Je hebt de 2e link van Moneyman gemist.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bankstel past niet door de deur, wat nu?
Re: Bankstel past niet door de deur, wat nu?
Lees de link achter de tip nog eens, misschien snap je dan de relevantie. De discussie aangaan over een stekker aan een bank miskent behoorlijk het punt dat gemaakt werd.
-
Melden dat er een stekker aan een bank zit mist ook alle relevantie met de oprspronkelijke vraag.Moneyman schreef:Lees de link achter de tip nog eens, misschien snap je dan de relevantie. De discussie aangaan over een stekker aan een bank miskent behoorlijk het punt dat gemaakt werd.
-
Toch is er een groot verschil tussen een niet-passende stekker en een te kort snoer enerzijds en een bank die niet door een deur heen te krijgen is anderzijds. Omdat het probleem niet aan de deur hoeft te liggen. Het kan ook om andere zaken gaan (te smalle gang, geen ruimte om te draaien etc).
Maar dat was niet het punt van de vergelijking. Het punt is dat je als koper een bepaald verwachtingspatroon mag hebben ten aanzien van zaken waar de verkoper alert op is.witte angora schreef:Toch is er een groot verschil tussen een niet-passende stekker en een te kort snoer enerzijds en een bank die niet door een deur heen te krijgen is anderzijds. Omdat het probleem niet aan de deur hoeft te liggen. Het kan ook om andere zaken gaan (te smalle gang, geen ruimte om te draaien etc).
Of daar in dit specifieke geval aan voldaan is weet ik niet, al is het maar omdat we geen idee hebben wat voor (formaat) bank het betrof - en hoe logisch het dus zou zijn geweest dat de medewerker mededelingen deed.
Dit verwachtingspatroon staat los van overige zaken die óók een rol spelen, maar die veel meer in de risicosfeer van de koper liggen (zoals de zaken die je hierboven aanstipt).
Dat is incorrect. Het kan sowieso zijn dat er andere afspraken gemaakt zijn dan slechts levering tot de voordeur, bijvoorbeeld plaatsing in de woonkamer. Dan is het neerzetten van het goed voor de deur geen nakoming.Har45 schreef:Als de verkoper de bank dan voor de deur heeft neergezet, heeft hij aan zijn verplichting tot levering voldaan.
Maar ook bij een gewone levering is het normaliter onvoldoende het goed slechts bij de voordeur neer te zetten voor correct overdracht van het goed - al mogen er andere afspraken gemaakt worden. Maar dat is hier niet duidelijk uit de summiere info van de consument
Zou bovenstaand normaliter wel voldoende zijn, zouden de pakketbezorgers in het vervolg pakketten slechts voor je deur hoeven te zetten zonder aan te bellen, waarna je als consument verantwoordelijk zou zijn geworden voor die pakketten. En gelukkig is dat niet zo maar moet het pakket overhandigd worden voor een correcte overdracht bij levering.
Al staan er nog wel meer onjuistheden in jouw geschreven tekst.
-
Maar als je nou een bank gaat uitzoeken, dan neem je toch een meetlatje mee om te kijken of hij wel op de plek past waar hij moet komen te staan? Of is dat ook een blinde gok? En wat als die bank te groot is voor de plek waar hij moet komen te staan? Is het dan ook de schuld van de verkoper?
En als je dat meetlatje bij je hebt, kun je toch meteen even kijken of het allemaal wel gaat lukken met de deuren?
En als je dat meetlatje bij je hebt, kun je toch meteen even kijken of het allemaal wel gaat lukken met de deuren?
Dat is wel hoe ik het doe in ieder gevalwitte angora schreef:Maar als je nou een bank gaat uitzoeken, dan neem je toch een meetlatje mee om te kijken of hij wel op de plek past waar hij moet komen te staan? Of is dat ook een blinde gok? En wat als die bank te groot is voor de plek waar hij moet komen te staan? Is het dan ook de schuld van de verkoper?
Natuurlijk, en de analogie met een niet-passende stekker betreft natuurlijk slechts een voorbeeld van de verwachting die de consument mag hebben om te kunnen stellen dat er spraken is of kan zijn van dwaling. Daarin leek mij de Engelse stekker een goed voorbeeld.witte angora schreef:Toch is er een groot verschil tussen een niet-passende stekker en een te kort snoer enerzijds en een bank die niet door een deur heen te krijgen is anderzijds. Omdat het probleem niet aan de deur hoeft te liggen. Het kan ook om andere zaken gaan (te smalle gang, geen ruimte om te draaien etc).
Het kan inderdaad ook zo zijn dat de gang te smal is en er geen ruimte is om te draaien. Dit lijken mij dan ook geen punten waarop dwaling van toepassing is. Maar de consument spreekt hier uitsluitend over de deur die te klein zou zijn, niet over bochten etc..
Alleen hoeft het niet zo simpel te zijn en hoeft het ook niet op die conclusie te staan. Juist door het zo simpel te maken, kan het dus zijn dat de consument het recht, dat hij of zij mogelijk heeft, niet te haalt. Dus het lijkt mij toch wel zo verstandig om die mogelijkheid te bespreken voor het geval dat dit zo is, in plaats van direct maar te roepen dat die toch niet van toepassing is.crazyme schreef:Waarom ben je niet meewerkend wanneer je de consument gewoon verteld waar het op staat ?JvandeW schreef:En alhoewel ik de kans op basis van de summier gegeven informatie ook groter acht dat er geen spraken is geweest van dwaling, zou ik toch vermoeden dat iemand die meedenkend en oplossend stelt te zijn, toch op z'n minst op zoek gaat naar de kansen waarin de consument wel in zijn of haar recht staat, ook al zijn die kansen maar klein.
Dit verhaal is simpel : bank is te groot gekocht, dat heeft de klant gedaan. Niet de verkoper.
Welke geldige reden zou er immers bestaan om dit niet te bespreken, ook al is het mogelijk niet van toepassing?
De benoemde zaken zullen vallen onder de onderzoeksplicht van de consument. Immers mag de verkoper er vanuit gaan dat de consument weet hoe breed het bankstel mag zijn, waardoor de verkoper de consument niet extra hoeft te informeren dat het bankstel mogelijk niet past. Dat is dan ook normaal wanneer je als consument een bankstel koopt.witte angora schreef:Maar als je nou een bank gaat uitzoeken, dan neem je toch een meetlatje mee om te kijken of hij wel op de plek past waar hij moet komen te staan? Of is dat ook een blinde gok? En wat als die bank te groot is voor de plek waar hij moet komen te staan? Is het dan ook de schuld van de verkoper?
Het betreft hier - indien het inderdaad slechts de deur betreft - een vrij unieke situatie.
De discussie is dan echter of de consument er vanuit had mogen gaan dat hij of zij ook de deurpost had moeten opmeten. Is het normaal dat consumenten dit moeten doen bij de aankoop van een bankstel of mag de consument er vanuit gaan dat een gemiddeld bankstel tenminste door de deur van een huis kan?En als je dat meetlatje bij je hebt, kun je toch meteen even kijken of het allemaal wel gaat lukken met de deuren?
Daarover zullen de meningen ongetwijfeld verdeeld zijn. Bij de aankoop van mijn bankstel heb ik wel rekening gehouden met de hoek in mijn gang, echter niet met het formaat van mijn deuren. Ik had het toch raar gevonden als zou blijken dat het bankstel opeens niet door de deur zou passen.
Maar ook al zou men van mening zijn dat de consument dit inderdaad had moeten weten en de verkoper de consument niet had moeten informeren, kan er spraken zijn van dwaling. De wet zegt het volgende:
Artikel 228 lid 1 onderdeel c.
"1 Een overeenkomst die is tot stand gekomen onder invloed van dwaling en bij een juiste voorstelling van zaken niet zou zijn gesloten, is vernietigbaar:
[...]
c. indien de wederpartij bij het sluiten van de overeenkomst van dezelfde onjuiste veronderstelling als de dwalende is uitgegaan, tenzij zij ook bij een juiste voorstelling van zaken niet had behoeven te begrijpen dat de dwalende daardoor van het sluiten van de overeenkomst zou worden afgehouden."
-
Maar wie zegt dat het om een gemiddeld bankstel gaat? Voor hetzelfde gemak is het een extra grote bank. Of hij is extra lang (langer dan de deur hoog is) waardoor hij er niet rechtop in kan worden gedraaid. Dat zijn dingen die je je als koper moet realiseren. Ik zie tenminste nergens, maar dan ook in geen enkele winkel bij de banken en kasten bordjes staan als: 'dit kan door een 'normale' deur en 'deze niet'.JvandeW schreef:een gemiddeld bankstel
Volgens het rechtenforum heeft de winkelier in dezen gelijk:
http://rechtenforum.nl/forum/thread/pri ... el/-10000/
http://rechtenforum.nl/forum/thread/pri ... el/-10000/
Je meetlatje ziet niet welke delen van de hoekbank onlosmakelijk verbonden zijn. En de verkoper laat natuurlijk na te vermelden hoe groot de delen zijn.witte angora schreef:Maar als je nou een bank gaat uitzoeken, dan neem je toch een meetlatje mee om te kijken of hij wel op de plek past waar hij moet komen te staan? Of is dat ook een blinde gok? En wat als die bank te groot is voor de plek waar hij moet komen te staan? Is het dan ook de schuld van de verkoper?
Want als de verkoper daar over begint, is er het risico dat de consument eerst thuis wil meten, of dat het niet past....dus de verkoper begint er niet over
Als je te lui bent voor te meten koop je gewoon een bouwpakket van Ikea of gelijkwaardige zoals Jysk.
Maar ik heb een stekker, voor het relax gedeelte en dat maakt voor de voordeur niets uit!
Snoer was lang genoeg, en wel krap, maar dat wist ik omdat ik wel ging meten...
Bij mijn moest de binnendeur wegens kruk eruit getild, maar die hang je zo weer terug.
Ook de meterkast, even de sleutel eruit want...... die raak je als je hem erin laat zitten!
Maar ik heb een stekker, voor het relax gedeelte en dat maakt voor de voordeur niets uit!
Snoer was lang genoeg, en wel krap, maar dat wist ik omdat ik wel ging meten...
Bij mijn moest de binnendeur wegens kruk eruit getild, maar die hang je zo weer terug.
Ook de meterkast, even de sleutel eruit want...... die raak je als je hem erin laat zitten!
Ik krijg altijd mijn pakketten buiten overhandigd. Ik heb nog nooit meegemaakt dat de bezorger het binnen kwam zetten. Strikt gezien zou aanbellen en de klant de bank overhandigen dus ook buiten kunnen zijn.JvandeW schreef:Zou bovenstaand normaliter wel voldoende zijn, zouden de pakketbezorgers in het vervolg pakketten slechts voor je deur hoeven te zetten zonder aan te bellen, waarna je als consument verantwoordelijk zou zijn geworden voor die pakketten. En gelukkig is dat niet zo maar moet het pakket overhandigd worden voor een correcte overdracht bij levering.Har45 schreef:Als de verkoper de bank dan voor de deur heeft neergezet, heeft hij aan zijn verplichting tot levering voldaan.
Al staan er nog wel meer onjuistheden in jouw geschreven tekst.
Ach ja, we kunnen uitgebreid delibereren over de “normale” maten van deuren, of de “normale” maten van banken, maar de Ts geeft verder geen informatie. Dus een beetje zinloos.
Ja want de verkoper is slinks en achterbaks, wil alleen maar geld verdienen.16again schreef:Je meetlatje ziet niet welke delen van de hoekbank onlosmakelijk verbonden zijn. En de verkoper laat natuurlijk na te vermelden hoe groot de delen zijn.witte angora schreef:Maar als je nou een bank gaat uitzoeken, dan neem je toch een meetlatje mee om te kijken of hij wel op de plek past waar hij moet komen te staan? Of is dat ook een blinde gok? En wat als die bank te groot is voor de plek waar hij moet komen te staan? Is het dan ook de schuld van de verkoper?
Want als de verkoper daar over begint, is er het risico dat de consument eerst thuis wil meten, of dat het niet past....dus de verkoper begint er niet over
Wat een trieste manier om overal het negatieve in te zoeken.
Dat meetlatje doet het niet alleen thuis maar ook in de winkel hoor.
Zou wel leuk zijn als we wisten om welke bank het nou ging, en nog erger ...om welke voordeur??
Niet het zoeken maar het steevast vinden van "het negatieve" is triest.crazyme schreef:Ja want de verkoper is slinks en achterbaks, wil alleen maar geld verdienen.16again schreef: Je meetlatje ziet niet welke delen van de hoekbank onlosmakelijk verbonden zijn. En de verkoper laat natuurlijk na te vermelden hoe groot de delen zijn.
Wat een trieste manier om overal het negatieve in te zoeken.
Menig verkoper in meubelwinkel werkt op commissiebasis. Opdrachten mislopen omdat je een klant waarschuwt kost de verkoper dan zelf geld.
Ook TS is niet gevraagd of de bank wel door de deur gaat passen
Ts is ook niet gevraagd of de vrachtauto in de straat past. Ts is ook niet gevraagd of de bank wel in de kamer past. Ts is ook niet gevraagd of hij allergisch is voor de gebruikte materialen. Ts is ook niet gevraagd wat de klant allemaal van plan is met de bank.
Wanneer je het negatieve zoekt zul je altijd wel wat vinden. Het zijn altijd dezelfde mensen die hierin erg succesvol zijn.
Wanneer je het negatieve zoekt zul je altijd wel wat vinden. Het zijn altijd dezelfde mensen die hierin erg succesvol zijn.
Laatst gewijzigd door crazyme op 01 dec 2017 21:38, 2 keer totaal gewijzigd.
-
En nu?Inekesangers schreef:Hallo,
Wij hebben een hoekbank gekocht, 3 maanden gewacht, oude bank al weg, chauffeur komt met nieuwe bank, gaat de bank niet door de deur, chauffeur boos, ik snap niet dat ze dat niet in de winkel zeggen, verkoper moet dit melden, zegt de chauffeur,, en gaat met de bank weer naar de vrachtauto en terug naar de winkel,
Wij hebben hele normale maat deuren in huis, daar ligt het niet aan,
Winkel heeft gebeld, en gezegd, dat wij een bedrijf moeten bellen, om de voorruit van ons huis eruit laten te halen,
En dat ze dan zo de bank via het raam naar binnen kunnen brengen,
Kosten,,,,,,die zijn voor ons,
Wij zijn 60+ en zijn van plan over een tijdje het huis te verkopen, hoe gaat het dan, weer het raam eruit halen?
Bank is al aanbetaald, kunnen we dit ongedaan maken,?
Zouden jullie dit voor ons willen uitzoeken aub?
Vriendelijke groeten,
Familie sangers
[Persoonsgegevens verwijderd door Moderator]
Wat gaat u nu doen? Bestelling annuleren? Andere bank bij dit bedrijf uitzoeken of toch maar het raam er uit?
Deze bank past dus niet, of het is verkeerd gemeten door u of er zijn teveel bochten, deuren of gang zijn te smal of wat dan ook.
Of misschien is , bij nader inzien , de bank sowieso te groot voor uw woonkamer ?
Juist .Lady1234 schreef:Ach ja, we kunnen uitgebreid delibereren over de “normale” maten van deuren, of de “normale” maten van banken, maar de Ts geeft verder geen informatie. Dus een beetje zinloos.