Pagina 2 van 3
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 02 feb 2018 17:37
door Yvean
Het is niet relevant dat mijn TomTom Go400 pas vier jaar 'oud' is. In de aankoopovereenkomst bij dit model staat dat TomTom 'TimeLife' kaartupdates garandeert zolang dit navigatiesysteem in gebruik is. ('TimeLife' is Life-time!)
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 02 feb 2018 17:44
door Moneyman
Yvean schreef:Het is niet relevant dat mijn TomTom Go400 pas vier jaar 'oud' is. In de aankoopovereenkomst bij dit model staat dat TomTom 'TimeLife' kaartupdates garandeert zolang dit navigatiesysteem in gebruik is. ('TimeLife' is Life-time!)
De vraag is dan hoe "in gebruik zijn" gedefinieerd moet worden.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 02 feb 2018 18:35
door Yvean
De definitie van "In gebruik zijn" betekend dat het apparaat functioneert zoals bij aankoop. (of ben ik nu een beetje zwanger?)
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 02 feb 2018 19:29
door brink100
Ik probeer al een paar dagen contact op te nemen met Coolblue waar ik het apparaat heb gekocht.
Ik kan zien dat ze mijn bericht lezen, maar ik krijg geen reactie van Coolblue.
Ik ga dit nu formeel aankaarten bij Radar en Consumentenbond.
Jammer dat Radar niet meekijkt met deze blog, vind ik persoonlijk een erg minpunt.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 02 feb 2018 20:44
door Yvean
Reactie op 'Moneyman' over zijn 'vraag' omtrent de definitie van "in gebruik zijn".
Bij aankoop van een willekeurig apparaat sluit de consument met de leverancier een contract op met de voorwaarde over gebruik, garantie, voorwaarde en de te geleverde service. Of ik binnen de gestelde overeenkomst mijn aankoop dagelijks of één keer per jaar gebruik heeft de leverancier geen enkele boodschap aan. De leverancier, net als de consument, kunnen de gesloten overeenkomst die bij aanschaf is afgesproken niet eenzijdig en tussentijds eenzijdig en tussentijds naar eigen believen aanpassen of eenzijdig ontbinden.
Eveneens kan in het geval dat een aanschaf achteraf niet voldoet aan de redelijke verwachte levensduur de leverancier zelfs buiten de gestelde garantietermijn aansprakelijk gesteld worden voor reparatie, vervanging of een (geldelijke-) tegemoetkoming.
Raadpleeg het 'Consumentenrecht'. Opgenomen in het Burgerlijk wetboek.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 02 feb 2018 20:59
door Moneyman
Yvean schreef:De definitie van "In gebruik zijn" betekend dat het apparaat functioneert zoals bij aankoop. (of ben ik nu een beetje zwanger?)
Dat zou een mogelijke uitleg zijn. Ik kan me echter heel goed voorstellen dat de fabrikant ergens een andere definitie heeft opgenomen. Wat staat erover in de voorwaarden?
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 02 feb 2018 21:45
door Yvean
'TomTom' staat geregistreerd in Nederland en valt zodoende onder het Nederlandse consumentenrecht.
De voorwaarde zijn opgenomen in hun factuur, advertentiebelofte als wel op hun website ten tijde van aankoop.
Als in dit geval de leverancier bv in hun reclame-uiting een dienst propageert, in dit geval bij aanschaf van bepaalde modellen een 'Life-time' garantie op kaartupdates en zich niet aan de overeenkomst houdt is er sprake van misleiding of contractbreuk.
Alleen als het navigatiesysteem buiten de EU is aangeschaft kan er gezien verschillende wetgeving per land bv USA er andere 'maatstaven' gehanteerd worden.
Niet de consument maar het betreffende bedrijf zal zich moeten verantwoorden. (omgekeerde bewijslast)
B.v. de compensatie naar de klanten in het 'sjoemel-sofware' schandaal van verschillende Europese autofabrikanten wat betreft diesel emissies.
(Voor meer info mijn broer, advocaat civiel & consumentenrecht, gevraagd zich hier eens 'Pro Deo' verder in te verdiepen.)
Kom hier t.z.t. nog op terug...
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 15:12
door Nijogeth
'in gebruik zijn' kan ook de periode zijn dat het systeem nog wordt ondersteund met updates.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 16:08
door 16again
Nijogeth schreef:'in gebruik zijn' kan ook de periode zijn dat het systeem nog wordt ondersteund met updates.
Dat geeft de fabrikant dus een vrijbrief om op elk gewenst moment te stoppen met updates.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 17:50
door Nijogeth
Met technologische ontwikkelingen is dat niet te voorkomen, helaas. Als ik zie wat mijn navigatiesysteem van TomTom aan geheugen heeft en wat de kaarten van tegenwoordig aan geheugen gebruiken, dan snap ik heel goed dat ik die van mij niet meer kan updaten. Het gaat fysiek gewoon niet.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 18:17
door chrisd1
Nijogeth schreef:'in gebruik zijn' kan ook de periode zijn dat het systeem nog wordt ondersteund met updates.
Blijkbaar: 'zolang verkoper/TomTom het systeem gebruikt/verkoopt'?
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 18:19
door Brainfreeze
Volgens mijn bescheiden onderzoek blijft de Go400 vooralsnog voorzien van updates. Ik zie hem tenminste niet in de door mij aangetroffen lijstjes staan.
Behalve goed nieuws voor Yvean ook voor mijzelf. Verleden week nog onwetend en perfecte update uitgevoerd. Zelfs verkeersplein Joure, wat over een half jaar pas klaar is, staat er reeds compleet op.
Een update tegelijkertijd van mijn twee keer zo dure Garmin motornavigatie geeft nog immer de oude rotonde weer, welke een half jaar geleden is weggebroken. Toch een pluspuntje voor Tomtom.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 18:23
door 16again
Nijogeth schreef:Met technologische ontwikkelingen is dat niet te voorkomen, helaas. Als ik zie wat mijn navigatiesysteem van TomTom aan geheugen heeft en wat de kaarten van tegenwoordig aan geheugen gebruiken, dan snap ik heel goed dat ik die van mij niet meer kan updaten. Het gaat fysiek gewoon niet.
Zijn er dan zo veel wegen bij gekomen? Als het eerst pastte in het geheugen, dan past het nu nog steeds. Alleen wel in de resolutie van toentertijd.
Laat desnoods een deel buitenland afvallen.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 18:32
door Nijogeth
16again schreef:Nijogeth schreef:Met technologische ontwikkelingen is dat niet te voorkomen, helaas. Als ik zie wat mijn navigatiesysteem van TomTom aan geheugen heeft en wat de kaarten van tegenwoordig aan geheugen gebruiken, dan snap ik heel goed dat ik die van mij niet meer kan updaten. Het gaat fysiek gewoon niet.
Zijn er dan zo veel wegen bij gekomen? Als het eerst pastte in het geheugen, dan past het nu nog steeds. Alleen wel in de resolutie van toentertijd.
Laat desnoods een deel buitenland afvallen.
En daar zit dus het probleem. Jij verwacht dat ze daadwerkelijk tot in de eeuwigheid deze dingen blijven ondersteunen met nieuwe kaarten, terwijl men al op andere systemen is overgestapt om aan nieuwere generaties navigatiesystemen te werken, welke meer info en opties bevatten. Op een bepaald moment houdt het gewoon op. Ik ben er persoonlijk voor dat de wet er dusdanig op wordt aangepast, zodat technologische ontwikkelingen gestimuleerd worden en fabrikanten niet continue verouderde systemen moeten blijven onderhouden. 2-3 jaar zou dan een hele mooie grens zijn.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 19:05
door 16again
Nijogeth schreef:
En daar zit dus het probleem. Jij verwacht dat ze daadwerkelijk tot in de eeuwigheid deze dingen blijven ondersteunen met nieuwe kaarten, terwijl men al op andere systemen is overgestapt om aan nieuwere generaties navigatiesystemen te werken, welke meer info en opties bevatten.
Dan moet je niet adverteren met lifetime update.
Ook al zijn ze over op nieuw systeem, ik zie niet waarom TomTom dan niet iets kan doen als "save as" in het oude formaat.
Als ze vroeger kaarten konden maken in "oude" formaat, dan kunnen ze dat nog steeds.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 21:41
door Cro
TomTom geeft op haar website toch vrij duidelijk aan wat lifetime is als je het even opzoekt, het is niet levenslang, maar gratis kaart updates voor de productcyclus van het apparaat. Gaat het apparaat dus End-Of-Life, wat hier gebeurt na zo'n 5-6 jaar na lancering voor zover ik kan zien stoppen ook de gratis updates. 2-3 jaar zou ik te kort vinden zoals ik eerder ook al aangaf, maar 5-6 jaar na release vind ik zelf wel een mooie periode. Je kan niet verwachten dat een dienst als deze tot in het oneindige doorgezet zal worden en juridisch gezien hoeft dat ook niet.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 21:57
door Veldt01
Afgezien van het feit dat de visie op navigatie van TomTom al een aantal jaren redelijk achterhaald is, werkt lifetime kaartupdates (dat mag voor een net geïntruduceerd model niet ander zijn dan voor een uitlopend model) helaas enkel als er voldoende nieuwe systemen verkocht worden waar men winst op kan maken.
Lopen de verkopen terug dan werkt bovengenoemde bedrijfsstrategie niet meer en zal men een andere weg in moeten slaan om toch bestaansrecht te behouden (dat is precies wat nu dus gebeurd).
Overigens zou ik persoonlijk geen cent meer in een nieuwere versie van Tomtom stoppen aangezien de apparaten worden per vernieuwing onder het mom van interactief steeds onhandiger en zijn er inmiddels (soms zelfs bijna gratis) apps beschikbaar die makkelijker te bedienen zijn en soms qua kaartmateriaal zelfs actueler zijn.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 21:59
door chrisd1
Cro schreef:TomTom geeft op haar website toch vrij duidelijk aan wat lifetime is als je het even opzoekt, het is niet levenslang, maar gratis kaart updates voor de productcyclus van het apparaat. Gaat het apparaat dus End-Of-Life, wat hier gebeurt na zo'n 5-6 jaar na lancering voor zover ik kan zien stoppen ook de gratis updates. 2-3 jaar zou ik te kort vinden zoals ik eerder ook al aangaf, maar 5-6 jaar na release vind ik zelf wel een mooie periode....
Zelf geven ze dus aan, dat er na het aflopen van de productcyclus van een model geen updates meer komen.
Ben iig zelf blij met
Here Wego op mijn iphone; nooit geen omkijken meer naar
.
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 03 feb 2018 22:02
door 16again
Cro schreef:Gaat het apparaat dus End-Of-Life, wat hier gebeurt na zo'n 5-6 jaar na lancering voor zover ik kan zien stoppen ook de gratis updates. 2-3 jaar zou ik te kort vinden zoals ik eerder ook al aangaf, maar 5-6 jaar na release vind ik zelf wel een mooie periode.
In dit verhaal mis ik de end-of-sale datum, die ligt wel erg dicht tegen End-Of-Life datum aan
Re: TomTom heft eenzijdig TimeLife update op
Geplaatst: 04 feb 2018 11:01
door Cro
16again schreef:Cro schreef:Gaat het apparaat dus End-Of-Life, wat hier gebeurt na zo'n 5-6 jaar na lancering voor zover ik kan zien stoppen ook de gratis updates. 2-3 jaar zou ik te kort vinden zoals ik eerder ook al aangaf, maar 5-6 jaar na release vind ik zelf wel een mooie periode.
In dit verhaal mis ik de end-of-sale datum, die ligt wel erg dicht tegen End-Of-Life datum aan
Dat durf ik niet te zeggen, ik ken de End-Of-Sale datum vanuit TomTom niet, het kan natuurlijk ook zijn dat deze al even geleden maar dat retailers nog oude voorraad hebben.