LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgverzekeraar IZA stuur rekening vanwege debiteurenrisico

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
BreejKC

Re: Zorgverzekeraar IZA stuur rekening vanwege debiteurenrisico

Ongelezen bericht door BreejKC »

Voor diegenen die het stukje in mijn reactie betreffende het zelf betalen van de zorgverleners niet goed gelezen of niet goed begrepen hebben: Ik schreef: De zorgverlener, zoals veel tandartsen al doen, stuurt de rekening naar de patiënt. Deze declareert de rekening bij de zorgverzekeraar en de patiënt betaald die rekening als het bedrag van de zorgverzekeraar ontvangen is.

Bij hoge rekeningen kan zo'n vergoeding door de zorgverzekeraar wel eens lang duren, maar dat ligt dan binnen de risicosfeer van de zorgverlener. Overigens is het bij sommige zorgverleners ook niet ongebruikelijk dat rekeningen maanden, soms jaren, na de behandeling pas bij de zorgverzekeraars worden ingediend. Kennelijk geeft dit dus weer dat die zorgverleners, of hun organisaties die er achter zitten, niet erg efficiënt gericht zijn op het betaald krijgen van het geld waar zij recht op hebben. Andersom, als de patiënt dus wacht op de vergoeding van de zorgverzekeraar voordat hij de rekening voldoet, moet die zorgverlener ook maar wat extra geduld hebben. Overigens zijn er bij de niet al te hoge rekeningen van zorgverleners meer dan genoeg zorgverzekeraars die deze binnen redelijk korte termijn vergoeden.

Lowieze

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
Lowieze schreef:Welnee, u kunt uw eigen declaraties nakijken als u inlogt bij uw zorgverzekeraar. Natuurlijk kunnen ze via de telefoon geen persoonlijke zaken bespreken, dan zou iederen zich voor u uit kunnen geven.
Behoort de verzekeraar dan bij "privacy gevoelige" telefonische vragen je niet te verwijzen naar de inlog pagina van de verzekeraar ?
Natuurlijk, maar ik lees nergens dat dat niet gebeurd is. TS is hier al door verschillende forummers op gewezen, maar gaat hier niet op in.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

BreejKC schreef:Uit het antwoord van Josje van IZA blijkt dat die € 6,26 debiteurenrisico een extra opslag is bovenop het bedrag dat verzekerden aan hen moeten betalen. Een restbedrag van € 20,00 dat aan IZA voldaan moet worden wordt dus € 26,26. Als verzekerden dus alleen die € 20,00 hebben voldaan, dan blijft dat bedrag van € 6,26 bij hen openstaan als 'nog te betalen'.
Ik lees dat niet in het antwoord van Josje, zoals dat hieronder al is geciteerd. Ik zie nergens in dit topic een concrete onderbouwing waaruit blijkt dat die € 6,26 een toeslag óp het (resterende) factuurbedrag is.

Gesloten