Pagina 2 van 3
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 11 apr 2018 14:09
door sjohie
Moneyman schreef:Erthanax schreef:Waardevolle tip, voor het onwaarschijnlijke geval dat ik per trein van Breda naar Knokke zou willen reizen.
Nou, zeg dat. Wat de meerwaarde van de verhalen voor de consument in het algemeen is, is mij een raadsel.
Inderdaad, dit is wel érg ingezoomd op een vrij specifiek geval...
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 11 apr 2018 14:10
door angel1978
Dat specifieke geval wil gewoon aandacht..
En dat is weer gelukt.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 11 apr 2018 14:17
door Erthanax
Ja, het topic heeft weer een schop omhoog gekregen, maar er is toch niemand die er een touw aan vast kan knopen.
Op zich vind ik grensoverschrijdend OV wel een aardig onderwerp, maar dan wel graag op een begrijpelijke manier.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 11 apr 2018 14:42
door Miepje1
Ik begrijp sowieso niet waarom al dat gehannes nodig is. Het NS-serviceforum staat ook vol met dit soort vragen. Vaak zeer vermakelijk om te lezen.
'Vroeger' kocht je een kaartje, enkel of retour, of een abonnement. Tegenwoordig moet je eerst een HBO-opleiding 'OV' volgen om ook maar enigszins wijs te worden uit de ongelooflijke warwinkel van kaartsoorten, tijden, kortingen en wat dies meer zij.
Het lijkt zo leuk, één kaart voor al het openbaar vervoer. Het is het tegendeel geworden.
Vroeger ging ik dus 6 maanden per jaar met de trein naar het werk - gelukkig kan ik nu de fiets pakken.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 11 apr 2018 15:02
door angel1978
het is nog steeds zo simpel, als je dat wilt.. je koopt gewoon een kaartje.
Of je schaft een OV met automatisch opladen aan en je hoeft helemaal nergens meer naar te kijken en zelfs het 'kaartje' kopen is er dan niet meer bij.
Maar ja, Nederlanders willen het onderste uit de kan, korting op korting en elke cent besparen die maar kan.. Dan wordt het een zoektocht die het helemaal niet hoeft te zijn.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 08:49
door renewouters
venantius schreef:nu geen concurrent meer heeft
Ik zie de laatste tijd wel een grappige trend op dit forum (en andere fora). Aan de ene kant wordt er geklaagd over marktwerking, maar als het even niet naar wens is wordt er geklaagd over gebrek aan concurrentie. Wat willen we nu eigenlijk?
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 09:08
door angel1978
renewouters schreef:venantius schreef:nu geen concurrent meer heeft
Ik zie de laatste tijd wel een grappige trend op dit forum (en andere fora). Aan de ene kant wordt er geklaagd over marktwerking, maar als het even niet naar wens is wordt er geklaagd over gebrek aan concurrentie. Wat willen we nu eigenlijk?
Lijkt me duidelijk. Niets betalen maar wel de beste service.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 09:14
door witte angora
venantius schreef:Als je in het weekend veel wil besparen en toch snel wil reizen splits dan bijv. Breda-Noorderkempen en Noorderkempen-Knokke
Een weekendretour Breda-Knokke op 14 en 15 april via website NS kost 73,60 euro.
Een weekendretour Breda-Noorderkempen kost 10 euro bij NS met weekend-vrij en 18,80 euro zonder weekend-vrij
Een weekendretour Noorderkempen-Knokke op 14 en 15 april via NMBS kost 23,20 euro
Je hoeft dan ook niet via het boemeltje in Roosendaal wat weliswaar nog 4,80 euro minder kost maar met slechte aansluiting
Een verschil op een retourtje (met reistijd van ca. 3.10 uur) van ruim 40 euro, waar je dus bijna niks voor hoeft te doen..
Dus om 20 euro uit te sparen moet je 3 kaartjes hebben? Het weekend-vrij abonnement, een kaartje Breda-Noorderkempen, en een kaartje Noorderkempen-Knokke, en dat weer terug ook?
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 11:33
door Miepje1
angel1978 schreef:het is nog steeds zo simpel, als je dat wilt.. je koopt gewoon een kaartje.
Of je schaft een OV met automatisch opladen aan en je hoeft helemaal nergens meer naar te kijken en zelfs het 'kaartje' kopen is er dan niet meer bij.
Maar ja, Nederlanders willen het onderste uit de kan, korting op korting en elke cent besparen die maar kan.. Dan wordt het een zoektocht die het helemaal niet hoeft te zijn.
Nee, dat bedoel ik nu. Zie het voorbeeld van de topicstarter. Ik kan als ik naar een vriendin in Rotterdam wil reizen 'gewoon' een kaartje kopen. Maar als ik even wacht op een aanbieding van een bepaald bedrijf (of van de NS zelf), betaal ik voor datzelfde 'kaartje' nog niet de helft. Alleen dan moet ik precies opletten hoe láát ik dan in die trein mag zitten.
Nou kan ik dat allemaal wel maar het is dus niet makkelijker geworden. Ook met een OV-kaart niet. Ik heb een kaart voor de bus, voor noodgevallen, want je kan niet meer met geld betalen in de bus. Geen punt. Maar met die kaart mag ik dan weer niet in de trein, tenzij ik hem speciaal activeer en er geld op zet. En ook dan moet ik nog uitkijken hoe laat ik wil reizen, en op welke dag, en op welk uur.
Het NS-serviceforum is net zo druk als het forum hier. Dat zegt toch wel iets
Overigens heb ik al weer een 'kaartje' liggen voor een reisje - dankzij de grote drogisterijketen die ze verkoopt. Eenmalig, niet te gebruiken in de spits.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 11:38
door angel1978
dat bedoel ik dus.. Je wilt ook nog eens het onderste uit de kan.
Ik heb gewoon een OV met automatisch opladen en hoef nergens naar te kijken.. Kan instappen in bus en trein, hoef niets van te voren te regelen en nooit contant geld bij me te hebben, maar kan wel gewoon reizen.
Het kan dus heel simpel... Maar ja, als je het onderste uit de kan wil en overal korting op wilt hebben, dan wordt het ingewikkelder, maar daar kies je zelf voor. Dat was voor de Ov-kaart niet anders overigens.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 12:14
door Beertje1975
Als je eventueel goedkoop wilt reizen met het openbaar vervoer. Indien je de combiticket koop voor trein + icbus (DB) koopt is dit de goedkoopste manier. Je dient dit wel onilne te je tickets te reserveren. Bijvoorbeeld Brugge - Rotterdam via IC bus Antwerpen - Eindhoven. Dit is het voordeligste tarief. Ongeacht je leeftijd. Ik woon zelf in Eindhoven en neem regelmatig de IC bus, van Eindhoven - Antwerpen en ga dan ik Antwerpen verder met de trein naar Brugge of Oostende. Ik betaal maar 16,90 euro enkel voor het hele traject. Dit heeft te maken met de reservering van de bus. Je kunt deze reserveren bij de NMBS, Deutsche bahn en bij NS Inte.rnationaal. . Indien deze bij NS is uitverkocht, kijk je bij de NMBS en bij de Deutsche Bahn. Deze hebben ze nog meer ticket dan de NS. Voor Antwerpen -Rotterdam is de Flixbus ook een optie. Je kunt al voor 7,00 euro enkel op dit traject reizen met d eFlixbus, indien je op tijd reserveert. Flixbus en ICbus maak ik veel gebruik van. Is een alternatief.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 15:50
door witte angora
Als je naar Antwerpen wilt, en je hebt een weekendvrij abonnement van de ns, ben je voor een enkele rit 8 euro kwijt. Ben je nog sneller ook. Ok, het is een euro duurder met de bus, dat is waar.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 18:32
door gosewijn
Ik mis de 65 + korting nog .
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 12 apr 2018 21:22
door olaf79
angel1978 schreef:dat bedoel ik dus.. Je wilt ook nog eens het onderste uit de kan.
Ik heb gewoon een OV met automatisch opladen en hoef nergens naar te kijken.. Kan instappen in bus en trein, hoef niets van te voren te regelen en nooit contant geld bij me te hebben, maar kan wel gewoon reizen.
Het kan dus heel simpel... Maar ja, als je het onderste uit de kan wil en overal korting op wilt hebben, dan wordt het ingewikkelder, maar daar kies je zelf voor. Dat was voor de Ov-kaart niet anders overigens.
Nog makkelijker: ov chipkaart op een daarvoor geschikte telefoon en simkaart zetten en je kunt zelfs je portemmonnaie thuislaten. Alleen je mobiel niet kwijtraken want dan strand je bij de poortjes!
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 07 jun 2018 15:14
door pieter90
En toch vind ik dat degene die dit topic is begonnen, wel een behoorlijk punt heeft.
De IC Brussel wordt voor de meeste reizigers 50-70% duurder, en de reistijd is ongeveer hetzelfde als 20 jaar geleden.
Voor een trein die in een uurtje van Amsterdam naar Brussel rijdt, wil ik best een stuk meer betalen (dat was het idee). Maar nu dat niet gehaald wordt en er gewoon even langzaam wordt gereden als altijd. Amsterdam CS - Brussel CS kost 48,60 euro per persoon nu, regulier tarief. En wat krijg je voor terug? Een reistijd van 2 uur 48 minuten...
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 07 jun 2018 15:40
door Beertje1975
pieter90 schreef:En toch vind ik dat degene die dit topic is begonnen, wel een behoorlijk punt heeft.
De IC Brussel wordt voor de meeste reizigers 50-70% duurder, en de reistijd is ongeveer hetzelfde als 20 jaar geleden.
Voor een trein die in een uurtje van Amsterdam naar Brussel rijdt, wil ik best een stuk meer betalen (dat was het idee). Maar nu dat niet gehaald wordt en er gewoon even langzaam wordt gereden als altijd. Amsterdam CS - Brussel CS kost 48,60 euro per persoon nu, regulier tarief. En wat krijg je voor terug? Een reistijd van 2 uur 48 minuten...
Voor mij is is het goedkoper geworden, dat heeft te maken dat de icbus hebben naar Antwerpen. dan betaal je 9,.00 euro voor bus, indien je verder reist in Belgie (plaats maakt niet uit) betaal je 7,90 euro. Dus je betaal 16,90 euro enkel reis in totaal. Je dient deze bus wel van te voren te reserveren. Hoe eerder je reserveert, dan kan je voor 16,90 naar Brugge, Oostende, Gent, Brussel, bestemming maakt niks uit. Wat je tevens dient te doen te doen is bij niet allen bij NS internantional kijken, maar ook bij NMBS international of bij DB. Heb al regelmatig mijn treintickets of trein + bustickets bij de NMBS gekocht of bij de DB omdat ze daar goedkoper zijn. De internationale treintickets zijn namelijk afhankelijk van hoe vroeg dat je je ticket boekt.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 07 jun 2018 17:32
door pieter90
Beertje1975 schreef:
Voor mij is is het goedkoper geworden, dat heeft te maken dat de icbus hebben naar Antwerpen. dan betaal je 9,.00 euro voor bus
Dat is een ander traject (Dusseldorf - Roermond - Eindhoven - Antwerpen), heeft weinig met het traject Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel te maken.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 07 jun 2018 19:25
door Beertje1975
pieter90 schreef:Beertje1975 schreef:
Voor mij is is het goedkoper geworden, dat heeft te maken dat de icbus hebben naar Antwerpen. dan betaal je 9,.00 euro voor bus
Dat is een ander traject (Dusseldorf - Roermond - Eindhoven - Antwerpen), heeft weinig met het traject Amsterdam - Rotterdam - Antwerpen - Brussel te maken.
Ik gaf deze reactie omdat je aangaf dat het voor de meeste mensen duurder is geworden. Vandaar dat ik aangaf dat het voor mij goedkoper is geworden. dat komt omdat ik voor deze constructie kies. Ik woon in Eindoven, dus vandaar dat ik Eindhoven dan op de ICbus stap. Als je goedkoop van Amsterdam naar Brussel wilt reizen, kan het ook eventueel ook met de Flixbus. Deze stopt bij station Brussel Noord of bij Zaventem. Indien je op tijd je ticket online boekt kan je voor 10,99 euro enkel van Amsterdam naar Brussel reizen en indien ook weer terug. Het is allen verstandig om je tickets online te kopen en niet bij de bus. Online is goedkoper. Ik gebruik de IC bus/treincombinatie of de Flixbus. Dat is eventueel ook een alternatief. heb je eventueel ook kortingkaart voor binnen- en of buitenland.
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 25 aug 2018 09:23
door BL2
ipv de bestaande HSL via Roosendaal
Er is geen HSL via Roosendaal......
Re: schrappen HSL Rotterdam-Rsd-Antwerpen (door wanbestuur?)
Geplaatst: 25 aug 2018 11:49
door Moneyman
venantius schreef:en ik zie het nut van deze dure nieuwe verbinding eigenlijk ook niet, maar reizigers wordt toch nooit wat gevraagd.. Wel handig natuurlijk voor de west en midden brabanders..
Onzin. Er wordt wel degelijk vaak onderzoek gedaan naar de mening van reizigers. Alleen kan je het in een tijd waarin de sporen overvol zijn en de dienstregeling per 6 seconden wordt berekend, niet iedereen op ieder bedenkbaar traject naar de zin maken. Wen er maar aan.