerekend. Ook blijkt uit het dossier niet van schade aan potten, planten en vazen. De vordering dient om die reden te worden gematigd tot de helft. Ook dient de vordering voor immateriële schade te worden gematigd tot de helft. De benadeelde partij had immers na een eerdere overval al een onveilig gevoel en de winkel zou volgens de website wel open zijn op koopavonden.

De rechtbank overweegt dat anders dan de benadeelde partij stelt, niet is gebleken van een verplichting tot het betalen van een bedrag van €151,- aan de Stichting Overlast Donatie. Evenmin is gebleken dat die stichting in deze relevante handelingen heeft verricht voor de benadeelde partij.

Overigens komen kosten/inkomstenderving in verband met het doen van aangifte in beginsel voor vergoeding in aanmerking. De benadeelde partij heeft in dit concrete geval echter onvoldoende onderbouwd dat terzake sprake is geweest van inkomstenderving. Gelet op het voorgaande zal de rechtbank de benadeelde partij niet-ontvankelijk verklaren wat betreft de genoemde kosten.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

webshopeigenaar14 schreef: Een dergelijke handeling gaat vaak op de automatische piloot. Je wacht tot het display verandert of een printertje begint te ratelen en trekt je pasje eruit. Ik moet heel goed nadenken of ik zelf wel altijd let op de melding op het scherm. Waarschijnlijk wel, maar dan ook zonder me daar volledig van bewust te zijn. Ik kan me dus goed voorstellen dat het hier een keer fout gaat zonder dat je het merkt.
Wanneer de betaling mislukt gaat zowel aan de kassa zijde als aan de klantzijde een pieptoon om duidelijk te maken dat de betaling is mislukt. Als het verhaal van TS klopt dan hebben beide partijen schuld.

Het is een beetje voorbarig van TS om hier al een topic aan te maken. Het tankstation kan de beelden bekijken en op basis hiervan oordelen dat er geen opzet was.

De vraag is hoe TS en het tankstation hierna verder handelen. Doordat beide niet hebben opgemerkt dat de betaling niet is geslaagd zijn er kosten gemaakt om op basis van zijn kenteken te achterhalen.

Ook TS heeft hier schuld aan, immers stelt hij dat hij bang was dat er dubbel was afgeschreven en hij heeft nagelaten dit te controleren. Het tankstation heeft nagelaten te controleren of er betaald was.

Fouten worden gemaakt en ik vermoed dan ook dat het tankstation wel tot een oplossing zal komen met TS.

Mansterkas

Ongelezen bericht door Mansterkas »

Zoals beloofd, een up-date. Ik heb telefonisch contact gehad met de bedrijfsleider van het betreffende tankstation. Zij gaf aan dat de tankstations allemaal een nieuw pinsysteem hebben waar heel veel problemen mee zijn. Toen ik mijn kant van het verhaal deed stelde ik o.a. ook de vraag waarom de medewerker mij niet terugriep. De bedrijfsleider gaf aan dat de problemen met het pinapparaat zo ver gaan dat sommige apparaten bij zowel de klant als de medewerker aangeeft dat een betaling gelukt is terwijl dat achteraf helemaal niet zo blijkt te zijn. Ik was ook niet de eerste bij wie dit gebeurd was. Ik heb ook uitdrukkelijk gevraagd om de camerabeelden te bewaren zodat aangetoond kan worden dat ik daadwerkelijk binnen ben geweest en getracht heb te betalen. Ik heb afgesproken om mijn kant van het verhaal op papier te zetten en naar hen toe te sturen. Dit heb ik inmiddels gedaan en heb nog geen reactie ontvangen. En nu herinner ik me ook dat de tweede betaling wel gelukt was. Ik heb dat ook nog gezegd en de medewerker heeft vervolgens gevraagd of ik de bon wilde. Ik ben niet blind en ook niet gek :wink:

En dan nog even een andere reactie. Ik lees her en der dat mijn verhaal niet geheel geloofwaardig wordt bevonden. Dat is dan spijtig want het is gegaan zoals ik heb verteld. Nog steeds baal ik als een stekker dat ik hier zoveel tijd en energie in moet steken om iets waar ik m.i. totaal niets aan kan doen. Ik zit ook nog eens midden in een verhuizing dus ik ben inmiddels behoorlijk kwaad. Ik ben de dupe van het feit dat het betalingssysteem van dat merk blijkbaar een puinhoop is en ik laat het er ook niet bij zitten.

Gesloten