Als mlm lijkt op een piramide(spel), hoe zit het dan met b.v. een staatsloterij?
Het woord zegt het al denk ik? Dat is een loterij. Iedereen is zich daar bewust van het feit dat het een gok is. Een gok die relatief goedkoop is met een kleine kans op grote rijkdom. Mensen doen daar bewust aan mee, wetende dat de kans vrij groot is dat zij hun geld kwijt zullen raken.
Bij MLM presentaties wemelt het daarentegen van de wilde verhalen en mooie voorspellingen. Er wordt beweerd dat iedereen er op zijn minst een leuk extraatje aan over kan houden, en vaak dat topinkomens binnen handbereik liggen. Zoals je zelf al zegt zit het concept zo in elkaar dat niet iedereen er een volwaardig inkomen mee kan verdienen, terwijl dit wel is wat beweerd wordt. Sterker nog, de compensatieplannen van het merendeel van de MLM ondernemingen zit zo in elkaar, dat slechts enkelen er een volwaardig (of hoger) inkomen mee kunnen verdienen.
Je zegt dat je het zelf in de hand hebt. Ik neem aan dat je daarmee bedoelt dat je "succes" zelf in de hand hebt? Gezien het bovenstaande ben ik van mening dat dat maar tot op zekere hoogte geldt.
Je stapt erg makkelijk over het vraagstuk van de verzadiging heen. Dit zit ingewikkelder in elkaar dan het op eerste gezicht lijkt. Er is sprake van 2 typen verzadiging: product en verkopers.
Productverzadiging zal in de ene branche een grotere rol spelen dan in de andere. De meeste fysieke producten (wasmiddel bijvoorbeeld) hebben vervangingsvraag. Als het "op" is, heeft de consument "nieuwe" nodig. Het specifieke type product speelt daarin uiteraard een rol.
Bij diensten ligt het toch wat anders. Iemand die zijn stroom afneemt van een bepaalde leverancier heeft geen "nieuwe" nodig. Hij blijft een tijdje of voorgoed gebruik maken van die leverancier. Als 20% van de Nederlanders interesse heeft in stroom van Nuon, dan kan Nuon dus een verzadigingspunt bereiken. Natuurlijk kunnen ze nog proberen nieuwe klanten te winnen, en dat zullen ze vast doen, maar naast deze nieuwe klanten zijn er wellicht ook mensen die toch een andere leverancier kiezen. Zo'n marktaandeel is in de meeste gevallen redelijk stabiel (kijk bijvoorbeeld ook naar supermarkten). Een gevolg hiervan is dat het op dienstenvlak op den duur lastig is nieuwe klanten te vinden.
Daarnaast is er nog verkopersverzadiging (om het zo maar te noemen). Dit is de reden dat McDonald's niet twee vestigingen dicht bij elkaar zet (in sommige centra van grote steden is dat trouwens wel het geval, omdat de vraag daar extreem groot is). Bij een overschot aan leveranciers van dezelfde onderneming wordt het voor alle verkopers moeilijker klanten te werven.
Ja, er worden mensen geboren. Alleen zijn die niet allemaal geinteresseerd in MLM, en ook niet in de producten van een bepaalde MLM onderneming. Je kunt er daardoor niet van uitgaan dat de bevolkingsgroei (die overigens afneemt) voldoende is om verzadiging te voorkomen. Van de bevolkingsgroei moet je 2 keer een percentage nemen: x% is geinteresseerd in MLM, y% daarvan in 1 bepaalde MLM onderneming. Deze percentages liggen erg laag (zie ook mijn website voor een voorbeeld).
Wat is nu eigenlijk het probleem?
Diversen. De leugens die verteld worden bij presentaties, de manier waarop verkopers te werk gaan, de aanmeldpremies die op een krampachtige manier naar de top van het netwerk gesluisd worden, het gebruik maken van de situatie waarin sommige mensen zich bevinden, de verrijking van mensen die als eerste instapten en een groot deel van hun inkomen halen uit het werk en de aanmeldpremies van de bodem, enzovoorts.
Wat een kwalijke zaak is, dat er mensen zijn die de produkten van een willekeurig mlm-bedrijf afdoen als troep.
Dit ben ik volledig met je eens. Zo maakt Amway diverse producten waarvan ik weet dat ze erg goed werken. Het is wel waar dat er ondernemingen tussen zitten die producten verkopen die totaal nutteloos zijn of gewoon niet werken. Dit komt natuurlijk ook bij traditionele bedrijven voor, alleen zit bij MLM de verkoper vaak met de gebakken peren, als hij na een enthousiasmerende presentatie de aanmeldpremie heeft afgedragen... In hoeverre dit kan worden toegerekend aan die specifieke persoon is wellicht een aparte discussie.
mensen trappen niet in troep.
Wel vaak in hondenpoep
Maar serieus. Klanten trappen er vaak niet in nee, dat klopt. De meeste consumenten zijn slim genoeg om goede, en goedkope, producten te vinden.
Wat je echter nogal eens ziet bij MLM ondernemingen is een netwerk dat zichzelf in stand houdt: de verkopers zijn de consumenten en blijven kopen omdat hen verteld is dat als zij dit doen, en mensen kunnen vinden die hetzelfde doen, ze gouden bergen zullen gaan verdienen. Dit is, uit eigen ervaring, bij veel Amway verkopers het geval (in de presentatie waar ik bij was zei de verkoper zelfs dat je je niet bezig moet gaan houden met retail-verkopen, dus aan derden).
en nog gekker: Ik heb de anties nog niet met een ex-euphonist zien op komen dagen die dezelfde klaagzang heeft als de anties zelf.
Waar zou ik die ineens vandaan moeten halen dan? Euphony bestaat ook nog niet erg lang. Aangezien het standaard antwoord van de "pro's" toch is dat het aan henzelf ligt dat zij geen succes hadden heeft het ook niet veel nut iemand te zoeken/vinden...
Ik heb overigens wel al eens een quote van een ex-Euphony'er geplaatst.
Voor bijvoorbeeld Amway zijn trouwens zat ex-IBO's te vinden die zich negatief uitlaten over het bedrijf waar ze gewerkt hebben en over MLM in het algemeen.