Die werden er later bij verzonnen als een soort page broeders, vol grappen en grollen en Sint Nicolaas kwam plots uit Spanje.
Sint Nicolaas dwong respect af maar boezemde ook angst in, hij had immers het GROTE STOUTE KINDEREN BOEK .
Kinderen hadden diep ontzag voor de Sint .
Schoorstenen bestaan ook al niet meer , dus roetveegPieten vind ik ook onzin.
Dus met de tijd meegaan zou gewoon het beste zijn en kleed de hulpjes gewoon aan als hulp/mini Klaasjes.
Rode zoeloe lippen en grote oorringen zijn een karikatuur en ik kan me best voorstellen dat zwarte mensen zich hier niet mee willen associëren.
Maar ons zwarte slavernij verleden moet niet worden weggemoffeld , dat zou ik overigens wel een grove ontkenning van onze rauwe geschiedenis vinden. ( ook op de Gouden Koets mogen geen slaven meer worden afgebeeld) De woorden _ zwart en knecht_ herinneren wel aan ons slavernijverleden en ik vind het totaal niet passen bij het oorspronkelijke verhaal van Sint Nicolaas , de bisschop uit Myra.
En wat ik echt verfoei is dat de discussie nu steeds oplaait tijdens deze dagen.
Doe dit ergens in de zomer of zo , nu wordt de sfeer voor de kinderen verpest door een stelletje fanatici ( voor- en tegenstanders ).