LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Hier kan je jouw mening kwijt over (digitale) televisie.
angel1978

Re: Het gebruik van je en jij bij bedrijven en instellingen

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
angel1978 schreef:
witte angora schreef: Eigenlijk vind ik dat je als bedrijf niks te willen hebt. Ik wil die afstand namelijk wel. Een andere gebruiker noemt Ikea als voorbeeld, sorry, ik kom er al jaren, maar ik ben nog steeds niet aan dat Hey... en ge-je en ge-jou gewend. Ik zeg er niks van, omdat dat geen nut heeft, maar prettig vind ik het niet. Ik kom er dan ook niet zo heel vaak. Heb de mailing ook stopgezet.
Grappig. In mijn beleving heeft de klant niets te willen in deze ( net als TS ) en mag elk bedrijf daar zijn/haar eigen keuze in maken. Of een klant dat prettig vindt of niet, moet deze natuurlijk helemaal zelf weten en of je dan het bedrijf nog bezoekt of niet natuurlijk ook. Maar het kan niet zo zijn dat een deel van de mensen hun wil gaat opleggen aan een ander alleen maar omdat ze dat zelf het prettigst vinden.
Precies wat kweenie zegt. Zie mijn mening over de Ikea. Hun mailing heb ik stopgezet, en ik kom er niet zo vaak vanwege hun geje en gejij en dat rare 'Hey'... Ik ben geen schooljongen die tot de orde moet worden geroepen, maar zo voelt het wel. Terwijl de medewerkers zelf mij dus wél met 'U' aanspreken. Maar ik heb nu eenmaal een beeld van dat bedrijf, en dat verandert niet meer zo snel, ook al weten mensen op de werkvloer wel de juiste toon te zetten.

En dat een klant niks te willen heeft, nou... de klant bepaalt toch echt zelf waar hij koopt en wat hij koopt.
Dat zeg ik toch eigenlijk ook.. Je bepaalt zelf waar je iets koopt. Wat je echter als klant NIET bepaalt is hoe je aangesproken wordt als je toch voor die winkel kiest. Dat mag het bedrijf gelukkig zelf bepalen.

angel1978

Ik ben geen schooljongen die tot de orde moet worden geroepen, maar zo voelt het wel
Tja, iemand die zo in je of jij staat is daar toch echt zelf de oorzaak van.
Dat is nu precies de reden waarom sommige bedrijven en/of mensen er bewust voor kiezen om geen u te gebruiken. Juist door de ondertoon van superioriteit die sommigen eraan koppelen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef: Nee dan begrijp je me verkeerd. Het gaat er niet om welke vorm je wenst te gebruiken, daar ga je zelf over. TS heeft hier duidelijk een keuze in gemaakt. TS wil echter de vorm waarin ontvangen wordt aan de andere partij opdringen en daar mag een bedrijf een eigen keuze in maken. Dat is niet aan TS.
Klopt, dat is de strekking van de TS. En daar kan ik me zelf niet in vinden. Net zoals ik heus wel begrijp dat jongeren er niet op zitten te wachten met 'U' aangesproken te worden, en al helemaal niet door ouderen... Het bedrijf mag inderdaad zijn doelgroep bepalen, het is de klant zelf die bepaalt of hij tot die doelgroep wil behoren.

witte angora

angel1978 schreef:
Ik ben geen schooljongen die tot de orde moet worden geroepen, maar zo voelt het wel
Tja, iemand die zo in je of jij staat is daar toch echt zelf de oorzaak van.
Dat is nu precies de reden waarom sommige bedrijven en/of mensen er bewust voor kiezen om geen u te gebruiken. Juist door de ondertoon van superioriteit die sommigen eraan koppelen.
Ho ho, ik heb het dus over dat 'Hey' van de Ikea in de mails. Niet over je en jou.

angel1978

Dan begreep ik je verkeerd, waarschijnlijk omdat je het in een adem noemt, maar dus blijkbaar niet zo bedoelde.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

MichielFRL schreef:U creeert afstand en dat is ongewenst. We zijn allemaal hetzelfde en laten we ons dan ook zo gedragen.
Die afstand is in zakelijke omgang is juist bijzonder prettig en wat mij betreft gewenst. Dat heeft niets te maken met allemaal hetzelfde zijn.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Wat mij opvalt bij deze discussie (die her en der regelmatig opduikt) is dat degenen die zich zo ergeren aan tutoyeren vaak een directe koppeling met respect en gezag leggen. In mijn optiek zit dáár vaak de kern van het probleem.

Mijn kinderen spreken mij met "je" aan. Betekent dat dan dat zij geen respect voor mij hebben? Gelukkig niet. Respect verdien je, dat dwing je niet af - en zeker niet met opgedrongen omgangsvormen. Respect blijkt niet uit de gekozen woorden, maar veel meer uit de manier waarop ze uitgesproken worden en waarop je iemand bejegent.

Persoonlijk ben ik veel meer van de je-vorm dan van de u-vorm. Maar tegelijk merk ik dat ik sommige mensen automatisch met u aanspreek. In mijn vak is het belangrijk om de verbinding te zoeken met degene tegenover je, en tegelijk de (nood)zakelijke afstand te bewaren. De aanspreekvorm is slechts een klein onderdeel van het instrumentarium wat mij daarvoor ten dienste staat: een open en vriendelijke houding doet veel meer dan een u-vorm.

Dat gezegd hebbende, vind ik de toon en inhoud van de openingspost ook niet van veel respect getuigen. Ik zie daar iemand die zich enorm opwindt (gezien de overdadig aanwezige hoofdletters en uitroeptekens) en iemand die behoorlijk overtuigd is van de juistheid van zijn eigen visie. Prima, maar als dat ook de uitstraling is die je omgangsvormen beheerst, zul je waarschijnlijk ook weinig respect terug ontvangen.

Laat iedereen in zijn waarde en maak je niet te druk over zaken die je toch niet gaat veranderen.

Hakuna matata :wink:

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

harkja schreef:Mensen die in onze winkel onze aanbiedingen kopen spreken mij altijd aan met Meneer.
Zal wel door mijn leeftijd komen ik ben al 42 !
Al !!! U begint net. :lol:

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je met de voornaam + jaartal hier komt, dus geen achternaam zal ik U wel met jou aanspreken.
Net als Donald Trump die ouder en hogere functie heeft zal ik ook die Jij bak op een Arjen Lubach niveau aanspreken!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Klaas Jan schreef:
MichielFRL schreef:U creeert afstand en dat is ongewenst. We zijn allemaal hetzelfde en laten we ons dan ook zo gedragen.
Die afstand is in zakelijke omgang is juist bijzonder prettig en wat mij betreft gewenst. Dat heeft niets te maken met allemaal hetzelfde zijn.
Gelukkig kan iedereen kiezen waar hij of zij klant wil worden. Ander voorbeeld, de één voelt zich prettig bij een dozenschuiver zoals Aldi of Mediamarkt, de ander wil daar nog niet dood worden gevonden en wil liever naar een winkel met een traditionelere uitstraling. Prima. Maar dan zou het vreemd zijn als je vervolgens naar zo'n dozenschuiver gaat een je beklaagt dat die niet is zoals de meer traditionele winkel.

scontra

Ongelezen bericht door scontra »

MichielFRL schreef:
U creeert afstand en dat is ongewenst. We zijn allemaal hetzelfde en laten we ons dan ook zo gedragen.
Wie bepaald wat "ik" gewenst of ongewenst vindt en enige afstand kan helemaal geen kwaad, naar "mijn" behoefte althans.
Als we allemaal hetzelfde zijn (gelukkig is dat niet zo) en ons als zodanig zouden moeten gedragen dan stem ik in het as. en bindend " u of jij" referendum voor 'u' als aanspreektitel. :lol:
Je zult wel moeten accepteren hoe je wordt aangesproken, als het tenminste binnen de algemeen geaccepteerde fatsoensnormen blijft, maar dat wil nog niet zeggen dat je er zelf in hoeft mee te gaan.

"Zeg maar jij tegen mij, want ik heb de pets aan u". (let op de klemtoon die u gebruikt bij de laatste twee woorden)

witte angora

kweenie schreef:
Klaas Jan schreef:
Gelukkig kan iedereen kiezen waar hij of zij klant wil worden. Ander voorbeeld, de één voelt zich prettig bij een dozenschuiver zoals Aldi of Mediamarkt, de ander wil daar nog niet dood worden gevonden en wil liever naar een winkel met een traditionelere uitstraling. Prima. Maar dan zou het vreemd zijn als je vervolgens naar zo'n dozenschuiver gaat een je beklaagt dat die niet is zoals de meer traditionele winkel.
Toch is dat dus exact wat er gebeurt. Onlangs 'moest' ik bij een Ikea in de buurt zijn, om er voor een auto te kijken. Als ik dan bij zo'n handelaar geweest ben, heb ik tijd nodig om alle indrukken te verwerken en alles voor mezelf helder te krijgen. Dus, rond het middaguur, naar de Ikea voor een gratis bak koffie en een kleinigheidje erbij. Het viel me op hoe ongelooflijk veel ouderen er in het restaurant zaten. Met uiteraard koffie of thee, of een 'maaltijd' van een paar euro. Nauwelijks jongeren. En dat was niet alleen dat filiaal, ik ben in het verleden ook wel elders geweest, ook stampvol met ouderen, hadden twee mensen samen een ontbijtje voor 1 euro, de tweede bak koffie was toch al gratis.. :mrgreen: Niet echt de doelgroep, vermoedelijk.

Overigens kun je 'je' en 'jij' op een respectvolle manier gebruiken, en 'U' kan er op een bijzonder onbeleefde manier uit komen...

witte angora

fonsflons schreef:
witte angora schreef: En dat was niet alleen dat filiaal, ik ben in het verleden ook wel elders geweest, ook stampvol met ouderen, hadden twee mensen samen een ontbijtje voor 1 euro, de tweede bak koffie was toch al gratis.
Ik denk dat deze mensen een doelgroep vertegenwoordigen die geen probleem hebben met je of jij (respectvol.) De doelgroep die daar wel problemen mee heeft zit met de pink omhoog aan het servies (generaliserend.) :lol:
Toch zou het wel kunnen verklaren waarom in het restaurant mensen, tegen het bedrijfsbeleid in, met 'u' worden aangesproken...

Het is een beetje wrang, maar het zou me niks verbazen als de wet op de grote getallen (of zoiets) hier het doel heeft bereikt wat de topicstarter voor ogen heeft. :wink:

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

kweenie schreef:
Klaas Jan schreef:
Dat was niet mijn punt. Ik lees het maar als een toevoeging.
Het gaat mij niet om winkel a of b en het stoort me ook niet dusdanig dat dat mijn keuze voor of tegen bedrijven bepaalt.
Nogmaals, zakelijke contacten, dan graag wat afstand en wat mij betreft u en zeker geen voornaam.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vind het wel grappig dat Ikea hier aangehaald wordt. Heb die mailing ook, met dat Hey en gejij en gejou. Maar ik beschouw dat niet als persoonlijk aan mij gericht.

Ben verleden jaar verscheidene keren bij Ikea geweest ivm verschillende aankopen en moest soms ook iets vragen aan een medewerker of medewerkster. Alle keren werd door hen U gebruikt, ook door de kassamedewerkers. Uiteraard sprak ik ook hen aan met U.

kweenie

Dat 'hej' is gewoon Zweeds voor goedendag, als verwijzing naar hun Zweedse afkomst. Verder gebruiken ze gewoon normale Nederlandse woorden en geen populaire straattaal of zo. Alleen spreken ze mensen aan met je en jij in plaats van met u. Een bericht met taalgebruik zoals in die bank-suggestie zul je dus nooit krijgen.

kweenie

scontra schreef:
MichielFRL schreef:
U creeert afstand en dat is ongewenst. We zijn allemaal hetzelfde en laten we ons dan ook zo gedragen.
Wie bepaald wat "ik" gewenst of ongewenst vindt en enige afstand kan helemaal geen kwaad, naar "mijn" behoefte althans.
Als we allemaal hetzelfde zijn (gelukkig is dat niet zo) en ons als zodanig zouden moeten gedragen dan stem ik in het as. en bindend " u of jij" referendum voor 'u' als aanspreektitel. :lol:
In een gesprek bepaalt primair de gesprekspartner hoe iemand wordt aangesproken. En als diegene daarvoor je en jij gebruikt, dan vindt diegene blijkbaar dat de afstand die 'u' genereert op dat moment ongewenst is.

witte angora

kweenie schreef:Dat 'hej' is gewoon Zweeds voor goedendag, als verwijzing naar hun Zweedse afkomst.
Dat weet ik. Daar zijn ze ook duidelijk over. Alleen is dit niet Zweden, ik spreek geen Zweeds, en 'hej' lijkt wel heel erg veel op het Nederlandse 'hey'. En dat betekent hier beslist geen 'goedendag'. Waarbij de rest van de mail gewoon in het Nederlands is, dat ook nog. :wink:

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Als ik eerlijk ben, vind ik dat in zakelijke correspondentie best wel 'U' gebruikt mag worden.
Neem aan dat je "u" (kleine letter) , de beleefdheidsvorm bedoelt en niet "U" (grote letter) , de God status.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/821/

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

bprosman schreef:
Als ik eerlijk ben, vind ik dat in zakelijke correspondentie best wel 'U' gebruikt mag worden.
Neem aan dat je "u" (kleine letter) , de beleefdheidsvorm bedoelt en niet "U" (grote letter) , de God status.

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/821/
Het is anders nog niet echt lang geleden dat u met de hoofdletter U geschreven werd. :D :D

Gesloten