Eerlijk gezegd vraag ik me af hoe de gemeente Amsterdam uit kan gaan van een forfaitair bedrag van 805,68 per persoon. Gaat het tegenwoordig niet meer om het werkelijke inkomen? En hoe komt de gemeente aan dit bedrag?fisbel schreef:Een klein beetje googelen op studeren + kwijtschelding gemeentelijke belastingen laat zien dat vrijwel altijd in deze situatie de aanvraag voor kwijtschelding vrijwel geen kans heeft. Amsterdam heeft de volgende informatie:
Samenwonend
Als je met ten minste een persoon van 18 jaar of ouder een gezamenlijke huishouding voert (partner of huisgenoot, broers, zus, opa, oma), zien we dat als een echtpaar/samenwonend. Wij nemen als norm bij twee studenten 2x het forfaitair bedrag van alleenstaanden (2 x € 805,68). Bij een andere samenstelling van twee samenwonenden gebruiken we de kwijtscheldingsnorm voor een echtpaar/samenwonend (1403,98). Dat betekent vaak een afwijzing van een verzoek om kwijtschelding bij samenwonende studenten, want 2 x € 805,68 is meer dan de kwijtscheldingsnorm voor een echtpaar/samenwonend (€ 1403,98).
In het verleden, toen de studiefinanciering nog anders in elkaar stak, konden studenten overigens vaak wel kwijtschelding krijgen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!
-
Re: Help! Geen kwijtschelding belasting omdat wij studeren!
huh? die OP was niet van mij hoor...witte angora schreef:Als je ook al geen recht op zorgtoeslag hebt, dan moet er toch wel een flink inkomen zijn, sorry hoor.thecure schreef:Die situatie is vaak wel van toepassing.kweenie schreef:Je kunt ook precies tegenovergesteld redeneren. Een student die werkt voor zijn geld zou dan waarschijnlijk geen kwijtschelding krijgen, terwijl iemand die 'niets doet' en geld leent wel kwijtscheldingen zou krijgen. Dat lijkt mij al helemaal een verkeerde situatie.
Wij werken beide en hebben drukke banen. Wij hebben geen recht op zorgtoeslag, kgb, en al helemaal geen kwijtschelding.
Maar iemand in de bijstand krijgt dit allemaal wel...
Leuk trouwens dat je je openingspost hebt verwijderd. Als je het nog terug wilt zetten, hij is 'veilig gesteld' zoals we dat hier noemen, je hoeft het alleen maar te kopiëren en terug te plakken.
En inkomen valt wel mee, ik verdien gewoon modaal, en mijn vrouw werkt parttime in de zorg.
Maar dan nog vind ik het systeem scheef. waarom wordt je 'gestraft' als je een goed salaris hebt?
Als je een goede baan hebt, dus een goede opleiding gedaan hebt, waarom moet je dan alles wel volledig betalen?
Maar goed, dat is een andere discussie...
-
Toch blijft het een kromme situatie:
Zonder inkomen, dus onder de vrijstellingsgrens, toch belasting moeten betalen omdat je 'inkomen' zou kunnen lenen?
Dan kan de regering beter meteen een lening geven aan iedereen zonder geld. Dan wordt door allen ineens netjes belasting betaald en is ook de discussie over de vrijstellingsgrens voorbij.
Zonder inkomen, dus onder de vrijstellingsgrens, toch belasting moeten betalen omdat je 'inkomen' zou kunnen lenen?
Dan kan de regering beter meteen een lening geven aan iedereen zonder geld. Dan wordt door allen ineens netjes belasting betaald en is ook de discussie over de vrijstellingsgrens voorbij.
-
Er is wel meer krom in NL dat terzijde.arvandongen schreef:Toch blijft het een kromme situatie:
Maar elke student kan gewoon WERKEN, het is niet alleen zuipen en feesten en naar school gaan als je zin hebt een keer.
Je zal heel blij moeten zijn dat we in NL zo´n leenstelsel hebben wat als je afstudeert deels of helemaal kwijtgescholden word.
Je hoeft niet bij te lenen er zijn 1000en studenten die wel willen werken en niet hun handje hoeven op te houden
-
R. Proctor schreef: Er is wel meer krom in NL dat terzijde.
Maar elke student kan gewoon WERKEN, het is niet alleen zuipen en feesten en naar school gaan als je zin hebt een keer.
Je zal heel blij moeten zijn dat we in NL zo´n leenstelsel hebben wat als je afstudeert deels of helemaal kwijtgescholden word.
Je hoeft niet bij te lenen er zijn 1000en studenten die wel willen werken en niet hun handje hoeven op te houden
Ik ben het eens dat de studenten de belasting moeten betalen. Ze zouden slim genoeg moeten zijn om de financiële gevolgen van hun keuzes te kunnen inschatten.
Mijn bijdrage belicht een ander aspect:
Als je geen inkomen hebt kan je vrijstelling vragen voor die belastingen. Lenen is geen inkomen. Het argument dat de gemeente gebruikt is mijns inziens niet valide.
Dat een student zou kunnen werken, doet niet ter zake. Hetzelfde geldt voor een bijstandsmoeder en een dakloze. Die krijgen onder voorwaarden wel vrijstelling.