LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Jaarafrekening Eneco: niet eens met afhandeling teruggave

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
GJS

Re: Jaarafrekening Eneco: niet eens met afhandeling teruggave

Ongelezen bericht door GJS »

Lady1234 schreef:@gjs.

Maar dat gaat over het ongevraagd verrekenen van een tegoed door de klant, niet door Eneco.
Zou kunnen dat ze dat bedoelen, maar "In het geheel niet mogelijk" lijkt mij toch voor beide partijen te gelden en niet alleen voor de klant.
En ook al zou je gelijk hebben dan houden ze zich nog steeds niet aan hun voorwaarden wat betreft de betalingen van termijnbedragen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Gewoon kont tegen de spreekwoordelijke krib gooien, en volhouden! Ik bedoel, het is ook echt weer om te gaan gokken met je energievoorziening, en het is ook niet zo dat de rekensom gewoon klopt. Owwww, wacht even...

jaarnota

Ongelezen bericht door jaarnota »

Inderdaad GJS
quote 'Die had ik gevonden maar ik zie daar niet staan dat ze zomaar 1 maand eerder mogen incasseren, dat ze November verrekenen lijkt mij prima, maar niet om dan maar even 1 maand eerder December te incasseren waardoor TS nu ineens moet betalen in November terwijl hem beloofd was dat hij geld terug zou krijgen'
Ondertussen weet ik nog steeds niet hoe ik verder kom. Ja, betalen, OK. En ze met de algemene voorwaarden confronteren?
MIj gaat het erom dat er ruchtbaarheid wordt gegeven aan deze manier van omgaan met het geld van de klant.
wat ik niet prettig vind en wat dus misschien wel tegen hun eigen regels is. Plus dat er met mij geen overleg is geweest.
dus ik zoek verder. Al duurt het nog even voor ik weet hoe ik het moet doen
ik ben een leek in dit soort zaken, maar wel bewust van hoe Eneco handelt

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

In je overeenkomst met Eneco zal heel duidelijk staan of ze het termijnbedrag vooraf incasseren of gedurende de maand zelf. Bij mijn weten heeft Eneco klanten waarbij vooraf wordt geïncasseerd en klanten waarbij in de maand zelf wordt geïncasseerd. Waarom dit onderscheid wordt gemaakt weet ik niet, maar dat hangt misschien af van wanneer het contract is afgesloten.

Punt is, dat waarschijnlijk duidelijk in de overeenkomst staat aangegeven wanneer bij TS wordt geïncasseerd, en gezien het verhaal staat hierin dan waarschijnlijk dat dit vooraf is. Als dat het geval is, is TS daar dus mee akkoord gegaan bij afsluiten van het contract en gaat dit hele topic nergens over aangezien Eneco de verrekening dan helemaal correct uitvoert. TS moet dus in zijn overeenkomst kijken wat er is afgesproken qua betalen van het termijnbedrag. Pas als daarin expliciet staat dat er niet van tevoren wordt geïncasseerd, zou TS een punt kunnen hebben.

jaarnota

@ jefdus

helemaal volgen kan ik dit verhaal niet, maar dat ik in de overeenkomst moet kijken, daar kan ik wat mee
bedankt, maar nu nog de vraag waar ik die overeenkomst vandaan tover? Eneco erom vragen neem ik aan.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

jaarnota schreef:ik ontving de jaarafrekening via mijn email op 14 november 2017. Datum op de rekening is 27 december 2017 Teruggave € 272,- Bovenaan de rekening staat: u krijgt het bedrag binnenkort op uw rekening gestort. Maar nee, dat is niet gebeurd.
In de samenvatting op blz 2 is het volgende gedaan. Het volgende termijnbedrag van 208 euro, vervaldag 23 november, is afgetrokken. Dus op 23 november hoefde ik geen termijn te betalen. OK. De overige € 72 is afgetrokken van de volgende termijn. Die van 23 december dus. Die werd nu € 135. Maar, en nu komt het, te betalen op 23 november ipv 23 december.
Daar ben ik het niet mee eens. Ik heb dat Eneco laten weten, en die € 135 niet betaald, maar zij zeggen dat ze dat niet kunnen veranderen. Ik heb dus nu een achterstand volgens hen van € 135. En als ik dat niet betaal voor 14 december komen er incassokosten bij. Wat kan ik hiertegen doen?
In de post hierboven schrijf je "maar dat ik in de overeenkomst moet kijken, daar kan ik wat mee", en een dag of twee eerder vraag je je in de openingspost af "wat kan ik hiertegen doen".

Wat was volgens jou de betere volgorde geweest? :wink:

GJS

jaarnota schreef:@ jefdus

helemaal volgen kan ik dit verhaal niet, maar dat ik in de overeenkomst moet kijken, daar kan ik wat mee
bedankt, maar nu nog de vraag waar ik die overeenkomst vandaan tover? Eneco erom vragen neem ik aan.

Heb je geen Mijn Eneco account dan, daar zou je ook alles terug moeten kunnen vinden.
Waarschijnlijk zie je dan ook welke termijnbedragen je precies hebt voldaan.

Eneco heeft trouwens zelf ook een forum, daar zou je ook nog je vraag kunnen stellen waarom ze 1 maand te vroeg een termijnbetaling willen zien, zo te zien reageren ze meestal wel binnen een paar uur.

Staat er op je afschriften (of betalingsoverzicht als je internet bankieren hebt) niet welk termijn je betaald, zo ja dan kan je ook zien of je 1 maand van te voren betaald of niet.
Maar echt uitmaken doet dat niet want je hebt in feite al de termijn voor 23 november al betaald via de verrekening.
Eneco heeft de termijn die op 23 december zou moeten worden betaald 1 maand naar voren getrokken en dat lijkt mij dus sowieso niet kloppen en in strijd met hun eigen voorwaarden.

jaarnota

Gisteren gebeld door Eneco.
Ik dacht dat klantenservice mij niet meer antwoorden wilden, maar na 8 dagen dus een telefoontje van ze
ze vonden het prima om mijn 'achterstand' in betaling te veranderen in een geplande betaling
met andere woorden: de termijn van 23 december wordt gewoon op 23 december geïnd en niet al op 23 november,
wat ze eerst hadden gedaan was op 23 november 2 termijnen in een betalen.
en waar ik over viel
nee hoor, geen punt om het nu te doen zoals ik normaal vind.
met andere woorden, ze doen precies waar ik om gevraagd heb en heffen zo mijn klacht op.

maar ik heb doorgevraagd en gezegd dat ik bezig ben met uit te zoeken of ze wel volgens hun algemene voorwaarden handelen en volgens de overeenkomst die ik met ze heb.
en gevraagd waar ik een en ander kan terugvinden op hun site.
het antwoord was dat het zeer waarschijnlijk niet in de voorwaarden en de overeenkomst staat zoals ze met mij gehandeld hebben.
en dat het dan niet om mij persoonlijk gaat, maar dat ze deze manier van handelen al jaren doen.
Een soort ongeschreven regel die hun goed uitkomt.
Ik heb gezegd dat dat niet klopt. dat deze handelwijze van hun volgens mij nieuw is
Want twee jaar geleden kreeg ik het teveel betaalde gewoon op mijn rekening gestort
Ja, zei hij, toen was het precies tussen twee termijnen in en dan doen we het weer anders.
Wat ik nu begrijp is dat ze regels hebben die ik niet ken wat betreft het verrekenen van het teveel betaalde.
en die niet openbaar zijn (in de voorwaarden e.d.)
en dat ze daar dus ook weer zo van kunnen afwijken.
(zie in mijn geval omdat alles nu ineens wel kan zoals ik normaal vind)
Conclusie: klagen bij Eneco helpt.
tenminste als je daar behoefte aan hebt!

GJS

Mooi dat ze het uiteindelijk wel goed hebben opgelost.

Lenny2011

Ongelezen bericht door Lenny2011 »

Ik zou dat resterende bedrag gewoon betalen en zo snel mogelijk overstappen naar Pure Energie! Heb ik ook gedaan! Ook ik was klant van Eneco en betaalde per maand zo'n € 135,- voorschot en na overstappen betaal ik nu € 114,- per maand voor hetzelfde verbruik, dus dat is al € 20,- per maand winst! Als klap op de vuurpijl kreeg ik afgelopen maart ook nog eens tweehonderd Euro terug! Eneco is gewoon veel te duur en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar klant blijft!

vlietjvan

Ongelezen bericht door vlietjvan »

Het komt er dus op neer dat Eneco al meer geld heeft geïnd dan je hebt verbruikt en dan ook nog durft te eisen om, een maand eerder dan je volgens je contract verplicht bent, extra geld te storten.

Lijkt mij toch niet helemaal in de haak.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Lenny2011 schreef:Ik zou dat resterende bedrag gewoon betalen en zo snel mogelijk overstappen naar Pure Energie! Heb ik ook gedaan! Ook ik was klant van Eneco en betaalde per maand zo'n € 135,- voorschot en na overstappen betaal ik nu € 114,- per maand voor hetzelfde verbruik, dus dat is al € 20,- per maand winst! Als klap op de vuurpijl kreeg ik afgelopen maart ook nog eens tweehonderd Euro terug! Eneco is gewoon veel te duur en je bent een dief van je eigen portemonnee als je daar klant blijft!
Even wachten tot je de jaarafrekening voordat je gaat hallelujahen...

Gesloten