LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gestolen fiets teruggeven aan doorverkoper

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
stofzuigertje

Re: Gestolen fiets teruggeven aan doorverkoper

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als het een weekje slecht weer is mis ik mijn E bike niet!
Dan pak ik wel de auto.... dus week later aangifte doen kan.

Ook studenten na een weekje vrij die hun fiets misten.... komt voor.
Het vrijgeven en doorverkopen van gevonden en nog niet gestolen fietsen... daar moet redelijke tijd tussen zitten.
Vooral omdat naast online je ook soms enkele dagen moet wachten voor aangifte.

Postcode inslaan met slagcijfers en 06xxxx-xxxx er bij en deze E bike word lastig verkoopbaar want bij weg slijpen houd je geen frame over!
Wel na inslaan even met verf in leuk kleurtje insmeren en het blijft jarenlang goed leesbaar, mijn E bike is nu 9,5 jaren jong!

R.DonkerDaleman

Ongelezen bericht door R.DonkerDaleman »

Deze man heeft geen winkel repareert zijn fietsen gewoon thuis. Wij vroegen ook aan de politie heeft deze man bewijs dat hij de fiets gekocht heeft. Deze begonnen te lachen en meldden dat is niet niet mochten mededelen. En Meint de fiets weigeren wij ook om terug te brengen, dus nu komt de politie hem halen. Wij kregen ook te horen dat de man goed had gehandeld hij had na gegaan of de fiets als gestolen stond geregistreerd. En dat stond die op dat moment nog niet. Daarom altijd meteen aangifte doen.

Teunbosseman
Contacteer:

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

R.DonkerDaleman schreef:Deze man heeft geen winkel repareert zijn fietsen gewoon thuis. Wij vroegen ook aan de politie heeft deze man bewijs dat hij de fiets gekocht heeft. Deze begonnen te lachen en meldden dat is niet niet mochten mededelen. En Meint de fiets weigeren wij ook om terug te brengen, dus nu komt de politie hem halen. Wij kregen ook te horen dat de man goed had gehandeld hij had na gegaan of de fiets als gestolen stond geregistreerd. En dat stond die op dat moment nog niet. Daarom altijd meteen aangifte doen.

En is dit geen optie ? Hoe hoog zouden die kosten kunnen zijn ? Zadel van de Action 5,99, lamp van de Action, 2,99, poetsen met action interierspray 1,99
11 euro materiaal, 9 euro arbeid bv = 20 euro. Aub wees er blij mee.

Jij je fiets terug, werkend en wel. Wel een grote deuk in het vertrouwen in rechtspraak maar daar zal ook weer overheen te komen zijn.
Ook werden we gebeld of wij de onkosten die de man had gemaakt aan onze fiets wouden vergoeden? Nee, wij hadden toch er niet om gevraagd dat hij de fiets zou stelen en hem dan zou gaan opknappen.

yan

Ongelezen bericht door yan »

U heeft de fiets eerst gekocht, dus deze is gewoon van u.
Zeker niet afgeven, zeg maar dat ie toch niet meer lekker reed en met het oud ijzer is meegegaan

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

"U heeft de fiets eerst gekocht, dus deze is gewoon van u."
Uit het wetboek van Yan?

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

Teunbosseman schreef:..

En is dit geen optie ? Hoe hoog zouden die kosten kunnen zijn ? Zadel van de Action 5,99, lamp van de Action, 2,99, poetsen met action interierspray 1,99

Jij je fiets terug, werkend en wel. Wel een grote deuk in het vertrouwen in rechtspraak maar daar zal ook weer overheen te komen zijn.
Ook werden we gebeld of wij de onkosten die de man had gemaakt aan onze fiets wouden vergoeden? Nee, wij hadden toch er niet om gevraagd dat hij de fiets zou stelen en hem dan zou gaan opknappen.
Dat aanbod werd gedaan toen de doorverkoper dacht de fiets kwijt te zijn. Inmiddels weet ie dat de politie zijn verhaal ondersteunt (terecht of niet), dus dat aanbod wordt natuurlijk nu niet meer gedaan.

Teunbosseman
Contacteer:

tttlocke schreef:
Teunbosseman schreef:..

Dat aanbod werd gedaan toen de doorverkoper dacht de fiets kwijt te zijn. Inmiddels weet ie dat de politie zijn verhaal ondersteunt (terecht of niet), dus dat aanbod wordt natuurlijk nu niet meer gedaan.
En hoe weet jij dat het aanbod niet meer geld ??

tttlocke

Teunbosseman schreef:...

Waarom doe jij alsof het aanbod nog wel geldt?

Waarom zou iemand die op dit moment gezien opstelling justitie volledig aan het langste eind trekt, gratis iets weggeven aan de oorspronkelijke eigenaar?

Teunbosseman
Contacteer:

tttlocke schreef:
Teunbosseman schreef:...

Waarom doe jij alsof het aanbod nog wel geldt?

Waarom zou iemand die op dit moment gezien opstelling justitie volledig aan het langste eind trekt, gratis iets weggeven aan de oorspronkelijke eigenaar?

Omdat nergens wordt vermeld dat het aanbod is ingetrokken en ik gewoon vraag of het nog een optie is. Dat is toch niet moeilijk te begrijpen ofzo ?

En dat volledig aan het langste eind trekken is ook niet helemaal waar. Politie heeft de fiets terug gegeven en pas later heeft OM een uitspraak gedaan. Tegen die uitspraak kan nog in beroep worden gegaan maar of dat de kosten waard zijn.........

Daarbij als de gemaakte kosten aan de opkoper worden betaald hoeft deze ook niets "gratis" weg te geven.

pieterenien

Ongelezen bericht door pieterenien »

Als het mijn fiets was, zou ik hem nooit teruggeven of inderdaad gebruik maken van mijn rechtvaardigheidsgevoel en desnoods met een stuk hout bij de dief langsgaan. Nederland is op het gebied van rechtspraak zo verziekt, dat eigen rechter spelen m.i. de enige oplossing is.

marnix

Ongelezen bericht door marnix »

pieterenien schreef:Als het mijn fiets was, zou ik hem nooit teruggeven of inderdaad gebruik maken van mijn rechtvaardigheidsgevoel en desnoods met een stuk hout bij de dief langsgaan. Nederland is op het gebied van rechtspraak zo verziekt, dat eigen rechter spelen m.i. de enige oplossing is.
de dief is niet bij de eigenaar bekend.

tttlocke

Teunbosseman schreef: En dat volledig aan het langste eind trekken is ook niet helemaal waar. Politie heeft de fiets terug gegeven en pas later heeft OM een uitspraak gedaan. Tegen die uitspraak kan nog in beroep worden gegaan maar of dat de kosten waard zijn.........
Het OM doet geen 'uitspraken' waartegen 'in beroep' gegaan kan worden
Teunbosseman schreef: Daarbij als de gemaakte kosten aan de opkoper worden betaald hoeft deze ook niets "gratis" weg te geven.
Inderdaad maar dat is dan wel inclusief het bedrag dat de opkoper betaald heeft voor de fiets, en niet alleen de kosten voor de aangebrachte verbeteringen.
Als het exclusief dat bedrag is, geeft de opkoper wel degelijk iets gratis weg.

Teunbosseman
Contacteer:

tttlocke schreef:
Teunbosseman schreef: En dat volledig aan het langste eind trekken is ook niet helemaal waar. Politie heeft de fiets terug gegeven en pas later heeft OM een uitspraak gedaan. Tegen die uitspraak kan nog in beroep worden gegaan maar of dat de kosten waard zijn.........
Het OM doet geen 'uitspraken' waartegen 'in beroep' gegaan kan worden
Teunbosseman schreef: Daarbij als de gemaakte kosten aan de opkoper worden betaald hoeft deze ook niets "gratis" weg te geven.
Inderdaad maar dat is dan wel inclusief het bedrag dat de opkoper betaald heeft voor de fiets, en niet alleen de kosten voor de aangebrachte verbeteringen.
Als het exclusief dat bedrag is, geeft de opkoper wel degelijk iets gratis weg.

Tsja uit de OP haal ik onderstaand.
Paar weken laten worden we gebeld dat er een uitspraak was van het OM er kwam geen zaak tegen deze man en of wij onze fiets terug wouden geven aan die man.
Dan zal de rechter worden bedoeld door TS maar daar kan toch in beroep worden gegaan ? Of vergis ik mij dusdanig hierin ?

Met dat laatste heb je een ( financieel ) punt.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

R.DonkerDaleman schreef:Deze man heeft geen winkel repareert zijn fietsen gewoon thuis. Wij vroegen ook aan de politie heeft deze man bewijs dat hij de fiets gekocht heeft. Deze begonnen te lachen en meldden dat is niet niet mochten mededelen. En Meint de fiets weigeren wij ook om terug te brengen, dus nu komt de politie hem halen. Wij kregen ook te horen dat de man goed had gehandeld hij had na gegaan of de fiets als gestolen stond geregistreerd. En dat stond die op dat moment nog niet. Daarom altijd meteen aangifte doen.
Dan zou ik toch maar even de zaken die Moneyman aangeeft bij de politie dudelijk maken.

Ik zou onder geen beding mijn fiets meegeven in deze situatie. Zeker niet als ik gewoon kon bewijzen waar en wanneer ik deze gekocht heb.

Dat een handelaartje deze "ergens" gekocht heeft en heeft opgeknapt is dan mooi voor zijn eigen risico geweest.

tttlocke

Teunbosseman schreef: Tsja uit de OP haal ik onderstaand.
Paar weken laten worden we gebeld dat er een uitspraak was van het OM er kwam geen zaak tegen deze man en of wij onze fiets terug wouden geven aan die man.
Dan zal de rechter worden bedoeld door TS maar daar kan toch in beroep worden gegaan ? Of vergis ik mij dusdanig hierin ?
....
Ik denk dat de tekst uit de OP gelezen moet worden als: 'het OM zal een beslissing nemen'. Niet een formele uitspraak zoals in een rechtszaak door een rechter gedaan. Evengoed een beslissing waarmee je het oneens kunt zijn en waartegen je bezwaren kenbaar moet kunnen maken.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

Moraal van het verhaal, doe altijd nog dezelfde dag aangifte

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Julie4444 schreef: Dat een handelaartje deze "ergens" gekocht heeft en heeft opgeknapt is dan mooi voor zijn eigen risico geweest.
Waarom voor zijn risico? U weet niet onder welke condities de fiets gekocht is. Als u een fiets koopt die op marktplaats aangeboden wordt en u ergens bij iemand thuis ophaalt en daar een nette prijs voor betaald. Ondertussen controleer je het framenummer en ziet dat de fiets niet als gestolen te boek staat. Waarom zou het dan voor zijn eigen risico zijn?
Niemand weet, op de politie na, hoe deze man aan die fiets gekomen is. Dus uitspraken als eigen risico kan je dus niet maken.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Wij geven hier nu wel lekker af op TS, die zijn eigen fiets, al dan niet terecht, zich weer heeft toegeëigend. Met al die juridische dikdoenerij en haarkloverij komen we er nog op uit dat TS bijna zelf schuldig is ondanks dat, omdat zijn fiets gestolen is, hij eigenlijk de eerste gedupeerde is. Daarom kan ik ook wel meegaan in het argument dat een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid misschien wel te verkiezen is boven eerlijkheid waarbij je uiteindelijk aan het kortste eind trekt. En als die fiets dan door de Hermandad wordt opgehaald, wat ik ten zeerste betwijfel omdat ze heel andere prioriteiten hebben, dan is die fiets er gewoon niet meer. Iemand mag mij hier uitleggen wat zwaarder tilt: diefstal van, of burgerlijke ongehoorzaamheid.

De koper van die fiets is misschien ook de dupe. Jammer dan. Maar bij het kopen van een gebruikte fiets moet je er vandaag de dag gewoon scherp op zijn dat die fiets ook eerlijk in het bezit van de verkopende eigenaar is. Kan dat niet worden aangetoond, koop de fiets dan niet, al is het alleen maar om ellende achteraf te voorkomen als de fiets toch gestolen blijkt te zijn. Vraag dus altijd naar het bewijs van de verkoper dat hij de rechtmatige eigenaar is.

Vorige week heb ik, toevallig, zelf mijn fiets verkocht via Marktplaats.nl. Voordat de koper kwam heb ik het aankoop- en verzekeringsbewijs opgezocht zodat ik de koper kon laten zien dat ik de eerste en rechtmatige eigenaar was. Zo kan het dus ook als verkoper, omdat ik niet schuldig wil zijn aan het doorverkopen van een gestolen vervoermiddel.

Student90

Ongelezen bericht door Student90 »

De kosten die gemoeid zijn met het opknappen, komen waarschijnlijk wel voor vergoeding in aanmerking o.g.v. artikel 3:120 lid 2 BW.

Nevyn

Ongelezen bericht door Nevyn »

BreejKC schreef:Wij geven hier nu wel lekker af op TS, die zijn eigen fiets, al dan niet terecht, zich weer heeft toegeëigend. Met al die juridische dikdoenerij en haarkloverij komen we er nog op uit dat TS bijna zelf schuldig is ondanks dat, omdat zijn fiets gestolen is, hij eigenlijk de eerste gedupeerde is. Daarom kan ik ook wel meegaan in het argument dat een stukje burgerlijke ongehoorzaamheid misschien wel te verkiezen is boven eerlijkheid waarbij je uiteindelijk aan het kortste eind trekt. En als die fiets dan door de Hermandad wordt opgehaald, wat ik ten zeerste betwijfel omdat ze heel andere prioriteiten hebben, dan is die fiets er gewoon niet meer. Iemand mag mij hier uitleggen wat zwaarder tilt: diefstal van, of burgerlijke ongehoorzaamheid.

De koper van die fiets is misschien ook de dupe. Jammer dan. Maar bij het kopen van een gebruikte fiets moet je er vandaag de dag gewoon scherp op zijn dat die fiets ook eerlijk in het bezit van de verkopende eigenaar is. Kan dat niet worden aangetoond, koop de fiets dan niet, al is het alleen maar om ellende achteraf te voorkomen als de fiets toch gestolen blijkt te zijn. Vraag dus altijd naar het bewijs van de verkoper dat hij de rechtmatige eigenaar is.

Vorige week heb ik, toevallig, zelf mijn fiets verkocht via Marktplaats.nl. Voordat de koper kwam heb ik het aankoop- en verzekeringsbewijs opgezocht zodat ik de koper kon laten zien dat ik de eerste en rechtmatige eigenaar was. Zo kan het dus ook als verkoper, omdat ik niet schuldig wil zijn aan het doorverkopen van een gestolen vervoermiddel.
Ik heb zelf een paar jaar in fietsen gehandeld. Opkopen, opknappen en verkopen.
Ik kocht de fietsen op MP en in kringloop winkels.
Keek voor de koop altijd op de RDW of de fiets als gestolen stond opgegeven, maakte hier een print van die ik erbij de verkoop bij deed, met mijn naam en handtekening eronder.
Stel de fiets van TS was mij toentertijd aangeboden, dan had ik dus op de RDW een niet gestolen fiets gezien.
Blijkt later ( i.v.m. veel later aangifte doen) dat de fiets toch is gestolen.
Ben ik dan fout ? of heb ik al het mogelijke gedaan ? Politie zou van mij wel te weten komen van wie ik hem had gekocht.
En bij oudere fietsen hebben mensen niet altijd meer de originele aankoop bon.

Gesloten