LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag 2018

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
frankvand
Berichten: 28
Lid geworden op: 03 mar 2012 13:23

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door frankvand »

Lady1234 schreef:@frankvand

Als u met de door u ingevulde gegevens over 2018 wat geld terug zou krijgen, wordt dat automatisch dit jaar in termijnen uitbetaald. U krijgt een voorlopige aanslag, kunt u tzt zien in uw Berichtenbox en waarschijnlijk krijgt u ook nog een verzoek van de belastingdienst om uw banknummer op te geven.
Dank voor de reactie, ik wacht het af :)

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door olaf79 »

janneliesp schreef:Mijn man en ik hebben beiden voor het eerst een voorlopige aanslag voor 2018 gekregen. Ik vraag mij een aantal zaken af:

1) Als wij betalen, genereren wij geen rendement meer over het betaalde bedrag. Mogen wij de voorlopige aanslag daarom weigeren?
U kunt niet weigeren. U kunt wel om een aanpassing of uitstel vragen. Dit gebeurd alleen als daar aanleiding toe is, bijvoorbeeld als uw situatie is veranderd. Overigens mag u een korting berekenen als u in een keer betaald. De hoogte van de korting staat op de aanslag.
2) Als de definitieve aanslag lager uitvalt, krijgen wij dan compensatie over eventueel misgelopen rendement?
Je hebt dan in sommige gevallen recht op belastingrente.
3) Waarom doet de belasting dienst na vele jaren opeens een voorlopige aanslag?
In principe krijg je elk jaar een voorlopige aanslag.
4) Kan de belastingdienst cq. staat over het geld uit voorlopige aanslagen op deze manier extra rendement genereren?
De overheid genereert geen rendement maar geeft de belastingcenten uit aan allerlei zaken zoals politie, brandweer, etc...

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door vroem »

ik dacht dat de fiscus zelf geen rente meer betaald wanneer er teruggave van teveel betaalde belasting van toepassing is.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag 2018

Ongelezen bericht door Lady1234 »

vroem schreef:ik dacht dat de fiscus zelf geen rente meer betaald wanneer er teruggave van teveel betaalde belasting van toepassing is.
Soms nog wel.


https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... nbelasting

Gesloten