Is niet zo moeilijk. Roken in een huis waar kinderen wonen is kindermishandeling. Uit huis plaatsing van de kinderen zou de roker toch moeten doen nadenken over de gevolgen van zijn gedrag. We accepteren het toch ook niet dat een kind dag in dag uit met de riem krijgt of verrot geslagen wordt?Lowieze schreef:Ja hoor, controle aan huis of er zich minderjarige kinderen bevinden
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Handhaving rookbeleid NS op stations
Re: Handhaving rookbeleid NS op stations
De spoorwegpolitie als zodanig wordt niet meer zo genoemd. Maar er is nog wel degelijk een afdeling van de politie die zich voornamelijk concentreert op het beveiligen en handhaven van spoor en alles wat daarmee te maken heeft.Brahms schreef:Enig probleem, de Spoorwegpolitie bestaat al jaren niet meer.....
Maar personeel van Veiligheid en Service zin er meer dan voldoende, staan vaak in grotere groepen bij elkaar, en niet onbelangrijk, hebben allemaal BOA.
Dus eigenlijk hebben die rookzuilen op een station dan totaal geen nut.olaf79 schreef:Volgens wetenschappelijk onderzoek krijgt de meeroker op 7 meter afstand nog steeds grote hoeveelheid zeer schadelijke (en dodelijke) toxische stoffen binnen. Zelfs op 10 meter uit de wind was er nog een verhoogde concentratie van deze stoffen in de lucht meetbaar.breien schreef:Het rookbeleid is op grotere stations misschien hand te haven door extra controles. Ik zie het me al voor zich op station Grou/ Jirnsum. Die nietroker die daar in en uitstapt hoeft echt geen last te hebben van de roker die een metertje te ver van de paal afstaat.
Jouw stelling strookt dus niet met de wetenschappelijk bewezen feiten. Daarom is het het beste het roken helemaal uit het openbare leven te verbannen.
-
Rookdetectoren en sprinklers.Lowieze schreef: En hoe zie je die strengere handhaving voor je? Personeel of spoorwegpolitie die hele dagen de perrons in alle stations afloopt?
Nee, totaal nutteloos. Roken gewoon helemaal verbieden is het enige dat werkelijk werkt. Dat is ook nog eens goed voor de roker. Misschien stoppen ze dan eindelijk met roken.Lowieze schreef:Dus eigenlijk hebben die rookzuilen op een station dan totaal geen nut.olaf79 schreef:Volgens wetenschappelijk onderzoek krijgt de meeroker op 7 meter afstand nog steeds grote hoeveelheid zeer schadelijke (en dodelijke) toxische stoffen binnen. Zelfs op 10 meter uit de wind was er nog een verhoogde concentratie van deze stoffen in de lucht meetbaar.breien schreef:Het rookbeleid is op grotere stations misschien hand te haven door extra controles. Ik zie het me al voor zich op station Grou/ Jirnsum. Die nietroker die daar in en uitstapt hoeft echt geen last te hebben van de roker die een metertje te ver van de paal afstaat.
Jouw stelling strookt dus niet met de wetenschappelijk bewezen feiten. Daarom is het het beste het roken helemaal uit het openbare leven te verbannen.
olaf79 schreef:Is niet zo moeilijk. Roken in een huis waar kinderen wonen is kindermishandeling. Uit huis plaatsing van de kinderen zou de roker toch moeten doen nadenken over de gevolgen van zijn gedrag. We accepteren het toch ook niet dat een kind dag in dag uit met de riem krijgt of verrot geslagen wordt?Lowieze schreef:Ja hoor, controle aan huis of er zich minderjarige kinderen bevinden
Zoals met elk verbod is de handhaving belangrijk. Maar als dat niet goed geregeld is, is het geen reden het verbod dan maar op te heffen. Dan kunnen we alle stoplichten afschaffen evenals de maximum snelheid.renewouters schreef:Rookdetectoren en sprinklers.Lowieze schreef: En hoe zie je die strengere handhaving voor je? Personeel of spoorwegpolitie die hele dagen de perrons in alle stations afloopt?
Een grote pakkans icm met een zware straf helpt om het aantal overtreders te verminderen. Als je weet dat roken op een plek waar dat niet mag duur kan komen te staan (laten we zeggen 300 euro boete bij 1e overtreding en 1000 euro bij 2e of verdere) dan laat je het wel uit je hoofd. Die boetes zou je in een fonds kunnen stoppen dat roken actief ontmoedigd.
Verder is er natuurlijk ook beleid en preventieve maatregelen mogelijk. Geen sigaretten verkopen op stations. Geen rookgelegenheid bieden. Campagnes om het te ontmoedigen (die je betaalt van bovenstaande boetes). Etc.
-
Ook al ben ik een niet-roker, en heb ik nooit gerookt, ik zou toch bijna terug verlangen naar de jaren 60 toen alles nog kon en mocht... Af en toe een sigaren- of sigarettenwalm, ik heb er alleen maar weemoedige herinneringen aan... De tijd van veel meer vrijheid en blijheid, veel minder dichtgetimmerde regeltjes en veel minder mensen die nog veel meer dichtgetimmerde regeltjes willen... Veel minder bemoeizucht ook...
Is er ergens op aarde nog een plekje voor mensen als ik?
Is er ergens op aarde nog een plekje voor mensen als ik?
Pffff ,was even bang dat ik een tokkie was omdat ik sigaretten rook
Elke dag tussen 5 en 6 uur ga ik met de hond lopen , 45 min in die stank van de rook haters ,omdat ze de openhaard aanhebben .
Elke dag tussen 5 en 6 uur ga ik met de hond lopen , 45 min in die stank van de rook haters ,omdat ze de openhaard aanhebben .
-
Ach gosewijn, een tevreden roker is geen onruststoker.
Als het eigen personeel het al niet weet, dan moet het wel een nuttige pilot zijn.sjohie schreef:Wel ja! Vanuit mijn werk heb ik weet van 2, in opdracht van Prorail en NS, alleen dat zijn niet pilots waar elke conducteur of machinist weet van heeft, dus als je het die vraagt zullen ze inderdaad naar eer en geweten antwoorden dat er niks gedaan wordt. En of die pilots iets op gaan leveren wat in de praktijk toegepast gaat worden, is nog maar de vraag, daarvoor zijn het pilots..
Zeker weer zo'n project waarbij duur extern personeel een beleidsplan maakt, welke in de praktijk onuitvoerbaar is of niet werkt.
Maar sjohie, je zit schijnbaar dicht bij het vuur, dus ik/wij zijn heel nieuwsgierig wat deze pilot inhoud.
Ik zou het wel weten, (gratis advies) rookverbod-/regels nogmaals bekend maken, en daarna enkele maanden flink handhaven !
Meer dan 90 procent van het toezicht, handhaving en (extra) controle werk op stations (en in de treinen) ligt bij de afdeling Veiligheid en Service (V&S) Deze honderden medewerkers zijn gewoon bij NS in dienst. Verder heb je nog toezichthouders van ProRail welke vooral buiten de stations contoleren, bv bij overwegen en op spoorlopers. Deze medewerkers hebben allemaal BOA.olaf79 schreef:De spoorwegpolitie als zodanig wordt niet meer zo genoemd. Maar er is nog wel degelijk een afdeling van de politie die zich voornamelijk concentreert op het beveiligen en handhaven van spoor en alles wat daarmee te maken heeft.
Dan is er nog de gewone politie (landelijk) welke ondersteunt en bij de wat ernstige zaken wordt opgeroepen.
Tot zover wat ik kon vinden.
Nog meer goed en verstandig nieuws:
Vanaf heden een compleet rookverbod in het (openlucht) PSV stadion in Eindhoven.
Dat moeten ze dus ook toepassen op de stations, dus ook weg met de rookzones !
Vanaf heden een compleet rookverbod in het (openlucht) PSV stadion in Eindhoven.
Geen enkel probleem mee .
Zeg, he, hoe moet dat dan met die fakkels?Brahms schreef:Nog meer goed en verstandig nieuws:
-
Zelfs ik als roker zeg: gewoon streng handhaven. Er zijn genoeg plekken voor rokers waar het mag. Dat ik perse mijn longen wil asfalteren hoeft nog geen reden te zijn om overlast voor een ander te veroorzaken. Kwestie van opvoeding. Je veroorzaakt gewoon niet bewust overlast voor een ander, klaar.
Op een vakantie in Slowakije kwam ik op een landelijk station aan, waar een rookverbod was en ook gehandhaafd werd door de stationschef.
Alleen stond pal naast dat station een elektriciteitscentrale, die aan de dikke gele rook op bruinkool werd gestookt. Alles is relatief.
Alleen stond pal naast dat station een elektriciteitscentrale, die aan de dikke gele rook op bruinkool werd gestookt. Alles is relatief.
NS rijdt niet met dieseltreinen, dat doen alleen de zgn. "kleine" (buitenlandse) vervoerders zoals Arriva en Keolis, welke alhier het reizigersvervoer trachten over te nemen van NS, en dit doen met bakken aan Nederlands belastinggeld !gosewijn schreef:Ik hoor de tegenstanders nooit zeggen, ik stap niet in die vervuilende dieseltrein. eigenbelang misschien .
Ook straffe roker en volledig mee eens. Op de meeste stations loop ik, als ik dan toch de aandrang heb, helemaal naar het eind van het perron en onder de overkapping vandaan - ik ga er van uit dat ik dan volledig in de open lucht sta en meer dan voldoende afstand tot anderen heb om geen overlast te veroorzaken.juliomariner schreef:Zelfs ik als roker zeg: gewoon streng handhaven. Er zijn genoeg plekken voor rokers waar het mag. Dat ik perse mijn longen wil asfalteren hoeft nog geen reden te zijn om overlast voor een ander te veroorzaken. Kwestie van opvoeding. Je veroorzaakt gewoon niet bewust overlast voor een ander, klaar.
-
Als we gewoon eens rekening met elkaar zouden houden zou zo'n rookverbod helemaal niet nodig zijn. Maar ja wij Nederlanders zijn egoistisch geworden he.