Re: Dochter doet aankopen in Google Play Store: geld terug?
Geplaatst: 22 jan 2018 20:14
Ouders kunnen soms een overeenkomst, die door hun kinderen zijn gesloten, vernietigen met een beroep op artikel 1:234 BW.
Radar Forum
https://radar-forum.avrotros.nl/
Creditcard is niet beschikbaar gesteld. Account stond na eerdere aankoop open. Aankopen gebeurden nietsvermoedend door uitbreiding van de game aan te klikken in de vorm van sterren.Jesa H schreef:En hoe is Google verantwoordelijk voor uw eigen beslissing om uw creditcard aan uw dochter beschikbaar te stellen?Gerrolt schreef:Google is de link tussen consument en aanbieders van games. Google verwoordt zijn eigen verantwoordelijkheid in de accountomgeving. Wij verwachten van Google dat het hier ook gehoor aan geeft.
Daar bent u, en u alleen, verantwoordelijk voor.
U heeft zelf de creditcard gekoppeld aan een account waar uw dochter controle over heeft. U heeft derhalve uw dochter dus toegang verleend tot uw credit card. Daar bent u verantwoordelijk voor. Niet google, niet de game producent, u.Gerrolt schreef:Creditcard is niet beschikbaar gesteld. Account stond na eerdere aankoop open. Aankopen gebeurden nietsvermoedend door uitbreiding van de game aan te klikken in de vorm van sterren.Jesa H schreef:En hoe is Google verantwoordelijk voor uw eigen beslissing om uw creditcard aan uw dochter beschikbaar te stellen?Gerrolt schreef:Google is de link tussen consument en aanbieders van games. Google verwoordt zijn eigen verantwoordelijkheid in de accountomgeving. Wij verwachten van Google dat het hier ook gehoor aan geeft.
Daar bent u, en u alleen, verantwoordelijk voor.
Heeft u de teruggaveverzoek via de bank ingediend? Of rechtstreeks bij Google? Dat is mij hier niet duidelijk. Vooralsnog ga ik uit van het laatste. Wanneer zijn deze verzoeken gehonoreerd?Gerrolt schreef:In december werd ik er door mijn bank op geattendeerd dat er veel aankopen met mijn creditcard werden gedaan die niet werden vertrouwd. Het bleek dat onze dochter, zonder onze toestemming en zonder de consequenties te begrijpen, aankopen deed via de Google Playstore. Op aanraden van de bank heb ik direct mijn creditcard ontkoppeld en een teruggaveverzoek gedaan voor alle 9 aankopen van in totaal 114 euro. Een aantal (goedkope) verzoeken werd gehonoreerd en voor de rest kreeg ik alleen maar een standaard opgemaakte afwijzing.
Hoe moet ik dit lezen? Waren zij bereid zelf de aankoopbedragen terug te storten?Gerrolt schreef:Ik ben in contact gekomen met het gamebedrijf Momio, waar onze dochter de aankopen bij had gedaan. Zij wilden volledige medewerking schenken aan een teruggave, mits het account van onze dochter dan verwijderd zou worden.
Tot welke Google heb jij je gewend? Nederland?Gerrolt schreef:Ik heb in totaal 5 keer een poging gedaan bij Google tot een teruggave verzoek en hierbij steevast de mailing van het gamebedrijf Momio hier in meegenomen. Telkens kreeg ik weer dezelfde standaard afwijzing. Op aanraden van Momio heb ik via een terugbelservice voor cadeaubonnen van Google eindelijk persoonlijk contact gekregen met Google. Een standaard mailadres of telefoonnummer vind je niet..
De Googlemedewerker [naam door Moderator verwijderd], heeft op mijn teruggave verzoek geantwoord dat er standaard maar eenmalig gekeken wordt naar een teruggavemogelijkheid. Omdat er een paar kleine aankopen zijn vergoed wordt er volgens de policy van Google niet nog eens gekeken naar deze kwestie. Het vreemde is dat alle teruggave verzoeken op 1 moment zijn gedaan. Google bepaald zelf welke bedragen wel en welke niet vergoed worden.
Medewerker [naam door Moderator verwijderd] gaf daarnaast aan dat de reden voor het niet vergoeden van alle aankopen waarschijnlijk het gamebedrijf Momio is die hier geen toestemming voor heeft gegeven. Dit staat echter haaks op het verhaal dat Momio mij heeft gemaild. Zij willen wel degelijk meewerken om tot een teruggave te komen. Momio geeft zelf ook aan niet rechtstreeks in contact met Google te kunnen komen.
Het teruggavebeleid van Google is m.i. duidelijk. Indien 48u is verstreken, nadat de aankoop gedaan is, dient u in beginsel bij de ontwikkelaar te zijn. Als de ontwikkelaar vindt dat u recht heeft op een teruggave, dan zal de ontwikkelaar dit moeten uitkeren. De ontwikkelaar is Momio. U moet zich dus niet weer terug/door laten sturen naar Google, maar het met Momio afwikkelen.Gerrolt schreef:Het lijkt er op dat Google willens en wetens zelf bepaald hoe er uitvoering wordt gegeven aan het teruggavebeleid. Als ouders/consument sta je machteloos en blijf je maar heen en weer mailen naar de partijen waarvan je hoopt dat ze het gezonde verstand kunnen laten zegevieren.
Als dochterlief minderjarig is, is zij handelingsonbekwaam en mag zij alleen geld uitgeven zonder expliciete toestemming van een ouder in geval het een normale aankoop betreft die minderjarigen gewoonlijk doen. Een broodje kopen in een subway of een hamburger in de mcd is dus wat anders dan online aankopen voor een game.breien schreef:U als vader had dus het account moeten sluiten. U heeft uw dochter dus toegang gegeven tot de creditkaart. Jongeren [en zeker ook hun pappa's & mamma's] zijn altijd zeer naief en echte digibeten als het hun beter uitkomt.
Natuurlijk, kinderen hebben een creditcard.olaf79 schreef:Als dochterlief minderjarig is, is zij handelingsonbekwaam en mag zij alleen geld uitgeven zonder expliciete toestemming van een ouder in geval het een normale aankoop betreft die minderjarigen gewoonlijk doen. Een broodje kopen in een subway of een hamburger in de mcd is dus wat anders dan online aankopen voor een game.breien schreef:U als vader had dus het account moeten sluiten. U heeft uw dochter dus toegang gegeven tot de creditkaart. Jongeren [en zeker ook hun pappa's & mamma's] zijn altijd zeer naief en echte digibeten als het hun beter uitkomt.
De verkoper had dus moeten verifiëren of de koper wel meerderjarig was en of deze wel bevoegd was de aankoop te doen. Google heeft dit verzuimd en is daarmee ten minste net zo schuldig als de ouders.
Ik zou zeggen dat de koper, in dit geval de dochter, bevoegd was om de aankoop te doen. Papa geeft dochterlief een onbeschermde telefoon of tablet en onbeschermd toegang tot de creditcard.olaf79 schreef: De verkoper had dus moeten verifiëren of de koper wel meerderjarig was en of deze wel bevoegd was de aankoop te doen. Google heeft dit verzuimd en is daarmee ten minste net zo schuldig als de ouders.
Als dochter meerderjarig is heeft TS helemaal een probleem. Dan zou ze in staat moeten zijn de gevolgen van haar daden te overzien en heeft TS zijn dochter gewoon toegang gegeven tot zijn creditcard. Ik zie dan ook niet in waarom google zich verantwoordelijk zou moeten voelen voor het falen van vader.breien schreef:Ik lees nergens dat de dochter echt minderjarig is. Dat vermeldt TS niet.
Mocht de dochter van TS meerderjarig zijn, is het denk ik wel aannemelijk vast te stellen dat zij niet handelingsbekwaam is wanneer zij nog een spel speelt als 'Momio' en derhalve alsnog niet gebonden is aan de overeenkomst.breien schreef:Ik lees nergens dat de dochter echt minderjarig is. Dat vermeldt TS niet.
Misschien heb je het niet mis, maar ik vraag me af of je er dan wat van geleerd hebt. Je hebt het geld op ooghoogte in je kast gelegd en de kast is verder niet op slot. Je kunt dan de verantwoordelijkheid bij de winkel leggen en met een hoop bombarie je geld terugeisen. Dat kan. En je zult nog gelijk krijgen ook. Maar hoe zit het dan met je eigen verantwoordelijkheid in dit verhaal? Leg je de volgende keer het geld wel een paar planken hoger en zet je een slot op de kast? Zo ja, dan neem je verantwoordelijkheid voor je eigen probleem. Zo nee, dan blijf je van mening dat jouw geen enkele blaam treft en leg je daarmee de verantwoordelijkheid buiten jezelf. Ik weet wel wat ik zou kiezen.JvandeW schreef: Maar misschien heb ik het wel mis.
Het blijft de verantwoordelijkheid van de verkoper om te controleren met wie je een overeenkomst sluit.breien schreef:In dit geval is de minderjarige dochter naar een stenen winkel gegaan en kon de verkoper zien dat het een jongedame was. De verkoperhad zelfs nog kunnen vragen naar de leeftijd van de jongedame en de verkoop kunnen tegenhouden als hij het niet vertrouwde. Bij een koop via internet kan men niet zien wie er achter de computer/ laptop/ smartphone zit om aankopen te doen.JvandeW schreef:Laatste heeft mijn minderjarige dochter uit de kast waar wij wat contant geld hebben liggen enkele tientallen Euro's gepakt en is hiermee naar een elektronicawinkel gegaan om daar een telefoon van dat geld te kopen.
Zeg je nu echt dat alle transacties via de Google Playstore niet voldoen aan de regelgeving?alfatrion schreef:Het blijft de verantwoordelijkheid van de verkoper om te controleren met wie je een overeenkomst sluit.breien schreef:In dit geval is de minderjarige dochter naar een stenen winkel gegaan en kon de verkoper zien dat het een jongedame was. De verkoperhad zelfs nog kunnen vragen naar de leeftijd van de jongedame en de verkoop kunnen tegenhouden als hij het niet vertrouwde. Bij een koop via internet kan men niet zien wie er achter de computer/ laptop/ smartphone zit om aankopen te doen.JvandeW schreef:Laatste heeft mijn minderjarige dochter uit de kast waar wij wat contant geld hebben liggen enkele tientallen Euro's gepakt en is hiermee naar een elektronicawinkel gegaan om daar een telefoon van dat geld te kopen.