Pagina 2 van 2
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 01:02
door tttlocke
16again schreef:tttlocke schreef:En klant voldoet niet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor de premie van 230 euro.
Dus uw opmerking mist iedere relevantie.
Die voorwaarden zijn te beschouwen als een boetebeding. De boete dient in verhouding te staan tot werkelijk geleden schade, anders is dit beding onredelijk bezwarend.
Als je na 1 maand opzegt, is de schade voor Nuon groter dan opzegging na 11 maanden.
Dat is niet meer dan uw mening, toch?
Of heeft een onderbouwing, jurisprudentie bijvoorbeeld, waaruit blijkt dat een dergelijke premie als boetebeding dient te worden gezien?
Indien u die niet heeft, dan haalt u slechts een truc uit door het als een 'boetebeding' of 'boete' te bestempelen om vervolgens, het te relateren aan werkelijk geleden schade en dan met 'onredelijk bezwarend' aan te komen zetten.
Zo werkt het natuurlijk niet. Dan is het slechts een mening, en geen argument.
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 01:47
door Bob Schurkjens
Declareer de schade bij uw werkgever. Al dan niet als verhuiskosten. Het is gevolgschade van uw nieuwe baan. Nuon staat in zijn recht.
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 06:54
door 16again
tttlocke schreef:Als je na 1 maand opzegt, is de schade voor Nuon groter dan opzegging na 11 maanden.
Dat is niet meer dan uw mening, toch?
Of heeft een onderbouwing, jurisprudentie bijvoorbeeld, waaruit blijkt dat een dergelijke premie als boetebeding dient te worden gezien?
Indien u die niet heeft, dan haalt u slechts een truc uit door het als een 'boetebeding' of 'boete' te bestempelen om vervolgens, het te relateren aan werkelijk geleden schade en dan met 'onredelijk bezwarend' aan te komen zetten.
Zo werkt het natuurlijk niet. Dan is het slechts een mening, en geen argument.[/quote]
Het verschil tussen enerzijds de welkomst-premie op dag 1 krijgen, en bij ontbinden contract binnen 1 jaar als boete terugbetalen, en anderzijds de welkomstpremie pas op contractdag 365 uitbetalen is flinterdun. (scheelt een jaar rente, welke nagenoeg nul is)
Voor mij evident dat dit dus een verkapt boetebeding betreft.
Ik zie overigens ook geen enkel argument dat dit geen boetebeding is.
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 08:57
door witte angora
16again schreef:
Ik zie overigens ook geen enkel argument dat dit geen boetebeding is.
Ik zie ook geen goed argument waarom het wél een boetebeding is.
De afspraak is heel simpel: als je een jaar lang klant bent én keurig op tijd de premie betaalt, krijg je een eenmalige korting, in dit geval van 230 euro. De boete bij eerder weggaan is wettelijk bepaald: 2 x 50 euro.
Die korting van 230 euro kan gegeven worden als de klant inderdaad 12 maanden lang blijft. Dat kost de provider gemiddeld pak-hem-beet 20 euro per maand. Als iemand eerder opstapt, zeg na 4 maanden, dan kost het de provider ineens 80 euro per maand als hij die 230 uit moet betalen. Dat kan er gewoon niet uit. Zo simpel is het. Dat heeft niks met boetes te maken.
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 10:13
door tttlocke
16again schreef:tttlocke schreef:Als je na 1 maand opzegt, is de schade voor Nuon groter dan opzegging na 11 maanden.
Dit is niet mijn tekst. Graag corrigeren!
16again schreef:....
Voor mij evident dat dit dus een verkapt boetebeding betreft.
Ik zie dat u uw claim afzwakt door nu 'verkapt' toe te voegen.
16again schreef:....
Ik zie overigens ook geen enkel argument dat dit geen boetebeding is.
Ik zie ook geen enkele argument dat dit een concurrentiebeding of een geheimhoudingsbeding is.
Een dergelijk argument verwacht ik ook niet. Niemand maakte immers
die claim.
U beweert dat het hier een boetebeding betreft.
Wie stelt (u dus), bewijst.
U overtuigt nog steeds niet.
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 10:54
door 16again
Onderaan de streep kost TS dit 330 Euro. Lijkt me een schoolvoorbeeld van boete.
Reken eens uit wat het TS kost om na 11 ipv 12 maanden op te zeggen….
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 11:03
door witte angora
16again schreef:Onderaan de streep kost TS dit 330 Euro. Lijkt me een schoolvoorbeeld van boete.
Reken eens uit wat het TS kost om na 11 ipv 12 maanden op te zeggen….
Die 230 is geen boete. Iemand die overstapt zonder die 230 welkomstpremie krijgt die welkomstpremie ook niet, ongeacht of hij na 6 maanden al weg gaat, na 9 maanden, 12 maanden of 20 maanden.
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 11:05
door tttlocke
16again schreef:Onderaan de streep kost TS dit 330 Euro. Lijkt me een schoolvoorbeeld van boete.
Reken eens uit wat het TS kost om na 11 ipv 12 maanden op te zeggen….
Als u zo redeneert, dan is al het mogelijk nadeel altijd en overal 'een boete'.
En daarmee verliest uw stelling iedere betekenis.
Contract is contract. Dat blijft het uitgangspunt.
Re: Opzegboete bij verhuizing naar het buitenland door Nuon
Geplaatst: 18 mei 2018 11:09
door NeoDutchio
16again schreef:Onderaan de streep kost TS dit 330 Euro. Lijkt me een schoolvoorbeeld van boete.
Reken eens uit wat het TS kost om na 11 ipv 12 maanden op te zeggen….
Het kost TS geen €330,-, hij ontvangt geen premie. Enkel de afkoopsom moet betaald worden, dat zijn de kosten. Geen geld terugkrijgen waar je geen recht op hebt zijn geen kosten.