LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bejaarde man beroofd van spaargeld

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
Lady1234

Re: Bejaarde man beroofd van spaargeld

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Masart schreef:Hele goeie tip, maar het was niet de bank die hem belde, maar bedriegers met een zwamverhaal dat niet door hem als zodanig werd herkend. Mijn vader is/was zich heel goed bewust van het feit dat de bank nooit hem zal bellen voor iets. Deze criminelen verschaffen zich toegang op basis van een heel ander verhaal, waarvoor veel meer mensen 'gevoelig' zijn.
U hebt die reclame dus blijkbaar nooit gezien.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Lady1234 schreef:Het systeem van ING is juist uitermate veilig, omdat er al een wijziging van de limiet aangevraagd moet worden, waarvoor ook weer een tancode nodig is.
Dat is nauwelijks extra veiligheid. Met de TAN codes kun je zowel de limiet verhogen als ook bedrag overboeken.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Het ING-betaalsysteem zou veel veiliger moeten worden voor particulieren, zodat deze vorm van beroving niet meer mogelijk is;
Als ik zie hoeveel beveiligingen je vader de criminelen (onbewust) heeft laten passeren, dan zou een dag vertraging ook geen zin hebben. Dan krijg je namelijk dat die criminelen zeggen dat ze iets moeten regelen of uitzoeken of iets dergelijks en dat ze daarom morgen zullen terugbellen. Om vervolgens de dag erop de rekening te plunderen...

Hoeveel beveiligingen kan een bank nog toevoegen... Je hebt een inlognaam, een wachtwoord en tan codes. En een spaarrekening waarvandaan je alleen naar je eigen rekening kunt overmaken. Maar de zwakste schakel is en blijft de menselijke factor. Als iemand wildvreemden toegang tot zijn computer geeft en op die computer waarschijnlijk de inlognaam en wachtwoord op automatisch aanvullen heeft staan... En vervolgens ook nog eens tan codes gaat doorgeven, die natuurlijk helemaal niets met een computerproblemen te maken kunnen hebben. Hoe kun je na zoveel dubieuze menselijke handelingen de schuld bij ING leggen?

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
Lady1234 schreef:Het systeem van ING is juist uitermate veilig, omdat er al een wijziging van de limiet aangevraagd moet worden, waarvoor ook weer een tancode nodig is.
Dat is nauwelijks extra veiligheid. Met de TAN codes kun je zowel de limiet verhogen als ook bedrag overboeken.
Maar voor de 2e actie heb je weer een andere TAN code nodig.

renewouters

kweenie schreef:
Het ING-betaalsysteem zou veel veiliger moeten worden voor particulieren, zodat deze vorm van beroving niet meer mogelijk is;
Als ik zie hoeveel beveiligingen je vader de criminelen (onbewust) heeft laten passeren, dan zou een dag vertraging ook geen zin hebben. Dan krijg je namelijk dat die criminelen zeggen dat ze iets moeten regelen of uitzoeken of iets dergelijks en dat ze daarom morgen zullen terugbellen. Om vervolgens de dag erop de rekening te plunderen...

Hoeveel beveiligingen kan een bank nog toevoegen... Je hebt een inlognaam, een wachtwoord en tan codes. En een spaarrekening waarvandaan je alleen naar je eigen rekening kunt overmaken. Maar de zwakste schakel is en blijft de menselijke factor. Als iemand wildvreemden toegang tot zijn computer geeft en op die computer waarschijnlijk de inlognaam en wachtwoord op automatisch aanvullen heeft staan... En vervolgens ook nog eens tan codes gaat doorgeven, die natuurlijk helemaal niets met een computerproblemen te maken kunnen hebben. Hoe kun je na zoveel dubieuze menselijke handelingen de schuld bij ING leggen?
En als het goed is heb je ook nog een wachtwoord op je computer. 3 lagen veiligheid. Ik zou niet weten hoe dit veiliger moet, op een manier dat het ook nog bruikbaar blijft.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

16again schreef:
Uiteraard, maar je hebt eerst een tancode nodig om de limiet te verhogen, dan 15 minuten wachten, en dan weer een tancode om de overmaking te kunnen doen.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

De zogenaamde Microsoft medewerkers spreken in het algemeen (slecht) Engels, wel knap dat uw vader van 91 met ze kon communiceren.
Ik snap dat u boos bent, maar dit is absoluut niet de schuld van de bank. Mijn vader is 79 en ik heb met hem de afspraak dat hij bij alle afwijkende bank zaken of rare telefoontjes eerst contact opneemt met mij of mijn zus. En gelukkig verstaat hij geen woord Engels.

Masart

Ongelezen bericht door Masart »

Mijn vader is in eerste instantie gebeld door een bijzonder aardige volstrekt accentloos sprekende Nederlandstalige dame. Die verbond hem door met een eveneens aardige Engelstalige 'microsoft engineer' die zo hulpvaardig was om hem te communiceren via Google Translate. Het ging in het telefoongesprek uitsluitend om computerzaken, geen enkel moment over bankzaken. Dat neemt niet weg dat mijn vader er met boter en suiker is ingetuind.
Het gaat er niet om dat ik (of wie dan ook) boos ben, maar over het het feit dat ING burgers vrij eenvoudig beter kan beschermen.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ja dan kan je de telefoon aanbieder ook verantwoordelijk stellen zij hadden een systeem in moeten bouwen zodat oplichters niet kunnen bellen.

Maar al met al is het sneu, vervelend en een erg dure les.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

Masart schreef:Hij heeft geen inlogcodes verstrekt. Maar uw suggestie voor een andere bank is een goede; andere banken dan ING vergoeden namelijk wel dergelijk bedrog!
Hij is zelf ingelogd en heeft de criminelen toegang gegeven om met zijn eigen computer deze transactie te doen. Als dit namelijk ineens van een totaal andere locatie zou zijn gedaan door de criminelen zelf (op een andere computer in bijv. het buitenland) zou de ING dit automatisch hebben bevroren en direct actie hebben ondernomen.

Zelf hebben we meegemaakt hoe veilig het systeem van de ING is: toen ik zelf in het buitenland was en een overboeking zou doen voor mijn grootouders werd de transactie naar een buitenlandse rekening geweigerd, en werd ik direct door de bank gebeld (mijn nummer is gekoppeld aan de rekening) met de melding dat er mogelijk een poging tot fraude/diefstal aan de gang was met de rekening.

Zij hadden de rekening automatisch geblokkeerd omdat ik zo'n 700 km van mijn grootouders vandaan inlogde, niet lang nadat zij zelf op hun computer het saldo hadden bekeken. Prima veilig dus, tenzij je zelf een andere partij via je eigen ip/computer overboekingen laat doen.

Helaas valt dit toch echt onder de eigen verantwoordelijkheid. U had uw vader wel beter kunnen onderwijzen over de gevaren, vind ik.
Laatst gewijzigd door Jesa H op 03 jan 2018 19:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Masart

Ongelezen bericht door Masart »

Hartstikke mooie actie! Het gaat ook vast heel vaak wel goed.
Mijn vader is niet zelf ingelogd, ze hebben zijn computer overgenomen en waarschijnlijk gebruik gemaakt van gegevens die bewaard waren op zijn computer. Dit gebeurt meer mensen, vandaar dat ik pleit voor een tijdslot op verhogen van overschrijflimieten.

Jesa H

Ongelezen bericht door Jesa H »

Masart schreef:Hartstikke mooie actie! Het gaat ook vast heel vaak wel goed.
Mijn vader is niet zelf ingelogd, ze hebben zijn computer overgenomen en waarschijnlijk gebruik gemaakt van gegevens die bewaard waren op zijn computer. Dit gebeurt meer mensen, vandaar dat ik pleit voor een tijdslot op verhogen van overschrijflimieten.
Dat heeft geen enkel nut, zoals iemand anders al eerder aangaf.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

Hij moet zelf handelingen verricht hebben zodat zij zijn computer konden overnemen.
Dan moeten er al alarmbellen gaan rinkelen.

ZeerPrivé

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Erg triest dat dit gebeurd is, maar je kunt de verantwoordelijkheid hiervoor niet bij de ING neer leggen. Bankieren met ING is volkomen veilig. Nogal vergaand om allerlei ingrepen te wensen waar het gros van de mensen helemaal niet op zit te wachten. Er wordt al jaren gewaarschuwd voor o.a. die z.g. Microsoft bellers. Dat je vader daarvan niet op de hoogte is, kan ik me voorstellen, maar als kind zijnde had jij je vader goed kunnen informeren / allerlei leesvoer kunnen geven over veilig bankieren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Had hij zijn TAN-codes ook op zijn PC staan dan? :shock: Of heeft hij die (meermaals) ook zelf afgegeven? Het kunnen overigens geen al gebruikte codes zijn - dan werkt de transactie niet.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
Had hij zijn TAN-codes ook op zijn PC staan dan? :shock: Of heeft hij die (meermaals) ook zelf afgegeven? Het kunnen overigens geen al gebruikte codes zijn - dan werkt de transactie niet.
TAN codes krijg je per sms op het moment dat je een betaling wil doen. Daarom begrijp ik dit ook niet helemaal.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink »

Shocking ervaring voor je vader , ontzettend vervelend.
Zn spaarcenten naar de Filistijnen , weg foetsie.
Nu maar meteen met mogelijk broers/ zussen (?) zsm onderling en in overleg met je vader zijn financiën laten regelen door 1 of 2 van jullie.
Dat is sowieso wel erg handig om nu te doen, gezien de leeftijd van je vader. Er moet straks ook natuurlijk het e.e.a geregeld worden....

En idd mijn TAN codes krijg ik ook per sms ( extra beveiliging ).

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
Moneyman schreef:
TAN codes krijg je per sms op het moment dat je een betaling wil doen. Daarom begrijp ik dit ook niet helemaal.
Dat hoeft niet, je kunt ze ook op een papieren lijst krijgen. Die zóu je vervolgens kunnen scannen en op je PC opslaan.

renewouters

Sorry, maar dat laatste is echt geen optie. Als ik een keer de limiet wil verhogen doe ik dat vlak voordat ik iets moet betalen, om het daarna direct weer te verlagen. Tijdens die tijd blijft ik bij mijn PC, zodat niemand er misbruik van kan maken.

Zangvogel

Ongelezen bericht door Zangvogel »

Ik begreep dat uw vader meteen dezelfde middag nog naar de bank is geweest. Was de transactie dan niet terug te draaien? Hij heeft het redelijk snel gemeld! Lijkt mij dat je dan je geld nog terug kan vorderen.

Gesloten